کد خبر: 73555

شهریار حیدری، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دولت باید تیم‌هایی را مأمور به پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی کند

اگر از این قول‌ها و مصوبات موردی اجرا نشود، اعتماد مردم ضربه خواهد خورد.

درخصوص آثار و نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه در نخستین دور سفرهای استانی، به گفت‌وگو با شهریار حیدری، رئیس مجمع نمایندگان این استان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

شاخص‌ترین ویژگی‌های سفرهای استانی رئیس دولت در طول یک سال گذشته را چه مواردی می‌دانید؟
این سفرها چند ویژگی دارد، اول آنکه مسائل و مشکلات آن استان‌ها از نزدیک بررسی می‌شود. برای این امر هم تیم‌های مختلفی از سوی رئیس‌جمهور مأمور می‌شوند تا به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور -که عموما از میان وزرا انتخاب می‌شوند- در میان مردم آن استان و همچنین بین مردم شهرستان‌ها و دهستان‌های آن استان حضور پیدا کرده و اطلاعات نسبتا جامعی از مسائل و مشکلات مردم آن مناطق دریافت ‌کنند. این اقدام می‌شود پایه شناخت. با چنین شناختی می‌توان تصمیم درست‌تری گرفت. بنابراین این کار، کار بسیار خوبی است. آقای رئیس‌جمهور الان تقریبا با این بازدیدهایی که از استان‌های کشور داشته‌اند لازم است توجه ویژه‌ای به محرومیت‌زدایی داشته باشند. خیلی از استان‌ها برخوردارند اما بعضی دیگر از استان‌ها، علی‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار، در شاخص‌های اقتصادی برخوردار نیستند. اینها باید با اولویت بیشتری در مسیر توسعه قرار بگیرند. یکی از آن استان‌ها استان کرمانشاه ماست که علاوه‌بر درگیری هشت‌ساله با جنگ، با آثار و تبعات زلزله هم درگیر است. این استان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که می‌توان از آن ظرفیت‌ها درجهت کمک به اقتصاد، معیشت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار کرمانشاه استفاده کرد. علاوه‌بر آن، به‌نظرم این بازدیدها، نقش موثری در شکل‌گیری شناخت کافی از محیط جغرافیایی و مشکلات مردم استان‌ها دارد که می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های دولت اثرگذار باشد. 

نمود عینی این سفرها چه بوده است؟ آن را به‌لحاظ کارکردی تا چه میزان اثرگذار می‌دانید؟
همان‌طور که می‌دانید رئیس‌جمهور مقام عالی اجرایی کشور است. وقتی در بین مردم حضور پیدا می‌کند و وعده‌ای می‌دهد، آن وعده قطع به یقین باید اجرا شود. اگر از این قول‌ها و مصوبات موردی اجرا نشود، اعتماد مردم ضربه خواهد خورد. به هر شکل جایگاه رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای است که مردم به‌خودی خود اقدامات را رصد و مسائل لازم را از دولت مطالبه می‌کنند. بنابراین، حتما باید روند پیشرفت آنچه در سفرها گفته و به مصوبه تبدیل شده است به اطلاع مردم رسانده شود. ضرورت دارد رئیس‌جمهور تیم‌هایی را جهت بازرسی درخصوص وعده‌ها و مصوبات به‌طور مداوم و مستمر به استان‌ها فرستاده و مأموریت بازدید و پیگیری اجرای مصوبات و قول و قرارهای داده شده را برعهده آنان بگذارد.  علاوه‌بر مواردی که گفته شد، این سفرها قطعا هم باعث ایجاد اعتماد میان مردم و هم باعث افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور خواهد شد. مهم‌تر از خود رئیس‌جمهور، بحث اعتماد به نظام و جمهوری اسلامی ایران است که برای ما اهمیت بیشتری دارد. از این جهت مصوبات باید اجرایی شود، ضمن اینکه واقعا حق مردم هم این است. مردم گرفتارند، مشکل دارند، وظیفه دولت به‌ویژه رئیس‌جمهور هم رفع مسائل و مشکلات است. این مساله هم باتوجه به شعارهای انتخاباتی و قول و قرارهای دولت که در سفرها رسما از تریبون عمومی به مردم اعلام شده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

مصداقی هم دراین‌باره به‌خاطر دارید؟ مثلا وعده خاصی که عملی شده باشد. 
فعلا خیر چون مدت زمان چندانی از سفر ایشان به استان کرمانشاه نگذشته است. نکته قابل‌توجه در این‌خصوص آن است که درانتهای سفر، اعتباری اعلام شد که قاعدتا این‌ مساله دارد در کارگروه‌ها، کمیته‌ها و حوزه‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. قرار است مصوبات این سفر باتوجه به آن اعتبارات اجرایی و عملیاتی شود. این مصوبات به مردم اعلام شده و آنها منتظر هستند که با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه‌های مدنظر نیز اجرایی و عملیاتی شود. فعلا به این دلیل که زمان کمی از سفر رئیس‌جمهور گذشته است کار اجرایی مشخصی عملیاتی نشده است. 

باتوجه به این موارد، به‌نظر شما در سفر بعدی رئیس‌جمهور به کرمانشاه، چه مسائلی باید در اولویت‌ دولت قرار گیرد؟
استان کرمانشاه از نظر زیرساخت و حوزه سرمایه‌گذاری ضعیف است. علی‌رغم آنکه این استان به‌جهت داشتن ظرفیت‌هایی ازجمله منابع غنی آب، خاک و معادن، همچنین ظرفیت مرز، می‌تواند یکی از استان‌های برتر کشور باشد اما درحال‌حاضر این‌گونه نیست. مصوبات خوبی در سفر اخیر رئیس‌جمهور درخصوص حوزه‌های عمرانی، اقتصادی و اشتغال مطرح شد و این موارد مورد توجه قرار گرفت. امیدواریم در سفر بعدی رئیس‌جمهور، شاهد افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌هایی باشیم که قرار است تا زمان مشخص اجرایی شود. 

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

خاک گرم(لینک)

پیگیری مصوبات استان‌ها برعهده معاونان اجرایی و معاون اول رئیس‌جمهور است(لینک)

درکنار سفر استانی، دولت سفرهای نظارتی هم داشته باشد(لینک)

یک هدف خوب دولت در این سفرها تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هر استان بود(لینک)

پروژه‌های اساسی استان گلستان باید زودتر از زمان مقرر به نتیجه برسد(لینک)

نتیجه سفرهای استانی دور اول در سفر بعدی ملموس می‌شود(لینک)

مصوبات جدید نباید تکرار مصوبات عمل نشده قبلی در ظاهری دیگر باشد(لینک)

مرتبط ها