کد خبر: 73890

فقط ژاردل، فالکائو و مارتینز در پورتو بهتر از ستاره ایرانی بودند

طارمی گلزن‌تر از هالک، مارگا، لوپز و پوستیگا

مهدی طارمی در 100 مسابقه ابتدایی تیمش روی 90 گل تاثیر مستقیم داشته؛ 53 گل و 37 پاس گل.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: مهدی طارمی در پورتو به رکورد 100 بازی برای این باشگاه رسید تا یکی از ستاره‌هایی باشد که توانسته به این تعداد بازی برای تیم پرتغالی برسد. این باشگاه در سال‌های اخیر مهاجمان خوب نسبتا زیادی در ترکیب خود داشته و البته با توجه به اینکه استعدادیاب‌های این باشگاه تبحر زیادی در یافتن و جذب مهاجمان خوب دارند، آنها معمولا پس از مدت کوتاهی حضور در این تیم راهی باشگاه‌های بزرگ اروپایی می‌شوند. در چنین شرایطی طارمی که خیلی زود توانست توانایی‌هایش را در این تیم ثابت کند در شروع سومین فصل حضورش در پورتو توانسته به باشگاه 100تایی‌های این تیم پرتغالی اضافه شود و البته در این میان رکورد گلزنی و گلسازی فوق‌العاده‌ای را هم از خود به‌جای گذاشته است. مهاجم تیم ملی ایران در این مدت 53 گل و 37 پاس گل در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است تا از تعدادی از مهاجمان نامدار این تیم در سال‌های اخیر آمار بهتری از خود به جا گذاشته باشد. البته نباید فراموش کرد که شماره 9 کنونی تیم در این 100 بازی و در حالی که به‌عنوان مهاجم نوک به میدان رفته است 37 پاس گل داده که آماری استثنایی برای یک مهاجم محسوب می‌شود و کمتر بازیکنی می‌تواند در 100 مسابقه ابتدایی تیمش روی 90 گل تاثیر مستقیم داشته باشد.

سه ماشین گلزنی پورتو
پورتو در این سال‌ها مهاجمان زیادی را به فوتبال اروپا معرفی کرده است. از ماریو ژاردل و هالک برزیلی گرفته تا فالکائو و جکسون مارتینز که هر دو ملیتی کلمبیایی داشتند اما با وجود آمار بسیار خوبی که آنها در این باشگاه از خود به‌جای گذاشتند اما طارمی درحال‌حاضر میانگین گلزنی بسیار خوبی نسبت به برخی از آنها دارد. در سه‌دهه اخیر ماریو ژاردل برزیلی بهترین عملکرد را در زمینه گلزنی از خود به‌جای گذاشته است و درمجموع با زدن 170 گل در 175 بازی در رقابت‌های مختلف سومین گلزن برتر تاریخ باشگاه هم به‌شمار می‌رود. او که درطول 4 سال حضورش در ترکیب این تیم نشان داد که یک ماشین گلزنی است، در همان دومین فصلی که برای پورتو بازی می‌کرد و در حالی که هنوز 80 بازی هم برای این تیم انجام نداده بود به رکورد 53 گل طارمی رسید و در این زمینه آمار بسیار بهتری از او دارد. ژاردل با میانگین 0.97 گل در هر بازی آماری خیره‌کننده از خود در این تیم به‌جای گذاشت.
دیگر مهاجم سرشناس این تیم در سال‌های اخیر که آمار گلزنی خوبی هم در این تیم داشته و جزء 15 گلزن برتر تاریخ باشگاه محسوب می‌شود جکسون مارتینز است که در سال 2012 راهی این تیم شد و در طول سه‌سالی که در آنجا بازی کرد با 92 گل زده در 136 بازی نامش را به‌عنوان یکی از بهترین خریدهای تاریخ باشگاه به ثبت رساند. مارتینز در 100 بازی نخست خود هم آمار بهتری از طارمی از خود به‌جای گذاشت و موفق شد 66 گل به‌ثمر برساند. همین عملکرد عالی بود که باعث شد پس از سه‌فصل درخشش در لیگ پرتغال، اتلتیکومادرید برای به خدمت گرفتن او حاضر به پرداخت 35 میلیون یورو شود در حالی که پورتو برای خریدش تنها 8 میلیون یورو به چیاپاس مکزیک پرداخت کرده بود. آمار مارتینز در پورتو 0.67 گل در هر مسابقه بود و البته بعدها در هیچ تیمی نتوانست همانند پورتو موفق باشد و چنین آمار گلزنی خوبی را تکرار کند.
رادامل فالکائو کلمبیایی هم که در سال 2009 از ریورپلاته آرژانتین خریداری شد، در همان فصل نخست در 28 بازی لیگ 25 گل زد و آماری بسیار خوب از خود به‌جای گذاشت. فالکائو درطول دو فصلی که در ترکیب این تیم بازی کرد در 87 بازی 72 گل زد و میانگین 0.82 گل را از خود به‌جای گذاشت که باعث شد اتلتیکومادرید برای خرید او حاضر به پرداخت 40 میلیون یورو به پورتو شود، این تیم در عرض دوسال از انتقال او نزدیک به 10 برابر سود کرد.

ستاره‌هایی که آمار ضعیف‌تری از طارمی دارند
هالک نامی شناخته‌شده برای فوتبال دوستان به‌شمار می‌رود. این مهاجم برزیلی هم 5سال سابقه بازی برای پورتو را در کارنامه دارد. در 22 سالگی از لیگ ژاپن راهی پرتغال شد و در دوفصل نخست حضورش در پورتو در گلزنی چندان موفق کار نکرد اما از فصل سوم آمار او بسیار بهتر شد و به یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیمش بدل شد. هالک در طول 5 فصلی که پیراهن باشگاه پرتغالی را به تن داشت در 170 بازی 77 گل زد که میانگین 0.45 گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد که در این زمینه از طارمی آمار ضعیف‌تری دارد. او اگرچه در زمینه گلسازی هم آمار بسیار خوبی داشته و در این تیم 63 پاس گل داده اما درمجموع اگرچه روی 140 گل تیمش تاثیر مستقیم داشته اما باز هم با 0.82 اثرگذاری آماری پایین‌تر از طارمی دارد. از طرف دیگر هالک در 100 مسابقه ابتدایی خود 36 گل زده بود و در این زمینه هم پشت سر مهاجم ایرانی قرار می‌گیرد. او بعدها راهی زنیت روسیه و شانگهای چین شد و جالب اینکه در این دو تیم نیز دقیقا همین آمار 77 گل را البته در تعداد بازی کمتری تکرار کرد.
طارمی زمانی که راهی پورتو شد موسی مارگا یکی از مهاجمان اصلی تیم محسوب می‌شد و این دو نزدیک به یک‌سال زوج خط حمله تیم را تشکیل می‌دادند. مهاجم اهل مالی درمجموع 4.5 سال برای پورتو بازی کرد و در این مدت در 190 بازی 72 گل زد که میانگین 0.37 گل در هر بازی را نشان می‌دهد. او اگرچه یکی از مهاجمان خوب این تیم در سال‌های اخیر محسوب می‌شود اما روند گلزنی‌هایش سال‌به‌سال کمتر شد تا درنهایت در ابتدای فصل قبل با پایان قراردادش پورتو تمایلی به تمدید آن نشان نداد تا این بازیکن راهی الهلال عربستان شود.
پورتو در سال 2005 سراغ یک مهاجم آرژانتینی رفت و این بار لیساندرو لوپز بود که از ریسینگ کلاب راهی این تیم شد تا خود را در فوتبال اروپا مطرح کند. این مهاجم جوان خیلی زود توانست در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود و درمجموع 4 سال هم برای این باشگاه بازی کرد که در این مدت در 143 بازی 62 گل زد تا میانگین گلزنی 0.43 را از خود به‌جای بگذارد. از لوپز به‌عنوان یکی از مهاجمان آینده‌دار فوتبال دنیا یاد می‌شد و به همین دلیل لیون برای خریدش 24 میلیون یورو هزینه کرد تا جای خالی کریم بن‌زما را که به رئال رفته بود، پر کند. در این فهرست لوپز هم پایین‌تر از طارمی قرار می‌گیرد.
پورتو در میانه‌های فصل 2017-2016 برای تقویت خط حمله خود سراغ یک مهاجم برزیلی به‌نام تیکوئینیو رفت و البته درمجموع عملکرد این بازیکن در طول سه‌سال‌ونیمی که در این تیم بازی کرد قابل‌قبول بود. او در این مدت 140 بار در ترکیب تیمش به میدان رفت و 65 گل هم زد تا نامش به‌عنوان یکی از مهاجمان خوب این تیم در سال‌های اخیر ثبت شود اما او هم میانگین گلزنی‌اش 0.46 گل در هر بازی بود که کمتر از مهاجم ایرانی است.
بنی مک‌کارتی هم ازجمله مهاجمان شناخته‌شده سال‌های گذشته فوتبال است که در سال 2001 به پورتو پیوست و در این تیم 58 بار در 124 بازی دروازه رقبا را گشود. این مهاجم اهل آفریقای‌جنوبی هم میانگین گلزنی 0.46 گل را از خود به‌جای گذاشت و با وجود عملکرد خوب درطول 4 فصل او هم پشت سر طارمی قرار گیرد. وینسنت ابوبکر کامرونی هم دیگر بازیکن آفریقایی است که در سال‌های اخیر بازی در پورتو را تجربه کرده است و او هم 5 سال در این تیم حضور داشت اما او هم درنهایت میانگین 0.46 گل در هر بازی (125 مسابقه و 58 گل) را از خود به‌جای گذاشت و درنهایت در سال 2020 این باشگاه را ترک کرد. هلدر پوستیگا هم که زمانی در تیم ملی پرتغال بازی می‌کرد در دو برهه و مجموعا 6 سال در پورتو حضور داشت اما آمار گلزنی‌اش فقط 48 گل در 164 بازی بود و همین حالا هم طارمی عملکرد به‌مراتب بهتری از او داشته و در 100 بازی ابتدایی خود بیشتر از این مهاجم ملی‌پوش سابق گل زده است.

مرتبط ها