کد خبر: 73600

واکاوی دلایل ناکامی گل‌محمدی مقابل استراتژی تکراری

تارتار راه تقابل با پرسپولیس را یادآوری کرد

مهدی تارتارتوانست با فشردگی دفاعی از زهر حمله سرخپوشان که از برترین پاسورهای لیگ بیستم و بیست‌ویکم سود می‌برد، بکاهد.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: با تماشای نبرد شاگردان گل‌محمدی و تارتار هواداران پرسپولیس طبق نشانه‌ها نمی‌توانند با ساده‌انگاری از کنار دو امتیاز ازدست‌رفته برابر ذوب‌آهن بگذرند. پانزدهمین تساوی تاریخ سرخپوشان پایتخت برابر گاندوهای اصفهانی طبق شواهد و قرائن زنگ‌خطر را برای قرمزها به‌صدا درآورد.

 خنثی‌کردن، ضعف بزرگ مربی قرمزها
روند اتفاقات چهل‌وسومین نبرد نمایندگان استان‌های تهران و اصفهان به‌هیچ‌وجه تفاوتی با انتظارات هواداران فوتبال نداشت و تیم مهدی تارتار همچون اکثر نبردهایش برابر تیم‌های شاخص فوتبال ایران با سیستم سه‌دفاع در حمله و پنج مدافع در لحظات تدافعی گام در مستطیل سبز فولادشهر گذاشت تا با فشردگی دفاعی از زهر حمله سرخپوشان که در خط‌میانی‌اش از برترین پاسورهای لیگ بیستم و بیست‌ویکم سود می‌برد، بکاهد. همواره در سالیان گذشته یکی از بزرگ‌ترین نقاط‌ضعف سرخپوشان زمانی نمایان شده است که حریف قرمزها با استراتژی واکنش‌گرا راهی میدان نبرد شده‌اند و اولویت اول‌شان کسب یک‌امتیاز و درصورت رقم خوردن اتفاقات خاصی روی ضربات کرنر، شروع مجدد و ضدحملات سه‌امتیاز بوده است. شاید اگر پرسپولیس در هفته نخست برابر مربیانی همچون رضا پرکاس، فرزاد حسین‌خانی و مازیار زارع به میدان می‌رفت و در کسب سه‌امتیاز ناکام می‌ماند هواداران فوتبال و کارشناسان می‌توانستند به‌دلیل عدم آشنایی با افکار و استراتژی این مربیان از شدت انتقادهای خود بکاهند اما تا پیش از برگزاری این دیدار یحیی گل‌محمدی و مهدی تارتار در تورنمنت‌های مختلف 14بار برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند و حتی سرمربی قرمزپوشان 96روز قبل از دیدار هفته نخست لیگ بیست‌ودوم دو تیم اسیر نقشه‌های تارتار شده بود و روی عدم جایگیری مناسب بازیکنان ذوب‌آهن، شیرزاد تمیروف توانسته بود گل تساوی را به ثمر برساند اما این آگاهی به گل‌محمدی کمک شایانی نکرد تا برای چهارمین‌بار برابر تارتار به تساوی قناعت کند.

 مستحضر اما ضعیف در عمل
سرخپوشان تهرانی در بازه زمانی هفته بیست‌ونهم لیگ نوزدهم تا هفته بیست‌ویکم لیگ بیست‌ویکم تنها در دو دیدار لیگ برتری‌اش با شکست مستطیل سبز را ترک کرده بود که هر دو ناکامی برابر رسول خطیبی رقم خورد. بررسی اتفاقات دو دیدار اشاره‌شده برابر آلومینیوم اراک نشان می‌دهد سرمربی قرمزها به‌خوبی از نقاط‌ضعف و قوت حریفان مطلع است اما تیم تحت هدایت سرمربی 51ساله به‌شدت در عملی‌کردن دانسته‌هایش ضعف دارد اتفاقی که فوتبال‌دوستان در دیدار برابر ذوب‌آهن نیز شاهد آن بودند. سرخ‌های پایتخت به‌خوبی می‌دانستند یکی از راه‌های غلبه بر ذوب‌آهن پیروزی در نبردهای هوایی یک‌سوم دفاعی گاندوهاست و به همین علت 13سانتر روانه دروازه حریف اصفهانی خود کردند اما ارسال‌های بی‌دقت آنها باعث شد شاگردان تارتار با 10موفقیت بیشتر نسبت به سرخپوشان در 26نبرد هوایی پیروز شوند و دستاورد بازیکنانی همچون آرمان قاسمی، محمد قریشی و مسعود ابراهیم‌زاده موفقیت در 5، 3 و 3 نبرد هوایی باشد. همچنین سرخپوشان مثل اکثر دیدارهای لیگ بیستم و بیست‌ویکم قصد داشتند با حربه شوت‌زنی دروازه رقیب را بگشایند که طبیعتا ضربات کم‌دقت آنها نمی‌تواند حاصلی خوشایند به‌همراه داشته باشد. اما طبق مشاهدات عینی فوتبال‌دوستان، دفاع ذوب‌آهن چندان بدون نقص و ایراد نبود تا دوباره مبحث موقعیت‌سوزی سرخپوشان بین جامعه علاقه‌مند به این رشته داغ شود و به نقش مهمی که باید یورگن لوکادیا در روزهای پیش‌رو ایفا کند بیش از گذشته پرداخته شود. به‌نظر می‌رسد برای اثبات ضعف در عملی‌کردن خواسته‌ها نمی‌توان به‌هیچ نمونه‌ای بهتر از آرمان رمضانی اشاره کرد که با نگاه هوشمندانه خریداری شد اما ضعف کادرفنی در آماده‌سازی روحی و روانی و عدم تغدیه مناسب این مهاجم بلندقامت توسط بازیکنی همچون سعید آقایی که در پیراهن سپاهان نشان داد چه تبحر بالایی در ارسال‌های دقیق دارد باعث قرار گرفتن اسم رمضانی در زمره خریدهای ناموفق چندین فصل اخیر سرخپوشان شد تا بعد از پیوستن او به استقلال، هواداران فوتبال متوجه نقاط‌قوت مهاجم 30ساله و نقاط‌ضعف سرمربی قرمزها شوند.

 نکات مثبتی که به‌تنهایی کافی نیست
تیم پرسپولیس همواره در 15دقیقه پایانی رقابت‌هایی همچون دیدار شنبه‌شب برابر ذوب‌آهن با اضطراب و هیجان با حریفان نبرد می‌کند که این معضل باعث دشوارشدن کار تیم تحت هدایت گل‌محمدی می‌شود اما تمام نکات در اردوی سرخپوشان پایتخت منفی و مایوس‌کننده نیست و باید به موارد مثبت نیز توجه شود. پرسپولیس برخلاف بسیاری از دیدارهای فصل گذشته برابر ذوب‌آهن ارتباط بین خط‌دفاع و دروازه‌اش قطع نشد و بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، فرشاد فرجی، گئورگی گولسیانی و علی نعمتی با کمک به بازیسازی نوید روزهای متفاوتی را برای سرخپوشان دادند. ایضا سرخپوشان به‌زعم سایت متریکا با 73.5درصد مالکیت توپ بهترین رکورد را از ابتدای لیگ بیستم ثبت کرده‌اند که البته این آمار براساس آمارهای ثبت‌شده توسط سایت یازده روی عدد 77درصد متوقف شده است که محل رجوع قراردادن هرکدام از این سایت‌ها به فوتبال‌دوستان اثبات می‌کند قرمزها به‌خوبی می‌توانند در میدان رقابت با چیرگی در مستطیل سبز به‌دنبال راهی برای بازگشایی منافذ دفاعی حریفان باشد اما محدودیت نقشه‌های تاکتیکی و ضعف در پیاده‌کردن خواسته‌های فنی همواره باعث شده است بسیاری از نکات مثبت قرمزپوشان دیده نشود. طبق شواهد و قرائن بازی مالکانه سرخپوشان به بخش جدایی‌ناپذیر تدابیر فنی پرسپولیس تبدیل شده است که طبیعتا برای موفقیت در فصل فوتبالی 1402-1401 کافی نیست و باید سرخپوشان در 29هفته پیش‌رو با استفاده از بازیکنان خلاقی همچون سروش رفیعی، سعید صادقی، امید عالیشاه، دانیال اسماعیلی‌فر، وحید امیری، مهدی ترابی و سیامک نعمتی از راهبردهای جدید استفاده کنند تا برای حریفان تیمی تحلیل و واکاوی‌شده نباشند.

مرتبط ها