کد خبر: 73175

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اعتبار تاسیس سرای نوآوری پوشاک از طرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری تامین می‌شود

براساس تلاش‌های انجام‌شده، منطقه شاهین‌شهر به قطب پوشاک استان تبدیل و واحدهای تولیدی در این شهرستان مستقر خواهند شد.

راضیه فلاح، خبرنگار: این روزها تاسیس دو سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دنبال می‌شود؛ سرای نوآوری مد و پوشاک و سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری. قرار است درکنار تاسیس سرای نوآوری مد و پوشاک، یک مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی شود تا آموزش و اقدامات علمی در حوزه مد و لباس انجام  شوند. راه‌اندازی سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری نیز با تفاهمنامه اخیر میان دانشگاه آزاد و شهرداری اصفهان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درخصوص فعالیت سرای نوآوری مد و پوشاک واحد شاهین‌شهر اظهار کرد: «فعالیت این سرا در مراحل ابتدایی است و هنوز کار عمده‌ای انجام نشده است. براساس تلاش‌های انجام‌شده، منطقه شاهین‌شهر به قطب پوشاک استان تبدیل و واحدهای تولیدی در این شهرستان مستقر خواهند شد. برپایه این ظرفیت‌ها پیشنهاد شد سرای نوآوری مد و پوشاک در این شهرستان مستقر شود.»
او در ادامه افزود: «پیش از این کارهای مطالعاتی برای استقرار این سرای در مساحت یک هکتاری انجام شده و با پیگیری‌های حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شهرستان شاهین‌شهر، صورتجلسه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این خصوص امضا شد. براساس این صورتجلسه، اعتبار لازم برای تاسیس این سرای نوآوری از طرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری تامین خواهد شد.»
رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان (خوراسگان) همچنین در مورد مدرسه عالی مهارتی مد و پوشاک گفت: «با توجه به ظرفیت بالایی که در منطقه در زمینه مد و پوشاک ایجاد می‌شود، نیاز به آموزش و اقدامات علمی در این صنعت وجود خواهد داشت. بر این اساس مدرسه مهارتی نیز باید درکنار سرای نوآوری تاسیس شود. در این زمینه با یکی از تولیدکنندگان منطقه صحبت‌هایی برای حمایت از این مدرسه انجام شود.»
او درباره رشته‌هایی که در این مدرسه تدریس می‌شوند، عنوان کرد: «تمرکز بر رشته‌های طراحی و مد است که با توجه به اقبالی که از جانب جامعه از این رشته‌ها می‌شود، به‌طور حتم با جمعیت قابل‌قبولی فعالیت آنها شروع خواهد شد.»

 راه‌اندازی سرای نوآوری هوشمندسازی شهری با مشارکت شهرداری اصفهان
پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری نیز گفت: «پس از اخذ مجوز فعالیت سرای نوآوری از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و آغاز فعالیت این سرای نوآوری، اقدامات مثبتی در زمینه آی‌تی و هوش‌مصنوعی انجام شده بود و از سوی دیگر شهرداری شهر اصفهان نیز اقدامات مثبتی در مرکز فناوری‌های این سازمان برای رسیدن به یک شهر هوشمند انجام داده است.»
او ادامه داد: «در سال‌های اخیر شهرداری شهر اصفهان، برخی خدمات شهری را به‌صورت کاملا مجازی ارائه و برای تبدیل این شهر به یک شهر هوشمند و بدون کاغذ اقداماتی را انجام داده بود. از سوی دیگر دانشگاه آزاد ظرفیت بسیار زیادی را در رشته‌های فناوری اطلاعات، آی‌تی و رشته‌های مرتبط دارد و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بسیار خوبی در سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری نیز مستقر و فعال هستند.»
نجفی تصریح کرد: «در جلساتی که پیش از انعقاد این تفاهمنامه با شورای‌شهر و شهرداری شهر اصفهان برگزار شد، توجه به ظرفیت قوی علمی دانشگاه و ظرفیت بالای اجرایی شهرداری مدنظر قرارگرفته و مقرر شد این دو با همکاری هم اقدامات لازم برای خدمات شهری را انجام دهند. درنتیجه این رایزنی‌ها به تفاهمنامه مذکور با حضور دکتر طهرانچی بین دانشگاه آزاد و شهردار وقت شهر اصفهان منعقد شد. براساس این تفاهمنامه سرای نوآوری آی‌تی و هوش مصنوعی به‌صورت اشتراکی راه‌اندازی شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان درباره سابقه اجرای این قبیل تفاهمنامه‌ها گفت: «پیش از این دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با اتاق بازرگانی این استان نیز تفاهمنامه‌ای را برپایه طرح پایش و استفاده از فناوری روز، شبیه به تفاهمنامه‌ای که با شهرداری را منعقد شده؛ انجام داده بود. براساس تفاهمنامه مذکور، پیش‌ساخت‌های مورد نیاز را اتاق بازرگانی و تهیه هیات‌علمی و ایده‌های فناوری نیز برعهده دانشگاه آزاد قرار گرفت. براساس همین مدل، سرای نوآوری آی‌تی و هوش مصنوعی با شهرداری پایه‌ریزی شد. قرار است پروژه‌های مختلف شهری- که منجر به فناوری می‌شوند- در این سرا انجام شوند و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های لازم صورت پذیرد.»
او در بیان جزئیات این تفاهمنامه و زمان اجرای آن اظهار کرد: «از زمان انعقاد این تفاهمنامه کارها آغاز و باید اعضای هیات‌مدیره، شورای راهبردی معرفی و فعالیت این سرای نوآوری به‌صورت رسمی آغاز شود.»
نجفی درمورد فعالیت سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری گفت: «با آغاز آموزش مجازی فعالیت سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری نیز با بومی‌سازی نرم‌افزار آموزش مجازی و استقرار شرکت‌های تجارت الکترونیک در سرا شروع شد. درحال‌حاضر بخش عمده هدف‌گیری سرای نوآوری به‌سمت هوش مصنوعی و شهر دیجیتال با همکاری شهرداری معطوف خواهد شد.»

 خریداری دو سوله برای پیشبرد تاسیس سرای نوآوری مد و پوشاک
مجتبی جعفری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر نیز درخصوص ظرفیت‌های موجود این شهرستان برای تاسیس سرای نوآوری و مدرسه عالی مهارتی مد و پوشاک عنوان کرد: «شهرستان شاهین‌شهر در استان اصفهان شهری مدگرا معروف شده و به‌نوعی مرکز خرید مردم دیگر شهرها و شهرستان‌های این استان محسوب می‌شود. اولین تلاش‌ها برای فعالیت مد و پوشاک از دوسال گذشته، با توجه به ظرفیت‌های شهرستان شاهین‌شهر کلید خورد و نامه‌نگاری‌های اولیه آغاز شد.»
رئیس دانشگاه آزاد شاهین‌شهر با بیان اینکه نامه‌نگاری‌های اولیه تنها اقدامی بوده که در این دوسال برای تاسیس سرای نوآوری انجام شده، ادامه داد: «به غیر از نامه‌نگاری‌های اولیه، دو سوله نیز برای پیشبرد تاسیس سرای نوآوری مد و پوشاک خریده شده است. پس از خرید این مکان‌ها، تلاش‌های مربوط به اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت این سوله‌ها نیز انجام شده است. » او درباره علت‌های خرید این سوله‌ها عنوان کرد: «فضای فیزیکی دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر تنها در یک ساختمان دکتر حسابی خلاصه شده و با کمبود شدید فضا روبه‌رو هستیم. نبود فضای لازم یکی از علت‌های اصلی خرید این دو مکان بوده تا بخشی را برای آزمایشگاه و بخش دیگر این سوله‌ها برای تاسیس سرای نوآوری استفاده شود، پس از تلاش‌های زیاد و کمک‌های مالی استان و صرف هزینه دومیلیارد تومانی، این سوله‌ها خریداری شده است.»

مرتبط ها