کد خبر: 73325

بنیانگذار استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج:

رویداد پارلمان دانشجویی با هدف شبکه‌سازی میان دانشجویان و قانونگذاران برگزار می‌شود

این اولین دوره‌ای است که در قالب شبیه‌ساز دانشجویی مجلس شورای اسلامی با همکاری مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه و استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج از بازه 30 تیر تا 15 شهریورماه طی یک بازه زمانی یک ماه‌ونیمه برگزار می‌شود.

زهرا رمضانی، خبرنگار:اولین دوره پارلمان دانشجویی که شبیه‌ساز دانشجویی از انجام فعالیت‌های نمایندگان مجلس برای دانشجو است، از 12 مردادماه آغاز می‌شود تا دانشجویان شرکت‌کننده در آن یک ماه فرصت داشته باشند، نه‌تنها با فعالیت‌های نمایندگان ملت در بهارستان آشنا شوند، بلکه در جریان روند قانونگذاری نیز قرار بگیرند. این اتفاق بناست با ارائه پیشنهادهایی برای برنامه هفتم توسعه از سوی دانشجویان شرکت‌کننده، تمرین شود. در این گزارش به سراغ کمیل یزدانی، بنیانگذار استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج رفتیم تا برایمان از چگونگی برگزاری این رویداد و اهدافش بگوید.  یزدانی با اشاره به برگزاری رویداد ملی پارلمان دانشجویی گفت: «این اولین دوره‌ای است که در قالب شبیه‌ساز دانشجویی مجلس شورای اسلامی با همکاری مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه و استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج از بازه 30 تیر تا 15 شهریورماه طی یک بازه زمانی یک ماه‌ونیمه برگزار می‌شود. در این رویداد کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های متعددی را در راستای انتقال تجربیات خواهیم داشت و تشکیل کمیسیون‌های تخصصی با محوریت بررسی برنامه هفتم توسعه هم دنبال می‌شود.»  او ادامه داد: «بازه زمانی مربوط به این رویداد نیز به این صورت است که 30 تیرماه فراخوان صادر شده و افتتاحیه این رویداد را نیز 12 مردادماه خواهیم داشت. همچنین کارگاه‌ها وکلاس‌های توانمندسازی نیز از 12 تا 3 شهریورماه برگزار می‌شود. کمیسیون‌های تخصصی و پارلمان دانشجویی هم در هفته دوم شهریورماه به مدت 2 روز برگزار می‌شوند و صحن علنی آن هم 12 شهریورماه است و درنهایت اختتامیه این رویداد را 15 شهریورماه خواهیم داشت.»   بنیانگذار استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج تصریح کرد: «پارلمان دانشجویی یک رویداد ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان 3 سال اخیر دانشگاه‌های سراسر کشور است. این قشر افرادی هستند که از محیط‌های دانشگاهی چندان فاصله نگرفته و به صورت دغدغه‌مند در قالب رسالت‌های دانشجویی به‌عنوان مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه تحصصی‌شان، فعالیت می‌کنند. هدف کلی از این رویداد هم آشنایی دانشجویان با فرآیندهای قانونگذاری، سازوکار فعالیت‌های مجلس و کسب تجربه کامل از نمایندگی مجلس است. همچنین بناست با محوریت قرارگرفتن برنامه هفتم توسعه دانشجویان با اهمیت برنامه‌ریزی و جایگاه چنین برنامه‌هایی بیشتر آشنا شوند.»  یزدانی ادامه داد: «در این رویداد در کارگروه‌های تخصصی هر کسی به صورت تخصصی اقدام به بررسی پیش بنویس برنامه هفتم توسعه می‌کند، به ارائه راهکارهایشان براساس زمینه پژوهشی خود می‌کنند، البته در این رویداد داده‌هایی هم از طرف خود رویداد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که اقدام به تحلیل آنها می‌کنند.» 
او با بیان اینکه در قالب این رویداد یک پیش‌نویس از برنامه هفتم توسعه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و آنها باید اقدام به تکمیل آن کنند، گفت: «جامعه هدف اصلی این رویداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی‌ای هستند که در زمینه‌های مرتبط کمیسیون‌های مدنظر رویداد درحال فعالیت هستند. تلاش‌مان این است که بستری برای تقویت و تکمیل این توانمندی‌های علمی و عملی که در میان دانشجویان وجود دارد، فراهم کنیم.»  بنیانگذار استارتاپ شبیه‌ساز حکمرانی شطرنج گفت: «این رویداد با فراهم‌سازی این بستر تجربه عملیاتی سطح بالایی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند که هم توانمندی‌هایشان را به اشتراک بگذارند و هم به کسب مهارت در فضای شبیه‌سازی شده قانونگذاری کشور بپردازند. از این رو شرایطی مهیا می‌شود تا شرکت‌کنندگان پیشنهادهای خودشان را به مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگانی که در قالب رویداد حضور دارند، منتقل کنند.» 
یزدانی خاطرنشان کرد: «جوایزی نیز برای برگزیدگان انتخاب شده است. نکته مهم دیگر درباره این رویداد آن است که زمینه ارتباط‌گیری و شبکه‌گیری بین نخبگان و سیاستگذاران کشور فراهم می‌شود.» 

مرتبط ها