کد خبر: 72996

کسایی‌پور: قزاقستان را بردیم چون این‌بار دفاع خوبی داشتیم

امیدوارم ژاپن را ببریم و با صدرنشینی صعود کنیم

بازی با ژاپن بسیار سخت است و این تیم چندسالی است که شرایط تیم بسکتبالش متفاوت شده و یکی دو بازیکن شاغل در NBA دارند.

نسیم شیرازی، خبرنگار: ملی‌پوشان بسکتبال ایران در کاپ آسیا انتقام دو شکست قبلی خود در پنجره جام‌جهانی را از قزاق‌ها گرفتند و با نتیجه جالب‌توجه 96 بر 60 پیروز مسابقه نفس‌گیر شدند تا حالا خودشان را برای رقیب جدی و اصلی‌شان در این مرحله یعنی ژاپن سرعتی آماده کنند. در این کاپ که به میزبانی اندونزی درحال برگزاری است، ایران به مرحله بعد رقابت‌ها صعود کرده است ولی اگر این تیم بتواند از سد ژاپنی‌ها بگذرد، مسیر کم‌دردسرتری را برای رسیدن به مرحله بعد خواهد داشت. به بهانه صعود تیم ملی بسکتبال ایران و شکست قزاقستان با مربی تیم ملی بسکتبال هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد کسایی‌پور را در ادامه می‌خوانید.

ایران بعد از ناکامی‌های قبل مقابل قزاقستان به یک برد ارزشمند رسید و صعودش را به مرحله بعد قطعی کرد، درباره عملکرد تیم ملی تا این مرحله از کاپ آسیا بگویید.
به نظر من برد خوب و قابل‌قبولی بود. بعد از آن دو باختی که مقابل قزاقستان داشتیم، فکر می‌کنم بچه‌ها در این بازی توانستند قابلیت‌های خود را نشان دهند و به نظر من زحمت زیادی در دفاع و حمله به‌خصوص در قسمت دفاع کشیدند. دفاع خیلی خوبی مقابل قزاقستان داشتند و این چیزی بود که در دو بازی قبل مقداری از آن ضربه خوردیم.

بازیکنان و کادرفنی جدید توانسته‌اند با هم هماهنگ شوند؟
کم‌کم این هماهنگی‌ها انجام شده و می‌شود، و این بازی مقداری نشانه‌های این هماهنگ‌تر شدن را داشت.

نقاط‌ضعف تیم ملی ایران را در چه پست‌هایی می‌بینید و برای پوشاندن آن در ادامه رقابت‌ها چه پیشنهادی دارید؟
بازیکنان بسیار خوبی در پست‌های مختلف داریم و یک‌سری بازیکنان خوب دیگر هم داریم که آنها هم در تیم‌های ایران‌نوین و تیم ملی جوانان بازی می‌کنند و می‌توانند پشتوانه‌های خوبی برای تیم ملی باشند. ولی الان که در جریان رقابت‌ها هستیم، صحبت ریز درباره این موضوع را درست نمی‌دانم.

از بازی با ژاپن بگویید، به نظر شما بازی با ژاپن برای تیم ملی ما چطور خواهد بود؟ چراکه این بازی برای ادامه مسیر راحت‌تر و یا سخت‌تر تیم ملی تعیین‌کننده است.
بازی با ژاپن بسیار سخت است. همان‌طور که می‌دانید تیم ژاپن چندسالی است که شرایط تیم بسکتبالش متفاوت شده است، یکی دو بازیکن NBA دارند که یکی از آنها در جام‌جهانی حضور نداشت ولی الان برای این مسابقات آمده است. ژاپن تیمی است که میانگین قد بازیکنانش پایین است ولی تیم بسیار سرعتی محسوب می‌شود و ریتم خیلی خوبی دارد که بازی را از دقیقه یک تا آخر اداره می‌کند. بازی بسیار سختی درپیش داریم ولی بچه‌های ما هم توانایی بردن در این بازی را دارند. تیم ژاپن بازیکن دومتر و 6سانتیمتری اسمال‌فوروارد را در اختیار دارد و فکر می‌کنم این تیم 5 یا 6 بازیکنش را به نسبت بازی‌هایی که در پنجره جام‌جهانی داشت، تغییر داده است. ازجمله «یوتا واتانابه» است که از 2018 در NBA حضور دارد و بقیه بازیکنان‌شان در پست‌های مختلف؛ شوت‌زن و سریع با دفاع خوب هستند. بازی سختی است ولی بچه‌های ما آماده بازی هستند، خوشبختانه آسیب‌دیدگی نداریم و امیدوارم بتوانیم برنده بازی باشیم؛ چراکه این بازی بسیار مهم است و می‌دانیم تیم اول گروه به‌صورت مستقیم در جمع 8 تیم حضور پیدا خواهد کرد و طبعا مسیر ساده‌تری درپیش دارد.

اردو و بازی دوستانه‌ای که برای ایران قبل از مسابقات ترتیب داده شده بود چه تاثیری روی تیم ملی داشت؟
اردوی خوبی را در تهران و صربستان پشت‌سر گذاشتیم و یک بازی بسیار خوب با تیم FMP که یکی از فینالیست‌های لیگ امسال صربستان بود، داشتیم و تمرینات خوبی را هم پشت‌سر گذاشتیم. بازی دوم متاسفانه به‌دلیل اینکه چند بازیکن آن تیم درگیر کرونا شدند، لغو شد و تمرینات در آن اردو ادامه پیدا کرد.

کدام بازیکنان تا اینجا موفق بودند و کدام بازیکنان هنوز تا آنچه توانایی‌شان است، فاصله دارند؟
همه بازیکنان ما بازیکنان موفقی هستند، بازیکنانی که تایم بازی داشتند موفق بودند. به‌علاوه اینکه بقیه بازیکنانی که کمتر برایشان فرصت بازی پیش آمده، بازیکنان بسیار قابلی هستند که در ادامه می‌توانند به کار اضافه شوند و در آینده هم برای پنجره جام‌جهانی می‌توانند کمک‌رسان باشند و حتی بیرون از تیم ملی هم بازیکنان خوبی داریم که کمک خوبی خواهند بود.

پیش‌بینی شما از عملکرد ایران برای این مسابقات چیست؟
اجازه بدهید زمان بگذرد تا بشود درباره‌اش صحبت کرد، چون تیم‌ها همه با آمادگی و انگیزه بالایی در این مسابقات حضور پیدا کردند. برخی تیم‌ها مانند استرالیا با تغییرات زیادی راهی این کاپ شده‌اند. استرالیا، چین و کره‌جنوبی تیم‌هایی هستند که در بازی‌های اخیر توانایی‌هایشان را نشان داده‌اند و فکر می‌کنم سطح بسکتبال در مناطق مختلف قاره آسیا، از شرق تا غرب آسیای میانه یک مقدار نزدیک به همدیگر می‌شود و سطح رقابت‌ها را بالاتر رفته است.

آیا تیم ملی بسکتبال ایران نیاز به جوان‌گرایی دارد؟
این استراتژی جزء اهداف میان‌مدت فدراسیون بسکتبال است ولی هنوز می‌توانیم از توانایی بازیکنان باسابقه‌مان هم استفاده کنیم و طبیعی است. ما خود نسلی بودیم که در مقطعی بازی می‌کردیم و از جایی به بعد برای نسل ما هم تغییر ایجاد شد، این اتفاق طبیعی است و این جوان‌گرایی باید به نوعی باشد که از توانایی بازیکن‌ها صرف‌‌نظر از سن‌شان نهایت استفاده شود و طبیعی است که جوان‌ترها به‌هرحال خواهند آمد و الان هم کمک‌رسان تیم ملی هستند و جوانان مستعد و پرتلاشی داریم که کمک‌دهنده هستند.

حرف پایانی شما برای این گفت‌وگو؟
خوشحالیم تا اینجا دو پیروزی خوب کسب کردیم و امیدوارم این روند تا پایان ادامه داشته باشد. الان زمان حمایت از تیم ملی برای بازی‌های خوب و درخشان است.

مرتبط ها