کد خبر: 73431

بررسی وضعیت مدعیان لیگ برتر جزیره به بهانه شروع فصل جدید

همان همیشگی با حضور احتمالی لندنی‌ها

دراین فصل هم احتمالا شاهدرقابت دومدعی اصلی لیگ‌برترانگلیس، یعنی منچسترسیتی و لیورپول در کورس قهرمانی باشیم.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر انگلیس از فرداشب با دیدار کریستال‌پالاس برابر آرسنال آغاز خواهد شد تا شاهد رقابت مدعیان قهرمانی در یکی از جذاب‌ترین مسابقات باشگاهی در فوتبال دنیا باشیم. امسال با توجه به اینکه در میانه مسابقات قرار است رقابت‌های جام‌جهانی (که برای نخستین‌بار در تاریخ در زمستان برگزار می‌شود) انجام شود، مسابقات کمی زودتر استارت می‌خورد تا بازیکنان فرصت کافی برای استراحت پیش از این تورنمنت مهم را داشته باشند. به این ترتیب حداقل در هفته‌های ابتدایی مسابقات شاهد انجام بازی‌ها در گرمای تابستان خواهیم بود که روی عملکرد تیم‌ها تاثیرگذار خواهد بود. اگرچه مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی هنوز به پایان نرسیده است اما تا اینجای کار به نظر می‌رسد دو مدعی اصلی این مسابقات، یعنی منچسترسیتی و لیورپول تقریبا تمامی خریدهای مهم خود را انجام داده‌اند و در این فصل هم احتمالا شاهد رقابت این دو تیم در کورس قهرمانی باشیم. البته نباید از تیم‌هایی چون چلسی، تاتنهام و حتی آرسنال که در پیش‌فصل نمایش خوبی داشته‌اند غافل شد اما در این میان شاید اوضاع منچستریونایتد مانند سال‌های اخیر چندان خوب نباشد و با توجه به اتفاقاتی که برای آنها در این تابستان رخ‌داده شاید مهم‌ترین دستاورد آنها می‌تواند قرار گرفتن در بین 4 تیم برتر در انتهای فصل باشد. در ادامه به وضعیت مدعیان قهرمانی و همچنین تیم‌هایی که شاید کاندیدای سقوط در این فصل خواهند بود، نگاهی خواهیم داشت.

منچسترسیتی
مدافع عنوان قهرمانی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد مهم‌ترین انتقال تابستانی فوتبال اروپا را رقم زد و با وجود اینکه تیم‌های زیادی به‌دنبال خرید ارلینگ هالند بودند درنهایت سیتی‌زن‌ها توانستند با پرداخت مبلغ مدنظر دورتموند و همچنین کمیسیون مدیربرنامه‌هایش، این ستاره گلزن نروژی را به‌خدمت بگیرد. همین خرید کافی بود تا بسیاری از کارشناسان این تیم را دوباره شانس اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها بدانند اما شکست شاگردان گواردیولا در دیدار سوپرجام انگلیس برابر لیورپول نشان داد که رقیب آنها هم به‌خوبی مهیای حضور در فصل جدید شده است. در این سال‌ها اگرچه سیتی موفقیت‌های زیادی در فوتبال جزیره به‌دست آورده اما بدون‌شک هدف اصلی آنها فتح لیگ قهرمانان است که جای خالی این جام در ویترین افتخارات آنها به‌خوبی حس می‌شود. گواردیولا در چندسال گذشته ستاره‌های زیادی را در نقاط مختلف زمین به‌خدمت گرفته بود اما به‌نظر می‌رسد هالند همان بازیکنی است که او در این مدت برای موفقیت به آن نیاز داشت و با کمک شم گلزنی بالای این ستاره جوان می‌تواند به شکست طلسم فتح اروپا امیدوار باشد.
سیتی زمانی که سرخیو آگرو در اوج بود روزهای خوبی را سپری می‌کرد اما خط حمله این تیم پس از رفتن این مهاجم آرژانتینی نتوانسته در برخی مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز موفق عمل کند. حضور هافبک بازیساز و باهوشی همچون دی‌بروینه در میانه میدان در کنار فیل فودن، جک گریلیش و ریاض محرز می‌تواند به هالند کمک کند تا فصل درخشانی را در ورزشگاه اتحاد سپری کند. ترافیک در خط حمله این تیم به‌قدری زیاد بود که مجبور به فروش رحیم استرلینگ به چلسی شدند و با وجود از دست دادن این ملی‌پوش انگلیسی بازهم در فصل جدید مدعی شماره یک قهرمانی خواهند بود.

لیورپول
رقیب اصلی تیم گواردیولا در چند فصل اخیر امسال هم تیمی خوب را روانه رقابت‌های لیگ برتر می‌کند و با وجود از دست دادن ستاره‌ای چون سادیو مانه همچنان نمایشی خوب در زمین مسابقه ارائه می‌کند. وقتی شایعه جدایی سادیو مانه مطرح شد بسیاری معتقد بودند او با توجه به رابطه نزدیکی که با یورگن کلوپ دارد و همچنین شرایط خوبش در این باشگاه بعید است در مسیر جدایی باشد اما به‌تدریج انتقال او جدی‌تر شد و درنهایت به بایرن‌مونیخ پیوست. غیبت این مهاجم سنگالی که در سال‌های اخیر یکی از ارکان اصلی موفقیت تیم بود می‌توانست چالش بزرگی برای کلوپ باشد اما او به‌سرعت دست به‌کار شد و با پرداخت 75 میلیون یورو که با آپشن‌ها به 100 میلیون یورو نیز خواهد رسید داروین نونز اروگوئه‌ای را به‌خدمت گرفت. شروع کار مهاجم گلزن فصل قبل بنفیکا در این تیم انگلیسی چندان خوب نبود اما به‌تدریج شرایطش بهتر شد و توانست در دیدارهای اخیر تیمش گلزنی کند. به‌نظر می‌رسد کلوپ حالا دیگر نگرانی چندانی بابت رفتن مانه ندارد و امیدوار است با کمک نونز و دیگر ستاره‌های خط حمله خود مانع از هت‌تریک قهرمانی سیتی شود.
سرمربی آلمانی به‌خوبی ثابت کرده که در خرید بازیکنان خوب تبحر دارد و این را با خرید نفراتی چون ویرجیل فن‌دایک، لوئیس دیاز، سادیو مانه، محمد صلاح و ابراهیما کوناته به‌خوبی ثابت کرده است. او و تیمش فصل قبل تا چند روز مانده به پایان فصل امیدوار به فتح 4 جام بودند اما خیلی زود رویای آنها به باد رفت و با دو نایب‌قهرمانی در لیگ و اروپا و فتح جام‌های حذفی و اتحادیه فصل را به پایان بردند. او اگرچه مانه را از دست داد اما درنهایت توانست صلاح را راضی به تمدید قرارداد کند تا حداقل خیالش از بابت بهترین گلزن چندسال اخیر تیمش راحت شود.

چلسی
شاگردان توماس توخل پس از اینکه این مربی آلمانی در میانه‌های مسابقات فصل 21-2020 هدایت این تیم را برعهده گرفت، توانستند قهرمان اروپا شوند امیدهای زیادی در دل هواداران خود ایجاد کردند و در ابتدای فصل قبل به‌نظر می‌رسید مدعی جدی قهرمانی هستند. به‌خصوص با خرید روملو لوکاکو خط حمله این تیم به‌خوبی تقویت شده بود اما درطول فصل این مهاجم بلژیکی کمتر توانست روزهای خوبش در اینتر را تکرار کند و درنهایت تیم با کسب رتبه سوم و 16 امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین مسابقات را به‌پایان برد. توخل و تیمش البته درطول فصل با حواشی مختلفی ازجمله بحران مالکیت تیم روبه‌رو شدند که در نتیجه‌گیری تیم تاثیرگذار بود. درنهایت آبراموویچ مجبور به فروش سهام خود به یک کنسرسیوم آمریکایی شد و فصل جدیدی در این تیم شروع شد. تاد بولی با استراتژی جدیدی وارد نقل‌وانتقالات شد و تلاش داشت مطابق خواسته‌های سرمربی تیمش را تقویت کند. با این حال اتمام قرارداد بازیکنانی چون رودیگر و کریستنسن و همچنین عدم تمایل لوکاکو برای ماندن در لندن سبب شد این سه بازیکن از جمع آبی‌ها جدا شوند. آنها تا اینجای نقل‌وانتقالات به‌جز استرلینگ، با کالیدو کولیبالی هم قرارداد بسته‌اند اما گفته می‌شود هنوز خریدهای پر سروصدای آنها ادامه دارد و مشغول مذاکره برای خرید نفراتی چون وسلی فوفانا، پرسنل کیمپمبه، مارک کوکورلا و حتی فرانکی دی‌یونگ، هدف اصلی یونایتد در این تابستان هستند. در چنین شرایطی آنها در شروع فصل کار سختی خواهند داشت؛ چراکه نفرات تازه‌وارد برای هماهنگی با سایر بازیکنان به زمان نیاز دارند و به این ترتیب توخل در هفته‌های ابتدایی تیم کاملش را در اختیار ندارد. در چنین شرایطی آنها احتمالا همانند فصل پیش باید امیدوار به کسب سهمیه لیگ قهرمانان باشند و بعید است با این شرایط بتوانند رقیبی جدی برای سیتی و لیورپول باشند.

تاتنهام
شاید هواداران فوتبال انتظار داشته باشند تا مدعی چهارم فصل جدید یکی از دو تیم آرسنال یا منچستریونایتد باشد اما از تاتنهامی که آنتونیو کونته ساخته نباید غافل شد. این مربی ایتالیایی فصل قبل توانست در هفته‌های پایانی فاصله‌اش با آرسنال را جبران کرده و در رقابتی نزدیک و نفسگیر بالاتر از این تیم در رده چهارم قرار گیرد. به این ترتیب تاتنهام که در 11 بازی آخر خود در فصل قبل فقط یک شکست داشت راهی لیگ قهرمانان شد و آرسنالی‌ها به لیگ اروپا رفتند. با شرایطی که این تیم در این تابستان داشته حالا حتی امیدواری‌ها به آنها افزایش یافته است، به‌خصوص که کونته حالا شناخت بهتری از تیمش دارد. تابستان قبل نونو اسپریتو سانتو به‌عنوان سرمربی جدید تیم منصوب شد اما این مربی پرتغالی درطول تابستان مهم‌ترین نگرانی‌اش جدایی احتمالی هری کین و پیوستن او به سیتی بود. کاپیتان تیم ملی انگلیس شخصا برای این انتقال تمایل داشت اما درنهایت باشگاه با آن مخالفت کرد و کین در ندن ماند اما در شروع فصل افت شدیدی را تجربه کرد که باعث شد تیم نتایج خوبی نگیرد و درنهایت مرد پرتغالی جای خود را به کونته داد.
کونته یک مربی جاه‌طلب است که فقط به موفقیت تیمش می‌اندیشد و به همین دلیل تنها رسیدن به جمع 4 تیم برتر نمی‌تواند در فصل جدید برای او کافی باشد. او تابستان شلوغی داشت و با خرید بیسوما، ریچارلیسون، ایوان پریسیچ، فریزر فاستر، اسپنس و همچنین انتقال قرضی کلمنت لنگله تیمی خوب را برای فصل جدید بسته است که اگر اوضاع برایش خوب پیش برود، حتی می‌تواند شانس قهرمانی در جام‌های مختلف هم باشد. او با اضافه‌شدن این نفرات به‌خوبی دستش روی نیمکت باز است و می‌تواند در این فصل سنگین به تناوب به بازیکنانش استراحت داده و آنها را برای مقاطع حساس فصل حفظ کند.

آرسنال
توپچی‌ها فصل قبل تا هفته‌های پایانی ماموریت خود را به درستی انجام داده بودند اما شکست برابر تاتنهام آغاز افت آنها در دیدارهای آخر بود که درنهایت باعث از‌دست‌رفتن رتبه چهارمی شد. شاید اگر میکل آرتتا کمی باتجربه‌تر بود به این راحتی این جایگاه را از دست نمی‌داد اما حالا او با این تجربه که با بهای سنگینی به دست آورد، تیمش را برای فصل جدید لیگ برتر آماده می‌کند. مهم‌ترین مشکل تیم در سال‌های اخیر تجربه کم و جوانی بازیکنان و همچنین نداشتن نفرات تاثیرگذار در پست‌های کلیدی بود که در این تابستان به نظر می‌رسد آرتتا تاحدی توانسته این نقاط ضعف را برطرف کند. خرید گابریل ژسوس و اولکساندر زینچنکو از منچسترسیتی که روی هم 75میلیون یورو برای این تیم هزینه داشت اما باعث شد تیم هر 5 بازی تدارکاتی خود در پیش‌فصل را با برد پشت‌سر بگذارد و ژسوس با زدن 7 گل در این دیدارها نشان داد به‌خوبی در تیم جدیدش جا افتاده است. فابیو ویرا نیز از پورتو به این تیم اضافه شد تا خط میانی تیم را تقویت کند تا مجموع خریدهای آرسنال از 100میلیون‌یورو فراتر برود اما با وجود این آنها بازهم حتی برای رسیدن به جمع 4 تیم برتر کار خواهند داشت. آرتتا با وجود اینکه تازه وارد 40 سالگی شده است اما این فصل باید ثابت کند که می‌تواند مربی خوبی برای این تیم در درازمدت باشد و پس از دوسال‌و‌نیم حال زمان نتیجه‌دادن ایده‌هایش در آرسنال است. به‌خصوص پس از لغزشی که در اواخر فصل قبل داشت اگر امسال هم نتواند به اهداف از پیش تعیین‌شده برسد، شاید در پایان فصل کار سختی برای ابقا در تیمش داشته باشد.

منچستریونایتد
کابوس یونایتد همچنان ادامه دارد و این تیم که انتظار می‌رفت با تغییر سرمربی و آمدن اریک تن‌هاگ به‌جای رالف رانگنیک شرایط بهتری پیدا کند با حواشی عجیب و غریبی در تابستان روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن اتفاقاتی بود که درباره کریس رونالدو رخ داد و تلاش او برای جدایی از این باشگاه پس از تنها یک فصل تیم را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد. یونایتد فصل قبل به زحمت ششم شد و حضور در لیگ اروپا اصلا برای رونالدویی که در این سال‌ها همیشه در لیگ قهرمانان بازی کرده قابل‌قبول نبود. او به‌دنبال راهی برای ترک اولدترافورد بود و البته باید تیمی را نیز پیدا می‌کرد که توان پرداخت دستمزدش را داشته باشد. درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت صریح باشگاه و تن‌هاگ با این اتفاق او به تمرینات تیمش برگشت و حتی در آخرین دیدار تدارکاتی تیمش برابر رایو وایکانو هم یک نیمه به میدان رفت اما وقتی پیش از پایان بازی ورزشگاه را ترک کرد و به خانه رفت دوباره شایعات حول‌وحوش یونایتد بالا گرفت. دیروز تن‌هاگ اعلام کرد که این رفتار رونالدو مورد‌تایید او نیست و همه بازیکنان باید قوانین باشگاه را رعایت کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اوضاع بین این مربی هلندی و ستاره پرتغالی چندان خوب پیش نرود. از طرف دیگر این باشگاه حدود سه ماه است که برای خرید فرانکی دی‌یونگ از بارسا تلاش می‌کند و این هافبک هلندی اصلی‌ترین هدف تابستانی یونایتد محسوب می‌شود اما نه‌تنها این اتفاق در آستانه شروع لیگ هنوز رخ نداده است بلکه در روزهای اخیر اخباری مبنی‌بر احتمال هایجک‌شدن این انتقال توسط چلسی هم به گوش می‌رسد.
تن‌هاگ در بازار نقل‌وانتقالات تا اینجا لیساندرو مارتینز، شاگرد سابقش در آژاکس را در ازای 57 میلیون‌یورو خرید تا در قلب خط دفاعی از او استفاده کند و انتقال آزاد کریستین اریکسن و همچنین خرید تایرل مالاسیا از فاینورد دیگر خریدهای مهم او در تابستان اخیر بوده‌اند اما به نظر نمی‌رسد این پایان کار یونایتد در این پنجره باشد و آنها برای اینکه فصل خوبی را در پیش داشته باشند به حداقل دو خرید دیگر نیاز دارند.

سایر تیم‌ها
بین تیم‌های مدعی رسیدن به لیگ اروپا و حتی شاید حضور در بین 4 تیم برتر نباید از کنار نام‌هایی چون نیوکاسل، لسترسیتی و حتی وستهام و استون‌ویلا به‌راحتی گذشت. نیوکاسل با مالکان سعودی و ولخرجی‌های آنها قرار است به یک مدعی تبدیل شود که البته هنوز در این تابستان آن‌طور که انتظار می‌رفت ریخت‌وپاش نکرده است. لسترسیتی هم در این چند فصل نوسان زیادی داشته و البته بازیکنان زیادی را از دست داده است اما همچنان جزء تیم‌های خوب لیگ محسوب می‌شود.
در قعر جدول هم باید منتظر حضور ناتینگهام فارست، بورنموث، لیدز یونایتد، فولام و حتی شاید برنتفورد بین تیم‌هایی باشیم که برای فرار از سقوط می‌جنگند و در شرایط کنونی فعلا این چند تیم مدعیان سقوط هستند، مگر اینکه درطول فصل اتفاقات عجیبی (همانند آنچه سال قبل برای اورتون اتفاق افتاد) رخ دهد.

مرتبط ها