کد خبر: 73490

مدیر فنی گروه «کانکت شریف» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

پیاده‌سازی شهر هوشمند نیازمند سرمایه‌گذاری دولتی

محصولات متنوعی نیز مبتنی بر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بینایی ماشین توسط گروه کانکت شریف تولید شده است.

یگانه عرب، خبرنگار:نمی‌توان از پتانسیل‌های فناورانه و نوآورانه کشور در حوزه شهر هوشمند و ظرفیت بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در این حوزه غافل شد؛ حوزه‌ای که مجموعه‌های فناورانه دانشگاهی را نیز به خود جذب کرده و توان فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری دانشگاهی را پای کار آورده است. آن هم با توجه به اینکه اهمیت جریان شهر هوشمند و افزایش ظهور و بروز محصولات فناورانه در این حوزه اهمیت بالایی پیدا کرده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های فناورانه دانشگاهی نیز در این حوزه فعالیت خوبی را شروع کرده‌اند و همگام با جریان حال‌حاضر کشور حرکت می‌کنند، یکی از این فعالیت‌های دانشجویی فناورانه مربوط به گروه «کانکت شریف» است که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر هوشمند، فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده و درحال‌حاضر نیازمند تامین منابع مالی برای توسعه محصولات و جریان تحقیق و توسعه است؛ اقدامی که می‌تواند در گسترش فعالیت‌های فناورانه دانشجویی در حوزه شهر هوشمند تاثیرگذار باشد. 
در ادامه با عادل برکم، کارشناس ارشد الکترونیک و مدیر فنی گروه «کانکت شریف» که یکی از مجموعه‌های فعال دانشگاهی در حوزه شهر هوشمند است، سخن گفته و درخصوص تولید محصولات این مجموعه، کاربردی بودن آن در حوزه شهر هوشمند، موانع فعالیتی و حمایت‌های لازمه جهت توسعه فعالیت‌های فناورانه دانشگاهی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
عادل برکم، کارشناس ارشد الکترونیک و مدیر فنی گروه کانکت شریف در حوزه شهر و ترافیک هوشمند و ارائه‌ راهکارهای مناسب در این حوزه با اشاره به روند فعالیتی این مجموعه بیان کرد: «تلاش ما در این مجموعه ارائه راهکارهای مثبت و موثر در حوزه ترافیک هوشمند، نظارت هوشمند، پارکینگ هوشمند، اینترنت اشیا و انقلاب چهارم صنعتی است.» وی افزود: «قرار است انقلابی در صنعت به‌اصطلاح صنعت هوشمند یا انقلاب صنعتی چهارم ایجاد شود، بنابراین عمده فعالیت‌های ما در این حوزه است و در این راستا محصولات متنوعی نیز مبتنی بر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بینایی ماشین تولید کرده‌ایم.»  به گفته مدیر فنی گروه کانکت شریف، شهر اجزای مختلفی دارد و ما هر صبح که از خانه بیرون می‌آییم تا وقتی‌که به خانه برمی‌گردیم از شهر و خدمات شهری بهره‌مند می‌شویم. یکی از مهم‌ترین اجزای شهر هوشمند بحث حمل‌ونقل و ترافیک است. این جریان از بحث راهسازی و ایجاد بستر آن آغاز شده و تا بحث کنترل و مدیریت جریان تردد و ترافیک ادامه دارد.  برکم اشاره کرد: «هر روز که می‌خواهیم مسیری را از محل کار تا خانه، از خانه تا مدرسه، دانشگاه و... طی کنیم، مسیر رفت‌وآمد را در نقشه و مسیریاب‌های مختلف انتخاب می‌کنیم. سامانه‌های مسیریابی مختلف امروزه یا به‌روز شده و جدید هستند یا می‌توانند در این جریان به‌روزآوری قرار بگیرند. به‌طور مثال اگر ثبت تخلف سامانه جدیدی است که پیش از آن وجود نداشته‌ و پلیس به‌صورت فیزیکی متخلفان را جریمه می‌کرد، امروزه این کار به‌صورت مکانیزه اتفاق می‌افتد. البته در شهر هوشمند، طرح چهارراه‌های هوشمند نیز پیاده‌سازی شده است و می‌تواند در صرفه‌جویی وقت شهروندان پشت چراغ‌قرمز و عبور و مرور خودروهای امدادی کمک کند.» 
وی ادامه داد: «خیلی وقت‌ها شاید یک خودروی امدادی در صف چراغ‌قرمز یا ترافیک منتظر ایستاده باشد و این انتظار درحالی‌که یک مریض بدحال نیز داشته، موجب شکل‌گیری عواقب جبران‌ناپذیری شده است. بنابراین یکی دیگر از طرح‌ها و محصولات مجموعه کانکت شریف، طرح چهارراه هوشمند است که درخصوص این جریان تولید کرده‌ایم.»  مدیر فنی گروه کانکت شریف توضیح داد: «سامانه ثبت تخلف چراغ‌قرمز و ایست روی خط عابر پیاده نیز یکی دیگر از محصولات تولیدی این مجموعه دانشگاهی است که در تلاش است با جریان فناورانه شهر هوشمند با متخلفان برخورد و تخلفات شهری را ثبت کند.»  به‌گفته برکم، معرفی این چند محصول صرفا در حوزه تردد و رفت‌وآمد بود. مجموعه کانکت شریف در حوزه پارک ماشین و نظارت بر آن نیز طرح‌ها و خدماتی را ارائه کرده است. به‌طور مثال یک سامانه مدیریت پارکینگ به‌نام «راهکار جامع» را برای زمانی که می‌خواهیم ماشین را پارک کنیم، ایجاد کرده‌ایم که اجزای مختلفی چون پلاک‌خوان و مدیریت تردد دارد تا وقتی ماشینی وارد پارکینگ می‌شود، پلاک ماشین را بخواند و با اتصال به راه‌بند، می‌تواند اجازه ورود و یا خروج را به ماشین‌ها بدهد.
وی در ادامه عنوان کرد: «یکی دیگر از محصولات ما پس از ورود به پارکینگ، سامانه راهنمای پارک ماشین است، به این شکل که اولین و نزدیک‌ترین جای پارک خالی را به رانندگان نشان می‌دهد تا رانندگان در طبقات پارکینگ گم نشوند. همچنین دوربین‌هایی را تولید کرده‌ایم که در سقف پارکینگ‌ها نصب می‌شوند و خودرو را از وقتی‌که پارک می‌شود تا لحظه خروج از پارکینگ، پایش می‌کند تا مانع از ایجاد آسیب و سرقت از ماشین شود.» 
مدیر فنی گروه کانکت شریف افزود: «حتی کیوسک‌هایی را طراحی کرده‌ایم که اگر ماشین را در طبقاتی از پارکینگ پارک کرده‌اید و شماره طبقه و جایگاه ماشین را به‌یاد ندارید، شماره پلاک را در آن کیوسک وارد کنید و نقطه‌ای را که ماشین در آن پارک است، پیدا کنید.» 
وی با اشاره به موانع سر راه پیاده‌سازی این طرح‌ها گفت: «بسیاری از فناوری‌ها برای توسعه هزینه‌بر هستند. ما مشکل توسعه‌ای بسیاری به‌دلیل تحریم‌ها، مسائل اقتصادی، زنجیره تامین و... داریم که باید هرچه زودتر برای بهبود فرآیند کاری و توسعه در این جریان حل شود.»
به گفته برکم، در حوزه نرم‌افزاری نیز بحث حمایت دولتی را نیاز داریم؛ چراکه پیاده‌سازی شهر هوشمند گرچه می‌تواند در درازمدت هزینه‌ها را کاهش داده و موجب مصرف بهینه منابع شهری شود تا شهر به یک بهره‌وری مناسب و مثبت برسد اما در ابتدا نیازمند هزینه است و اگر دولت این بودجه را در قالب لیزینگ به شهرداری‌ها اهدا کند تا شهرداری‌ها نیز از این طرح‌ها حمایت کند، نتیجه مثبتی خواهد داشت. 
مدیر فنی گروه کانکت شریف اشاره کرد: «حتی گاهی‌وقت‌ها در زمینه نمونه‌سازی و تحقیق و توسعه فعالیتی‌مان نیز نیازمند منابع مالی هستیم تا نیروی انسانی متخصصی استخدام کرده و محصول تولیدی خود را توسعه بدهیم. یکی از اقداماتی که درحال‌حاضر در دست داریم، بحث VAR است که این محصول برای توسعه نیازمند تامین منابع مالی است که اگر این چالش برطرف شود، جزء معدود کشورهایی خواهیم شد که در این حوزه ورود پیدا کرده است که در حوزه فوتبال برای پوشش‌دهی لیگ داخلی کشور و برخی دیگر از کشورها نیز مورد نیاز بوده و اهمیت دارد؛ آن هم با توجه به اینکه کشور نیز در حوزه تامین VAR با مشکل مواجه است.» 
وی در ادامه گفت: «یکی از مهم‌ترین موانع دیگر فعالیتی‌مان، بحث تامین منابع مالی در حوزه توسعه محصول است، حتی وقتی درخواست تخصیص ورزشگاه برای آزمایش محصول‌مان را نیز داشتیم، درخواست‌مان را بی‌جواب گذاشتند.» 

مرتبط ها