کد خبر: 73508

«فرهیختگان» از جزئیات توافقنامه ۳جانبه بین دانشگاه آزاد اصفهان، وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم‌وفناوری گزارش می‌دهد

اجرای گسترده مالچ‌پاشی رُسی؛ اقدامی ملی برای کنترل ریزگردها

در راستای توسعه بهره‌مندی از طرح مالچ ‌رسی، توافقنامه تجاری‌سازی فناوری بیابان‌زدایی و جلوگیری از گسترش ریزگردها به وسیله نانو ذرات رس، با پیگیری پارک علم‌وفناوری میان دانشگاه آزاد واحد اصفهان، وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

یگانه عرب، خبرنگار:مساله ریزگردها در سال‌های گذشته بلای جان بسیاری از مردم کشورمان شده است. خاک‌هایی که با یک باد و در زمین و هوا معلق می‌مانند و راه نفس مردم را می‌بندند. وجود این ریزگردها طی این سال‌ها باعث شده محققان کشور به فکر چاره بیفتند تا به نحوی بتوانند این معضل را حل کنند. تاکنون از انواع مالچ‌‌ها برای تثبیت خاک استفاده می‌شد، اما چند سالی است که دانشگاه آزاد اسلامی به فناوری مالچ رُسی دست پیدا کرده و به این حوزه ورود کرده است. محققان دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) طی این سال‌ها دریافته‌اند که می‌توان از نانورس در تثبیت خاک، استفاده کرد اما به علت گران بودن نانورس، استفاده از مالچ رُسی در دستور کار قرار گرفت. این نوع مالچ می‌تواند مقاومت خاک را درمقابل فرسایش بادی تا حد زیادی افزایش دهد. 
درنهایت با تصویب طرح مالچ رسی توسط فعالیت فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، گامی مثبت و موثر در راستای جلوگیری از گسترش ریزگردها و آلودگی هوای کشور برداشته‌ شد؛ گامی نو و کم‌آسیب که ضمن جذب موفقیت‌های بسیار جهت توسعه محصول موجب عدم حرکت شن‌های روان در مناطق بیابانی و کویری کشور خواهد شد. 
طرح مالچ ‌رسی با هدف بهبود معضل مهار گردوغبار توسط تیم مطالعاتی در سال 1390 کار خود را در بخش‌های عمده‌ای از کشور آغاز کرد. این طرح در 25 بهمن‌ماه سال 1393 به تصویب شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رسید. دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) در راستای تولید پایلوت مالچ رسی و انجام مراحل تحقیق و توسعه آن، یک آزمایشگاه تحقیقاتی‌به مساحتی بیش از 300 مترمربع همراه با دستگاه‌های موردنیاز در اختیار فناوران این طرح قرار داد تا بتوانند مراحل انجام کار خود را بهتر پیش برده و فرآیند کامل‌تری را پیش روی خود ایجاد کنند. این مرکز در سال 1394 با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به مرکز تحقیقات بیان‌زدایی و مبارزه با ریزگردها تبدیل شد. با حمایت‌های مالی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مطالعات میدانی در سال 1395 به‌صورت پایلوت در سطح 65 هکتار در بافت‌های مختلف در کانون فوق‌بحرانی سجزی که مهم‌ترین کانون فرسایش بادی در استان اصفهان است، انجام شد و توانست بنابر موفقیتی که کسب کرده، توجهات بسیاری را برای توسعه فناوری و گسترش بهره‌برداری به خود جلب کند. 
اگر بخواهیم درخصوص مالچ ‌رسی و فواید آن صحبت کنیم، باید گفت این مالچ‌ها معایبی که مالچ‌های نفتی در کشور دارند را ندارند، خاک را از بین نمی‌برد و گیاهان را خشک نمی‌کند بلکه موجب تقویت و برگشت گیاه نیز شده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای راهکار قبل باشد. بنابراین ویژگی‌ها، طرح استفاده از مالچ رسی بسیار موردتوجه دوستداران طبیعت و نهادهایی چون سازمان محیط‌زیست قرار گرفته ‌است تا جایی که این ویژگی به‌عنوان اصلی‌ترین امتیاز این طرح به‌حساب می‌آید. البته توجه به این امر نیز خالی از لطف نبوده که با اجرایی شدن گسترده طرح مالچ ‌رسی و حمایت نهادهای دولتی از توسعه آن، می‌توان بخش زیادی از مشکلات گردوغبار کشور را که آسیب‌های محیط‌زیستی بالایی را در جامعه ایجاد کرده، بهبود بخشید. 
بر همین اساس در راستای توسعه بهره‌مندی از طرح مالچ ‌رسی، توافقنامه تجاری‌سازی فناوری بیابان‌زدایی و جلوگیری از گسترش ریزگردها به وسیله نانو ذرات رس، با پیگیری پارک علم‌وفناوری میان دانشگاه آزاد واحد اصفهان، وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد. در این راستا گفت‌وگویی با محمدجواد صدری‌مهر، رئیس پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان(واحد خوراسگان) داشته و درخصوص مفاد این توافقنامه، تاثیرگذاری توسعه طرح در جلوگیری از گسترش ریزگردها و آلودگی هوای کشور و حضور پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد در اجلاس مشترکی با حضور کشورهای سوریه و عراق به‌منظور جلوگیری از گسترش ریزگردها در مناطق مرزی سخن گفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

پوشش هزار هکتار بیابان در نخستین سال اجرای طرح مالچ رسی(لینک)

بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی دانشگاه آزاد در توسعه طرح مالچ رسی(لینک)

مرتبط ها