کد خبر: 74028

تجلیل از مفاخر میراث فرهنگی؛ چشم اندازی به گذشته و نگاهی به آینده

بهشتی: تجلیل از خادمان میراث‌فرهنگی اقدام پسندیده‌ای است که باید تداوم یابد.

اولین دوره تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی توسط معاونت میراث فرهنگی صورت گرفت. این همایش با هدف تکریم پیشکسوتان، ایجاد انگیزه برای دانشجویان و فعالان این حوزه، تبیین جایگاه تمدنی تاریخی کشور، ترویج فرهنگ قدرشناسی، تدوین تاریخ شفاهی میراث فرهنگی و بهره‌بردن از ظرفیت‌های سرمایه‌های انسانی انجام شد.
باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی - بنیانگذار مکتب مرمت نوین در ایران، درگذشته به سال ۱۳۸۶ محمدرضا اولیا -معمار ، عبدالله جبل‌آملی-معمار و اصفهان‌شناس، حمیده چوبک-باستان‌شناس، علی‌اکبر سعیدی- معمار و مرمتگر ، محمدحسن سمسار-تاریخ‌دان، تاریخ‌نگاری و باستان‌شناس، محمدرحیم صراف-باستان‌شناس، فائق توحیدی-باستان‌شناس، رجبعلی لباف خانیکی-باستان‌شناس، مهدی مجابی-پژوهشگر معماری و شهرسازی، محمدحسن محب‌علی -معمار و مرمتگر و محمدمیرشکرایی- پژوهشگر مردم‌شناسی و مطالعات هنر ، ۱۲ پیشکسوتی بودند که در این آیین تجلیل شدند.
این اقدام از سوی بسیاری از پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی با استقبال بسیاری مواجه شد تا جایی که بسیاری از آنها خواستار ادامه برپایی این مراسم شدند.
رئیس اسبق سازمان میراث‌فرهنگی گفت:  تجلیل از خادمان میراث‌فرهنگی اقدام پسندیده ای است که باید به طور حتم این گونه فعالیت‌ها تداوم یابد.
بهشتی: تجلیل از خادمان میراث‌فرهنگی اقدام پسندیده‌ای است که باید تداوم یابد.
سید محمد بهشتی با بیان این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه در دوران وزارت مهندس ضرغامی شاهد این هستیم که نشست‌هایی با پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی برگزار شده و نظرات آن‌ها به خوبی شنیده شده است. نفس این کار، ارزشمند است و به نظرم کار قشنگی است.
این پیشکسوت میراث‌فرهنگی افزود: افرادی که در این جلسات دعوت می‌شوند مفاخر و پیشکسوتانی هستند که از روی احساس مسئولیت و از روی دلسوزی و برای دفاع از کیان میراث‌فرهنگی صحبت می‌کنند و به دنبال موقعیت دیگری نیستند. بنابر این حرف‌های آن‌ها دلسوزانه است و توصیه می‌کنم بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
بهشتی با بیان این که از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با پیشکسوتان میراث‌فرهنگی قدرد‌دانی می‌کنم، اضافه کرد: این جلسات، جلسات ارزشمندی است. حرف‌های دلسوزانه و پیشنهادهای خوبی ارائه می شود که حاصل تجربه و دانش پیشکسوتان و بازنشستگان میراث‌فرهنگی است. بنابراین توصیه من این است که سازوکاری برای اجرایی شدن این صحبت‌ها و پیشنهادها تهیه و تدوین شود و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود به این پیشنهادها توجه کنند.
او به برگزاری مراسم همایش چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی و تجلیل از پیشکسوتان اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام بسیار نیکو و پسندیده‌ای است. در زمانی که آقای مهندس ضرغامی مسئولیت ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت همایش چهره‌های ماندگار در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شد، همان زمان نیز ما با این نوع مراسم موافق بودیم و خوشحالم که اکنون همایش چهره‌های ماندگار در حوزه میراث‌فرهنگی اجرا می‌شود.
در همین رابطه یک کارشناس میراث‌فرهنگی دعوت از پیکسوتان میراث‌فرهنگی را اتفاقی بی سابقه‌ای طی پنجاه سال گذشته عنوان کرد.
وکیلی‌فرد: دعوت از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی کار بی‌سابقه‌ای بود
عبدالحسین وکیلی‌فرد کارشناس میراث‌فرهنگی بیان کرد: من بیش از 50 سال است که در حوزه میراث‌فرهنگی کار می‌کنم و در هیچ یک از دوره‌ها هیچ مدیر دولتی و مسئولی برای استفاده از تجارب پیشکسوتان پیش قدم نشده است.
او این اتفاق را بی‌سابقه دانست و افزود: خروجی این جلسات باید منجر به عملیاتی شدن پیشنهاداتی شود که به نفع میراث‌فرهنگی هستند.
این پیشکسوت میراث‌فرهنگی به نداشتن اطلس میراث‌فرهنگی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین معضلات این حوزه اشاره کرد و افزود: وقتی چنین اطلسی نداریم چگونه می‌توانیم به مردم بگوییم که کجا را حفاری نکنند؟ یکی از خروجی‌های این جلسات می‌تواند آماده کردناطلس میراث‌فرهنگی با درنظر گرفتن تجارب تمامی پیشکسوتان اینحوزه باشد.
وکیلی‌فرد میراث‌فرهنگی را کاری ذاتا پژوهشی عنوان کرد و گفت: ماهیت این حوزه پژوهش است و فردی که در این حوزه کار می‌کند باید پژوهشگری با اشراف به تمام زوایا و ابعاد آن باشد، در حال حاضر افراد غیر حرفه‌ای در این حوزه حضور دارند که این موضوع بسیار ضربه‌زننده است.
نکته قابل توجه ماجرا این است که در طول سالهای گذشته هیچ وقت پیشکوستان مورد توجه قرار نداشته اند تا جایی که یک پیشکسوت معتقد است که قدردانی از مفاخر میراث فرهنگی در طول 50 سال گذشته بی بدیل بوده است. 

صراف: نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی موجب تشویق جوانان برای فعالیت در این حوزه می‌شود.

یک پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی گفت: برگزاری نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی موجب دلگرمی و تشویق جوانان برای فعالیت در حوزه میراث‌فرهنگی می‌شود.

محمد رحیم صراف عضو هئیت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ‌ گفت: برگزاری نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی و تجلیل از آن‌ها نشان‌دهنده توجه وزارت میراث‌فرهنگی به پیشکسوتان این حوزه است.

او ادامه داد: تجلیل از مفاخر میراث‌فرهنگی در سطح کشور موجب می‌شود تا جوانان برای فعالیت در حوزه میراث‌فرهنگی تشویق شوند.

صراف تصریح کرد: هر چه قدر مهندس ضرغامی با پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی ارتباط برقرار کند برای پیشرفت برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی موثر خواهد بود.

این پیشکسوت حوزه میراث‌‌فرهنگی بیان کرد: مراسم نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی به شکل منظم برگزار و شورای فنی پیشکسوتان این حوزه در وزارت میراث‌فرهنگی تشکیل شود. همچنین از نظرات آن‌ها برای اجرای برنامه‌های این وزارتخانه در این شورای فنی استفاده کنند.

او تصریح کرد: هر قدر دولت به وزارت میراث‌فرهنگی کمک کند این وزارتخانه بهتر می‌تواند میراث‌فرهنگی کشور را به مردم و دنیا معرفی کند.

مرتبط ها