کد خبر: 73237

رونالدو و مسی بازهم در اسپانیا رقیب هم می‌شوند؟

لالیگا چشم‌انتظار بازگشت ۲ فوق‌ستاره

این روزهادوباره احتمال بازگشت دو فوق‌ستاره‌یعنی رونالدو و مسی به لالیگا مطرح شده و ممکن است به‌زودی شاهد حضور دوباره آنها در این رقابت‌ها باشیم.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های لالیگا طی سال‌های اخیر حضور دو ابرستاره فوتبال دنیا در این رقابت‌ها بود که باعث شده بسیاری از فوتبال‌دوستان نگاه ویژه‌ای به این لیگ داشته باشند و فوتبال اسپانیا را نیز درکنار تیم‌های محبوب خود دنبال کنند. رئال و بارسا برای بسیاری از هواداران این ورزش حکایتی متفاوت نسبت به تیم‌های محبوب‌شان دارد و شاید طرفدار یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی باشند اما رقابت این دو تیم به‌گونه‌ای است که معمولا یکی از آنها هم در لیست باشگاه‌های محبوب هواداران قرار دارد. در این سال‌ها و با حضور لئو مسی و کریس رونالدو؛ این دو رقیب و دشمن دیرینه، رقابت بین آنها اوج‌گیری بیشتری داشته است. مسی از ابتدا کارش را با بارسا آغاز کرد و سال‌ها برای آبی‌و‌اناری‌ها به میدان رفت تا اینکه درنهایت در ابتدای فصل قبل از این تیم جدا شد تا ماجراجویی تازه‌ای را در پاری‌سن‌ژرمن آغاز کند. کریس رونالدو اما در اسپورتینگ لیسبون خود را به‌عنوان بازیکنی آینده‌دار نشان داد و سپس به منچستریونایتد رفت و در سال 2009 بود که به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ تا آن زمان به رئال‌مادرید پیوست. روزهای درخشان این ستاره پرتغالی در برنابئو 9 سال ادامه داشت و او در این مدت افتخارهای زیادی کسب کرد تا اینکه در سال 2018 به یووه رفت و از فصل قبل هم که دوباره به یونایتد برگشته است. این روزها اما دوباره احتمال بازگشت این دو فوق‌ستاره که البته سن‌وسال‌شان بالا هم رفته است به لالیگا مطرح شده و ممکن است به‌زودی شاهد حضور دوباره آنها در این رقابت‌ها باشیم. البته شاید این اتفاق در فصل پیش‌رو برای هردو نفر رخ ندهد اما در تابستان آینده شرایط ممکن است تغییر کند. از سوی دیگر در شرایطی که احتمال می‌رفت با حضور کیلیان امباپه و ارلینگ هالند در لالیگا دوباره این مسابقات به محلی برای تقابل دو ستاره بزرگ بدل شود اما با ماندن اولی در پاریس و انتقال دومی به منچسترسیتی ماجرا به کلی تغییر کرد.

بحران‌سازی برای باشگاه
رونالدوی 37 ساله این روزها چالش بزرگی با یونایتد دارد. تیمی که توسط آن به فوتبال دنیا معرفی شد مدت‌هاست حال و روز خوشی ندارد و در دوران پسافرگوسن هرگز نتوانسته سال‌های موفق خود را تکرار کند. در چنین شرایطی مربیان و بازیکنان زیادی به اولدترافورد رفتند تا شاید بتوانند تیم را از این وضعیت خارج کنند اما کمتر در این زمینه توفیقی داشته‌اند. فصل قبل وقتی شایعه بازگشت رونالدو به یونایتد قوت گرفت، بسیاری از هواداران باشگاه امیدوار بودند به کمک ستاره سابق خود بتوانند از بحران خارج شوند. رونالدو به‌خوبی با شرایط باشگاه آشنا بود و از سوی دیگر با تجربه بالای خود می‌توانست کمک زیادی به تیمش کند اما خرید او از یوونتوس هم دوای درد شیاطین سرخ نبود و با وجود اینکه او فصل قبل در گلزنی عملکرد بسیار خوبی داشت اما وضعیت برای تیمی که در ابتدا سولشر و سپس رالف رانگنیک را روی نیمکت خود داشت، اصلا خوب پیش نرفت و آنها به زحمت توانستند رتبه ششم را کسب کنند؛ اتفاقی که باعث شد تا سهمیه لیگ قهرمانان از دست برود و آنها راهی لیگ اروپا شوند. البته در هفته‌های پایانی حتی این نگرانی وجود داشت که شاید آنها رتبه‌ای پایین‌تر کسب کرده و به لیگ تازه‌تاسیس کنفرانس بروند که این اتفاق برای رونالدو و هم‌تیمی‌هایش یک فاجعه تمام‌عیار بود.
البته همین اتفاق سبب شد بحران عجیبی در یونایتد ایجاد شود. با پایان لیگ، کریس رونالدو ناگهان اعلام کرد به‌دلیل مشکلات شخصی در روزهای ابتدایی تمرینات پیش‌فصل حاضر نخواهد شد. البته این عذر او مورد‌قبول رسانه‌ها قرار نگرفت و آنها می‌دانستند که ماجرا به این سادگی نیست. در مدت کوتاهی مشخص شد او مدیربرنامه‌هایش را مامور کرده تا برایش تیمی پیدا کند که در لیگ قهرمانان حضور داشته باشد و او عزمش را برای ترک اولدترافورد جزم کرده است. رونالدو در هر 20 فصل گذشته در این تورنمنت بزرگ باشگاهی حاضر بوده و به همین دلیل حضور در لیگ اروپا برایش بسیار سخت خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این ستاره پرتغالی در سال‌های آخر فوتبالش قرار دارد، می‌خواهد از هر فرصتی برای بهتر‌کردن رکوردهایش و رکوردشکنی‌های تازه استفاده کند و به همین دلیل دوست ندارد حتی برای یک فصل هم در لیگ قهرمانان حضور نداشته باشد. به این ترتیب او به تیم‌های مختلفی ازجمله بایرن‌مونیخ، چلسی، پاری‌سن‌ژرمن، رئال‌مادرید و حتی اتلتیکو مادرید و بارسلونا هم لینک شد و هر روز خبر جدیدی درمورد مقصد احتمالی او منتشر می‌شد اما در این مدت هنوز نتوانسته راه‌حلی برای این مشکل خود پیدا کند و همچنان در یونایتد حضور دارد.

بازگشت کریس به منچستر
مدیران باشگاه انگلیسی از همان ابتدا موضع خود را در این‌باره مشخص و اعلام کردند که به هیچ عنوان تمایلی برای فروش این ستاره گلزن ندارند. حتی اگرچه در ابتدا این احتمال مطرح شده بود که شاید اریک تن‌هاگف سرمربی هلندی و تازه‌وارد باشگاه تصمیمی برای ادامه همکاری با رونالدو نداشته باشد اما او در مصاحبه‌هایش این موضوع را تکذیب و اعلام کرد به رونالدو برای فصل جدید نیاز دارد. در چنین شرایطی دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به نقطه مشترکی برای تفاهم برسند و در تور آسیایی یونایتد هم رونالدو غایب بود تا تن‌هاگ تاکتیک‌هایش را بدون کریس به پیش ببرد.
رسانه‌های انگلیسی دیروز اعلام کردند رونالدو به شهر منچستر برگشته است و در تمرین صبح تیم هم حاضر شده تا با تن‌هاگ درمورد وضعیتش و تعیین‌تکلیف آینده‌اش بحث و گفت‌وگو کند. این درحالی است که تمرینات یونایتد برای فصل جدید از سه هفته پیش آغاز شده اما رونالدو اگرچه تمرینات انفرادی‌اش را در این مدت پیگیری کرده اما در تمرینات و دیدارهای این تیم که در تایلند و استرالیا برگزار شد، حاضر نبود و البته همان مشکلات شخصی و خانوادگی را بهانه کرد.
با این حال مشخص است که او امید چندانی به فتح جام با یونایتد ندارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد فوتبالش را در باشگاهی دیگر دنبال کند. دیروز صبح علاوه‌بر رونالدو، خورخه مندس که به‌عنوان مدیربرنامه‌های او فعالیت می‌کند نیز راهی کمپ تمرینی کارینگتون شد تا مشخص شود این مذاکرات جدی‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. اما میهمان دیگری که دیروز وارد کمپ یونایتد شد و خبرنگاران انگلیسی تصاویر ورود او را مخابره کردند، سرالکس فرگوسن بود که در سال 2003 رونالدو را در 18 سالگی برای یونایتد خرید و نقش مهمی در پیشرفت و تبدیل‌شدن او به یک ستاره بزرگ و تاثیرگذار داشت.
این ستاره پرتغالی پیش از اینکه راهی رئال‌مادرید شود 6 فصل زیرنظر فرگی فوتبال بازی کرد و افتخارهای زیادی را زیرنظر او فتح کرد و نکات زیادی را هم آموخت. گفته می‌شود این سرمربی موفق اسکاتلندی فصل قبل هم نقش زیادی در بازگشت کریس به اولدترافورد داشت و جلسه او با رونالدو بود که باعث شد این بازیکن به‌جای حضور در تیم همشهری یعنی سیتی به باشگاه سابقش برگردد و از یک جنجال بزرگ جلوگیری شود. البته بعدها برخی رسانه‌ها مدعی شدند ماجرای تمایل سیتی برای خرید او ساختگی بوده و اطرافیان رونالدو برای اینکه یونایتد از به خدمت گرفتن او منصرف نشود، این داستان را مطرح کردند.
مدتی پیش روزنامه میرر مدعی شده بود از جلسه‌ای بین رونالدو و فرگوسن مطلع شده که دو طرف درباره آینده رونالدو در باشگاه و شرایط یونایتد گفت‌وگو کرده بودند. در جریان این جلسه رونالدو با اشاره به اینکه این تیم بدترین عملکردش را فصل قبل در تاریخ لیگ برتر داشته و کمترین امتیاز را کسب کرده نمی‌تواند تیمی مدعی در فصل جدید باشد اما فرگی از او خواسته تا حداقل برای یک فصل دیگر در این باشگاه بماند و نامش را به‌عنوان یکی از اسطوره‌های باشگاه حفظ کند.
دیروز همچنین ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی باشگاه و اریک تن‌هاگ نیز ازجمله نخستین نفراتی بودند که وارد کمپ باشگاه شدند و به نظر می‌رسید جلسه‌ای چند‌نفره قرار است بین آنها برگزار شود. سرمربی هلندی در پایان فصل قبل صحبت‌هایی با رونالدو داشته اما این نخستین‌بار است که پس از فاش‌شدن ماجرای تمایل این بازیکن به ترک باشگاه آنها رودررو می‌شوند.
بازگشت رونالدو به منچستر می‌تواند نشانه خوبی برای باشگاه باشد که احتمالا مندس نتوانسته تیمی مناسب موکلش پیدا کند. با این حال در روزهای اخیر اخباری مبنی‌بر مذاکره او با مدیران باشگاه اتلتیکومادرید منتشر شده که می‌تواند یک انتقال جنجالی را در اسپانیا رقم بزند. رئال‌مادرید در این مدت چندان از بازگرداندن رونالدو استقبال نکرده است اما گفته می‌شود دیه‌گو سیمئونه که البته در سال‌های قبل رابطه چندان خوبی با رونالدو نداشته و چالش‌هایی هم بین طرفین به وجود آمده بود بی‌میل نیست که این بازیکن را به تیمش ببرد. با این حال نه‌تنها هواداران رئال از این اتفاق خوشحال نخواهند شد بلکه برخی طرفداران اتلتیکو هم در فضای مجازی به‌شدت با آن مخالفت کردند. از طرف دیگر گفته می‌شود اتلتیکو برای اینکه بتواند دستمزد رونالدو را پرداخت کند حاضر شده آنتون گریزمان را بفروشد و احتمالا این ستاره فرانسوی راهی پاری‌سن‌ژرمن خواهد شد اما فعلا که شرایط برای رونالدو نامشخص است و باید دید خروجی جلسه دیروز درنهایت چه خواهد شد. البته آخرین شایعه‌ای که در رسانه‌های انگلیسی مطرح شده این است که یونایتد ممکن است رونالدو را یک‌سال به‌صورت قرضی راهی تیم دیگری کند و در پایان فصل دوباره او را به اولدترافورد برگرداند.

زوج جذاب مسی- لوا
البته این فقط رونالدو نیست که در این هفته‌ها شایعه بازگشتش به اسپانیا مطرح شده و روزنامه‌های این کشور در چند روز اخیر از تمایل ژاوی برای بازگرداندن مسی به بارسا سخن می‌گویند و این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید ستاره آرژانتینی با لباس آبی‌واناری‌ها از فوتبال خداحافظی کند. مسی برخلاف رونالدو بازیکنی بود که به نظر می‌رسید قرار است در همان باشگاهی که کارش را شروع کرده، کفش‌هایش را بیاویزد اما اوضاع بغرنج بارسا در فصل قبل باعث شد آنها نتوانند قرارداد مسی را تمدید کنند و او درنهایت مجبور شد از بین گزینه‌هایی که داشت، پاری‌سن‌ژرمن را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند. حضور نیمار به‌عنوان دوست قدیمی‌اش از یک‌سو و همچنین پیوستن به ستاره‌های پرتعداد این باشگاه و تشکیل مثلث مخوف مسی، نیمار و امباپه از سوی دیگر باعث شد او که تمایلی به ترک نوکمپ نداشت بالاخره مجبور به جدایی شود.
این روزها اما شرایط مالی کاتالان‌ها به‌مراتب بهتر شده و آنها دوباره سراغ خرید ستاره‌ها رفته‌اند تا تیمی پرقدرت را برای فصل جدید تشکیل دهند. در چنین شرایطی درظاهر ژاوی به فکر بازگرداندن هم‌تیمی قدیمی‌اش افتاده تا یکی از برترین‌های تاریخ فوتبال روزهای آخر دوران حرفه‌ای‌اش را در باشگاه محبوبش سپری کند. مسی سال قبل با قراردادی دوساله راهی پاریس شد و در پایان فصل پیش‌رو قراردادش با این باشگاه به پایان می‌رسد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بارسا منتظر خواهد ماند تا در تابستان آینده با پیشنهادی جذاب سراغ ستاره سابقش برود. روزنامه اسپورت اسپانیا در این‌باره نوشته است که ژاوی مصرانه از خوان لاپورتا خواسته حتما به فکر بازگرداندن مسی باشد و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این مربی جوان در تابستان 2023 اضافه کردن دوستش به ترکیب تیم خواهد بود.
بارسا البته فصل قبل آسیب زیادی بابت از دست‌دادن مسی دید و درحالی‌که برخی اعتقاد داشتند با جدایی این ستاره 34ساله تیم یکدست‌تر خواهد شد اما وقتی باشگاه برای نخستین‌بار در دو دهه اخیر هیچ جامی نبرد و وداعی زودهنگام با لیگ قهرمانان داشت و حتی در لیگ اروپا هم نتوانست به موفقیتی برسد، مشخص شد حضور مسی چقدر می‌تواند در موفقیت تیم تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مشکلات تیم به‌خصوص در نیم‌فصل نخست بحران گلزنی بود که با خریدهای ژاوی در نیم‌فصل کمی اوضاع بهتر شد. بارسا با اضافه شدن بازیکنی همچون لواندوفسکی حالا به یک مدعی جدی در لالیگا و حتی اروپا تبدیل شده و بازگشت مسی و حضور این دو ستاره در کنار هم اگرچه در سال‌های آخر فوتبال‌شان قرار دارند، بسیار جذاب خواهد بود.
از سوی دیگر مسی فصل قبل در تیم جدیدش نتوانست همانند سال‌های حضور در بارسا درخشان ظاهر شود و نتوانسته در پاریس شرایط خوبی داشته باشد. حالا هم با اتفاقی که در روزهای اخیر در تمرین تیم رخ داد و درگیری او با سرخیو راموس در تمرین نشان می‌دهد اوضاع چندان هم برایش در این تیم مساعد نیست و بعید است خودش هم تمایلی به ادامه حضور در این تیم متمول فرانسوی داشته باشد.

مرتبط ها