کد خبر: 73916

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با اعضای تیم ملی کاراته که در مسابقات قونیه چندان موفق نبودند

توجیه بی‌طلا ماندن؛ داوری، اذیت میزبان و نداشتن مسابقه

شاید‌اگربه‌مسابقات‌بیشتری‌اعزام‌شده‌بودیم،‌اگر‌انگیزه‌بیشتری‌داشتیم،‌اگرتدارکات‌خوبی‌ داشتیم‌یااینکه داورها قضاوت عادلانه داشتندماقطعادوتاسه‌فینالیست‌داشتیم.

نسیم شیرازی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی کاراته ایران با 8 نقره و برنز، بدون طلا بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را به پایان رساند. عملکرد کلی تیم ملی کاراته ایران انتقاد کارشناسان از دستاورد ایران در بازی‌ها را به وجود آورد، انتقادی که سرمربی تیم ملی کومیته هم در گفت‌وگوهایش تا حدی آن را می‌پذیرد. 5 نقره و 3 برنز کارنامه چندان خوبی برای کاراته ایران نبود و انتظارها از رشته‌ای که قهرمان المپیک را در دل خود دارد و همیشه یکی از مدعیان دنیا بوده است، آنقدر بالاست که دست خالی از طلا برای علاقه‌مندان به کاراته زنگ هشدار را به صدا درآورد و نگرانی‌شان را از عملکرد تیم ملی کاراته ایران نشان می‌دهد. البته که تیم ملی کاراته تنها تیمی نبود که عملکرد دور از انتظاری داشت و می‌توان دوومیدانی را هم یکی دیگر از آن رشته‌های ورزشی ناکام البته بدون درنظر گرفتن عملکرد فرزانه فصیحی درنظر گرفت ولی در این گزارش طی صحبت با دو ورزشکار تیم‌های کاتا و کومیته و سرمربی تیم کاتا به بررسی عملکرد این رشته ورزشی از نگاه آنهایی که روی تاتامی بازی‌های آسیایی ایستاده بودند، پرداختیم.

نیکوهمت: با شرایطی که در قونیه بود شاید گنج‌زاده هم به مشکل می‌خورد
مجید نیکوهمت، قهرمان المپیک را در انتخابی تیم‌ملی شکست داده بود، نه‌تنها او بلکه هم‌تیمی‌هایش برای این رقابت‌ها نام‌های آشنایی چون ذبیح‌الله پورشیب و... را هم شکست داده بود. او که قدم اولش برای رسیدن به پیراهن تیم‌ملی را با قدرت برداشت در بازی‌های همبستگی نتوانست قدرتش را به نمایش بگذارد و از دور مسابقات حذف شد. نیکوهمت دراین‌باره به «فرهیختگان» گفت: «می‌دانستیم که مسابقات سنگینی در پیش داریم، بعضی انتقادها را که می‌خوانم نوشته‌اند مسابقات اصلا آن‌گونه که می‌گویند، سنگین نبوده ولی این بازی‌ها واقعا از سطح خوبی برخوردار بود و همه تیم‌ها حتی تیم‌های قرقیزستان و اردن که تیم‌های کوچکی بودند و قبلا به چشم حریف آسان به آنها نگاه می‌کردیم با آمادگی بسیار بالایی در مسابقات حضور داشتند؛ آنها در مسابقات مختلفی قبل از این بازی‌ها شرکت کرده بودند و همه تیم‌ها با آمادگی و سطح خیلی خوبی پا به این مسابقات گذاشتند و انگیزه بسیار بالایی داشتند البته ما هم انگیزه بسیار بالایی داشتیم و این حرف‌هایم دلیل بر این نیست که ما انگیزه‌مان را از دست دادیم، ما با توجه به تمریناتی که داشتیم و اینکه مربیان با تمام وجود با امکاناتی که دراختیار داشتند برایمان سنگ‌تمام گذاشته بودند تلاش‌مان را کردیم ولی زمانی که توانستیم خودمان را دوباره به آمادگی برسانیم بعد از کرونا و بدون هیچ مسابقه‌ای بود. فکر می‌کنم یک مسابقات آسیایی داشتیم و میان بچه‌هایی که فیکس شده بودیم فقط آقای مسکینی انفرادی زده بود و ما نتوانستیم با شرایط مسابقات خودمان را وفق دهیم.»
او به داوری بازی‌ها هم اشاره و بیان کرد: «اگر می‌توانستیم از پس رقیبان مسابقه‌دیده هم بربیاییم، داوری‌های ضعیف این مسابقات نگذاشت که عملکرد خودمان را آن‌طور که باید به نمایش بگذاریم، اگر دقت کرده باشید ما دو فینالیست داشتیم که هر دو تاتمی یک بودند و آن تاتمی به نسبت بهتر بود ولی تاتمی دو و سه با داورانی که داشت نفس بچه‌های ما را گرفت؛ یعنی اگر فیلم‌های مسابقات را دیده باشید متوجهش می‌شوید.»
نیکوهمت که برای حضور در این مسابقات سجاد گنج‌زاده را از پیش‌رو برداشته بود، توضیح داد: «در کومیته مگر چند تکنیک می‌توانی بزنی؟ شاید یک یا دو تکنیک؛ چراکه کومیته ورزش لحظه‌هاست، وقتی یکی، دو امتیاز و گاهی دیده شد پنج تا شش امتیاز را نمی‌دهند طبیعی است که ورزشکار از لحاظ روحی و روانی پایین می‌آید، آن‌هم برای ما که با این شرایط حضور پیدا کرده بودیم همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا نتیجه‌ای که دنبالش بودیم به‌دست نیاید. شاید اگر به مسابقات بیشتری اعزام شده بودیم، اگر انگیزه بیشتری داشتیم، اگر تدارکات خوبی داشتیم یا اینکه داورها قضاوت عادلانه داشتند ما قطعا دو تا سه فینالیست داشتیم. در مسابقات بچه‌های ما پنل جمع می‌شد و یک پنل جدید می‌چیدند که همان بار روانی برایمان بود. اینها بهانه نیست، دلایل روشنی است که نگذاشتند بشود. هرچقدر هم خوب و باانگیزه باشیم وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد ما نمی‌توانیم عملکردی را که از ما انتظار می‌رود پیاده کنیم، من هم نفر آخر بودم و کل تیم تقریبا نتیجه ضعیفی گرفته بود و فشارش روی من بود که باید جبران می‌کردم.»
سنگین‌وزن کومیته‌‌کا ایران گفت: «من ۲۲ساله با دیدن این داوری‌ها و روحیه پایین بچه‌ها و اینکه سال اول حضورم در این مسابقات بزرگ را تجربه می‌کردم باید همه اینها را مدیریت می‌کردم، اینها بهانه نیست، چیزهایی بود که در سر من می‌گذشت و نشد. واقعا آن شرایط باعث شد که نتیجه مورد نظر را نگیرم وگرنه من قول مدال و فینال را داده بودم و اگر این داوری‌ها اتفاق نیفتاده بود روی سکو بودم؛ ان‌شاءالله در مسابقات آینده بتوانم روسفید باشم.»
او در حمایت از کادرفنی گفت: «شاید خیلی‌ها این نتایج را به مربیان‌مان ارتباط بدهند ولی من از استاد شهرام هروی که با تمام وجود در این چندماه اردو برایمان سنگ‌تمام گذاشتند ممنونم. وقتی این شرایط پیش می‌آید به‌طور مثال در فوتبال پپ گواردیولا هم که مربی باشد واقعا نمی‌تواند کاری انجام دهد و استاد هروی واقعا بی‌تقصیرند، این نتایج اول از همه به‌خاطر مسابقات و جو آن بود و دوم خودمان بودیم.»
از نیکوهمت درباره مسابقه انتخابی و بااقتدار ملی‌پوش‌شدنش پرسیدیم که افزود: «در مسابقات انتخابی شرایط برای همه ما فراهم بود که بتوانیم انتخابی بدون استرس و بدون هیچ بار ذهنی را انجام دهیم و خیلی عادلانه مسابقات‌مان برگزار شد، اول از همه افتخار می‌کنم که توانستم با آقای سجاد گنج‌زاده مبارزه کنم و دوم اینکه خوشحالم توانستم سربلند بیرون بیایم و پیراهن تیم‌ملی را به تن کنم، ولی شرایط انتخابی تیم‌ملی واقعا با بازی‌های همبستگی زمین تا آسمان فرق داشت، شاید اگر خود آقای گنج‌زاده یا هر کاراته‌کای دیگری در این مسابقات شرکت می‌کرد همین اتفاق‌هایی که برای ما افتاد برای او هم می‌افتاد، حالا ما به‌خاطر کم‌تجربه بودن با آن شرایط نتوانستیم کاری که باید را انجام دهیم ولی در مسابقات انتخابی اگر عملکرد خوبی از من یا بچه‌های جوان دیده شد فقط به‌خاطر این بود که هیچ‌گونه بار منفی و ذهنی روی ما نبود که نتیجه کار خوب فدراسیون و مربیان‌مان بود، در مسابقات انتخابی هیچ اعتراضی نبود، ویدئوچک داشتیم و واقعا نمی‌شود مسابقات کشورهای اسلامی را با انتخابی مقایسه کرد. تیم‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اعزام‌های خوبی دارند، الان کاراته به‌نوعی است که باید همیشه در جریان مسابقه باشی تا داوران هم شما را ببینند، با تجربه بیشتر در مسابقات به خودت انگیزه بدهی و رنکینگ کسب کنی تا این بار فشار مسابقات از ذهنت کم شود، خیلی از کاراته‌کاها در همین بازی‌ها آنقدر در مسابقات بزرگ شرکت کرده بودند که انگار این مسابقات برایشان مسابقات استانی بود.» این را نیکوهمت گفت و توضیح داد: «ما به‌لحاظ بدنی از اکثر کاراته‌کاها بالاتر بودیم ولی از نظر ذهنی واقعا کاراته‌کاهای دیگر بهتر بودند و توی صورت‌شان این بود که انگاردر یک مسابقه ساده شرکت کرده‌اند. برای اینکه طلا داشته باشیم توجه بیشتر مسئولان را نیاز داریم تا ما را به مسابقات اعزام کنند و باعث شوند دوباره به قدرت اصلی‌مان برگردیم، با تمرین خالی انجام دادن در دنیای امروز کاری نمی‌شود انجام داد.»
نیکوهمت که همیشه در سنگین‌وزن فیکس تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف بوده و در اسپانیا نقره جوانان جهان را به‌دست آورده، ادامه داد: «این وزن، وزنی بوده که از بچگی به آن عادت کردم و خدا را شکر موفق هم بودم، در بزرگسالان هم که خدا را شکر فیکس شدم و اگر الان ایراداتی هم هست به‌خاطر بی‌تجربه بودن و فشاری است که روی من است که به امید خدا در آینده با توجه به اینکه گفتم کاراته دنیا واقعا درحال پیشرفت است ما هم بتوانیم خود را به آن سطح ایده‌آل برسانیم و من هم بتوانم پا جای پای بزرگان بگذارم و مانند آقای گنج‌زاده بتوانم روزی افتخار این کشور باشم و اصلا به تغییر وزن فکر نمی‌کنم.»
تمام خواسته این کاراته‌کا اعزام به مسابقات بیشتر است. وی گفت: «پول، لباس و این‌جور چیزها واقعا خواسته‌های حداقلی ما از مسئولان است که اگر لطف کنند و در نظر بگیرند خیلی ممنون می‌شویم ولی باور کنید بزرگ‌ترین دغدغه همه ما میدان بیشتر دیدن و رفتن به مسابقات و لیگ‌های جهانی است. آخرین اعزام ما لیگ جهانی2019 بود. کاراته هرماه یا هر دوماه مسابقات بزرگ دارد که همه قهرمانان در آن شرکت می‌کنند و ما نباید از بقیه کشورها عقب بیفتیم. اگر نتیجه می‌خواهیم باید به مسابقات اعزام شویم.»
جوان سنگین‌وزن تیم‌ملی کاراته کشورمان صحبتش را این‌گونه به پایان رساند: «از سرمربی و کادرفنی‌مان که همه تلاش‌شان را انجام می‌دهند ممنونم، افسوس که دست‌شان خالی است و ما شرمنده‌ایم؛ شرمنده ملت عزیزمان هستیم و ان‌شاءالله که در مسابقات آینده بتوانیم با تدابیری که در نظر گرفته می‌شود جبران کنیم و شرمنده نباشیم.»

شهرجردی: راضی‌ام، هم در انفرادی و هم‌تیمی مدال گرفتیم
ابوالفضل شهرجردی جوان است ولی باتجربه، او در این مسابقات توانست دو رقیب اندونزیایی و آذربایجانی خود را که در گذشته تسلیم‌شان شده بود مغلوب خودش کند و به فینال برسد؛ ولی در مصاف با میزبان مسابقات دستش از طلا کوتاه ماند. او درباره عملکردش به «فرهیختگان» گفت: «خداراشکر که توانستم در این مسابقات در بخش انفرادی مقام دوم و در بخش تیمی مقام سوم را کسب کنم، ما تقریبا از اسفندماه سال گذشته که انتخابی تیم ملی برگزار شد تمرینات و اردوهای خیلی خوب و متمرکزی را پشت‌سر گذاشتیم و با برنامه تمرین کردیم.»
او که در دوره گذشته بازی‌ها مقام سوم انفرادی را کسب کرده بود، افزود: «دوره گذشته که به میزبانی آذربایجان برگزار شد مسابقات تیمی وجود نداشت که این دوره اضافه شد و ما هم خداراشکر با عملکرد خوب توانستیم در هر دو بخش موفق باشیم. در بخش تیمی هم متاسفانه آن‌طور که انتظار داشتیم، نشد. خیلی عملکرد خوبی داشتیم و کاملا تیم سرحال بود اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که نتوانستیم به فینال راه پیدا کنیم اما درحقیقت از عملکرد خودمان راضی‌ام و خداراشکر می‌کنم که در هر دو بخش مدال کسب کردیم.»
شهرجردی که با اقتدار به فینال مسابقات قونیه رسیده بود در رابطه با کیفیت کار حریفانش بیان کرد: «شناخت خیلی خوبی از حریفانم داشتیم و می‌دانستیم که سطح مسابقات خیلی بالاست و همه برای قهرمانی به میدان آمده‌اند. در بخش انفرادی قهرمان دوره گذشته در آذربایجان را در دور مقدماتی شکست دادم. حریف اندونزیایی را که نایب‌قهرمان آسیا بود از سد راه برداشتم تا به فینال رسیدم ولی در فینال حریفم سوم المپیک بود و مقداری سرشناس‌تر از من بود، به‌خاطر اینکه در کاتا حضور در مسابقات خیلی اهمیت دارد و بازیکن ترک چهره بود، احساس می‌کنم مقداری بازی‌ام تحت‌تاثیر این داستان قرار گرفت، اما به‌طورکلی از عملکرد خود بسیار راضی هستم و خداراشکر توانستم تمام آن نقاط‌ضعفی که داشتم، برطرف کنم.»
وی سخت‌ترین رقیبانش را از کشورهای ترکیه، مراکش، کویت، اندونزی و آذربایجان معرفی کرد و با اشاره به داوری مسابقات عنوان کرد: «بچه‌ها همه تلاش‌شان را انجام دادند، همه سعی کردند صددرصد توان‌شان را بگذارند اما خب احساس می‌کنم در این مسابقات مساله داوری مقداری بچه‌ها را اذیت کرد. داوری در بعضی مسابقات، ازجمله کاتای تیمی ما مساله‌دار بود و کاری‌اش هم نمی‌شد کرد. این یک داستان انکارناپذیر است و بالاخره در مسابقات این مسائل وجود دارد. داوری در نتایج ما بی‌تاثیر نبود و در این مسابقات شاهد قضاوت‌های خوبی از داورهای این مسابقه نبودیم.»
رویداد بعدی کاتاکاها قهرمانی آسیاست که آذرماه در ازبکستان برگزار می‌شود و شهرجردی امیدوار است هم در بخش انفرادی و هم تیمی در مسابقات آسیایی ازبکستان شرکت کنند. او درباره بازی‌های آسیایی هم با توجه به اینکه سهمیه‌بندی است و فدراسیون تصمیم می‌گیرد در کاتا هم نماینده‌ای در بازی‌ها داشته باشد یا خیر، معتقد است: «اگر به امید خدا فدراسیون حمایت کرده و کاتا هم در این بازی‌ها باشد با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توان آماده این رویداد و کسب مدال خوشرنگ بود.»
«برای موفقیت یک تیم عوامل زیادی تاثیرگذار است؛ بحث مالی، انگیزشی، تمرینی اردوها که با حمایت فدراسیون، اردوها در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و اهمیتی که به ورزشکار داده می‌شود انگیزه‌اش را افزایش می‌دهد و همین‌هاست که قهرمان را می‌سازد»؛ این را شهرجردی در پایان صحبت‌هایش گفت و ادامه داد: «کنار گذاشته شدن کاراته از المپیک بر روحیه کاراته‌کاها تاثیرگذار بود، المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست و همه ورزشکاران دوست دارند در این مسابقات حضور داشته باشند و مدال کسب کنند. کاراته در توکیو اولین حضورش را تجربه کرد و نمی‌دانم چرا متاسفانه این ورزش از رشته‌های المپیکی خارج شد، این خیلی برای ورزشکار آسیب‌زننده است و می‌تواند از نظر انگیزشی و حتی هدف بلندمدت ورزشکاران را مأیوس کند. به نظر من ورزشی که المپیک نداشته باشد مقداری هدف‌های بزرگش از دست می‌رود اما امیدوارم با حمایت و رایزنی‌های فدراسیون جهانی مجدد این رشته به المپیک اضافه شود. حیف است کاراته در المپیک نباشد.»
شهرجردی تنها کاتاکای شرکت‌کننده در بخش انفرادی بازی‌های اسلامی از خانواده و پدرش که سرمربیگری تیم را هم برعهده داشت، قدردانی و ابراز امیدواری کرد کاراته در میادین بعدی با طلا و مدال و عناوین خوشرنگ به خانه برگردد.

سرمربی کاتا: راه کاراته روشن است نگران نباشید
سرمربی تیم ملی کاتا از عملکرد شاگردانش راضی است. قاسم شهرجردی درباره عملکرد تیم کاتا این‌گونه گفت: «در بخش انفرادی ابوالفضل خوشبختانه در دور اول و دوم سرگروه شد و به فینال رفت. ما در گروه‌مان آذربایجان و اندونزی را داشتیم که هر دو قوی هستند و در گذشته در مسابقات آسیایی ابوالفضل به حریف اندونزی و در جام وحدت و دوستی هم به نماینده آذربایجان باخته بود که اینجا خوشبختانه هر دو حریف را شکست داد و به فینال راه پیدا کرد و من از عملکردش راضی بودم. در فینال هم حریفی از ترکیه را که مقام‌دار المپیک بود، داشت که خب میزبان هم بودند و این کار ما را سخت کرد. اما در بخش تیمی که روز دوم برگزار شد در گروه سخت مراکش، کویت و اندونزی قرار گرفتیم که بچه‌ها خوب ظاهر شدند ولی دیدیم مانیتور خراب است و امتیازها را به‌صورت دستی یادداشت می‌کنند و بعد از یادداشت امتیازها به ما گفتند به سالن گرم برویم و این اعلام نشدن امتیازات، خرابی مانیتور و دستی نوشتن امتیازات اتفاق نادری بود که طی چندین سالی که من در کاراته هستم تا حالا چنین اتفاقی در مسابقات رسمی برای ما پیش نیامده بود.»
قاسم شهرجردی درباره داوری‌ها و سیستم ثبت امتیاز توضیح داد: «10دقیقه‌ای به‌خاطر موضوعی که گفتم، وقت تلف شد و بعد از یک ربع بیرون از تاتامی از روی کاغذ اسامی را خواندند که رتبه ما را چهارم اعلام کردند؛ اصلا حق ما چهارمی نبود و همین روی عملکرد بچه‌های ما تاثیر گذاشت. در دور بعدی بچه‌ها سوم شدند و برای گرفتن مدال برنز رفتند که خداراشکر در گرفتن آن موفق عمل کردند ولی این اتفاق و این نحوه اعلام نتایج به این معنی است که نمرات می‌تواند جابه‌جا شده باشد، به هرحال ما نمی‌دانیم که آنجا چه اتفاقی افتاد.»
او که به‌همراه تیمش در مسابقات جهانی 2018 سوم جهان شده بود، ادامه داد: «ما تیم ضعیفی نیستیم و انتظار نداشتیم به فینال راه پیدا نکنیم، کاملا برای فینال آماده شده بودیم ولی خب این مساله این‌گونه پیش رفت که اعتراض‌مان هم به جایی نرسید ولی به‌طورکلی من از بچه‌ها راضی بودم.»
سنسی شهرجردی درباره نتایج کلی تیم ملی کاراته بیان کرد: «من در بخش کاتا فعالیت می‌کنم و نباید درباره کومیته اظهارنظر کنم ولی عملکرد بچه‌های ما شاید مقداری به‌خاطر نداشتن مسابقه تدارکاتی در هر دو بخش ضعیف بود ولی مهم‌تر از آن این بود که ما بارها شاهد این بودیم که داورها به بچه‌های ما امتیاز خوبی نمی‌دهند و صحنه‌هایی هست که بچه‌های کومیته هم در فضای مجازی گذاشتند، امتیازهای آشکار بچه‌های ما را نمی‌دادند و مقداری داوری ما را اذیت کرد. البته همیشه این مسائل در داوری بوده و نمی‌خواهیم بگوییم همه‌چیز داوری بود ولی نمی‌توان از اذیت کردنش هم گذشت. عملکرد بچه‌های کومیته هم به نظر من به نوبه خود خوب بود، درمجموع نتوانستیم طلا بگیریم ولی 5 فینالیست داشتیم که نقره‌ها می‌توانست تبدیل به طلا شود که نشد.»
«ثابت کرده‌ایم که کاراته ما در سطح جهان و آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد»؛ این را شهرجردی با تاکید گفت و با اشاره به مشکلات این رشته ورزشی خاطرنشان کرد: «ما چندین سال در کومیته تیمی هم قهرمان جهان بودیم که یکی از بخش‌های مهم کاراته است. چالش‌هایی که در کاراته وجود دارد و حالا بحث‌های جانبی که رشته کاراته را به حاشیه می‌برد همان‌طور که می‌دانید، زیاد است و همیشه حاشیه وجود دارد. الان در فضای مجازی بعضی کارشناسان به خودشان اجازه دادند که بگویند کاتای تیمی مردان نتوانست آن‌طور که باید رضایت جامعه کاراته را به دست آورد ولی من توضیح دادم چطور شد که در کاتای تیمی نتوانستیم فینالیست شویم. واقعا به‌نوعی جلوی ما را گرفتند وگرنه می‌توانستیم فینالیست شویم. درباره کومیته هم که گفتم، عملکرد بچه‌ها واقعا با توجه به همه مسائل خوب بود و من بازی‌هایشان را از نزدیک نگاه کردم. اگر مقداری شرایط داوری بهتری داشتیم، می‌توانستیم حداقل دو مدال طلا داشته باشیم که این اتفاق نیفتاد و امیدوارم در آینده با برنامه‌ریزی بیشتر، دیدارهای تدارکاتی و حمایت‌های بیشتر، نتیجه بهتری در کاراته گرفته شود و مطمئنم بهتر هم خواهد شد. به هرحال مسابقه است و همه تیم‌ها فعالیت می‌کنند و همه برای کسب مدال می‌آیند و این است که کار خیلی راحت نیست. در گذشته خیلی از کشورها می‌آمدند و در همان دور اول حذف می‌شدند ولی در این مسابقات نشان داده شد که همه به‌شدت فعالیت می‌کنند و ما باید مقداری برنامه‌ریزی بهتر و دیدار تدارکاتی بیشتر داشته باشیم تا شاهد اتفاقات اینچنینی نباشیم.»
قاسم شهرجردی از مسئولان فدراسیون و مسئول کمیته ملی المپیک تشکر کرد و گفت: «آنها حمایت خوبی از کاراته داشتند و ما چندین مرحله اردو را پشت‌سر گذاشتیم و تنها موردی که بچه‌ها کم داشتند، دیدار تدارکاتی بود وگرنه همه‌چیز خوب بود. به‌عنوان مثال در کاتا قبلا اردوهای کمی بود ولی این‌بار ما چندین مرحله اردو را پشت‌سر گذاشته بودیم و بچه‌ها به آمادگی خوبی رسیده بودند که امیدوارم در آینده با ادامه حمایت‌ها نتایج بهتر شود. فکر می‌کنم آینده کاراته ایران روشن، شفاف و روبه‌جلو است. طی سال‌هایی که کنار کاراته هستم و در مسابقات مختلف حضور دارم چهره‌های جدید و انگیزه‌های بالا را کنار بچه‌هایی که سابقه خوبی دارند و از لحاظ مدال و موقعیت خوشنام هستند، می‌بینم و باعث می‌شود بدانیم که کاراته ما راهش را پیدا کرده و روبه‌جلو است. هیچ نگرانی‌ای نیست و خوشبختانه پشتوانه خوبی در کاتا و کومیته داریم که حمایت‌های خوبی هم شدیم.»

مرتبط ها