کد خبر: 73559

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس:

پروژه‌های اساسی استان گلستان باید زودتر از زمان مقرر به نتیجه برسد

در سفر اخیر رئیس‌جمهور نیز وقتی برای ایشان محرز شد مشکلات حقوقی پتروشیمی حل شده است برای آغاز پروژه دستور ویژه‌ای داد.

سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان سرآغاز خوبی برای تحولات بعدی استان می‌شود که به بخشی از آن اشاره می‌کنم. یکی از دستاوردهای سفر افزایش میزان امید و نشاط میان مردم بود، پیش از این نیز رئیسی قول داده بود ارتباط خوبی با مردم داشته باشد و همین ارتباط چهره‌به‌چهره ایشان با مردم استان سبب امید و نشاط بیشتری میان مردم نسبت به افق پیش‌رو می‌شود. نکته دوم اینکه ما در استان مشکلات اساسی داشتیم که گره این مشکلات در سفر استانی رئیس‌جمهور گشوده شد، به‌عنوان مثال یکی از انتظارات دیرینه مردم حل مشکل پتروشیمی گلستان بود. این پروژه با 90هزار سهامدار 15سال است که متوقف شده. نگاه همه برای حل مشکل پتروشیمی گلستان به سفر رئیس‌جمهور معطوف شده بود، قبل از حضور رئیسی در استان اژه‌ای نیز برای رفع مشکلات حقوقی پتروشیمی گلستان آستین بالا زده بود. در سفر اخیر رئیس‌جمهور نیز وقتی برای ایشان محرز شد مشکلات حقوقی پتروشیمی حل شده است برای آغاز پروژه دستور ویژه‌ای داد و خوشبختانه هلدینگ خلیج‌فارس هم اعلام آمادگی کرد این کار را پی بگیرد.
یکی دیگر از مشکلات اساسی استان ما مانند سایر نقاط کشور مساله آب است. استان گلستان منطقه خوش آب‌وهوایی است ولی با وجود این، متاسفانه گرگان تنها مرکز استانی است که از آب‌های زیرزمینی و آب چاه استفاده می‌کند و به همین جهت ما هرسال با بحران آب روبه‌رو هستیم.
پس از حضور رئیس‌جمهور در استان گلستان به‌وسیله پیگیری‌هایی که قبل از سفر انجام شده بود برای حل بحران آب طرح احداث و تکمیل دو سد برزگ میرداماد در گرگان و سد نرماب مینودشت به تصویب رسید، البته احداث سد نرماب قبل از سفر به تصویب رسیده بود و بعد از حضور رئیس‌جمهور در استان تنها مقرر شد اعتبار خوبی برای تکمیل این سد اختصاص داده شود. همچنین تصویب شد اعتبار خوبی برای انجام کارهای مطالعاتی سد میرداماد نیز اختصاص داده شود. علاوه‌بر این موارد، برای حل بحران آب ما نیاز به شیرین‌سازی آب دریا و استفاده از آن داشتیم که در همین رابطه شیرین‌سازی آب دریا و لب شور مورد توافق قرار گرفت.
حوزه مهم بعدی که در این سفر مورد توجه قرار گرفت بحث منطقه آزاد بود، سال‌ها مردم استان گلستان انتظار داشتند این منطقه به‌عنوان منطقه آزاد انتخاب شود که با حضور رئیسی در استان گلستان ایشان دستور داد با تعیین مدیر پروژه این مساله نیز در آینده پیگیری شود. در حیطه مسائل مرتبط با محیط‌زیست نیز استان با مشکلات مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کند مانند خشکی خلیج گرگان؛ متاسفانه این خلیج کیفیتش را از دست داده و رو به‌ خشکی است و نیاز دارد لایه‌روبی شود، به‌جز این مورد در استان گلستان ما جزیره آشوراده (تنها جزیره دریای‌خزر) را داریم که این جزیزه از ظرفیت بالایی برای گردشگری برخوردار است، رئیسی با حضور در گلستان رنج سفر را بر خود هموار کرد و از نزدیک از این مناطق بازدید داشت. با پایان سفر نیز ایشان هم برای خلیج گرگان و هم برای جزیره آشوراده دستور داد کارگروه ویژه‌ای پیگیر مسائل این دو مکان باشد. در حوزه فرهنگ نیز اقدامات خوبی شکل گرفت به‌ویژه در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی و ورزشی، به‌عنوان مثال 10سال قبل زمانی که من مدیرکل فرهنگ استان بودم کلنگ تالار فرهنگ بر زمین خورده بود، این تالار تا به الان نیمه‌کاره رها شده بود و در سفر رئیس‌جمهور به گلستان 60میلیاردتومان برای تکمیل آن اختصاص داده شد.
همچنین گرگان پایتخت بسکتبال ایران است و این شهر علاقه‌مندان بسیاری به این رشته ورزشی دارد، در این رابطه مشکل اصلی استان نبود یک سالن ورزشی استاندارد بود که در این سفر مقرر شد 150میلیاردتومان برای تکمیل سالن ورزشی 6هزار نفری اختصاص داده شود.
در حوزه بهداشت و درمان نیز دستور تکمیل چند بیمارستان نیمه‌تمام داده شد مانند بیمارستان جایگزین 5آذر یا بیمارستان تخصصی آیت‌الله طالقانی. در سایر شهرها هم پروژه‌هایی از این‌دست به تصویب رسیده است و من اطلاعاتم بیشتر در حیطه حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلاست. آخرین مصوبه مهم سفر نیز مربوط می‌شود به تکمیل راه‌آهن گرگان-اینچه‌برون-آزادشهر که درنهایت به شاهرود می‌رسد؛ این پروژه بیشتر جنبه تجاری برای استان دارد .
درمجموع سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان اتفاق مثبتی بود، معمولا تحقق وعده‌ها نقطه ‌اوج این سفرهاست. در همین رابطه خاطرم هست دو، سه‌روز بعد از سفر رئیسی به گلستان 10درصد اعتبارات تخصیص داده‌شده وارد استان شد که این موضوع در نوع خودش بی‌نظیر است و در سفر روسای‌جمهور پیشین سابقه نداشته و در آینده این اتفاق نیز باعث افزایش امید مردم می‌شود. بعد از سفر با همراهی استاندار محترم، مجمع نمایندگان استان جلسه‌ای با وزرا به‌منظور تحقق مصوبات و وعده‌های داده‌شده در سفر گذاشتند که خوشبختانه تا حالا مواردی که وعده داده شده بود درحال پیگیری است، اما ما انتظار داریم پروژه‌هایی اساسی استان مانند پتروشیمی گلستان، تکمیل سالن 6هزار نفری ورزشی و همچنین پروژه‌های مرتبط با بحران آب با توجه به اهمیت اورژانسی که برای مردم استان دارد، زودتر از زمان مقرر به اتمام برسد، به‌عنوان مثال برای تکمیل سالن ورزشی 6هزار نفره بازه زمانی سه‌ساله در نظر گرفته شده است اما مردم استان با توجه به ظرفیت‌های موجود انتظار دارند این پروژه زودتر به سرانجام برسد. 

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

خاک گرم(لینک)

پیگیری مصوبات استان‌ها برعهده معاونان اجرایی و معاون اول رئیس‌جمهور است(لینک)

دولت باید تیم‌هایی را مأمور به پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی کند(لینک)

درکنار سفر استانی، دولت سفرهای نظارتی هم داشته باشد(لینک)

یک هدف خوب دولت در این سفرها تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هر استان بود(لینک)

نتیجه سفرهای استانی دور اول در سفر بعدی ملموس می‌شود(لینک)

مصوبات جدید نباید تکرار مصوبات عمل نشده قبلی در ظاهری دیگر باشد(لینک)

مرتبط ها