کد خبر: 74116

مرور یک نمونه موفق از همکاری اقتصاد و دانشگاه

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری آمازون برای مهارت‌آموزی

کمپانی آمازون در طرحی تابستانه تصمیم گرفت برای پیشبرد فعالیت‌های نوآورانه نسل بعدی دانشمندان کامپیوتر و سازندگان فناوری را تربیت کنند.

ندا اظهری، مترجم: آمازون به‌عنوان یکی از غول‌های فناوری دنیا از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی به‌شمار می‌رود که بیشترین تمرکز آن روی تجارت الکترونیک، محاسبات ابری، جریان‌های دیجیتال و هوش مصنوعی است. به جرات می‌توان گفت که آمازون تاثیرگذارترین نیروی اقتصادی و فرهنگی در دنیا شناخته می‌شود و ارزشمندترین برندهای دنیا را از آن خود کرده است. علاوه‌بر این، درکنار آلفابت، اپل، متا و مایکروسافت جزء پنج غول فناوری دنیا به‌عنوان شرکت‌های فناوری اطلاعات آمریکاست. شرکت‌های فناورانه‌ای چون آمازون برای پیشبرد کارهای فناورانه و نوآورانه خود به دانش و اطلاعاتی نیاز دارند که بخش اعظمی از آن توسط دانشجویان و محققان دانشگاهی تامین می‌شود. از این رو، این غول فناوری همچنین همکاری و مشارکت با حدود 140 دانشگاه و کالج را در دستور کار خود قرار داده است.

 درآمد 470 میلیارد دلاری آمازون
آمازون از جولای 1994 آغاز به کار کرد و در ابتدا تنها بازار آنلاین فروش کتاب بود اما از سال بعد، اقدام به فروش بازی‌های ویدئویی، لوازم الکترونیک مصرفی، اقلام بهبوددهنده منازل، نرم‌افزار، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها کرد و مدتی بعد دسته‌بندی‌های محصولات خود را گسترش داد و استراتژی آن را راه‌اندازی «فروشگاه همه‌چیزی» قرار داد. این کمپانی در سال 2021 با احتساب درآمد و سهم آن از بازار، لقب بزرگ‌ترین خرده‌فروشی و بازار آنلاین، ارائه‌کننده بلندگوی هوشمند، سرویس محاسبات ابری، سرویس پخش زنده از طریق Twitch و کمپانی اینترنتی را کسب کرد. آمازون همچنین در سال گذشته از کمپانی Walmart به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی خارج از چین پیشی‌گرفت. این کمپانی همچنین تولیدکننده برخی لوازم الکترونیک مصرفی است.  درآمد خالص این کمپانی بزرگ در سال مالی 2021، رقمی بالغ‌بر 33.36 میلیارد دلار را به ثبت رساند. این درحالی است که درآمد کلی سالیانه آمازون در سال گذشته حدود 469.822 میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با چرخه مالی قبلی، 21.7 درصد افزایش داشته است. از سال 2007، فروش این شرکت رشد داشته، به‌طوری‌که به‌دلیل توسعه تجاری پیوسته از رقم 14.835 میلیارد دلار به 469.822 میلیارد دلار رسیده است. ارزش بازار آمازون در اوایل ماه فوریه 2020 و پس از اعلام نتایج سه‌ماهه چهارم سال 2019، بار دیگر به بیش از یک تریلیون دلار رسید.

سرمایه‌گذاری آمازون برای تربیت نسل بعدی مهندسان
به گزارش aboutamazon، کمپانی آمازون در طرحی تابستانه تصمیم گرفت برای پیشبرد فعالیت‌های نوآورانه نسل بعدی دانشمندان کامپیوتر و سازندگان فناوری را تربیت کنند. این برنامه مشترک هم تجربه عمل و هم دوره‌های مربیگری را در دستور کار قرار می‌دهد و کمپانی به‌تازگی در طرح Greene Scholars، میزبان شماری از دانش‌آموزان دبیرستان در دفاتر این شرکت در سیلیکون‌ولی است. این دانش‌آموزان یک‌هفته با کارمندان آمازون کار کردند و علاوه‌بر آموختن پروژه‌های مختلف کاری، از آزمایشگاه‌های تست داخلی آمازون هم بازدید کرده‌اند. هدف از طرح تابستانی Greene Scholars تربیت نسل آینده مهندسانی است که بتوانند در این غول فناوری مشغول به‌کار شوند. این طرح به دانش‌آموزان کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس لازم و کافی را برای اشتغال در مشاغل آینده در حوزه‌های علمی، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به‌دست آورند.
این طرح روی افرادی تمرکز می‌کند که به رشته‌های مهندسی علاقه‌مندند و در این طرح شرکت کرده‌اند و به‌واسطه آن، خلاقیت دانش‌آموزان پرورش‌یافته و به آنها کمک می‌کند تا به‌روشنی مشخص کنند در آینده‌ای نزدیک کجا قرار خواهند گرفت. یکی از راه‌هایی که محققان آمازون سعی کرده‌اند مهارت دانش‌آموزان را افزایش دهند و برای تصدی رشته‌های مهندسی در آینده آماده کنند، فراهم کردن شرایطی است که بتوانند تجربه عملی کسب کنند و امیدوارند همین تجربیات بتواند در آینده به کار آنها بیاید. دانش‌آموزان برای دستیابی به این هدف در مسیر چالش توسعه یک محصول اولیه برای انتقال و پخش موسیقی از طریق پرتوهای لیزر قرار گرفتند. هرکدام از دانش‌آموزان در این گروه مانند هرکدام از مهندسان کمپانی آمازون، نقشی را برعهده گرفتند و به‌عنوان مدیر برنامه فنی یا مهندسان سخت‌افزار، نرم‌افزار و اعتبارسنجی فعالیت می‌کنند. هرکدام از دانش‌آموزان در دوره‌ای یک‌هفته‌ای نقشی را ایفا کرده‌اند که به‌واسطه آن باید پروژه‌های خود را اجرایی می‌کردند. مدیران آمازون هم با اضافه شدن به این طرح دوره‌های مربیگری را برای این گروه از دانش‌آموزان ارائه دادند و همزمان با ساخت نمونه اولیه، به دانش‌آموزان در عیب‌یابی کمک می‌کردند.

مهارت‌افزایی کارکنان آمازون با همکاری140 دانشگاه
چندماه پیش بود که آمازون به‌طور رسمی اعلام کرد قرار است با بیش از 140 دانشگاه ملی و کالج محلی برای تقویت فرصت‌های توسعه شغلی همکاری کند. این کمپانی در قالب این حرکت که بخشی از طرح انتخاب شغل محسوب می‌شود، در نظر دارد مهارت‌های کارگران ساعتی خود را برای موفقیت در این کمپانی ارتقا دهد. این همکاری، هزینه‌های تحصیلی با بودجه کامل را برای دوره‌های ارتقای مهارت ارائه می‌دهد. علاوه‌بر دانشگاه‌ها و کالج‌ها، چهار ارائه‌دهنده آموزش‌های ملی غیرانتفاعی شامل دانشگاه ملی، دانشگاه نیوهمپشایر جنوبی، دانشگاه Governors غربی و دانشگاه ایالتی کلورادو نیز در این طرح مشارکت کردند. آمازون در مشارکت با طرح GEDWorks وSmart Horizons، قصد دارد به کارمندان در تکمیل دوره دبیرستان و آمادگی آنها برای تست‌های مختلف کمک کنند. این کمپانی پیش از این هم با طرح‌هایی چون goFLUENT و Voxy EnGen همکاری داشت که هدف آن، آموزش زبان انگلیسی و کسب مهارت بالا و دوره‌های آمادگی برای حضور در دوره‌های کالج‌ها اعلام شد. کارمندان می‌توانند بعد از کار کردن در آمازون به‌مدت 90 روز، مهارت لازم را به‌دست آورند. کارمندان با حضور در طرح انتخاب شغلی قادرند گواهینامه‌هایی برای تقاضاهای شغلی دریافت کنند و علاوه‌بر آن به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند و حتی موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.  به گزارش spiceworks، همکاری و مشارکت آمازون با دانشگاه‌ها، بخشی از طرح انتخاب شغل را دربرمی‌گیرد که طی آن، به کارگران این شرکت که در خط مقدم قرار دارند، کمک می‌کند مهارت‌های خود را برای موفقیت در این کمپانی یا دیگر سازمان‌ها آپدیت کنند. با همکاری صورت‌گرفته بین آمازون و دانشگاه‌ها، این غول فناوری به تعهد Ukskilling 2025 نزدیک‌تر شد. هدف از این طرح، ارتقای مهارت بیش از 300 هزار کارمند تا سال 2025 است و برای دستیابی به آن بودجه‌ای یک‌میلیارد و 200 میلیون دلاری اختصاص داده شده است.
آموزش عالی قدرتمندترین موتور تحرک اجتماعی و اقتصادی است و این ابتکار نیز دسترسی به آموزش عالی را گسترش می‌دهد و تعداد دانش‌آموزانی را که موفق به تکمیل مراحل تحصیلی شده‌اند، افزایش می‌دهد. آمازون در راستای طرح انتخاب شغلی، تعدادی کلاس‌ آموزشی در تاسیسات خود ایجاد کرده است. اعضای هیات‌علمی می‌توانند در پردیس‌های محلی، به‌صورت آنلاین و در قالب کلاس‌های طراحی‌شده در این طرح حاضر شوند. با مشارکت جدید آمازون با 140 دانشگاه و کالج، تعداد کل ارائه‌دهندگان آموزشی که با این کمپانی همکاری کرده‌اند به بیش از 180 مورد در آمریکا می‌رسد. مدیران آمازون با این طرح درصدد توانمندسازی کارمندان خود با دسترسی آسان آنها به آموزش‌های موردنیاز برای رشد شغلی‌شان هستند.
دنیای تجارت طی سال‌های اخیر تحولات دیجیتال بزرگی را پشت‌سر گذاشته است. تحولات دیجیتال به‌ویژه در دو سال گذشته با همه‌گیری کرونا سرعت بیشتری به خود گرفته است. فناوری‌های جدید و فناوری‌های نوظهور مانند محاسبات ابری، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی و واقعیت‌افزوده جزء فناوری‌هایی محسوب می‌شوند که برای نجات کسب‌وکارها و کسب فناوری‌های رقابتی ضروری هستند. از این‌رو، کمپانی‌های بزرگ دنیا برای رویارویی با فناوری‌های جدید و رقابت با دنیای تجارت، باید مجهز به کارمندانی باشند که مهارت‌های بالایی برای کار با این فناوری‌ها دراختیار دارند. آنها برای دستیابی به این قابلیت، به‌طور مستقیم روی برنامه‌های توان‌افزایی مهارتی کارمندان و همکاری با موسسات آموزشی فعالیت می‌کنند تا نیروی کار ورودی را برای صنعت آماده کنند. مشارکت آمازون با دانشگاه‌ها و کالج‌ها یکی از طرح‌های آموزشی است که این کمپانی در نظر دارد تا سال 2025 در دستورکار خود قرار دهد.

 167میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2020
به گزارش aboutamazon، آمازون درحال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و تولیدکننده شغل در آمریکا به‌شمار می‌رود. آمازون در سال 2020 بیش از 167میلیارد دلار در زیرساخت‌ها و پرداخت غرامت به کارمندان سرمایه‌گذاری کرده که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ آن است. سرمایه‌گذاری‌های بزرگ این غول فناوری تاکنون باعث ایجاد بیش از 400هزار شغل در آمریکا شده است و درمجموع اشتغال را برای بیش از 950هزار نفر به ارمغان می‌آورد. آمازون از سال 2010 تاکنون، درمجموع 530 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است. این کمپانی به‌طور مستقیم از یک‌میلیون و 600 هزار شغل در آمریکا حمایت می‌کند. سهم آمازون از تولید ناخالص داخلی آمریکا از سال 2010 تاکنون رقمی بالغ بر 500 میلیارد دلار بوده است. این سهم از GDP در سال 2020 حدود 154میلیارد دلار برآورد شده است.  به‌گزارش ایندیپندنت، این حجم از سرمایه‌گذاری آمازون در ایجاد شغل، علاوه‌بر اینکه به آموزش رایگان مهارت‌ها به اعضای تیم خود کمک می‌کند، تاثیر شگرفی هم روی صدها هزار خانواده آمریکایی دارد. این جدیدترین راهکار این غول فناوری برای تقویت نیروی کار خود است. بخش تجارت الکترونیک در این کمپانی از زمان شروع همه‌گیری بیشترین تلاش را برای استخدام نیروی کار به خرج داده، به‌طوری که حدود 75 هزار کارمند جدید را استخدام کرده است.

 روابط دانشگاهی آمازون در رقابت با هوش مصنوعی
به گزارش reuters، با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی در دنیا ایجاد شد، کمپانی آمازون برای همگام شدن با این پیشرفت، در طرحی به دانشجویان کمک کرد تا قابلیت‌های جدیدی را به دستیار صوتی Alexa اضافه کنند. آمازون در این طرح از پرورش ایده‌ها و استعدادها برای رسیدن به هدف خود استفاده کرد. این کمپانی که در تجارت الکترونیک بسیار فعال است، هزینه تحصیل کارمندان خود را در چهار دانشگاه برای آموزش یک دوره یک‌ساله دکتری پرداخت کرده است. همکاری در بخش دستیار صوتی Alexa با استادان این چهار دانشگاه به دانشجویان کمک می‌کند با مشکلات پیچیده فناوری در کلاس‌های مربوط به آن، در زمینه چگونگی تبدیل متن به گفتار یا پردازش مکالمه مقابله کنند. آمازون، آلفابت‌گوگل و دیگر کمپانی‌ها چند سالی است در زمینه توسعه هوش مصنوعی باهم رقابت می‌کنند. اما در این میان، آمازون رقابت را با توسعه‌دهندگان دیگر برای ایجاد مهارت‌های لازم به‌منظور توسعه Alexa آسان‌تر کرده است. در ادامه همکاری آمازون با دانشگاه‌ها، قرار است نسل بعدی استادان در حوزه درک زبان طبیعی و دیگر فناوری‌های صوتی تقویت شود. دانشگاه Waterloo، مرکزی بود که دانشجویان در قالب آن توانست به بهبود تعامل این سیستم صوتی با تهویه‌کننده‌های هوا کمک کند. در این راستا، امنیت روابط نزدیک با استعدادها و پژوهش‌های دانشگاهی یکی از اولویت‌ها برای بسیاری از شرکت‌های فناوری در دنیا محسوب می‌شود.

 پرداخت شهریه کارمندان برتر
به گزارش aboutamazon، در راستای توان‌افزایی نیروی کار در کمپانی آمازون، قرار است تمام هزینه‌های کلاس‌ها، کتاب‌ها و شهریه بیش از 750هزار کارمند عملیاتی به‌طور کامل از سوی شرکت پرداخت شود. آمازون همچنین سه طرح آموزشی را برای آنها در نظر گرفته تا آنها بتوانند در قالب فناوری و حفظ مراکز داده، آی‌تی و تجربه کاربری و طراحی تحقیقاتی، مهارت‌های لازم را برای ارتقا کسب کنند. این شرکت بیش از 145 کلاس درس در محل کار برای نیروهای خود اجرایی کرده و امروز بیش از 80 هزار کارمند آمازون در دنیا در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. در بخشی از این طرح موسوم به Surge2IT، کارمندان در نقش‌های فنی قرار می‌گیرند تا با افزایش مهارت‌های لازم بتوانند در بخش‌های رباتیک و فناوری رشد کنند. در طرح دیگر، کارمندان این فرصت را پیدا می‌کنند که مهارت‌های لازم را در پژوهش و طراحی پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توانند با کسب تجربه در این دوره‌ها به‌عنوان کارمندانی ماهر ظاهر شوند. همچنین در طرح Upskilling 2025 هم قرار است آمازون با اختصاص 700میلیون دلار سرمایه، تا سه سال آینده 100هزار کارمند آمریکایی را آموزش دهد تا بتواند از آنها به‌عنوان کارمندان باتجربه استفاده کند.

مرتبط ها