کد خبر: 72938

بازتاب برکناری اسکوچیچ از سرمربیگری ایران در رسانه‌های خارجی

مردی که نتوانست رختکن را مدیریت کند

به‌دلیل عدم مدیریت رختکن تیم ایران، اسکوچیچ در فاصله کم تا شروع جام‌جهانی از سمتش برکنار شد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: دراگان اسکوچیچ که مدت‌ها بحث رفتنش از تیم‌ملی مطرح بود سرانجام جدایی‌اش از نیمکت تیم ایران قطعی شد و روز دوشنبه کمیته فنی فدراسیون فوتبال رای به برکناری او داد. مرد کروات که در روزهای سخت فوتبال ایران هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفت و موفق شد با 15 بازی بدون شکست رکوردی عالی را از خود به جای بگذارد و این روند تا حدی هواداران تیم‌ملی را به ادامه کار امیدوار کرد اما او در سئول و در دیدار برگشت برابر کره‌جنوبی نشان داد که مرد روزهای سخت نیست و از همان زمان انتقادها از او و شیوه مربیگری‌اش در تیم‌ملی بالا گرفت. تیم ما در جام‌جهانی باید برابر تیم‌های قدرتمندی چون انگلیس، آمریکا و ولز به میدان برود و شکل بازی تیم ایران با اسکوچیچ به‌گونه‌ای بود که این نگرانی را به وجود می‌آورد که شکست‌های سنگینی با او در انتظار یوزهای ایرانی است. حالا کار او در تیم‌ملی به پایان رسیده است و هواداران فوتبال ایران منتظر اعلام جانشین او هستند. نام‌های ایرانی از قبیل علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی در کنار کارلوس کی‌روش و حتی برانکو ایوانکوویچ که چندین‌بار گفته این سمت را نخواهد پذیرفت اصلی‌ترین شایعات حول‌وحوش نیمکت تیم ایران هستند. برکناری اسکوچیچ در فاصله کم تا شروع جام‌جهانی بازتاب زیادی در رسانه‌های دنیا داشت و هرکدام به شکلی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

فرصتی که از بین رفت
در ابتدا به سراغ «هرالد لیدر» رسانه‌ای آمریکایی می‌رویم که به‌عنوان حریف ما در جام‌جهانی به این اتفاق مهم پرداخته و در گزارشی می‌نویسد: «فدراسیون فوتبال ایران در فاصله 4 ماه تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی تصمیم به تغییر در کادرفنی تیم خود گرفت و دراگان اسکوچیچ، سرمربی اهل کرواسی خود را برکنار کرد. این مربی 53 ساله امید زیادی داشت تا در قطر روی نیمکت تیم ایران بنشیند اما انتقادات زیادی که در هفته‌های اخیر از او شد درنهایت باعث برکناری‌اش شد. این درحالی است که ایران به‌عنوان صدرنشین رنکینگ تیم‌های آسیایی باید در جام‌جهانی به ترتیب برابر انگلیس، ولز و آمریکا به میدان برود. اسکوچیچ کارش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران را در فوریه سال 2020 آغاز کرد و جانشین مارک ویلموتس بلژیکی شد که نتایج خوبی به همراه تیم ایران کسب نکرده بود. این مربی کروات موفق شد در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی بالاتر از کره‌جنوبی به‌عنوان صدرنشین گروه تیمش را به جام‌جهانی ببرد اما دیگر فرصت حضور در این تورنمنت را نخواهد داشت و البته فدراسیون ایران هنوز نام فردی که قرار است به جای او هدایت تیم ایران را برعهده داشته باشد اعلام نکرده است.»
در استرالیا هم به این موضوع پرداخته شده و سایت «کوریر» این کشور درباره تحولات در تیم‌ملی ایران می‌نویسد: «دوران کاری دراگان اسکوچیچ در تیم‌ملی ایران به انتها رسید و با توجه به اعلام رسانه‌های ایرانی این مربی اهل کرواسی از هدایت تیم‌ملی این کشور برکنار شده است. ایران درحال حاضر در رنکینگ فیفا رتبه 23 را در اختیار دارد و برترین تیم آسیایی محسوب می‌شود. آنها یکی از 5 نماینده آسیا در جام‌جهانی هستند که در گروه دوم مسابقات با انگلیس، آمریکا و ولز همگروه هستند. اسکوچیچ که پس از جدایی مارک ویلموتس به سمت سرمربی ایران منصوب شد در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی با 8 برد، یک تساوی و یک شکست در صدر جدول گروه قرار گرفت. او پیش از اینکه هدایت تیم‌ملی را برعهده بگیرد به مدت 7 سال در لیگ‌های مختلف ایران و باشگاه‌های این کشور مربیگری کرده بود و شناخت خوبی از فوتبال این کشور دارد. اسکوچیچ اگرچه در 15 بازی از 18 بازی خود به برتری رسیده است اما در آخرین مسابقه‌ای که روی نیمکت تیم ایران نشست در دیداری تدارکاتی با نتیجه 2 بر یک مغلوب الجزایر شد و همین ناکامی فشارها بر او را افزایش داد.»
در اندونزی هم سایت «تی‌وی وان» با توجه به اینکه شاید عملکرد تیم‌ملی ایران را در این ماه‌ها پیگیری نمی‌کرده از این جابه‌جایی ابراز تعجب کرده و آن را اقدامی شگفت‌انگیز از سوی فدراسیون فوتبال ایران خوانده است: «درحالی‌که فقط 4 ماه تا شروع رقابت‌های جام‌جهانی مانده فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی غیرمنتظره دست به تغییر سرمربی زد و دراگان اسکوچیچ جایگاهش را در این تیم از دست داد. جام‌جهانی 2022 قطر قرار است از ماه نوامبر آغاز شود و حالا یکی از تیم‌های آسیایی تصمیم گرفته در فاصله کم باقی‌مانده تا این تورنمنت کادرفنی خود را تغییر داده و تقویت کند. اسکوچیچ پس از کش‌وقوس‌های زیادی از سمتش کنار رفت و به نوشته رسانه‌های ایرانی هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است جای او را روی نیمکت ایران بگیرد اما احتمالا فرد موردنظر از بین چند گزینه بومی خواهد بود. مرد کروات شروع بسیار خوبی در تیم‌ملی ایران داشت و در 15 بازی ابتدایی خود تیمش را بدون شکست پیش برد اما دو باخت در 3 مسابقه اخیر ایران باعث شد تا فشار زیادی از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها به او وارد شود. آخرین حضور او روی نیمکت ایران مربوط به بازی برابر الجزایر بود که این مسابقه دوستانه را 2 بر یک باختند.»

بررسی دلایل برکناری
سایت «زینگ نیوز» ویتنام نگاه ویژه‌تری به ماجرا دارد و به بررسی علل این کار پرداخته است. این سایت در گزارش خود آورده است: «رسانه‌های ایرانی معتقدند دلیل اصلی برکناری دراگان اسکوچیچ از سمت سرمربی تیم‌ملی این کشور عدم توانایی او در کنترل رختکن تیم است و باعث شده تا بازیکنان این تیم به دو گروه موافقان و مخالفان او تقسیم شوند. اصلی‌ترین حامی او در این روزها سردار آزمون، مهاجم سرشناس این تیم است که در بایرلورکوزن آلمان بازی می‌کند و موافق ادامه همکاری با این مربی کروات است اما در سوی مقابل نفراتی چون مهدی طارمی(مهاجم شاغل در پورتوی پرتغال) و علیرضا جهانبخش(وینگر این تیم که در فاینورد بازی می‌کند) به دنبال بازگرداندن کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم‌ملی ایران هستند که سابقه دستیاری سر الکس فرگوسن در منچستریونایتد را در کارنامه دارد و در فاصله سال‌های 2011 تا 2019 هدایت تیم ایران را برعهده داشت. این اتفاق درحالی رخ داده که همین چند روز قبل فدراسیون فوتبال ایران حمایت خود را از اسکوچیچ اعلام کرد و گفت این مربی 53 ساله هدایت تیم ایران در جام‌جهانی 2022 قطر را برعهده خواهد داشت. حالا اما اوضاع کاملا فرق کرده و اسکوچیچ که صندلی‌اش بسیار لرزان شده بود درنهایت از سمتش برکنار شد. این سرمربی کروات با 33.83 درصد برد در بازی‌های تیمش روندی بسیار خوب داشت اما شاید اصلی‌ترین علت برکناری‌اش دو باخت در سه دیدار اخیر تیمش است که باعث شد تا ضعف‌های تیم او بیش از قبل نمایان شود. پیش از این البته جان دوردن، ورزشی‌نویس متخصص در حوزه فوتبال آسیا گفته بود که اسکوچیچ دیگر در فوتبال ایران جایگاه خوبی ندارد و به گفته او این مربی کروات دیگر از نظر مدیران فوتبال ایران فرد مناسبی برای هدایت تیم‌ملی این کشور نیست. این درحالی است که در ایران از سه اسطوره فوتبال این کشور یعنی علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی به‌عنوان جانشینان احتمالی اسکوچیچ نام برده می‌شود که البته ظاهرا دایی این پیشنهاد را رد کرده است.»
در پرتغال هم رسانه‌های این کشور با توجه به حضور چند بازیکن ایرانی در لیگ آنجا توجه زیادی به این خبر داشتند و آن را پوشش داده‌اند. سایت «دسپورتو» این کشور نوشته است: «کمیته فنی در فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت تا سرمربی تیم‌ملی این کشور را از سمتش برکنار کند. البته در خبری که از سوی فدراسیون این کشور اعلام شده به جزئیات و دلایل این تصمیم اشاره‌ای نشده است اما رسانه‌های این کشور مدتی است که از احتمال کنار رفتن این مربی کروات صحبت می‌کردند. تیم ایران را سال‌ها کارلوس کی‌روش پرتغالی هدایت می‌کرد و پس از جدایی او در سال 2019 فدراسیون ایران به سراغ مارک ویلموتس رفت اما خیلی زود او هم جای خود را به اسکوچیچ 53 ساله داد. ایران در این دوره از جام‌جهانی حضور دارد و چند ماه دیگر باید در گروه B این مسابقات به مصاف رقبای خود برود.»
روزنامه «اوجوگو» پرتغال نیز با تیتر «طارمی و هم‌تیمی‌هایش در فاصله چند ماه تا جام‌جهانی بدون مربی شدند» درباره تغییرات در تیم‌ملی ایران می‌نویسد: «درحالی که فرصت زیادی تا شروع جام‌جهانی 2022 باقی نمانده است یکی از تیم‌های حاضر در این تورنمنت به سراغ تغییرات در کادرفنی خود رفته است. ایران اعلام کرد که دراگان اسکوچیچ دیگر سرمربی تیم‌ملی این کشور نیست و نفر جانشین او به‌زودی معرفی خواهد شد. تیم‌ملی ایران که یکی از اصلی‌ترین ستاره‌های مهدی طارمی، مهاجم کنونی پورتو است دیدارهای سختی در جام‌جهانی دارد و به همین دلیل به دنبال این است تا در شرایط خوبی برای این مسابقات آماده شود. با این حال طارمی و هم‌تیمی‌هایش درحال حاضر سرمربی ندارند و در این فاصله کم باید دید درنهایت چه کسی روی نیمکت تیم ایران در جام‌جهانی خواهد نشست.»
سایت اسپورتکی اسلواکی نیز نوشته است کسی که تیم ایران را به جام‌جهانی رساند حالا کارش با این تیم به پایان رسیده و باید تیم‌ملی این کشور را ترک کند. در کرواسی هم هموطنان اسکوچیچ از اینکه این مربی در فاصله کم باقی‌مانده تا جام‌جهانی از سمتش برکنار شده چندان راضی نیستند. سایت «تله ‌اسپورت» نوشته است: «وحید هلیل‌هودزیچ تنها مربی‌ای نیست که در آستانه جام‌جهانی صندلی‌اش را در خطر می‌بیند و ممکن است از مراکش برکنار شود. دراگان اسکوچیچ کروات حالا از سمتش برکنار شده و قرار نیست جام‌جهانی را ببیند. آنها نخستین تیم آسیایی بودند که به جام‌جهانی رسیدند اما حالا این مربی از سمتش کنار رفته است و قرار است فرد دیگری که گفته می‌شود شاید برانکو ایوانکوویچ باشد جانشینش شود.»

اختلاف در بین بازیکنان
در کلمبیا روزنامه «ال‌اسپکتادور» با اشاره به این موضوع که اختلاف‌های اخیر در تیم ملی ایران باعث برکناری سرمربی تیم شد، نوشته است: «روز دوشنبه رسانه‌های ایران خبر از برکناری دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور دادند. این درحالی است که تنها یک روز قبل از اینکه او از کار بیکار شود در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار پستی نوشته بود که برخی افراد در تیم و همچنین فدراسیون این کشور به‌دنبال کنارگذاشتن او هستند اما او تسلیم نخواهد شد. با این حال در فاصله کمی فدراسیون ایران تصمیم گرفت او را از سمتش کنار گذاشته و به سراغ گزینه‌های دیگری برود. در زمانی که بحث‌های مربوط به احتمال برکناری این مربی کروات قوت گرفته بود رختکن این تیم به دو گروه موافقان و مخالفان تقسیم شده بود، بازیکنانی که در راس آنها سردار آزمون قرار دارد موافق ادامه همکاری با او هستند و معتقدند پیش از جام‌جهانی این جابه‌جایی اثرگذار نخواهد بود. در سوی دیگر بازیکنانی مثل طارمی موافق تغییرات هستند تا شاید تیم ایران بتواند از شرایط کنونی خارج شود. البته شاید برکناری این مربی برای عده‌ای کمی عجیب بود؛ چراکه به‌خصوص در اوایل کارش در این تیم توانسته بود روزهای خوبی را برای تیمش رقم زده و درنهایت هم ایران را به‌عنوان نخستین تیم آسیایی به جام‌جهانی رساند. اسکوچیچ در فوتبال ایران سال‌ها مربیگری کرده و تیم‌هایی چون نفت آبادان را در کارنامه دارد و نزدیک به 7 سال در این کشور حضور داشته است. درنهایت هم موفق شد تیم ملی را به ششمین جام‌جهانی تاریخش برساند. ایران در دو دوره گذشته این رقابت‌ها با کارلوس کی‌روش پرتغالی که پس از جدایی از تیم ملی ایران مدتی هدایت کلمبیا را برعهده داشت در جام‌جهانی حضور داشت و درنهایت هم در همان مرحله گروهی حذف شد.»
در رومانی اما روزنامه «GSP» این اتفاق را ناشی از فشار بازیکنان دانسته و می‌نویسد: «در تیم ملی فوتبال ایران سرمربی تیم که توانسته بود آنها را به جام‌‌جهانی برساند با فشارهای بازیکنان از سمتش کنار رفت. دراگان اسکوچیچ درحالی از سمت هدایت تیم ملی ایران کنار رفت که مدتی قبل 6 بازیکن این تیم در جلسه‌ای با وزیر ورزش این کشور خواستار برکناری او شده بودند و حالا این اتفاق رخ داده است. این مربی کروات علاوه‌بر رساندن ایران به جام‌جهانی رکورد 10 برد پیاپی را نیز با تیم ایران به ثبت رساند که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.
او حالا توسط فدراسیونی که رئیس آن میرشاد ماجدی است از سمتش اخراج شده است. با وجود این رکوردها خود او و تیمش در سه بازی اخیر خود نمایش خوبی ارائه نکردند و عملکرد ملی‌پوشان ایران در این سه مسابقه مورد قبول هواداران نبود. به‌خصوص دو باخت در دیدار برابر کره‌جنوبی و الجزایر باعث شد هجمه زیادی به این مربی وارد شود و تحت‌ انتقادهای زیادی قرار گیرد. علی دایی، اسطوره فوتبال ایران که شناخته‌شده‌ترین بازیکن فوتبال این کشور بوده یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی اسکوچیچ است که البته ظاهرا تمایل چندانی به این کار ندارد. چند بازیکن این تیم در ملاقات با حمید سجادی، وزیر ورزش ایران خواستار برکناری اسکوچیچ و بازگشت کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق ایران شده‌اند. مربی پرتغالی 8 سال هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت و حالا بخشی از بازیکنان تیم به‌دنبال بازگرداندن او هستند. کی‌روش پس از کنار رفتن از هدایت تیم ملی مصر بدون تیم مانده و از این نظر مشکلی برای بازگشت به فوتبال ایران ندارد.»

مرتبط ها