کد خبر: 73894

سردبیر اسپورتایم یونان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ایران نباید از آمریکا و ولز بترسد

پرسپولیس کریم را می‌خواست اما احتمالا در یونان می‌ماند

میلاد یکی از بهترین مدافعان چپ است، هر مربی عاشق حاج‌صفی می‌شود

کریم بازیکن بسیار خوبی است و در طول دورانی که برای آاک آتن بازی کرد نمایش بسیار خوبی ارائه دادوحدس من این است که او در یونان باقی می‌ماند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: بازگشت کریم انصاری‌فرد به لیگ یونان باعث شد تیم‌های این کشور به لژیونرهای ایرانی نگاه ویژه‌تری داشته باشند و به‌دنبال درخشش این مهاجم ملی‌پوش بود که آاک آتن تصمیم گرفت دو بازیکن ایرانی دیگر را نیز به ترکیب تیمش اضافه کند. انصاری‌فرد قبلا هم سابقه بازی در تیم‌های پانیونیوس و المپیاکوس این کشور را داشت و مسعود شجاعی نیز ازجمله مشهورترین بازیکنان ایرانی است که در این تیم به میدان رفته است. بااین‌حال وقتی انصاری‌فرد در نخستین سال حضورش در این تیم خوش درخشید و عملکرد بسیار خوبی در گلزنی داشت در تابستان قبل احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی نیز به جمع نفرات آاک آتن اضافه شدند. در این تابستان اما به نظر می‌رسد کار کریم انصاری‌فرد در این تیم رو به پایان است و آاک ترجیح داده به‌جای او بازیکن دیگری را به خدمت بگیرد. این مهاجم ایرانی هنوز راهی تیم دیگری نشده است؛ اما بعید است در فصل جدید در آاک آتن بماند. این تیم در نخستین هفته فصل جدید یک برد خوب 3 بر صفر را در زمین لامیا کسب کرد تا شروعی امیدوارکننده در فصل جدید داشته باشد. به بهانه حضور سه بازیکن ایرانی در ترکیب آاک در فصل قبل و عملکرد خوب آنها در لیگ یونان سراغ گراسیموس مانولیدیس، سردبیر روزنامه اسپورتایم یونان رفتیم تا درباره شرایط این بازیکنان و وضعیت آنها برای فصل جدید گفت‌وگو کنیم که صحبت‌های او با «فرهیختگان» را در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان نخستین سوال؛ وضعیت 3 بازیکن ایرانی آاک آتن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درحال‌حاضر کریم انصاری‌فرد جدا از تیم و به‌صورت انفرادی تمرین می‌کند و ظاهرا باشگاه به‌دنبال این است که تا پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی یک مهاجم جدید به خدمت بگیرد. حاج‌صفی هم یکی از بازیکنان اصلی تیم در دیدارهای اخیر بوده است. سرمربی آرژانتینی تیم که در این فصل هدایت آاک را برعهده گرفته است سیستم جدیدی به‌‌کار گرفته و می‌خواهد با روش 2-5-3 بازی کند و حاج‌صفی هم در این سیستم به‌عنوان مدافع سمت چپ در دفاع سه‌نفره به‌کار گرفته می‌شود. میلاد محمدی هم قرار است ذخیره استیون زوبر در پست هافبک چپ باشد و با این بازیکن رقابت جالبی برای حضور در ترکیب اصلی خواهد داشت.

در خبرها آمده که انصاری‌فرد در مسیر جدایی از این تیم قرار دارد. آیا شما خبر جدیدی در این زمینه دارید؟
همان‌طور که گفتم، او به‌صورت انفرادی تمریناتش را پیگیری می‌کند و باشگاه هم اعلام کرده این بازیکن جایی در برنامه‌های سرمربی تیم ندارد و می‌تواند باشگاه جدیدش را انتخاب کند. البته او تا الان که با شما صحبت می‌کنم هنوز نتوانسته تیم تازه‌ای پیدا کند. مشکل اصلی این است که او حقوق بالایی دریافت می‌کند و به همین دلیل کمتر باشگاهی در یونان توان پرداخت دستمزد او را دارد.

فکر می‌کنید کریم در لیگ یونان باقی خواهد ماند یا راهی لیگی تازه می‌شود؟
حدس من این است که او در یونان باقی می‌ماند و در اینجا باشگاه جدیدی را پیدا خواهد کرد. البته گفته می‌شود علاوه‌بر یونان از قبرس هم پیشنهادهایی دریافت کرده و مشغول بررسی آنهاست تا بهترینش را انتخاب کند. به نظر می‌رسد او درحال گشتن برای یک پیشنهاد خوب است و درنهایت می‌خواهد از بین تیم‌هایی که خواهانش هستند بهترین آنها را برای بازی در فصل جدید انتخاب کند.

گفته می‌شود او اصرار دارد در لیگ یونان بماند و حتی چند پیشنهاد از تیم‌های ایرانی را نیز رد کرده است.
او به‌خاطر همسرش می‌خواهد به بازی در لیگ یونان ادامه دهد. همسر انصاری‌فرد یونانی است و دوست ندارد به خارج از این کشور برود، به همین دلیل تیم‌های ایرانی شانسی برای به خدمت گرفتن او در این پنجره نقل‌وانتقالاتی نخواهند داشت و فکر نمی‌کنم او به‌دنبال چنین موضوعی باشد.

بازگشت او را به فوتبال یونان چگونه دیدید و نظرتان درباره عملکرد او در 2 فصل گذشته چیست؟
کریم بازیکن بسیار خوبی است و در طول دورانی که برای آاک آتن بازی کرد نمایش بسیار خوبی ارائه داد و گل‌های حساس و مهمی را برای تیمش زد. اما مساله اصلی این است که شکل بازی او شبهات زیادی به آرائوخو، دیگر مهاجم تیم دارد. آرائوخو درحال‌حاضر ستاره تیم است و ملیتی آرژانتینی دارد و از طرف دیگر سرمربی جدید تیم یعنی آلمیدا هم آرژانتینی است.

یعنی کریم شانسی برای ماندن در این تیم ندارد؟
درحال‌‌حاضر آاک به‌دنبال خرید یک مهاجم با شیوه بازی متفاوتی است و بیشتر به‌دنبال یک فوروارد هدف می‌گردد. به همین دلیل آنها می‌خواهند انصاری‌فرد را از لیست خود خارج کنند تا جا برای بازیکن جدید باز شود.

زمانی که انصاری‌فرد به آاک آتن پیوست ظاهرا قرار بود ذخیره مهاجم اصلی تیم باشد اما به‌قدری خوب کار کرد که در همان هفته‌های نخست در تیم فیکس شد و در انتهای فصل هم بهترین گلزن تیم لقب گرفت.
بله. دقیقا درست است. او خیلی زود نشان داد که مهاجم بهتری از اولیویرا است و به همین دلیل سرمربی تیم بلافاصله او را در ترکیب اصلی به بازی گرفت. در فصل قبل البته آرائوخو به تیم اضافه شد و کریم بیشتر به‌عنوان مهاجم ذخیره به بازی گرفته می‌شد و کمتر توانست در ترکیب اصلی به میدان برود.

آاک در ابتدای فصل قبل تصمیم گرفت 2 بازیکن ایرانی دیگر را نیز به خدمت بگیرد. یکی از آنها احسان حاج‌صفی بود. عملکرد او را چگونه دیدید؟
حاج‌صفی بازیکنی بسیار باهوش است که توانایی بازی در چندین پست را دارد. هر مربی عاشق او می‌شود و داشتن چنین بازیکن چند پسته‌ای برای هر مربی و تیمی بسیار ارزشمند است. ما از زمانی که در پانیونیوس بازی می‌کرد او را می‌شناسیم و بازیکنی بسیار مفید است که تجربه خوبی هم دارد.

این توانایی بازی در پست‌های مختلف به او این امکان را می‌دهد که بتواند بیشتر در ترکیب اصلی قرار گرفته و به نوعی مشکلات تیم در غیاب بازیکنان مختلف را حل کند.
دقیقا درست است. او بازیکنی است که نه‌تنها در پست دفاع چپ و هافبک دفاعی توانایی بازی دارد بلکه به‌عنوان مدافع وسط هم نمایش خوبی ارائه کرده و در این فصل به نوعی یک پست تقریبا جدید را تجربه می‌کند. بااین‌حال او در هر جایی از زمین که به میدان برود، تلاش می‌کند بهترین عملکردش را ارائه کند. همین شرایط و مزیت‌های او باعث می‌شود به بازیکنی بسیار تاثیرگذار و بااهمیت برای تیمش تبدیل شود و به همین دلیل در بیشتر بازی‌ها شانس حضور در ترکیب اصلی را پیدا می‌کند.

معتقدید این فصل هم شاهد بازی‌های زیادی از او خواهیم بود؟
بله. به نظر من او با این توانایی‌ها در این فصل قطعا در دیدارهای زیادی برای تیمش به بازی گرفته خواهد شد.

البته میلاد محمدی فصل قبل در سمت چپ خط دفاعی خوب کار کرد و به همین دلیل بود که حاج‌صفی بیشتر به‌عنوان هافبک دفاعی به بازی گرفته شد.
میلاد یکی از بهترین مدافعان چپ لیگ یونان است و این را در فصل قبل به‌خوبی نشان داد. او در تابستان قبل دیر به تیم اضافه شد و به همین دلیل نتوانست در تمرینات پیش‌فصل حضور داشته باشد. بااین‌حال خیلی زود تاثیرگذاری خود را در تیم نشان داد و توانست نظر مثبت سرمربی را به خود جلب کند.

بااین‌حال می‌گویید که این فصل کمتر به میلاد بازی می‌رسد؟
او در سیستم 2-4-4 که فصل قبل تیم بیشتر بر پایه آن به میدان می‌رفت بازیکن اصلی تیم بود اما در این فصل شرایط کمی فرق کرده است. همان‌طور که گفتم المیدا می‌خواهد از سیستم 2-5-3 استفاده کند که در آن عملا مدافع چپ وجود ندارد و در پست پیستون چپ هم این مربی آرژانتینی زوبر را فعلا ترجیح می‌دهد. البته او در برنامه‌های سرمربی تیم قرار دارد و به نظرم در طول فصل بیشتر به بازی گرفته خواهد شد. همان‌طور که گفتید، میلاد فصل قبل در پست خودش بسیار خوب کار کرد و بهتر از حاج‌صفی بود و به همین دلیل بیشتر هم بازی کرد.

پس به نظر شما خرید محمدی هم از تصمیمات خوب باشگاه در تابستان قبل بود.
بله. همان‌طور که گفتم او بازیکنان بسیار خوب و دارای توانایی‌های مناسبی است و اگر از اشتباهش در دربی حساس برابر المپیاکوس چشم‌پوشی کنیم او در بیشتر بازی‌ها جزء بهترین بازیکنان تیمش بود و عملکردی قابل‌قبول ارائه کرد.

اخباری در رسانه‌های یونانی منتشر شده بود که ممکن است آاک برای خرید یک بازیکن غیراروپایی یکی از این دو بازیکن را بفروشد.
به نظر من این موضوع منتفی است و فکر می‌کنم هر دوی آنها این فصل پیراهن آاک را به تن خواهند داشت و جایی نخواهند رفت.

آیا پیشنهادی برای آنها به دست آاک رسیده بود؟
فقط یک درخواست از طرف باشگاه پرسپولیس ایران برای انصاری‌فرد بود که همان‌طور که گفتم، رد شد؛ چون کریم در یونان به‌دنبال تیم است. خبر دیگری در این‌باره ندارم.

پیش‌بینی شما از فصل جدید رقابت‌های لیگ یونان چیست و فکر می‌کنید چه تیم‌هایی در کورس قهرمانی قرار خواهند داشت؟
آاک آتن یک ورزشگاه جدید دارد و بازیکنان بسیار خوبی را به خدمت گرفته است. به نظر من آنها یکی از مدعیان قهرمانی خواهند بود و رقابت نزدیکی با دیگر تیم‌ها خواهند داشت. المپیاکوس هم همچنان یک مدعی جدی است و به‌دنبال این است که از قهرمانی فصل قبل خود دفاع کند. بااین‌حال من آاک آتن را یک رقیب جدی برای آنها می‌بینم و به نظرم شانس بیشتری برای فتح جام دارند. پاناتینایکوس هم شرایط نسبتا خوبی دارد و به این دو تیم نزدیک است اما پیش‌بینی من این است که امسال کورس قهرمانی بین دو تیم آاک و المپیاکوس خواهد بود.

چقدر از فوتبال ایران شناخت دارید و آیا دیدارهای لیگ ایران یا تیم ملی را دنبال می‌کنید؟
از لیگ این کشور شناخت زیادی ندارم و خیلی پیگیر آن نیستم اما از دورانی که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت دیدارهای این تیم را پیگیری و بیشتر نتایج آنها را دنبال می‌کنم. از بین بازیکنان ایرانی هم علاوه‌بر سه بازیکنی که اخیرا در آاک آتن بازی کرده‌اند، مسعود شجاعی را هم به‌خوبی می‌شناسم و او هم جزء بازیکنانی بود که در لیگ یونان عملکرد خوبی داشت و جزء بازیکنان خوب شاغل در اینجا بود.

گروه ایران در جام‌جهانی 2022 قطر را چگونه می‌بینید و فکر می‌کنید تیم ما بتواند به مرحله بعد این مسابقات صعود کند؟
من فکر می‌کنم ایران خوش‌شانس بوده و در گروه خوبی قرار گرفته است، به همین دلیل قطعا شانس صعود خواهد داشت و می‌تواند راهی دور حذفی شود. به نظر من در این گروه انگلیس تیم اول خواهد شد و تردید زیادی در این‌باره وجود ندارد اما آمریکا و ولز تیم‌هایی نیستند که تیم ایران بخواهد از آنها بترسد و خود را از پیش باخته بداند. شاید تیم ایران مدعی اول صعود به‌عنوان تیم دوم نباشد اما بدون‌شک بدون شانس نیست و توانایی انجام این کار را دارد.

مرتبط ها