کد خبر: 73126

نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان چه محصولاتی را به هیات کشورهای خارجی ارائه می‌دهد

فرصت دور زدن تحریم‌ها با دانش بنیان‌ها

حوزه آب و انرژی یکی از بخش‌های مهم و اصلی خانه نوآوری و فناوری ایران(IHIT) است وماکت محصولات موثر و کاربردی که در کشور درحال بهره‌برداری هستند، در این غرفه به هیات‌های تجاری خارجی بازدیدکننده جهت صادرات معرفی می‌شود.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: در عصر حاضر که جهان به‌سمت رشد اقتصاد دانش‌بنیان و پیشرفت هرچه بیشتر علم و فناوری روز در حرکت است، گذر از اقتصاد تک‌محصولی و حرکت به‌سمت بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان و رشد علم و فناوری در جهان، موجب افزایش صادرات حوزه غیرنفتی شده تا جایی که صادرات محصولات غیرنفتی مبتنی بر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه افزایش پیدا کرده است، یعنی یک روند فعالیتی معکوس؛ هر اندازه صادرات دانش‌بنیان افزایش پیدا کند، صادرات محصولات نفتی کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه این تک‌محصولی بودن در عصر حاضر آثار منفی مخربی در ساختار اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی کشور برجای می‌گذارد.
ایران نیز برای اینکه به اقتصاد تک‌محصولی وابسته نباشد و وابستگی اقتصادی خود را به صادرات مواد اولیه و خام کاهش بدهد، در مسیر بهره‌برداری هرچه بیشتر از توان فناورانه و نوآورانه داخلی گام برداشته است.
یکی از اصلی‌ترین بسترهای توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه صادرات صنایع فناورانه و نوآورانه است، به همین دلیل صادرات در این حوزه مزیت‌های اقتصادی خود را داشته و می‌تواند به پیشرفت کشور و ارتقای آن در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه بین‌المللی کمک کند. یکی از اقدامات و درگاه‌های موثری که برای افزایش تعاملات فناورانه ایرانی در فضای بین‌المللی با توجه به توان فناورانه ایرانی و ارائه خدمات دانش‌بنیان صورت گرفته، ایجاد بستری برای توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان اصلی‌ترین متولی این حوزه، نمایشگاه دائمی از دستاوردها و محصولات دانش‌بنیان صادراتی را به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه صادرات دانش‌بنیان تحت‌عنوان خانه نوآوری و فناوری ایران ایجاد کرده است.

 نمایشگاه بین‌المللی تهران، میزبان خانه نوآوری  و فناوری ایران
خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) نیاز به وجود پایگاه دائمی برای نمایش و معرفی محصولات دانش‌بنیان و نیاز به تجمع محصولاتی با توان صادراتی در معرض دید هیات‌های تجاری خارجی دارد. به همین دلیل هفتم تیرماه امسال در سالن A37 نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌عنوان شعبه مرکزی و اصلی نمایشگاه دائمی کالا و خدمات دانش‌بنیان تحت نظارت صندوق صادرات و تبادل فناوری به‌عنوان نهاد تامین مالی خصوصی راه‌اندازی شد تا هاب مرکزی خانه فناوری و نوآوری در کشورهای صادراتی هدف باشد.
البته پیش از احداث شعبه مرکزی خانه نوآوری و فناوری ایران، دیگر خانه‌های نوآوری و فناوری در کشورهای کنیا، سوریه، چین و روسیه ایجاد شده‌ بودند؛ هدف از راه‌اندازی شعبه‌های این نمایشگاه در کشورهای مختلف، ایجاد شبکه‌ای از مراکز ارائه خدمات جهت توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و مهم‌تر از آن برطرف کردن چالش‌های تعامل بین‌المللی به‌ویژه تحریم‌هاست که روند فعالیت تبادلات فناورانه و نوآورانه را با اختلال مواجه کرده است.
این مجموعه در فضای ۱۶۰۰ مترمربع با سه‌طبقه راه‌اندازی شده که درتلاش است با پذیرش محصولات فناورانه مهم و موثر با توان صادراتی، خدمات مثبتی را به شرکت‌های مستقر در خود ارائه دهد. از اصلی‌ترین این خدمات می‌توان به زیرساخت‌های سخت‌افزاری از طریق ایجاد نمایشگاه کالا و دستاوردهای دانش‌بنیان، تامین فضای کار اختصاصی، تامین فضای کار اشتراکی، اتاق جلسات B2B، توانمندسازی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ارائه خدمات نرم‌افزاری شامل تحقیقات بازار، مجوزهای فروش و... اشاره کرد.

ایران تنها 5 درصد از ظرفیت صادراتی محصولات صنایع‌دستی استفاده می‌کند

یکی غرفه‌های مهم نمایشگاه آی‌هیت که بازدید هیات‌های تجاری را به‌همراه دارد، بخش معرفی محصولات صنایع‌دستی و گردشگری در قالب خانه خلاق و نوآوری «ب» است که محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه از ظروف مسی گرفته تا ترمه، فرش و هرگونه صنایع‌دستی ایرانی را شامل می‌شود.
زهرا ابوالحسنی، مدیر خانه خلاق و نوآوری «ب» در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان یکی از غرفه‌های نمایشگاه ایران‌ساخت IHIT با اشاره به محصولات عرضه‌شده خود بیان کرد: «این غرفه عرضه‌کننده محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه صنایع‌دستی است که این محصولات برای بازدید هیات‌های تجاری داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.»
وی افزود: «محصولات 10 شرکت خلاق در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان، هیات‌های تجار داخلی و خارجی عرضه شده است، البته این محصولات ‌همراه شرکت‌هایشان در بازه‌های زمانی مختلف و براساس ارزیابی و شناسایی نیازها تغییر پیدا می‌کند.»
به‌گفته وی درتلاشیم درخصوص صادرات این محصولات معرفی‌شده به کشورهای بازدیدکننده گفتمان داشته‌ باشیم و برای صادرات‌شان اقدامات لازم را انجام ‌دهیم.
مدیر خانه خلاق و نوآوری «ب» با اشاره به ظرفیت صادرات محصولات صنایع‌دستی عنوان کرد: «اگر پتانسیل صادرات صنایع‌دستی کشور 100 باشد، متاسفانه در ایران از 5درصد این ظرفیت استفاده می‌شود. صادرات محصولات این حوزه ضعف‌هایی دارد که درتلاش برای برطرف کردن آنها هستیم؛ نخست آنکه محصولات صنایع‌دستی شناسنامه ندارند و بسیاری از محصولات بدون داشتن شناسنامه صادر می‌شوند.»
ابوالحسنی اشاره کرد: «نکته اصلی‌ای برای هیات‌های تجاری که می‌خواهند این محصولات را خریداری کنند، اهمیت دارد، این است که از تمامی اطلاعات جامع تولید محصول صنایع‌دستی و روند و مواد تولیدی آن باخبر شوند. وجود شناسنامه برای محصولات این حوزه، ارزش آن را بسیار بالا می‌برد.»
وی در پایان گفت: «اقدامی که در مدیرخانه خلاق و نوآوری «ب» نمایشگاه ایران‌ساخت انجام می‌دهیم، این است که چنین چالش‌ها را برطرف کرده تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های صادرات صنایع‌دستی بهره‌مند شویم. البته همچنان قراردادی میان این بخش با هیات‌های تجاری بازدیدکننده شکل نگرفته و امیدواریم که بتوانیم چنین پتانسیل عظیمی را در قالب انعقاد قرارداد به کشورهای دیگر صادر کنیم.»

صنعت انیمیشن و معرفی ظرفیت‌های آن به جامعه بین‌المللی

نمی‌توان از ظرفیت بالای تولید انیمیشن در ایران غافل شد؛ یکی از غرفه‌های مهم شوروم دائمی کالا و خدمات دانش‌بنیان که موردتوجه هیات‌های تجاری داخلی و به‌ویژه خارجی نیز قرار گرفته ‌است، غرفه صنعت انیمیشن است که در آن تولیدات انیمیشنی ایران به همراه پوستر فیلم‌ها، سریال‌های انیمیشنی و... به نمایش درآمده است.
 سعید ترخانی، تهیه‌کننده، کارگردان انیمیشن و مسئول غرفه صنعت انیمیشن خانه نوآوری و فناوری ایران با اشاره به فعالیت در این بخش بیان کرد: «تلاش ما این است که ظرفیت‌های صنعت انیمیشن ایران را به بازدیدکنندگان، هیات‌های تجاری خارجی و مسئولان داخل کشور معرفی کنیم.»  وی افزود: «یکی از صنعت‌های دانش‌بنیان کشور، صنعت انیمیشن است و تمرکز اصلی ما بر ظرفیت‌های این صنعت است. بخشی از این ظرفیت‌ها نیز معرفی محصولات این حوزه همچون پوستر برخی از انیمیشن‌ها، سریال و فیلم‌های ایرانی است که کلیات و موارد شاخص آن را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنیم. همچون انیمیشن‌های ایرانی که در کشورهایی چون روسیه اکران شد یا سریال‌- انیمیشن‌های ایرانی که به شرق و غرب جهان صادر شده و در تلویزیون‌های آن کشورها نمایش داده شد.»  
مسئول غرفه صنعت انیمیشن خانه نوآوری و فناوری ایران عنوان کرد: همچنین سرویس‌های خاص و ویژه‌ای که ایران به کمپانی‌های معتبر جهانی ارائه می‌کند؛ به‌طور مثال انیمیشن‌های جام‌جهانی در ایران تولید می‌شود یا مسکات و شخصیت‌های این دوره از جام‌جهانی توسط هنرمند ایرانی طراحی شده ‌است. یا تولیدات مشترکی که کمپانی‌های ایرانی با کمپانی‌های خارجی روسیه و چین دارند.»
 این تهیه‌کننده انیمیشن ادامه داد: «این موارد ظرفیت‌هایی است که گاهی مدیران و مسئولان داخلی کشور هم از آن بی‌خبرند و باید معرفی شود. در ایران نزدیک به 200 شرکت و استودیوی تولید انیمیشن فعالیت می‌کنند که ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی است. توجه به صنایع خلاق در ایران حرکت نوپایی به حساب می‌آید و ما وظیفه خودمان می‌دانیم که این جریان و تعاملات فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها را به جامعه بین‌المللی اطلاع‌رسانی کنیم.»
 به‌گفته وی، تفاهمنامه‌ها یا توافقنامه‌های اولیه خوبی را در حوزه آموزش دانشگاهی صنعت انیمیشن و تبادل اطلاعات و همکاری‌های فرهنگی با هیات‌های بازدیدکننده داشتیم؛ تفاهمنامه‌های اقتصادی منعقدشده‌ای که در آینده نه‌چندان دور نتیجه‌بخش خواهد بود.
 ترخانی عنوان کرد: «در تلاش هستیم تا در برخی از ایونت‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم تا ظرفیت‌های این صنعت را بین‌المللی کنیم. درحال حاضر نیز با کشورهایی چون کنیا، چین، عراق، سوریه، پاکستان، منطقه اوراسیا، ازبکستان و ارمنستان در تعامل و تبادل فرهنگی قرار داریم.»

تامین آب شرب و برطرف کردن مشکل پسماند با تولیدات فناورانه ایرانی

حوزه آب و انرژی نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم و اصلی خانه نوآوری و فناوری ایران(IHIT) است؛ تا جایی که ماکت محصولات موثر و کاربردی در این صنعت که درحال حاضر نیز در کشور درحال بهره‌برداری هستند، در این غرفه به هیات‌های تجاری خارجی بازدیدکننده جهت صادرات معرفی می‌شود.
محمدمهدی آقارفیعی، مجری معرفی محصول بخش آب و انرژی خانه نوآوری و فناوری ایران درخصوص محصولات این بخش بیان کرد: «در بخش ماکت خط آب‌شیرین‌کن صنعتی که توسط شرکت «مپنا» درحال حاضر در قشم فعال شده آب شیرین دریا وارد مخازن شده و با تولید گرما و به‌صورت حرارتی موجب می‌شود که املاح آب کم و در نهایت آب شرب از دستگاه خارج شود.»
مجری معرفی محصول بخش آب و انرژی خانه نوآوری و فناوری ایران تصریح کرد:«این دستگاه برای کار کردن و تامین انرژی خود به نیروگاه برق نیاز ندارد و از گازهای ایجاد شده دیگر نیروگاه‌ها برای تولید انرژی  بهره‌مند می‌شود. »
وی افزود: «دستگاه دیگر، خط بیوگاز است که از فاضلاب‌های شهری و فاضلاب دام و طیور استفاده می‌کند. ورودی آن به‌صورت مایع و گاز است و پس از طی کردن فرآیند چرخه به گاز و به بهترین کود مایع و جامد تبدیل می‌شود. نمونه این خط در سازمان مستضعفان کرج مورد بهره‌برداری قرار گرفته و منطقه خوبی زیرکشت برای کودهای مایع و جامد این خط برده شده‌ است. باید اشاره کرد که هیات‌های تجاری کشورهای عربی بسیار از آن استقبال کرده‌اند؛ چراکه در کشور خودشان با مشکل پسماند مواجهند.»
او تاکید کرد: «دانش این دو محصول توسط شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فرانگر ایجاد شده و امیدواریم این محصولات با کمک مسئولان و دیگر صنایع در کل کشور اجراسازی شود.»

عرضه پتانسیل‌های فناورانه ایرانی در فضای بین‌المللی، اصلی‌ترین دستاورد HITI

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستاورد این مجموعه که به‌نوعی هدف شکل‌گیری این مجموعه محسوب می‌شود، میزبانی از هیات‌های تجاری داخلی و خارجی برای معرفی توان و پتانسیل‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی در حوزه‌های مختلف است. در این راستا از ابتدای افتتاح خانه نوآوری و فناوری ایران تاکنون، بسیاری از هیات‌های تجاری خارجی بالغ‌بر 100 هیات از کشورهایی چون عراق، افغانستان، ارمنستان، قزاقستان، کنیا، اندونزی، گامبیا، سنگال و... برای آشنایی با این توان داخلی و آغاز تبادلات تکنولوژی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. این نمایشگاه بنابر این هدف، ماموریتی را برای خود تعریف کرد و آن، تسهیل فرآیند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، شتابدهی توسعه بازار بین‌المللی شرکت‌ها و معرفی توانمندی تولیدات داخلی در بازارهای بین‌المللی است، بنابراین این مجموعه در یک‌سال برنامه‌هایی برای پذیرش هیات‌های خارجی به جهت معرفی محصولات، برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی صادراتی با مشتریان بین‌المللی، ارائه خدمات تجاری‌سازی صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، دعوت از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی برای بازدید از مجموعه را پیش‌روی خود داشته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که علاوه‌بر حضور هیات‌های تجاری در این مجموعه که از طریق کانال‌های رسمی حضور داشتند، بسیاری از تجار و بازرگانان کشورهای مختلف از این مجموعه بازدید کردند که در این راستا می‌توان به حضور تاجران کره‌ای، سرمایه‌گذاران قطری و بازرگانان عراقی اشاره کرد. یکی دیگر از خدمات این مجموعه، برگزاری جلسات مشاوره و منتورینگ با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در این بخش در راستای ارتقای سطح خدمات با حوزه‌های فعالیتی آنها است و می‌توان در حوزه تولید محتوا، حوزه اسباب‌بازی، انواع کنسروها ایجاد و توسعه همکاری اشاره کرد. البته این مجموعه شاهد برخی رویدادهای رونمایی چون طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری و آخرین دستاوردهای فناورانه و تجاری‌سازی شده در حوزه‌های مرتبط بوده است.

تولیدات اسباب‌بازی ایران قابل رقابت با محصولات بازار بین‌المللی است

یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه، غرفه صنعت اسباب‌بازی است که در بخش وسیعی از این نمایشگاه، محصولات تولیدکنندگان این صنعت را در حوزه‌های سرگرمی، آموزشی، فکری و... عرضه کرده ‌است.
اکرم شفق، کارشناس غرفه صنعت اسباب‌بازی با اشاره به فعالیت این غرفه در شوروم دائمی کالا و خدمات دانش‌بنیان گفت: «ما به نمایندگی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایرانی در این شوروم حضور داریم. بالغ بر 200 کارخانه و تولیدکننده اسباب‌بازی در کشور فعال هستند که محصولات متنوع و باکیفیت خوبی را تولید می‌کنند که حتی توانسته‌ایم به خیلی از کشورها بحث صادرات اسباب‌بازی را داشته ‌باشیم.»
وی افزود: «در بحث صادرات اسباب‌بازی باید گفت که به کشورهایی چون ترکیه، لبنان، عراق و دیگر کشورهای همسایه اسباب‌بازی‌های ایرانی را صادر می‌کنیم. بیش از چهار هزار تنوع کالای اسباب‌بازی در ایران درحال تولید است و هرکدام از تولیدکنندگان به سهم خود و تنوع محصولی که دارند بخشی از این بازار را عهده‌دار شدند.»
به گفته شفق، اسباب‌بازی‌ها از حیث اینکه آموزشی، سرگرمی، بازی رومیزی، فکری و برد گیم هستند گستره وسیعی دارند و شرکت‌ها نیز در حوزه‌های مخصوص به آن فعالیت می‌کنند.
کارشناس غرفه صنعت اسباب‌بازی ادامه داد: «صنعت اسباب‌بازی صنعت جدیدی برای بحث صادرات کشور است و تا پیش از این، ظرفیت آن وجود نداشته و به‌عنوان کالایی برای صادرات مورد استفاده قرار نمی‌گرفت؛ چراکه از نظر کیفیت محصولات یا از نظر توان تولید امکان آن وجود نداشت، اما درحال حاضر محصولات اسباب‌بازی با کیفیت و قابل رقابتی با کشورهایی مثل ترکیه و چین داریم و به این سمت حرکت می‌کنیم که سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خودمان اختصاص بدهیم.»

راه‌اندازی خط‌ تولید تجهیزات پزشکی ایرانی  در کشورهای مقصد

توان بالای تولید محصولات و تجهیزات پزشکی ایران موجب شده تا این صنعت در نمایشگاه‌ها در سه غرفه دمو‌ای‌سیو، دمو اتاق عمل و غرفه دستگاه‌هایی چون دیالیز و... محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان را معرفی کند.
سپهر علیزاده، کارشناس صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه بخش تجهیزات پزشکی این نمایشگاه دست صندوق و اتحادیه تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان تجهیزات پزشکی ایزومی است، بیان کرد: «در این نمایشگاه سه غرفه داریم که یک بخش آن، دمو‌ای‌سیو، یک بخش دمو اتاق عمل و بخش دیگر غرفه دستگاه‌هایی چون دیالیز و... است. به‌طور کلی تمامی محصولاتی که در قالب سه غرفه در نمایشگاه دائمی ایران‌ساخت IHIT عرضه می‌شوند، محصولاتی هستند که استانداردهای اروپا را گذرانده‌اند تا بتوانند به دیگر کشورها صادر شوند؛ علی‌رغم اینکه تعداد محصولات دانش‌بنیان داخلی در این حوزه چندین برابر است.»
وی افزود: «به این معنا که این سه غرفه نمایشگاه، گلچینی از محصولات دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی‌ هستند که توان صادرات دارند.»  علیزاده اشاره کرد: «در بخش دستگاه دیالیز، شرکت آریا طب‌فیروز فعال است که این دستگاه را در هولدینگ سلام تولید می‌کند. در این غرفه ماشین دیالیز، تخت دیالیز و تصفیه آب RO دیالیز عرضه شده ‌است. این شرکت علاوه‌بر اینکه به برخی از کشورها صادرات محصول دارد، در کشورهایی همچون عراق مرکز دیالیز تاسیس کرده ‌است.»
به‌گفته کارشناس صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی، این شرکت همچنین به کشورهایی همچون افغانستان، عراق، یمن، ونزوئلا و برخی از کشورهای آفریقا و مالزی صادرات محصول دارد.
وی ادامه داد: «درخصوص غرفه دمو اتاق عمل نیز باید اشاره کرد که شرکت‌های مختلفی هستند که دمو این اتاق را تکمیل کرده‌اند. یکی از اشکال صادراتی ما این است که به‌صورت تک‌محصول وارد بازار نشویم و گاهی اوقات به‌صورت پکیج کامل صادرات محصول داشته ‌باشیم؛ به این معنا که محصولات اتاق عمل را در کشوری تجهیز و کامل می‌کنیم، همچون کشور کنیا که چندوقت پیش این اقدام را انجام دادیم.»  
علیزاده در ادامه عنوان کرد: «در دمو اتاق عمل دستگاه‌هایی چون مانیتورهای علائم حیاتی از شرکت پویندگان راه سعادت هستند که به‌عنوان یکی از صادراتی‌ترین محصولات شناخته شده و به 45 کشور ازجمله ایتالیا، آلمان و مالزی صادر می‌شود. در این اتاق، محصولات دیگری چون چراغ و تخت‌های جراحی، ماشین بیهوشی، دستگاه الکتروسرجری که کار برش و جلوگیری از خونریزی را انجام می‌دهد، دستگاه جراحی چشم‌پزشکی و... عرضه شده ‌است.»
وی با اشاره به اینکه صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی دو نمایشگاه دائمی در خانه نوآوری و فناوری ایران و پارک فناوری پردیس دارد، گفت: «بازدید میهمان‌ها در این نمایشگاه از تمامی حوزه‌ها ازجمله تجهیزات پزشکی است، یعنی بازدیدها عمومی است اما در پارک فناوری پردیس، صرفا مختص به تجهیزات پزشکی است.»
کارشناس صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی اشاره کرد: «یکی از خدمات ما بحث بردن خط تولید و تکنولوژی به کشورهای مقصد است که این کار توسط برخی شرکت‌ها انجام می‌شود. البته در این یک سال نیز تفاهمنامه‌هایی را با برخی از هیات‌های تجاری و کشورهایی چون ازبکستان منعقد کرده‌ایم.»

نمایشگاه محصولات خانه نوین و شهر نوین در خانه نوآوری و فناوری ایران

یکی از بخش‌های این شو روم دائمی کالا و خدمات دانش‌بنیان، بخش خانه نوین و شهر نوین است که محصولات هوشمند، فناورانه و نوآورانه در دو بخش خانه نوین و شهر نوین که تولید چند شرکت دانش‌بنیان فعال در این زمینه‌ بوده را به نمایش هیات‌های تجاری داخلی و خارجی درآورده است.حامد حق‌دل، مدیر توسعه بازار شرکت «مهر ویژن» با اشاره به محصولات عرضه‌شده در غرفه خانه نوین و شهر نوین بیان کرد: «شرکت برندی تحت‌عنوان بازار محصولات دانش‌بنیان دارد که در این نمایشگاه کارگزار صنعت ساختمان در قسمت شهر نوین و خانه نوین است. حدود 100 محصول از 70 شرکت دانش‌بنیان مختلف را در قالب کنسرسیوم جمع‌آوری کرده‌ایم تا سازه شهر نوین و خانه نوین را در معرض دید هیات‌های تجاری داخلی و خارجی قرار بدهیم.»
وی افزود: «در حوزه شهری، محصولاتی چون نمونه سنگفرش‌های بتنی نانویی داریم که در معابر عمومی استفاده می‌شود. مبلمان‌های شهری که آنتی‌یووی بر آنها نصب است و مقاومت آن دربرابر نور خورشید به نسبت سایر محصولات مشابه بیشتر است. بخشی از محصولات شامل تلویزیون‌های شهری است که به‌صورت پنل کنار هم از یک تا 50 پنل چیده می‌شوند. محصول دیگر چراغ‌های روشنی معابر است که به سیستم هوشمندسازی و فناوری نانو برای خود تمیزشوندگی متصل است.»
حق‌دل ادامه داد: «همچنین رنگ‌های ترافیکی را با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف داریم که مقاومت آن به نسبت نمونه مشابه بیشتر است، چون فناوری نانو در آن وجود دارد. در حوزه مصالح ساختمانی محصولاتی چون چسب‌سنگ، رنگ آنتی‌باکتریال، میله‌گردهای کامپوزیتی که جایگزین میله‌گرد فولادی با همان خاصیت و سبکی خاص خود بوده و دربرابر فرسایش مقاوم است.»به‌گفته مدیر توسعه بازار شرکت «مهر ویژن» در حوزه خانه نوین محصولاتی چون هوشمندسازی ساختمان شامل فضای نور، صوت، سیستم سرمایش، گرمایش و... که در قالب یک پنل هوشمند و اپلیکیشن موبایل قابل‌رصد است و حدود 10 شرکت در این حوزه کار می‌کنند، همچنین شامل کفپوش‌های اکوستیک در منازل و بخش صنعتی، سیستم آبیاری هوشمند، دیوارهای پیش‌ساخته بتنی که عایق صوت، رطوبت و... می‌شود.وی در ادامه توضیح داد: «از زمان فعالیت خانه نوآوری و فناوری ایران، هیات‌های داخلی و خارجی بسیاری از مجموعه بازدید کردند و تجمیع فناوری‌ها در این شو روم برای خیلی از هیات‌های داخلی و خارجی قابل‌باور نبود، اینکه ایران چنین قدرت پیشرفته فناوری و نوآوری و تولید صنعتی و تجاری بالایی داشته باشد. البته با برخی‌ هیات‌ها تعاملاتی داشتیم که باید این تعامل‌ها ادامه داشته باشد و به انعقاد قرارداد یا انتقال تکنولوژی منجر شود.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

حیرت سنگالی‌ها از توانمندی دانش‌بنیان‌های ایران (لینک)

بازدید بیش از 100 هیات خارجی از نمایشگاه دائمی خدمات دانش‌بنیان (لینک)

 

مرتبط ها