کد خبر: 73855

سرخاب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با مرفاوی تاریخ‌سازی کردیم، برایم مثل برادر است

استقلال هنوز مثل یک مدعی ظاهر نشده است

قایدی امیدوارمان کرد اما از سایر مهاجمان هنوز چیزی ندیدیم/بهتر بود مطهری بماند، برای سنجش ساپینتو خیلی زود است

به نظر من استقلال هنوز مثل یک مدعی ظاهر نشده است وباید به کادرفنی و مربیان تیم این فرصت بدهیم تا خودشان را نشان بدهند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال موفق شد با نفراتی مثل شهباززاده، یامگا، محبی، قایدی و بابایی در فاز هجومی ملوان را در انزلی با 3 گل شکست بدهد و 3 امتیاز این دیدار را با خود به تهران بیاورد. استقلالی‌ها در فاز هجومی از سال گذشته فقط رمضانی و تا حدودی یامگا را حفظ کرده‌اند و با تغییراتی که در خط حمله ایجاد شده، حالا این ابهام به وجود می‌آید که ریسک این تغییرات تا چه اندازه در راه دفاع از عنوان قهرمانی می‌تواند به آبی‌پوشان کمک کند. در این خصوص با مهاجم اسبق استقلال که به‌عنوان مربی تیم ملی جوانان نیز انتخاب شده، هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عباس سرخاب را بخوانید.

از حضورتان در تیم ملی جوانان صحبت را آغاز کنیم. چطور این اتفاق افتاد؟
دوست داشتم در این خصوص بعدا و در شرایط بهتری که با فضا و شرایط این تیم بیشتر آشنا می‌‌شدم، صحبت کنم. آقای مرفاوی به‌عنوان دوست و همبازی قدیمی این درخواست را مطرح کرد و قرار شد به‌عنوان مربی و دستیار در تیم ملی جوانان در کنار او باشم تا بتوانیم از تجربیات خودمان جوانان این مملکت را بهره‌مند کنیم. درنهایت با درخواست رسمی فدراسیون و حمایتی که دوستان داشتند، قبول کردم در این تیم باشم. برای هر مربی ایرانی افتخار است که به تیم‌های ملی خدمت کند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. امیدوارم بتوانیم با تلاش‌های کادرفنی، مدیریت و فدراسیون فوتبال یک نسل مستعد و قوی را به فوتبال ایران معرفی کنیم.

استقلالی‌های قدیمی از زوج صمد مرفاوی و عباس سرخاب خاطرات زیادی دارند و حالا این زوج بعد از سال‌ها دوباره در تیم ملی جوانان شکل گرفته است.
ما تیم تاریخی را برای فوتبال ایران و باشگاه استقلال ساختیم و افتخارات زیادی را از لیگ ایران تا قهرمانی آسیا و کسب جام‌های بین‌المللی به دست آوردیم. خداراشکر که این تاریخ‌سازی در ذهن هواداران ماندگار شده و حالا هم به قول شما این زوج دوباره شکل گرفته است. مرفاوی برای من فراتر از یک دوست است و مثل برادرم می‌ماند. از روحیات و اخلاق همدیگر کاملا شناخت داریم و سالیان سال در کنار یکدیگر زندگی کردیم و در تیم ملی هم می‌توانیم با همکاری سایر اعضای کادرفنی کارهای بزرگی برای نسل آینده انجام بدهیم.

به استقلال این فصل برسیم. تیم ساپینتو را در این دو بازی چطور دیدید؟
استقلال درحالی به مصاف سپاهان رفت که هنوز هماهنگ نشده بود و از لحاظ بدنی بازیکنانش مشکل داشتند. تغییراتی که در کادرفنی و در بین بازیکنان این تیم در فصل جدید به وجود آمد مزید بر علت شد تا تیم در بازی اول نتیجه لازم را نگیرد. استقلال در این دو بازی رو به سیستمی آورد که قبلا تجربه آن را داشت؛ چراکه در دو فصل قبل نیز به همین شکل و با 3 دفاع به مصاف حریفان می‌رفت. به نظر من بچه‌ها هنوز با تفکرات سرمربی جدید آشنا نشده‌اند و باید در این خصوص تا حد زیادی صبر کرد. آنها فوتبال امیدوارکننده‌ای را در بازی اول ارائه ندادند.

بازی با ملوان چطور بود و پیروزی در انزلی چگونه به دست آمد؟
استقلال در این بازی برد خوب و به‌موقعی را به دست آورد. این پیروزی از لحاظ روحی و روانی برای مجموعه به‌خصوص برای کادرفنی خیلی مهم بود و 3 امتیاز این دیدار به تیم کمک شایان‌توجهی کرد. با وجود آنکه ملوان تیم ریشه‌داری محسوب می‌شد اما بازیکنان تیم درمجموع کم‌تجربه بودند و استقلال با استفاده از تجربیات نفراتش از موقعیت‌هایی که داشت، حداکثر بهره را برد. بااین‌حال به نظر من استقلال هنوز مثل یک مدعی ظاهر نشده است، هرچند از الان نمی‌توانیم به این شکل تیم‌ها را قضاوت کنیم و باید حداقل 4 یا 5 هفته از رقابت‌ها سپری شود تا بتوانیم درباره استقلال این فصل و عملکرد کادرفنی و بازیکنان این تیم نظر قاطع خود را ارائه بدهیم. باید به کادرفنی و مربیان تیم این فرصت بدهیم تا خودشان را نشان بدهند. امیدوارم با اضافه شدن بازیکنان جدید و کمک آنها به‌همراه بازیکنان قدیمی‌تر، استقلال در این فصل هم موفق عمل کند تا یک افتخار دیگر را به هواداران تقدیم کنند. البته این تیم برای اینکه خود را در قامت یک قهرمان نشان بدهد هنوز یک مقدار کار دارد.

شاکله خط حمله استقلال تغییراتی کلی داشته و با جدایی نفراتی مانند ژستد، مطهری و حسین‌زاده، بازیکنان جدیدی به فاز هجومی اضافه شده‌اند، ضمن اینکه قایدی نیز دوباره برگشته و اتفاقا در همان بازی اول نیز درخشش خوبی داشت.
استقلال خط حمله‌اش را تقویت کرد اما متاسفانه در خط دفاع مشکلاتی ایجاد شده است. البته با اضافه شدن مرادمند و یزدانی قطعا شرایط خط دفاعی هم بهتر خواهد شد. مهم این است که استقلال بهترین بازیکنان را جذب کرده و تیم خوب و قدرتمندی را برای حضور در فصل جاری تدارک دیده است. البته بحث مدیریت و کنترل این نفرات بسیار مهم است و امیدوارم باشگاه و کادرفنی بتوانند از پس این کار بربیایند. استقلال درحال‌حاضر 7 بازیکن خیلی خوب فقط در خط حمله دارد و چندین بازیکن بزرگ نیز در خط دفاعی در فصل جاری استقلال را همراهی می‌کنند.

اوضاع در خط میانی چگونه است؟
این نفراتی که در خط حمله و دفاعی به آنها اشاره کردم، نیاز است کنار یک خط میانی ایده‌آل باشند تا با بسته شدن کمربند میانی زمین، ارتباط خوبی نیز بین فاز دفاعی و هجومی ایجاد شود. اگر در هر دو فاز خوب باشیم و هافبک‌های خوبی نداشته باشیم مطمئنا باز هم به مشکل خواهیم خورد. الان برای قضاوت زود است و باید به قضایا با خوش‌بینی نگاه کرد و آنها را به فال نیک گرفت اما تا چهار پنج هفته آینده می‌توان با قطعیت درباره شرایط تیم اظهارنظر کرد که ساپینتو واقعا سرمربی توانایی هست یا اینکه توانایی اداره استقلال را ندارد. باید به مربی جدید حداقل برای 10 بازی فرصت بدهیم تا بتواند ایده‌ها و تفکراتش را در استقلال جا بیندازد.

این خط حمله می‌تواند انتظارات را در این فصل برآورده کند؟
با آمدن قایدی امیدوارتر شدیم و این بازی نشان داد که او بعد از فصل ناموفقی که در امارات پشت‌سر گذاشت، همچنان برای حضور در استقلال و درخشش در لیگ برتر ایران انگیزه دارد. از سایر مهاجمان هنوز چیز خاصی را ندیده‌ایم. یعنی اگر مقابل ملوان هم با خلاقیت بازیکنانی مانند قایدی نتیجه را کسب نمی‌کردیم شاید در این دیدار هم به مشکل خورده و از کسب نتیجه لازم محروم می‌شدیم اما خداراشکر در نیمه دوم با تعویض‌های خوب ساپینتو ورق برگشت و استقلال حریفش را شکست داد تا به یک برد روحیه‌بخش برسد.

بازگشت شهباززاده و رضایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نمی‌توانیم الان قضاوت کنیم. آنها نیاز به زمان دارند اما استقلال درباره بهره‌وری از این دو بازیکن به مشکل خواهد خورد؛ چراکه خصوصیات این دو بازیکن در کنار بازیکنانی مانند رمضانی شبیه یکدیگر هستند و چه‌بسا این موضوع دردسرساز شود. مطهری هم درحالی جدا شد که به اعتقاد من می‌توانست در این فصل به استقلال کمک کند اما مربیگری سلیقه‌ای است و این بازیکن شاید در چهارچوب تفکرات تاکتیکی ساپینتو جایی نداشت اما اگر می‌ماند، می‌توانست در این فضایی که هنوز شهباززاده و رضایی در استقلال جا نیفتاده‌اند به تیم کمک کند. رمضانی نیز بازیکن فیزیکی محسوب شده و هنوز نمی‌دانیم شرایط و انگیزه پارسال را دارد و با فرهنگ مربیان پرتغالی می‌تواند کنار بیاید و مثل پارسال به تیم کمک کند یا خیر. فرهاد مجیدی سال گذشته روابط صمیمانه‌ای با بازیکنان داشت و با آنها بسیار نزدیک بود و بازیکنان نیز در زمین برای سربلندی مجموعه استقلال و سرمربی خود خیلی تلاش می‌کردند. استقلال سال گذشته نشان داد که با وجود مشکلاتی که برایش ایجاد کردند، می‌خواهد قهرمان شود که شد، اما وضعیت امسال مقداری متفاوت است. به هرحال یک مربی جدید با یک سیستم و فرهنگ و تفکر جدید به استقلال آمده و همه اینها عواملی هستند که می‌تواند زمانبر باشد.

بازگشت قایدی تا چه اندازه می‌تواند امسال به سود استقلال باشد؟
قایدی بازیکن ریزنقشی است و همین که در انزلی موجبات پیروزی استقلال را فراهم کرد، می‌تواند استارت خوبی برای وی و تیم از هر نظر محسوب شود. امیدوارم در آینده اتفاقاتی خوبی برای طرفین بیفتد.

درباره مطهری به نکات زیادی اشاره کردید. نحوه جدایی او را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به اعتقاد من اگر او را نگه می‌داشتند، خیلی بهتر بود و امسال به درد تیم می‌خورد. باز هم می‌گویم این به سلیقه مربی برمی‌گردد.

مرتبط ها