کد خبر: 73470

دفترچه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد فردا منتشر می‌شود

دفترچه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد ۱۸مرداد منتشر می‌شود.

جزئیات ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه اعلام می‌شود.
دفترچه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد ۱۸مرداد منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایتsanjesh.iau.ir ، از زمان و نحوه چگونگی انتخاب‌رشته، رشته‌های باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی و ثبت‌نام پذیرش براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته مطلع شوند.

عدم توجه به پژوهش‌های مهار سیلاب به‌دلیل کمبود بودجه
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی عدم اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری را کمبود اعتبارات در اجرای برنامه‌های محیط‌زیستی دانست و افزود: «هنوز مدیران به اجرای اقدامات سنتی تاکید داشته و به پروژه‌های تحقیقاتی اعتماد نمی‌کنند.»
احد حبیب‌زاده، مدرس دانشگاه آزاد، استادیار پژوهشی بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره توجه به پژوهش‌ها و اقدامات علمی دانشگاهی برای مهار سیلاب و مدیریت منابع طبیعی، گفت: «تاکنون برای مدیریت سیلاب، آبخوان‌داری و نقش آن در تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی کارهای پژوهشی مناسب انجام شده، اما موردتوجه مسئولان امر و تحت اجرا قرار نگرفته است.»
وی افزود: «طرح آبخوان‌داری در دهه ۷۰ در تمامی استان‌های کشور توسط پژوهشکده حفاظت از آبخیزداری کشور اجرایی شد و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها مجری طرح بودند. هدف اصلی از اجرای طرح‌های آبخوان‌داری مدیریت سیل و هدایت رواناب‌ها به‌سمت آب‌های زیرزمینی بود.»
حبیب‌زاده با بیان اینکه آبخوان‌داری به معنای حفاظت از آب‌های زیرزمینی است، ادامه داد: «اقدامات آبخیزداری برای جلوگیری از بروز سیل و هدایت آب‌ها به بسترهای رودخانه، مدیریت دشت‌های سیلابی و آب‌های زیرزمینی است. از طریق اجرای طرح آبخوان‌داری در استان آذربایجان‌شرقی شاهد تبدیل ۱۵ هکتار از اراضی تحت سیلاب به باغ‌های کشاورزی هستیم. این باغ‌ها از طریق سیلاب آبیاری و منطقه سنگلاخی به یک منطقه مناسب برای کشاورزی تبدیل شد و اقدامات از لحاظ کمیت و کیفیت در راستای بهبود کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی نقش داشت.»
این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «با گذشت حدود ۲۰ سال از اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری تاثیرات مناسب برای حفاظت از آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش را شاهد هستیم. آبخیزداری و آبخوان‌داری مکمل هم در مدیریت سیلاب هستند و مدیریت آب در بالادست سیلاب و قبل از ورود سیلاب از کوهستان به دشت و ورود به آب‌های زیرزمینی را به‌دنبال دارد.»

 سازمان‌ها توجهی به آبخوان‌داری ندارند
حبیب‌زاده درباره مزایای توجه به آبخوان‌داری گفت: «این اقدام از افت میزان آب در چاه‌های کشاورزی، فرسایش و فرونشست دشت‌های کشاورزی جلوگیری می‌کند، اما تاکنون دیدگاه‌ها و الگوهای علمی و کاربردی ارائه‌شده از سوی مراکز تحقیقاتی در کل کشور تحت حمایت قرار نگرفته و در تمامی استان‌ها الگوهای واقعی از سوی پژوهشگاه حفاظت کشور اجرایی می‌شود. درضمن سازمان‌های موظف به فعالیت در زمینه آبخوان‌داری و آبخیزداری ورود نکردند.»
استادیار پژوهشی بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی درباره چرایی کم‌توجهی یا بی‌توجهی به پژوهش‌های محیط‌زیستی به‌ویژه طرح‌ها برای مهار سیلاب و مدیریت منابع طبیعی، گفت: «عامل اصلی را می‌توان به‌دلیل کمبود اعتبارات دانست. البته مدیران اجرایی هم بدون‌توجه به نظرات پژوهشگران و محققان فعالیت می‌کنند. به‌عبارت دیگر هنوز مدیران به اجرای اقدامات سنتی تاکید داشته و اعتماد به پروژه‌های تحقیقاتی را شاهد نیستیم.»
به گفته وی باید بتوان از نظرات مدیران علمی و پژوهش‌های روز برای مهار سیلاب و چگونگی مهار مشکلات محیط‌زیستی استفاده کرد. امروزه به‌رغم طرح مقوله آبخوان‌داری در کشور الگوها به معنای کامل در دیگر مناطق عملیاتی نشده است. اجرای سازه‌های آبخیزداری به شکل مناسب در بالادست عملیاتی شده، اما در پایین‌دست برای آبخوان‌داری بهره‌مندی کامل حاصل نشده است.

* مسعود آقا لطیفی

مرتبط ها