کد خبر: 73262

مجرد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با ترکیب کامل‌تر می‌بینید این تیم چه پتانسیلی دارد

می‌خواهیم راه بزرگان را ادامه دهیم و مدال جهانی بگیریم

جنگنده‌تر و با‌انگیزه‌تر از قبل منتظر رقابت‌های جهانی والیبال هستم

هدف ما ادامه راه بزرگان والیبال است تا اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم و ان‌شاءالله اگر بشود بتوانیم مدال جهانی بگیریم.

نسیم شیرازی، خبرنگار: فرانسه قهرمان لیگ ملت‌های والیبال شد تا دفتر لیگ 2022 این‌گونه به پایان برسد و شب‌های تابستان برای علاقه‌مندان به والیبال چیزی حدود دوماه داغ‌تر، پراسترس‌تر، هیجان‌انگیزتر و خانوادگی‌تر بگذرد. شب‌های والیبالی این حدود دوماه برای خانواده‌های ایرانی که علاقه‌شان به والیبال سال‌هاست نمایان است با قهرمانی فرانسه، نایب‌‌قهرمانی آمریکا و سومی لهستان به پایان رسید ولی از آن مهم‌تر رضایت از بلندقامتان جوان والیبال ایران است که گرچه به میان 4 تیم نهایی نرسیدند ولی خوش‌غیرت بودن‌شان در زمین دل علاقه‌مندان به والیبال را برای سال‌های نه‌چندان دور این رشته گرم کرد. نسلی که بعد از نسل طلایی والیبال ایران سبز شد هم انگار قرار است طلایی بماند؛ اگر حمایت و برنامه درست و ادامه‌دار باشد. لیگ ملت‌ها که با درخشش جوانان ایرانی به پایان رسید برای والیبال ایران پراسترس هم بود. تغییر یک‌باره نسل و نبودن بزرگ‌تر‌ها در تیم و از سوی دیگر مصدومیت جوانان باتجربه و نبودن‌شان همراه تیم نگرانی اهالی والیبال را بیش از پیش کرده بود ولی عملکرد به نسبت خوب والیبالی‌ها نگذاشت این نگرانی و ناراحتی تبدیل به یأس شود و حالا همه نگاه‌ها به رقابت‌های جهانی و بازگشت مصدومان به تیم ملی جوان شده است تا جوانان باتجربه هم به کمک تیم ملی بیایند. یکی از آن جوان‌های با تجربه که به‌خاطر مصدومیت به لیگ ملت‌ها نرسید و جایش حسابی خالی بود، علی‌اصغر مجرد است که اگر همه‌چیز خوب پیش برود او را حتما در رقابت‌های جهانی دوباره خواهیم دید. مجرد که این روزها تمرینات توپی‌اش را در سالن فدراسیون والیبال با جدیت بیشتری دنبال می‌کند، این‌بار لیگ ملت‌ها را با استرس از خانه تماشا کرد تا حالا با‌انگیزه بیشتری برای رقابت‌های جهانی تلاش کند. به‌بهانه پایان لیگ ملت‌های والیبال با علی‌اصغر مجرد که امید زیادی برای بازی کردن دوباره برای تیم ملی دارد، هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجرد که نامش در فهرست اعلام‌شده برای مسابقات جهانی دیده می‌شود را در ادامه خواهید خواند.

لیگ ملت‌ها به پایان رسید و گرچه ایران نتوانست به مرحله بعدی صعود کند ولی تا همین‌جا آمدن، از تیمی که خیلی از جوان‌هایش اولین‌بار این رویداد را تجربه می‌کردند انتظار نمی‌رفت، نظرت درباره عملکرد هم‌تیمی‌هایت چیست و آیا فکر می‌کردی تا این مرحله بیایند؟
لیگ ملت‌ها مسابقات سطح بالایی است و با توجه به اینکه تیم ما جوان شده و کادر فنی‌مان هم به‌طور کامل تغییر کرده بود مسابقات سخت و شرایط برای این تیم جوان‌ شده سخت‌تر بود، ما با همین تیم در مسابقات آسیایی و قهرمانی آسیا شرکت کردیم که توانستیم قهرمان شویم و به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کنیم. از آنجایی‌که چند سالی با کادر فنی فعلی کار کرده بودیم و از قبل آشنایی با آقای عطایی و کادر تیم ملی داشتیم به نظرم این بچه‌ها و این تیم یکی از بهترین نتایج تاریخ والیبال را گرفتند که به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها صعود کردیم. در هفته‌های اول از آنجایی که تیم ما فقط دو بازی تدارکاتی با صربستان داشت و تا بچه‌ها به هماهنگی لازم برسند، زمانبر بودنش طبیعی و سخت بود که خدا را برای نتایج خوب شکر می‌کنیم. ما در دور گروهی توانستیم رده هفتم را به دست آوریم و با تیم دوم که لهستان بود و سوم این لیگ هم شد بازی کردیم که باید به بچه‌ها دست‌مریزاد گفت. ما در مرحله مقدماتی تیم‌های بزرگی را شکست دادیم، به‌خصوص در هفته آخر شکست لهستان، اسلوونی و صربستان به نظرم کار بزرگی بود که کادر فنی این را انجام دادند. هفته گذشته‌اش هم آمریکا را برده بودیم و اینها همه‌اش برای تیم روحیه بود. من به این بچه‌ها ایمان داشتم و حتی قبل از اعزام هم گفتم اگر مردم صبور باشند و از این تیم حمایت شود نتیجه خوبی حاصل می‌شود؛ دیدید که برای اولین‌بار این کادرفنی و بچه‌ها در لیگ جهانی شرکت کردند و خداراشکر توانستند نتیجه قابل‌قبولی بگیرند، نگاه مردم دوباره به سمت والیبال معطوف شد. امیدوارم این بردها و افتخارات ادامه‌دار باشد، فکر می‌کنم حتی می‌توانستیم در بازی آخر لهستان را ببریم و به مرحله بعد برویم که خب نشد ولی بچه‌ها تا آنجایی که در توان‌شان بود عملکردشان را به خوبی نشان دادند.

تیم ملی در این رقابت‌ها مقابل تیم‌های بزرگ عملکرد قابل‌توجهی ارائه داد، چرا در ست پنجم نتوانست لهستان را مغلوب کند، آیا با از دست دادن امتیازهای اول خالی کرده بودند؟
بازی‌هایی که بین 8 تیم صعود‌کننده برگزار شد شرایط متفاوتی با مرحله مقدماتی داشت و همه تیم‌ها بعد از یک هفته تا 10 روز استراحت با تمام‌قوا و صددرصد بدون خطا در این مرحله شرکت می‌کردند. ست پنجم مقابل لهستان را ابتدا کمی بد شروع کردیم و فاصله‌ای افتاد، از آنجایی که گیم پنجم هریک امتیازش حکم مرگ و زندگی را دارد همان فاصله متاسفانه نگذاشت که ببریم ولی بازهم دم بچه‌ها گرم که با غیرت و جنگنده ظاهر شدند و اتفاق‌های خوبی را رقم زدند. ما در رنکینگ توانستیم مقام بالاتر و نتایج خوبی را به دست آوریم و صعود کنیم. درست است که به مرحله بالاتر صعود نکردیم ولی چیزی از ارزش‌های بچه‌های ما کم نمی‌شود و غیرت گذاشتند.

تعدادی از کارشناسان ضعف تیم ملی را در دریافت‌ها و سرویس‌ها عنوان کردند، با این صحبت موافقید؟
اگر دقت کرده باشید بهترین سرویس‌زن‌ها در پایان تیم مقدماتی از ایران بودند و جایگاه اول را داشتند و در دریافت هم مشکلی نداشتیم. در هفته‌های اول کمی ناهماهنگی‌ها بود که هفته به هفته بهتر شد و هفته‌های آخر اوضاع خیلی خوب شد.

تیم ایران چند مصدوم داشت که خودت هم یکی از آنها بودی و درکنارش بزرگان و باتجربه‌هایی چون معروف، غفور و موسوی را همراه نداشت، این نبودن چقدر توانست روی تیم ملی تاثیر بگذارد و آیا تیم ملی توانست ‌گذار از پوست‌اندازی را با قدمی مطمئن بردارد؟
بله من، جواد کریمی و میثم صالحی جزء مصدومان بودیم و رضا عابدینی هم بعد از هفته اول متاسفانه از ناحیه زانو مصدوم شد و 4 مصدوم شدیم و باتجربه‌ها مانند سعید معروف، سیدموسوی، غفور و بقیه بچه‌ها صد‌درصد برای تیم والیبال ایران زحمت کشیدند و زمانی که نسل عوض می‌شود جوان‌تر‌ها نیاز دارند که پله‌پله تجربه کسب کنند و راه رو به جلو را ادامه دهند. هدف ما ادامه راه بزرگان والیبال است تا اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم و ان‌شاءالله اگر بشود مصدومان اضافه شوند و به این تیم کمک می‌کنیم تا بتوانیم مدال جهانی بگیریم. یکی از آرزوهایم کمک به تیم ملی برای گرفتن مدال جهانی است و امیدوارم این اتفاق بیفتد و بتوانیم روند صعودی را ادامه دهیم تا روزهای خوبی را برای والیبال‌مان به وجود آوریم.

از حال خودت بگو، مصدومیتت کامل رفع شده و آیا در مسابقات جهانی منتظر بازگشت خودت، صالحی و کریمی باشیم؟
خداراشکر خوبم و وضعیتم خوب است، حدود دوماهی است که تمرینات توپی را شروع کردم و به امید خدا اگر قسمت باشد تیم ملی را در مسابقات جهانی همراهی می‌کنم تا به تیم ملی‌مان کمک کنیم؛ چراکه ما همه سرباز تیم ملی و پرچم ایران هستیم و درقبال لباسی که به تن کردیم، مردم و همه مخاطبان والیبال مسئولیت داریم و امیدوارم بتوانیم نمایش خیلی خوبی را داشته باشیم تا بتوانیم بهترین اتفاقات را رقم بزنیم. در جریان مصدومیت میثم صالحی خیلی نیستم، او با ما تمرین می‌کند ولی پزشک باید نظر نهایی‌اش را بدهد، درمورد جواد کریمی هم همین‌طور است و امیدوارم این دوستان هم به ما برسند که بتوانیم در قهرمانی جهان با تیم ملی کامل به مسابقات برویم ولی من خودم در رقابت‌های قهرمانی جهان ان‌شاءالله هستم.

تماشای مسابقات از دور چطور گذشت؟
تماشای مسابقات از دور خیلی سخت است و الان می‌فهمم مردم چه می‌کشند. چون چندباری این اتفاق برایم افتاده و مسابقات را از دور می‌دیدیم، استرس خاص خودش را داشت ولی وقتی عضو آن تیم باشی و نتوانی در مسابقات کمک کنی و همراه تیم نباشی سختی عجیبی دارد. من برای تک‌تک بازی‌ها خیلی استرس تحمل کردم. ست پنجم مقابل لهستان را من به اتاقم پناه بردم و بازی را به‌خاطر استرس زیادی که به من وارد شده بود نمی‌توانستم ببینم. بعد از بازی هم بعد از باخت به دور از آن اعصاب‌خوردی و ناراحتی که برایمان به وجود آمد اینقدر سطح گردش خون در بدنم بالا رفته بود که تا ساعت 4 صبح بیدار بودم و به‌شدت سردرد داشتم و خیلی سخت گذشت. الان می‌فهمم عزیزان چه می‌کشند چون تا زمانی‌که در زمین هستیم زیاد آن استرس را نداریم و متوجه نمی‌شویم و فقط دوست داریم کارمان را درست انجام دهیم ولی تماشا از دور بسیار سخت بود.

زمان زیادی تا رقابت‌های جهانی باقی نمانده، تیم ملی ایران برای حضور قدرتمند در این مسابقات به چه چیزهایی نیاز دارد؟
این تیم ملی جوان‌شده با کادر کاملا ایرانی نیاز به حمایت دارد، همان‌طور که مردم در این تورنمنت حمایت کردند و نتیجه‌اش را هم دیدند. بالاخره یک نسل خاطره‌ساز با مردم بوده، خودم در آن نسل بازی کردم و از تک‌تک آن عزیزان خیلی چیزها یاد گرفتم، چون آن نسل عوض شد مردم انتظارات همان موقع را اوایل داشتند ولی خب این نسل تغییر کرد و این جوان‌ها هم حرف زیادی برای گفتن دارند. متاسفانه اوایل مقداری ناهماهنگی بود، تیم جوان و نیاز به فرصت برای ثابت‌کردن توانایی‌هایش داشت که خداراشکر مردم حمایت کردند و بچه‌ها هم جواب حمایت را دادند اما خب نشد که با نتیجه بهتری این مسابقات به پایان برسد. خیلی دوست داشتم به مرحله بعدی برویم ولی متاسفانه نشد. صددرصد از این تیم در آینده‌ای نزدیک خیلی چیزها می‌شنوید و می‌توانید ببینید که این تیم چقدر پتانسیل دارد و به نظرم عملکرد کلی این تیم زمانی مشخص می‌شود که ترکیب کامل‌تر شود. امیدوارم اتفاق‌های خوبی در آینده بیفتد؛ ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم و امیدوارم بهترین اتفاق‌ها و نتایج با حمایت‌های مردم رقم بخورد.

حرف پایانی؟
ممنونم از همه والیبال‌دوستانی که از این تیم حمایت کردند و به امیدخدا در مسابقات قهرمانی جهان هم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد و من هم به این تیم اضافه می‌شوم. خیلی ‌انگیزه و روحیه جنگندگی دارم که بعد از حدود یک‌سال می‌خواهم برگردم. خیلی خوشحالم و امیدوارم اتفاقات خوب لیگ ملت در قهرمانی جهان هم با نتایج بهتر بیفتد و از مردم عزیز حمایت ادامه‌دارشان را می‌خواهیم، چون این تیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مرتبط ها