کد خبر: 74069

گزارش «فرهیختگان» از رویداد نبرد هوش مصنوعی دانشگاه شریف

نبرد هوش مصنوعی با کدهایی که مغز طبیعی می‌نویسد

این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقات برنامه‌‌نویسی بین‌دانشگاهی در سطح کشور است که در آن شرکت‌کنندگان کدهای نوشته‌شده‌شان را واردرقابت می‌کنند.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:رویدادی کاملا دانشجویی است که از سال1387 با همکاری جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور به‌ویژه شریفی‌ها برگزار می‌شود. امسال هم چهاردهمین دوره این رویداد با شرکت هزار و 808داوطلب درقالب 352تیم در مرحله اول (مجازی) آغاز شد که از میان آنها 48تیم یک تا سه‌نفره به مرحله دوم راه یافتند. در این مرحله هم برخی تیم‌ها باز به‌صورت مجازی در رویداد شرکت کردند. در این رویداد مهارت و توانایی شرکت‌کنندگان در استفاده از مفاهیم هوش مصنوعی (برنامه‌نویسی، الگوریتم و استراتژی) به چالش ‌کشیده ‌می‌شود. درواقع نبرد هوش مصنوعی با چالش برنامه‌نویسی به‌شکل یک مسابقه درآمده است. این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقات برنامه‌‌نویسی بین‌دانشگاهی در سطح کشور است که در آن شرکت‌کنندگان کدهای نوشته‌شده‌شان را وارد رقابت می‌کنند. در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید برنامه‌هایشان را به یکی از زبان‌ها برنامه‌نویسی(Pythin, c++,  Java)بنویسند و تیم‌ها پس از طراحی اولیه هوش مصنوعی خود، آن را درمقابل کد دیگر تیم‌ها محک می‌زنند و تا آخرین روز مسابقه به تغییر و بهبود استراتژی خود می‌پردازند.
مخاطبان اصلی نبرد هوش مصنوعی را می‌توان دانش‌آموزان یازدهم و دوازدهم، دانشجویان و علاقه‌مندان به هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی دانست. در این میان یکی از مواردی که این رویداد را نسبت به بقیه مسابقات مستثنی می‌کند، کارگاه‌های آموزشی است که برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود تا آنها را ‌ با الگوریتم‌های پایه‌ای هوش مصنوعی آشنا کنند. در عمل تمام دانشی که در حوزه هوش مصنوعی برای شرکت در این مسابقه نیاز است؛ در کارگاه‌های آن آموزش داده می‌شود. از نحوه رقابت در این مسابقه که بگذریم، جوایز در نظر گرفته شده برای تیم‌های برتر هم قابل‌توجه است، به‌طوری‌که برای تیم اول 20میلیون تومان، تیم دوم 15میلیون تومان و تیم سوم 10میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است، بعد از سه تیم برتر، به‌صورت تصادفی به تعدادی از شرکت‌کنندگان برتر نیز جایزه اهدا می‌شود تا درنهایت 10تیم برگزیده رویداد به شرکت‌های برتر ایران در حیطه برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی معرفی شوند. در این گزارش به‌سراغ برخی تیم‌ها و داوران حاضر در این دوره از رویداد رفتیم تا برایمان از نقش این رویداد در حوزه هوش مصنوعی بگویند.

 هدف اصلی تقویت مهارت کدخوانی شرکت‌کنندگان است
پارسا محمدیان، وروردی98 دانشکده کامپیوتر شریف و از اعضای اصلی تیم فنی این رویداد که وظیفه داوری میان تیم‌ها را برعهده داشت، گفت: «رویداد AI challenge یک مسابقه برنامه‌نویسی است که در آن داوطلبان کد می‌زنند. این مسابقه بیشتر مهارت برنامه‌نویسی شرکت‌کنندگان را به چالش می‌کشد و از این حیث،‌ مسابقه خاصی بین دیگر مسابقات برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.»
محمدیان درباره تاثیر این مسابقه بر روند هوش مصنوعی کشور بیان کرد: «تاثیر این مسابقات در فضاهای دیگر بسیار بیشتر از فضای هوش مصنوعی است. ازجمله فضایی که شرکت‌کنندگان کار تیمی انجام می‌دهند و به این خاطر که رویداد طولانی است، داوطلبان مجبور هستند تا یک‌ماه کار تیمی انجام دهند. البته اگر از لحاظ حوزه هوش مصنوعی به این رویداد نگاه کنیم،‌ باید بگوییم مسابقه تا حد زیادی به‌روز نیست و حتی ممکن است بسترهای هوش مصنوعی که شرکت‌کنندگان استفاده می‌کنند، قدیمی و سنتی باشد.»
او ادامه داد:‌ «این مسابقه به مهندسی نرم‌افزار قوی نیاز دارد و شرکت‌کنندگان باید نرم‌‌افزار خوبی طراحی کنند و کدهای رویداد را بخوانند. از این منظر برای شرکت‌کنندگان تاثیرگذارتر است تا اینکه در هوش مصنوعی پیشرفت داشته باشند.» 

 دانشگاه شریف موفق‌ترین دانشگاه در برگزاری رویدادهای هوش مصنوعی است 
محمدرضا اسکندری، وروردی98 مهندسی صنایع علم‌وصنعت که دومین مسئول فنی و داور این رویداد است، گفت: «چنین رویدادهایی شاید برای افراد جذاب باشد. مثلا ما وقتی ویدئوی بازی‌هایمان را به دیگران نشان می‌دهیم می‌گویند که جدی این کدها را دانش‌آموز دبیرستانی نوشته و این خود مقوله جالبی است. قطعا هرچه عرصه هوش مصنوعی جذاب‌تر معرفی شود، تعداد ورودی‌ها به این حوزه افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.» او ادامه داد:‌ «این رویداد هرسال اجرا می‌شود و نشان‌دهنده میزان استقبال از این رویداد است. درمورد هوش مصنوعی نیز تا جایی که اطلاع دارم، در این دانشگاه رویداد ای‌آی‌چلنج و دیتابیس داریم که مربوط به هوش مصنوعی است؛ هرچند دانشگاه‌های دیگر نیز رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کنند اما هیچ‌کدام به‌اندازه رویدادهای دانشگاه شریف در حوزه هوش مصنوعی مطرح نیست.»

 هدف اصلی‌مان آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با هوش مصنوعی است
علی‌پاشا منتصری، دانشجوی ورودی99 کامپیوتر دانشگاه شریف و مسئول علمی رویداد درباره نبرد هوش مصنوعی گفت: «تا به اینجای کار رویداد به‌خوبی پیش رفته است و تیم‌های قوی‌ای در این دوره شرکت کرده‌اند. معتقدم اصلی‌ترین هدف این رویداد آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان سال اول با هوش مصنوعی است که دید خوبی به آنها می‌دهد و یک‌سری تیم برتر داریم که معمولا اول می‌شوند و خودشان را به چالش می‌کشند تا در این حوزه پیشرفت کنند.»
منتصری درباره تاثیر این رویداد بر روند هوش مصنوعی کشور گفت: «این اتفاق به دو صورت می‌افتد؛ اول شناخته‌شدن برای افرادی که به این موضوع علاقه‌مند هستند و می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند و یک‌سری افراد هم هستند که به‌عنوان استفاده‌کننده از هوش مصنوعی به‌شمار می‌روند. برای افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه هوش مصنوعی هستند، چنین رویدادهایی بسیار خوب است و حتی برای افرادی که در این حوزه نیستند نیز چنین رویدادهایی کمک‌کننده خواهد بود.»
او تصریح کرد: «ما منابع علمی و غیره‌ای برای این رویداد داریم که می‌توان آن را دراختیار عموم قرار داد تا استفاده کنند و با این حوزه بیشتر آشنا شوند. البته به‌نظر من حیطه هوش مصنوعی تا حدود خوبی نسبت به بسیاری از گرایش‌های دیگر کامپیوتر شناخته‌شده و به‌نسبت خوب شناخته شده است.»

 تمرین کدنویسی درقالب مسابقه کار جذابی است
هادی اوقانلو، دانشجو مهندسی کامپیوتر از تیم میو گفت:‌ «معتقدم برگزاری چنین مسابقه‌ای در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند برای علاقه‌مندان به این حوزه از جذابیت بالایی برخوردار باشد؛ چراکه این فضا به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند هربار کدهایی را که می‌نویسند قوی‌تر کرده و به ضعف‌هایشان پی ببرند، یعنی هر تیم بعد از دیدن نتایج بازی، هربار به‌دنبال قوی‌تر کردن کدهای نوشته‌شده است تا اینکه درنهایت مشخص شود کدام تیم توانسته کد بهتری را بنویسد.»
اوقانلو در ادامه درباره کیفیت برگزاری این مسابقه بیان کرد: «این رویداد تمام توسط تعدادی از دانشجویان برگزار می‌شود و به همین دلیل وجود برخی کاستی‌ها در روند برگزاری و حتی کیفیت خود رویداد طبیعی است، اما همین که بستری برای تمرین کدنویسی آن‌هم درقالب مسابقه فراهم شده، حتما اتفاق خوبی است.»  

مرتبط ها