کد خبر: 73943

طرح تشکیل تیم فوتبال بانوان در باشگاه‌های بزرگ به کجا رسید؟

سرخابی‌ها عقب‌تر از سپاهان

باشگاه پرسپولیس: یا یک مربی سرشناس مذاکره کردیم /باشگاه استقلال: اعتقاد ما فراهم کردن زیرساخت‌ها است

تشکیل تیم زنان در باشگاهی که درخواست مجوز حرفه‌ای را کرده، از درجه سوم اولویت برخوردار است.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: در سال‌های اخیر ورزش ایران دستخوش اتفاقات زیادی شده است؛ رویدادهایی که می‌توان تاثیر آن را در اولین حضور تیم ملی بانوان در جام ملت‌های آسیا 2022 احساس کرد. بدون شک مهم‌ترین دلیل پیشرفت بانوان ایرانی در حوزه فوتبال فارغ از علاقه و تلاش آنها، در برگزاری لیگ برتر فوتبال بانوان موسوم به لیگ‌برتر‌کوثر خلاصه می‌شود. رقابت‌هایی که پانزدهمین دوره آن قرار است طبق اعلام گلاره ناظمی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ‌برتر فوتبال از تاریخ 22‌مهر آغاز شود اما بعد از بررسی رخدادهای چند ماه اخیر متوجه خواهیم شد 49‌روز مانده به آغاز مسابقات هنوز توقعات فوتبال دوستان برآورده نشده است. علاقه‌مندان به این رشته جذاب توقع داشتند بعد از دستور وزیر‌ورزش، حمید سجادی در مورد تشکیل تیم‌زنان استقلال و پرسپولیس پیشامدهای خوشایندی در فوتبال بانوان رقم بخورد. از سوی دیگر ورود کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته حضور سرخابی‌ها در بورس نیز اهمیت تشکیل زنان را بیش از سال‌های گذشته کرده است تا شرایط برای پدید آمدن فصل فوتبالی کم‌تکرار در حوزه بانوان فراهم باشد. رخدادی که با توجه به نمایان شدن علاقه بانوان ایرانی در روزهای اخیر به فوتبال دور از ذهن نیست و می‌توان به پشتوانه این تعلق‌خاطر وقایع خوشایندی را خلق کرد.

 الزام نه، توصیه
ابتدا اخباری منتشر شد که تشکیل تیم‌های بانوان برای سرخابی‌ها الزامی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیاست و به صدور مجوز حرفه‌ای آنها و حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا مرتبط است، اما خیلی زود مشخص شد که الزامی در کار نیست. در مقررات AFC سه نوع درجه‌بندی وجود دارد که اولی، «معیارهای اجباری» هستند و دومی «معیارهایی که اگر برآورده نشود، متقاضی همچنان ممکن است مجوز بگیرد اما باید مشخص شود» و درنهایت سومی «بهترین توصیه‌های عملی» به شمار می‌روند و تشکیل تیم زنان در باشگاهی که درخواست مجوز حرفه‌ای را کرده، از درجه سوم اولویت برخوردار است. به این ترتیب پرسپولیس، استقلال و سایر باشگاه‌های ایرانی که قصد دارند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند، دست‌کم برای سال ۲۰۲۲ هیچ اجباری برای تشکیل تیم فوتبال بانوان نخواهند داشت.

 استقلال و برنامه‌هایی که هنوز مشخص نیست
باشگاه استقلال پیش از این در لیگ برتر فوتبال بانوان تیم‌داری کرده بود اما مثل بسیاری از تجارب سرخابی‌های پایتخت در حیطه‌ای غیر از فوتبال آقایان حاصل خوشایندی به همراه نداشت تا ارمغان آبی‌پوشان در فوتبال بانوان انحلال این تیم باشد. اما طبق شواهد و قرائن به نظر می‌رسد تیم 2‌ستاره فوتبال قصد دارد به صورت هدفمندتر اهدافش را در فوتبال بانوان دنبال کند که همین موضوع باعث انتصاب لیلا سادات محمدیان به‌عنوان معاون ورزش زنان باشگاه استقلال شده است تا او تصمیم‌گیر و پاسخگوی برنامه آبی‌پوشان در این حوزه باشد.
محمدیان در مورد برنامه‌های باشگاه استقلال به «فرهیختگان» گفت: «اعتقاد باشگاه برای تیم‌داری روی فراهم کردن زیرساخت‌ها است. در حال حاضر کار خاصی انجام نداده‌ایم اما خیلی جلسات داشتیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ان‌شاء‌الله در بحث تیم بانوان حساب شده ورود کنیم و آکادمی داشته باشیم و تیم‌ها را خودمان تربیت کنیم. برنامه‌هایی داریم که ان‌شاء‌الله بعد از نهایی شدن خدمت خبرنگاران اعلام خواهیم کرد.»
او در پاسخ به این سوال که قرار است استقلال از لیگ برتر کارش را شروع کند یا از دسته‌های پایین‌تر گفت: «هنوز مشخص نیست. ان‌شاء‌الله در جلساتی که خواهیم داشت بعد از نهایی شدن، خدمت اصحاب‌رسانه اعلام خواهم کرد.»
معاون بانوان باشگاه استقلال در مورد زمان مشخص شدن برنامه‌های پیش‌رو این باشگاه این چنین گفت: «من یک مقدار فرصت نیاز دارم چون پنجشنبه برادرم فوت کرده است و بعد از اتمام مراسم‌ با آغاز جلسات، نتیجه و اخبار را در اختیار رسانه‌ها خواهم گذاشت.»

 پرسپولیس در مرحله انتخاب سرمربی
در باشگاه پرسپولیس تا این لحظه معاون ورزش بانوان برگزیده نشده است تا اعضای هیات‌مدیره و مدیر روابط‌عمومی سرخپوشان پاسخگوی برنامه پیش‌روی این تیم در حوزه بانوان باشند.
مصطفی لشگری که این روزها عهده‌دار جایگاه مدیر روابط‌عمومی قرمزهای پایتخت است در مورد برنامه این تیم در حوزه بانوان به «فرهیختگان» گفت: «از 2 تا 3‌ماه پیش یک‌سری صحبت‌ها انجام شده است و چندین جلسه با چند نفر گزینه قبول هدایت تیم برگزار کردیم تا از برنامه‌هایشان آگاه شویم ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم که بخواهیم رسما اعلام کنیم. آقای درویش و معاون ورزشی باشگاه در حال پیگیری یکسری از کارها هستند ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده که به تشکیل تیم برسد و فعلا در مرحله انتخاب سرمربی هستیم تا بعدا با صلاحدید سرمربی تیم بسته شود.»
او درمورد زمان مشخص شدن سرمربی افزود: «مدیران باشگاه با 2، 3‌گزینه مشغول مذاکره هستند و یکی از گزینه‌ها فردی سرشناس در حوزه فوتبال بانوان است.»
مدیر روابط‌عمومی پرسپولیس در مورد احتمال خرید سهمیه لیگ برتری تاکید کرد: «قاعدتا پرسپولیس باید از سطح نخست آغاز کند، باید منتظر سیاست باشگاه در این بخش باشیم. فعلا برنامه‌ها به آن سطحی نرسیده است که تصمیم‌گیری در این مورد انجام شود.»  وی درمورد امیدواری هواداران پرسپولیس برای حضور در فصل پیش‌رو لیگ بانوان اعلام کرد: «تشکیل تیم بانوان الزام نیست و به‌عنوان توصیه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شده است ولی باید تیم بانوان جدی گرفته شود، مسئولان باشگاه در حال انجام یکسری کارها هستند و بعد از نتیجه‌گیری به اطلاع هواداران خواهیم رساند.»

 سپاهان جدی‌تر از بقیه رقبا
هر چند سرخابی‌ها فعلا اقدام جدی درخصوص تشکیل تیم بانوان انجام نداده‌اند اما وضعیت در باشگاه سپاهان متفاوت است و طبق شواهد به نظر می‌رسد زردپوشان اصفهانی که در مسابقات لیگ‌برتر آقایان در قامت مدعی عنوان قهرمانی ظاهر شده‌اند، مقصودشان در فصل جاری رویکردهای هدفمندتر و با برنامه‌تر است. طلایی‌پوشان دیار زاینده زود این روزها با اهمیت قائل شدن برای تیم سپاهان ب( سپاهان نوین) و تیم فوتبال بانوان سپاهان، بار دیگر کلمه باشگاه ورزشی را برای تیم‌های شاغل در حوزه فوتبال معنا کرده‌اند. تیم زردپوش استان اصفهان که در مدت حضورش در لیگ کوثر دستاوردی بهتر از کسب 3‌عنوان سومی نداشته در روزهای اخیر با انتخاب مریم ایراندوست به‌عنوان سرمربی گامی بزرگ برای غلبه بر قدرت تیم‌های خاتون بم و شهرداری سیرجان برداشته است. البته تقویت کادرفنی سپاهان به حضور ایراندوست خلاصه نمی‌شود و سرمربی‌های اسبق باشگاه ذوب‌آهن، سمیه شهبازی و مژگان مدایم‌زاده در کادرفنی سپاهان حضور دارند. فارغ از تلاش زردپوشان برای حفظ بازیکنان تاثیرگذارشان مدیران این تیم موفق شدند بازیکن اسبق خود یعنی الهام فرهمند را به جمع خود بازگردانند تا با خرید این ملی‌پوش 29‌ساله روزهای خوبی پیش‌روی طلایی‌پوشان باشد. از‌سوی‌دیگر به نظر می‌رسد سپاهانی‌ها قصد دارند با جذب چند مهره تاثیرگذار ملی‌پوش در ششمین فصل حضورشان در لیگ برتر عنوان قهرمانی را به دست آورند.

مرتبط ها