کد خبر: 73210

پورتو در مسیر جدایی ستاره ایرانی سنگ‌اندازی می‌کند

سومین تلاش میلان برای جذب طارمی

دوباره پرونده خرید طارمی را بازگشایی کردند تا شاید این‌بار بتوانند پورتو را برای فروش این بازیکن متقاعد کنند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: مهدی طارمی درحال حاضر یکی از شاخص‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران است که دو فصل عالی را در پورتو پرتغال سپری کرده و بی‌دلیل نیست که هرچند وقت یک‌بار صحبت از احتمال پیوستنش به یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی مطرح می‌شود. یکی از باشگاه‌هایی که در این مدت بارها طارمی به آن لینک شده است میلان ایتالیا بوده که چندین‌بار شایعات احتمال پیوستن این مهاجم گلزن ایرانی به قهرمانی سری A مطرح شده است اما درنهایت هربار این جابه‌جایی تکذیب شده است. در روزهای اخیر دوباره این ماجرا مطرح شده که مدیران روسونری با پیشنهادی جدید برای به خدمت‌گرفتن طارمی دست‌به‌کار شده‌اند اما ظاهرا این تیم پرتغالی تمایلی به از دست دادن ملی‌پوش ایرانی خود ندارد و با وجود اینکه در چند ماه اخیر چندین ستاره تاثیرگذار خود را به تیم‌های دیگر فروخته‌اند اما درمورد طارمی بسیار سختگیرند و نمی‌خواهند به‌راحتی بازیکنی که نقش مهمی در موفقیت‌های فصل قبل این تیم داشته را از دست بدهند. اگرچه رسانه‌های پرتغالی از رد پیشنهاد جدید میلان توسط پورتو خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد استفانو پیولی به‌قدری به بازی طارمی علاقه‌مند است که حاضرشده در مدت کوتاهی سه‌بار برای خریدش دست‌به‌کار شود.

رد پیشنهادهای اولیه
میلان در سال‌های اخیر به‌خوبی توانسته خود را از شرایط بدی که مدت‌ها با آن دست به گریبان بود، خارج کند و به کمک ستاره‌هایی همچون زلاتان ابراهیموویچ، فرانک کسیه، مایک ماینیا و ساندرو تونالی موفق شد خود را به جمع مدعیان قهرمانی برساند و فصل قبل بالاخره توانست فاتح اسکودتو شود. آنها حالا سخت به‌دنبال تقویت تیم خود در فصل جدید هستند تا بتوانند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و در این میان تقویت خط حمله تیم که بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته‌ای چون زلاتان و اولیویه ژیرو در آن حضور دارند یکی از اولویت‌های آنها به‌شمار می‌رود.
نخستین‌بار خبر تمایل روسونری برای خرید طارمی در ژانویه مطرح شد و درحالی که طارمی مدتی دچار افت شده بود و در گلزنی چندان موفق نبود اما در نیم‌فصل خبر رسید که میلان با توجه به مصدومیت ستاره سوئدی خود و مشکلاتی که در خط حمله دارد بی‌میل نیست تا طارمی را از پورتو بخرد. از طرف دیگر باشگاه پرتغالی با ازدست‌دادن سرجیو اولیویرا و همچنین فروش لوئیس دیاز، ستاره خود به لیورپول در میانه‌های فصل تا حدی تضعیف شده بود و جدایی طارمی می‌توانست حتی صدرنشینی این تیم در لیگ را نیز به خطر بیندازد. درنهایت این انتقال در آن برهه منتفی شد و طارمی در پورتو ماند تا فصلی عالی را پشت‌سر گذاشته و شاگردان کونسیسائو با کمک او بتوانند قهرمانی در لیگ و جام‌حذفی را کسب کنند.
البته این پایان ماجرا نبود و چند ماه بعد دوباره صحبت از تمایل میلان برای خرید طارمی مطرح شد. در این مقطع حتی رسانه‌های ایتالیایی هم این ماجرا را تایید کرده و گفتند که پائولو مالدینی، مدیر ورزشی این تیم مشغول بررسی شرایط خرید طارمی است تا در پایان فصل این بازیکن راهی سری A شود. میلانی‌ها که درنهایت با همان خط حمله قبلی خود فصل را به پایان رساندند، از مدت‌ها قبل فعالیت خود در بازار نقل‌وانتقالات را آغاز کرده بودند و برای تقویت خط حمله گزینه‌های مختلفی ازجمله طارمی، دیووک اوریگی، جاناتان دیوید، گابریل ژسوس و آندره‌آ بلوتی را مدنظر داشتند. این‌بار هم پورتو مقابل درخواست میلان مقاومت کرد و تمایلی برای فروش او نشان نداد. درنهایت فصل به پایان رسید و میلان تصمیم گرفت اوریگی را با انتقالی آزاد از لیورپول به خدمت بگیرد و با توجه به این خرید برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال عدم‌تمایل آنها برای خرید مهاجمان بیشتر خبر می‌داد و به همین دلیل به نظر می‌رسید ماجرای پیوستن طارمی به این تیم هم به پایان رسیده است.

درخواست 60میلیون یورویی برای فروش طارمی
این روزها اما مشخص شده که پیولی و مالدینی برنامه‌های زیادی برای تقویت تیم در فصل جدید دارند و یکی از آنها اضافه‌شدن یک مهاجم دیگر به ترکیب تیم است. قرارداد ایبرا برای یک فصل دیگر تمدید شده است اما با توجه به اینکه او وارد پنجمین دهه زندگی خود شده شاید کمتر بتواند برای تیمش مثمرثمر باشد و به همین دلیل آنها برای حضوری پرقدرت در فصل پیش‌رو و رقابت با مدعیان قهرمانی ازجمله یووه و اینتر نیاز به یک مهاجم جدید دارند. در چنین شرایطی با توجه به اینکه برخی گزینه‌های آنها ازجمله ژسوس و مالن راهی تیم‌های دیگر شدند، آنها دوباره پرونده خرید طارمی را بازگشایی کردند تا شاید این‌بار بتوانند پورتو را برای فروش این بازیکن متقاعد کنند.
سایت «TSF» پرتغال در این‌ باره می‌نویسد: «میلانی‌ها ظاهرا دوباره به سراغ خرید طارمی رفته‌اند و با پیشنهادی تازه برای خرید او ابراز تمایل کرده‌اند. درحال حاضر این بازیکن ایرانی در اردوی آماده‌سازی تیمش برای فصل جدید قرار دارد و می‌خواهد سومین فصل حضورش در جمع شاگردان سرجیو کونسیسائو را تجربه کند اما در این میان شایعاتی مبنی‌بر احتمال جدایی او و حضورش درجمع بازیکنان تیم قهرمان ایتالیا شنیده می‌شود. البته میلان هنوز هیچ پیشنهاد رسمی‌ای در این زمینه ارائه نکرده است و پورتو هم واکنشی رسمی به این ماجرا نداشته اما براساس آنچه قبلا از سوی مدیران باشگاه عنوان شده است آنها به‌راحتی ستاره‌های تاثیرگذار خود را از دست نمی‌دهند. پینتو داکوستا، مدیر باشگاه مدتی پیش گفته بود بازیکنانی که در ترکیب اصلی تیم قرار دارند و در برنامه‌های کونسیسائو جایگاه ویژه‌ای دارند تنها درصورتی می‌توانند جدا شوند که باشگاه‌های خواهان آنها پول خوبی پرداخت کنند و در مواردی که بند فسخ در قرارداد بازیکنان وجود دارد آن را فعال کنند. طارمی هم تا سال 2024 با پورتو قرارداد دارد و بند فسخ 60 میلیون یورویی در قراردادش گنجانده شده که در چنین شرایطی جدایی این مهاجم 30‌ساله کمی دشوار خواهد شد. این ملی‌پوش ایرانی فصل قبل عملکرد بسیار خوبی در ترکیب تیمش داشت و توانست در تمامی مسابقات 26 گل و 16 پاس گل در کارنامه‌اش به ثبت برساند.»
پیش از این البته گفته می‌شد پورتو حتی درصورتی‌که پیشنهادی 20 میلیون یورویی برای طارمی دریافت کند به فروش او فکر خواهد کرد اما شاید اتفاقات جدید در هفته‌های اخیر و جدایی برخی ستاره‌های این تیم در تابستان باعث شد مدیران باشگاه سختگیری بیشتری در این زمینه داشته باشند و به همین دلیل است که سنگ بزرگی را پیش پای میلان انداخته‌اند. بعید است میلانی‌ها حاضر باشند 60میلیون یورو برای مهاجمی 30 ساله که تنها سه فصل در فوتبال اروپا حضور داشته، پرداخت کنند و ترجیح می‌دهند چنین پولی را برای مهاجمی جوان‌تر که در لیگ‌های معتبرتر بازی کرده، هزینه کنند. البته نباید فراموش کرد که طارمی در همین مدت کم حضورش در فوتبال پرتغال عملکردی فوق‌العاده ارائه کرده و هم در گلزنی و هم در گل‌سازی آماری عالی داشته است. مسلما همین روند باعث شده پیولی اصرار به جذب او داشته باشد و همچنان این ملی‌پوش ایرانی را در لیست خرید خود دارد.
پورتو تا اینجای تابستان چند مهره تاثیرگذار خود را به باشگاه‌های دیگر واگذار کرده و درآمدزایی خوبی در این زمینه داشته است. ویتینیا با قراردادی 41.5 میلیون‌یورویی راهی پاری‌سن‌ژرمن شد، فابیو ویرا نیز در ازای 35‌میلیون یورو به آرسنال رفت و چنسل امبمبا هم به‌عنوان بازیکن آزاد به مارسی پیوست. آخرین بازیکن جداشده از این تیم نیز فعلا فرانسیسکو کونسیسائو، پسر سرمربی تیم است که آژاکس برای خرید او 5 میلیون یورو پرداخت کرد تا این وینگر 19ساله و آینده‌دار را به خدمت بگیرد.

حمایت تمام‌قد پورتو از طارمی
طارمی فصل قبل بارها مورد هجمه تیم‌های رقیب قرار گرفت و یکی از مهم‌ترین انتقادها از او این بود که تلاش دارد تا با فریب داوران برای تیمش پنالتی بگیرد. او البته این شگرد را سال‌هاست که دارد و از زمان حضورش در پرسپولیس با روشی منحصربه‌فرد تلاش داشت تا مدافعان حریف را مجبور کند تا روی او خطا کنند و البته در بیشتر موارد تصمیم داوران در اعلام پنالتی درست بود. با این حال فصل قبل و به‌خصوص در جریان رقابت نزدیک پورتو و اسپورتینگ لیسبون در راه قهرمانی، برخی خطاهایی که روی طارمی گرفته می‌شد با اعتراض هواداران رقیب همراه بود و اوج این جوسازی‌ها زمانی رخ داد که وب‌سایت رسمی اسپورتینگ مطلبی به قلم یکی از هواداران مشهور این تیم علیه طارمی چاپ کرد و با الفاظی زشت و غیرمعمول او را خطاب قرار داد. این اتفاق حواشی زیادی را در فوتبال پرتغال به دنبال داشت اما طارمی ترجیح داد بدون توجه به این اتفاقات به کارش ادامه دهد و البته در بازی بعدی تیمش برابر پورتیموننزه با یک نمایش استثنایی و هت‌تریک مقابل این تیم جواب منتقدانش را با نشان دادن علامت «هیس» داد.
این ماجراها در تابستان هم دست‌بردار او نیست و در دیدار دوستانه اخیر این تیم برابر موناکو وقتی توانست یک پنالتی از حریف گرفته و خودش آن را به گل تبدیل کند باز هم منتقدانش او را به فریب داور متهم کردند و درنهایت این اتفاقات باعث شد تا باشگاه پورتو مجبور شود تا به آن واکنش نشان دهد. سایت «آبزرویدور» پرتغال در گزارشی از این ماجرا نوشته است: «نخستین صحنه مشکوک در نیمه نخست بازی پورتو و موناکو در نیمه اول اتفاق افتاد که گوستاوو کوریا، داور مسابقه تصمیمش ادامه بازی بود اما در نیمه‌دوم باز هم این وندرسون، مدافع برزیلی تیم فرانسوی بود که روی طارمی مرتکب خطا شد و این‌بار داور اعلام پنالتی کرد تا خود طارمی آن را به گل نخست تیمش تبدیل کند. درنهایت این پورتو بود که این بازی تدارکاتی را 2 بر یک برد اما مهاجم ایرانی این تیم در پایان بازی در فضای مجازی بابت تلاشش برای گرفتن پنالتی مورد هجمه قرار گرفت. این اتفاق تا جایی پیش رفت که باشگاه مجبور شد واکنش نشان دهد و فرانسیسکو مارکز، مدیر رسانه‌ای باشگاه در توئیتر خود نوشت: «فقط باشگاه‌های بیمار هستند که درباره این اتفاقات و خطایی که روی بازیکن ما انجام شده چنین واکنش‌هایی داشته باشند. فشارها روی طارمی در حال افزایش است و فکر می‌کنم این حرکات ادامه داشته باشد. همه ما باید اتحاد خود را حفظ کرده و به رئیس باشگاه(داکوستا)، سرجیو(کونسیسائو) و بازیکنان اعتماد و ایمان داشته باشیم. آنها 40 سال است که برای پایین کشیدن ما تلاش خود را به کار بسته‌اند اما هیچ‌گاه موفق نشده‌اند؛ چراکه همیشه در پورتو افرادی هستند که می‌دانند چگونه باشگاه را حفظ کنند و در این فصل هم بدون شک اوضاع تغییر نخواهد کرد.» پورتو این بازیکن را در تابستان 2020 از ریو آوه به خدمت گرفت و طارمی در دو فصل گذشته یکی از ستاره‌های تاثیرگذار کونسیسائو بوده و به این تیم در راه کسب عناوین قهرمانی لیگ، جام حذفی و سوپرجام کمک کرده است. این بازیکن که انتظار می‌رود در جام‌جهانی قطر در ترکیب تیم‌ملی ایران نقش مهمی داشته باشد در نخستین فصل حضورش در این تیم در 48 بازی 23 گل و 12 پاس‌گل داشت اما در دومین فصل عملکردش به مراتب بهتر شد و 26 گل زد و 16 گل ساخت تا فصلی به یادماندنی را با پورتو سپری کند.»
رقبای پورتو به خوبی می‌دانند که اگر طارمی در این تیم بماند در فصل جدید هم یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش خواهد بود و از همین پیش‌فصل تلاش خود را برای به هم زدن تمرکز او آغاز کرده‌اند تا رقابت برای قهرمانی در فصل پیش رو خیلی زودتر از آغاز فصل و در خارج از زمین مسابقه آغاز شود.

مرتبط ها