کد خبر: 73619

وزیر علوم در پاسخ به «فرهیختگان» مطرح کرد‌

آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی پارک علم‌وفناوری بین‌المللی

کارهای مقدماتی پارک علم‌و‌فناوری بین‌المللی انجام شده و چندین قطعه زمین مختلف را برای این مساله مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: روز گذشته محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در اولین نشست خبری خود اگرچه دیرهنگام و در یک‌سالگی حضور او بر مسند وزارت میزبان اهالی رسانه بود تا نه‌تنها به ارائه دستاوردهای یک‌ سال گذشته این وزارتخانه بپردازد، بلکه به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظام آموزش عالی کشور پاسخگوی سوالات اهالی رسانه‌ای باشد که درکنار سوالات‌شان، انتقادهای جدی به نحوه عملکرد معاونانش در حوزه پاسخگویی به رسانه‌ها داشتند.

  حاشیه‌های نشست دوساعته آقای وزیر با رسانه‌های جمعی
 نخستین نشست خبری وزیر علوم دولت سیزدهم هم خبرهای مختلفی داشت، هم حاشیه‌های متعدد! در همان نیم‌ساعت ابتدایی،‌ خبرنگاران انتقادهای جدی از نحوه تعامل معاونان وزیر داشته و با بیان گلایه‌های خود که به نظر می‌رسد وزیر اطلاع چندانی از این موضوع ندارد، باعث شدند تا درنهایت وزیر به سرپرست روابط‌عمومی دستور دهد در نامه‌ای کتبی،‌ معاونان را الزام به پاسخگویی به خبرنگاران کنند. زلفی‌گل نشان داد خودش هم از همنشینی با خبرنگاران بدش نمی‌آید و با وجود تاکیدات چندباره سرپرست روابط‌عمومی وزارتخانه مبنی بر الزام حضور وزیر در جلسه‌ای در معاونت ریاست‌جمهوری اما تا پایان پای شنیدن سوالات خبرنگاران نشست و به آنها پاسخ داد. هرچند می‌توان آن را ناشی از همان انتقادهای صریح خبرنگاران در ابتدای جلسه دانست، اما حضور این مقام مسئول در جلسه بیش از دوساعته هم موضوعی نیست که بتوان نادیده گرفت. یکی از حواشی جالب نشست خبری دیروز را هم می‌توان پایبندی وزیر علوم در عدم استفاده از واژه‌های انگلیسی دانست؛ موضوعی که باعث شد زلفی‌گل بارها برخی سخنان خود را اصلاح کرده و معادل فارسی واژه‌های به‌کار‌برده را پیدا کند.

 تغییر روسای دانشگاه‌ها ادامه دارد؟
عدم تغییر بخش قابل‌توجهی از روسای دانشگاه‌های کشور آن هم بعد از گذشت نزدیک به یک‌سال از روی کارآمدن دولت سیزدهم یکی از نکات قابل‌توجه کارنامه کاری وزارت علوم این دوره به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که وزیر علوم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»،‌ درباره‌اش گفت:‌ «غالب روسای دانشگاه‌ها تغییر کرده‌اند. البته درباره برخی روسای دانشگاه‌هایی که حکم چهار ساله داشتند و ضرورتی به تغییر نداشتند، به حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها احترام گذاشتیم و اجازه دادیم بعد از چهار سال جایگزینی آنها صورت بگیرد. برخی از روسا هم اصلا ضرورتی به تغییرشان نبوده است. قطعا وقتی فردی در کسوت رئیس دانشگاهی موفق عمل می‌کند، طبیعی است که بتواند به کارش ادامه دهد. به‌عبارت دقیق‌تر روسایی که هنوز جایگزین نشده‌اند یا دلیلی برای این کار نسبت به آنها وجود نداشته یا حکم چهارساله‌شان تمام نشده یا به هر دلیل دیگر در اولویت جایگزینی قرار ندارند.»

   آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی پارک علم‌وفناوری بین‌المللی
تصمیم وزارت علوم مبنی بر راه‌اندازی پارک علم‌و‌فناوری بین‌المللی نیز که یکی از سیاست‌های این وزارتخانه در راستای تقویت دیپلماسی علمی به‌شمار می‌رود، موضوعی است که نشان می‌دهد عزم مسئولان آموزش عالی برای برقراری ارتباط و تحکیم روابط علمی با دیگر کشورها جدی است. زلفی‌گل درباره جزئیات این پارک نیز به «فرهیختگان» گفت:‌ «کارهای مقدماتی پارک علم‌و‌فناوری بین‌المللی انجام شده و چندین قطعه زمین مختلف را برای این مساله مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و درحال تاسیس این پارک هستیم. تحقق این کار جزء آرزوهای ما محسوب می‌شود و امروز کارهای مقدماتی ایجاد آن را دنبال می‌کنیم.»
او در این نشست به رشد حدودا 40 درصدی اشتغال در پارک‌های علم و فناوری طی یک‌سال گذشته اشاره کرد که نشان از تغییر محسوس در وضعیت اشتغال دانشگاهیان دارد. وزیر علوم در این‌باره گفت:‌ «حدود ۲۵هزار شغل دانش‌بنیان در پارک‌ها ایجاد شده و ۱۲ پردیس و پارک علم‌وفناوری جدید تاسیس شده است.»

 ۵‌هزارو۷۰۰میلیارد اعتبار، سهم دانشگاه‌ها در مصوبات سفرهای استانی
فرسوده‌شدن بخش قابل‌توجهی از بناهای ساختمانی در دانشگاه‌های کشور هم موضوع مهم دیگری بود که با توجه به صحبت‌های این مقام مسئول، قرار است اتفاقات قابل‌توجهی در این زمینه رخ دهد. وزیر علوم در این‌باره عنوان کرد:‌ «ما دومیلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع ساختمان نیمه‌کاره در موسسات وابسته به آموزش عالی داریم که منطق حکم می‌کند وقتی این حجم پروژه‌های نیمه‌تمام را داریم، پروژه جدیدی را ایجاد نکنیم. خوشبختانه در سفرهای استانی رئیس‌جمهور پنج‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت بودند، اختصاص یافته است. برنامه داریم این پروژه‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال تکمیل کنیم؛ ما در هفته دولت ۳۲ پروژه صددرصد انجام‌شده آماده افتتاح داریم و تعداد پروژه‌هایی که بالای ۹۷ و ۹۸ درصد انجام شده، ۶۱ پروژه است و تقریبا حدود ۳۰ پروژه دیگر داریم که میزان پیشرفت آن بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است که با یک حمایت ویژه این پروژه‌ها نیز تکمیل خواهند شد.»

 برای استخدام بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها شناسه استخدامی دریافت کردیم
تعیین‌تکلیف وضعیت بورسیه‌ها سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست بود که وزیر درباره‌اش پاسخ داد:‌ «بخش اعظم مسائل مربوط به بورسیه‌ها حل شده است، دفتر نظارت وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان درحال پیگیری موضوع هستند، برای جذب بورسیه‌ها به دانشگاه‌های درحال توسعه این امتیاز را داده‌ایم که هر تعداد از این دانش‌آموختگان بورسیه را جذب کنند جزء ظرفیت آنها محسوب نمی‌شود. همچنین از سازمان استخدامی برای این افراد شناسه استخدامی دریافت کردیم تا برای جذب آنها مشکلی وجود نداشته باشد.»  زلفی‌گل درباره سوال یکی‌دیگر از خبرنگاران مبنی بر وضعیت خوابگاه‌های کشور تصریح کرد:‌ «سال گذشته ۹۲۰ بلوک خوابگاهی برای ۱۹۶هزار دانشجو داشتیم که امسال این بلوک‌ها به هزار و ۲۱ بلوک خوابگاهی و ظرفیت دانشجویان به ۲۱۴ نفر رسیده است. یعنی ۱۰۱ بلوک خوابگاهی و ۱۸ هزار ظرفیت پذیرش در خوابگاه‌ها اضافه شده است. همچنین ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای هزار و ۵۰۴ نفر در کشور وجود دارد که درحال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم. صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها نیز وام ودیعه مسکن می‌دهد.»

 با همه سهمیه‌های کنکور موافق نیستم
حرف‌وحدیث‌ها پیرامون حذف سهمیه‌های کنکور به نشست خبری روز گذشته رسید؛ موضوعی که با واکنش جالب وزیر علوم همراه شد. زلفی‌گل با بیان اینکه با همه سهمیه‌ها موافق نیستم، ولی با برخی از آنها کاملا موافقم، خاطرنشان کرد: «بخشی از سیاستگذاری سهمیه‌های کنکور با شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشی نیز با مجلس شورای اسلامی است و این وزارتخانه هیچ‌گونه مسئولیتی در ایجاد یا حذف سهمیه‌ها ندارد.» گلایه همیشگی مسئولان دانشگاه‌ها درباره کمبود بودجه‌شان هم از نگاه خبرنگاران دور نماند و یکی از رسانه‌ها درباره بودجه اختصاصی دانشگاه‌ها از وزیر علوم سوال کرد؛ سوالی که این مقام مسئول به آن این‌طور پاسخ داد:‌ «سرانه بودجه دانشگاه‌های ما بین هشت‌هزار و ۵۰۰ تا ۲۱هزار تومان است. هزینه یک نوبت غذای ناهار یا شام دانشجویان با بودجه‌ای که سازمان برنامه اختصاص می‌دهد سازگاری ندارد، اولویت دانشگاه‌ها پرداخت حقوق اساتید و در مرحله بعد تامین غذای دانشجویی، خوابگاه و ایاب و ذهاب است که در این شرایط بودجه پژوهشی و فرهنگی ذبح می‌شود و این خیلی بد است که نتوانیم در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی هزینه کنیم.»

 کنکور را برای 15درصد رشته‌های پرطرفدار می‌خواهیم
زلفی‌گل درباره حذف کنکور خاطرنشان کرد: «کنکور حذف‌شدنی نیست به این دلیل که درحال حاضر چند هزار دانش‌آموز داریم که معدل آنها ۲۰ است ولی نمی‌توان تمام اینها را در آن ۱۵درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کنیم. برای همین کنکور باید باشد.»

مرتبط ها