کد خبر: 72912

فهرست بازیکنانی که به‌عنوان بازیکن آزاد راهی یووه شدند

متخصص مفت خریدن

مدیران یووه با زیرنظر گرفتن بازیکنانی که قراردادشان درحال اتمام است آنها را برای حضور در تورین متقاعد کرده‌اند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: پل پوگبا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دوباره همان مسیری را طی کرد که یک دهه قبل درپیش گرفته بود و این‌بار هم به‌عنوان بازیکن آزاد از منچستریونایتد جدا شد و به یوونتوس پیوست. 10 سال پیش و زمانی که او تنها 19 سال داشت از تمدید قراردادش با یونایتد سر باز زد و پس از اینکه با سرالکس فرگوسن به مشکل خورد و این مربی نامدار چندان تمایلی به استفاده از این هافبک فرانسوی و آینده‌دار نداشت، تصمیم گرفت به‌عنوان بازیکن آزاد راهی تورین شود تا شاید در آنجا بیشتر قدر استعداد او را بدانند. این اتفاق رخ داد و او در جمع بازیکنان بیانکونری به‌سرعت پیشرفت کرد و به یکی از ارکان موفقیت این تیم بدل شد. او 4 سال در یوونتوس بازی کرد و افتخارات زیادی را به دست آورد تا اینکه پس از حضور ژوزه مورینیو روی نیمکت منچستریونایتد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های او برای تقویت تیم نامش مطرح شد. پوگبا درنهایت با قراردادی 105 میلیون یورویی که گران‌ترین انتقال فوتبال دنیا تا آن زمان و همچنین پرهزینه‌ترین خرید تاریخ یونایتد بود، به اولدترافورد برگشت اما در طول 6 سال حضورش در این باشگاه کمتر توانست توفیقی کسب کرده و مشکلی از این تیم حل کند. حواشی او آنقدر ادامه داشت تا اینکه درنهایت مذاکرات طرفین برای تمدید قرارداد به جایی نرسید و پوگبا برای دومین‌بار به‌عنوان بازیکن آزاد از جمع شیاطین سرخ جدا شد. این‌بار هم یووه به‌خوبی از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد و این بازیکن را که البته به نسبت سال‌ها قبل دچار افت چشمگیری شده، بدون پرداخت حتی یک یورو به یونایتد دوباره به خدمت گرفت. بانوی پیر البته در این سال‌ها بارها با خرید بازیکنان آزاد هنر خود را در این زمینه نشان داده و به نوعی استاد خرید بازیکنان بدون تیم و البته باکیفیت بوده است.
ستارگانی که یا با تیم‌های خود به مشکل خورده و قرارداد خود را تمدید نکرده‌اند یا طبق روالی که برخی بازیکنان بزرگ در این سال‌ها درپیش گرفته‌اند، صبر می‌کنند قراردادشان به پایان برسد و با خیالی راحت مذاکره با باشگاه جدید و موردنظر خود را آغاز کنند و دیگر باشگاهی نیست آنها را مجبور به حضور در تیمی کند یا در راه توافق آنها سنگ‌اندازی کند. مدیران یووه در این سال‌ها به‌خوبی از این شرایط بهره‌برداری کردند و با زیرنظر گرفتن بازیکنانی که قراردادشان درحال اتمام است آنها را برای حضور در تورین متقاعد کرده‌اند. در ادامه نگاهی به بازیکنان شاخصی که در این سال‌ها به‌عنوان بازیکن آزاد راهی بیانکونری شده‌اند، خواهیم داشت.

فابیو کاناوارو (2009- رئال‌مادرید)
کاپیتان تیم ملی ایتالیا در جام‌جهانی 2006 که به‌همراه این تیم فاتح آن تورنمنت شد و در پایان سال هم توپ طلا را فتح کرد، یکی از بهترین مدافعان تاریخ ایتالیا محسوب می‌شود. کاناوارو در آن سال یووه را به مقصد رئال‌مادرید ترک کرد و پس از سه سال و درحالی‌که قراردادش با تیم اسپانیایی به پایان رسیده بود به تورین برگشت تا دوباره در این تیم بازی کند. این مدافع نامدار که پیش از حضور در یووه برای ناپولی، پارما و اینتر هم بازی کرده بود پس از رسوایی کالچوپولی و سقوط یووه به سری B ازجمله بازیکنانی بود که تصمیم گرفت به جای تلاش برای برگرداندن این تیم به سری A راهی باشگاه دیگری شود و به همین دلیل رئال را انتخاب کرد. او در آنجا با فابیو کاپلو کار کرد تا اینکه دوباره در سال 2009 و زمانی که یووه دوباره درحال تبدیل به یکی از قدرت‌های فوتبال ایتالیا بود به این تیم برگشت. البته این بازگشت او چندان هم خوب پیش نرفت و با مصدومیت، فرم ضعیف و افت چشمگیر او همراه بود. یووه در آن فصل در لیگ اروپا برابر فولام شکست خورد و حذف شد که اخراج کاناوارو برابر این تیم انگلیسی در این ناکامی بی‌تاثیر نبود. درنهایت پس از یک فصل او تصمیم گرفت برای روزهای آخر فوتبالش راهی امارات شود و یک فصل هم برای الاهلی این کشور بازی کرد.

آندره‌آ پیرلو (2011– میلان)
یکی از موفق‌ترین انتقال‌های آزاد یووه در این سال‌ها بی‌شک این هافبک طراح بود که حتی جیان‌لوئیجی بوفون این انتقال را معامله قرن نامید. پیرلو درحالی تصمیم گرفت راهی یووه شود که یک دهه با لباس روسونری در فوتبال ایتالیا و اروپا موفقیت‌های زیادی را ازجمله دو قهرمانی در سری A و همچنین دوبار فتح لیگ قهرمانان، تجربه کرده بود. یووه آخرین باشگاه ایتالیایی بود که پیرلو پس از رجینا، اینتر، برشا و میلان در آن بازی کرد و پس از آن برای سال‌های آخر فوتبالش به آمریکا رفت تا در لیگ این کشور بازی کند. 4 سال حضور او در تورین بسیار موفقیت‌آمیز بود و این هافبک باهوش و بازی‌ساز در میانه زمین در تورین توانست 4 قهرمانی پیاپی در سری A را تجربه کند.
پیرلو در کنار کلودیو مارکیزیو و آرتورو ویدال خط هافبک قدرتمندی را برای تیمش تشکیل داده بود و با استفاده از توانایی بالایش در زدن ضربات ایستگاهی، گل‌های حساسی را نیز برای تیمش به ثمر رساند. پیرلو درنهایت پس از 4 سال بسیار خوب با پیراهن این تیم وداع کرد و به MLS رفت. پیرلو البته بعدها به‌عنوان سرمربی یووه به تورین برگشت اما حضورش در این سمت چندان موفقیت‌آمیز نبود و پس از تنها یک فصل از سمتش کنار رفت.

پل پوگبا (2011– منچستریونایتد)
یکی از مشهورترین خریدهای آزاد یووه مربوط به نخستین‌باری است که پوگبا را به خدمت گرفتند. خرید مجانی او 4 سال بعد با فروش 105 میلیون یورویی‌اش سودی هنگفت را نصیب باشگاه کرد که در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بود. پوگبا وقتی دید فرگوسن فرصت چندانی برای بازی کردن در اختیارش قرار نمی‌دهد با لج‌بازی و همچنین تحریک مدیربرنامه‌هایش درنهایت تصمیم گرفت انگلیس را به مقصد ایتالیا ترک کند. فرگی در آن زمان از پارک‌جی‌سونگ و رافائل در خط میانی تیمش استفاده می‌کرد اما به پوگبا مجال نمایش دادن توانایی‌هایش را نمی‌داد و البته بعدها اعتراف کرد یکی از مهم‌ترین دلایل این روند، اختلافات شدیدی بود که با مینو رایولا، مدیربرنامه‌های پوگبا داشت که مدتی پیش درگذشت. او در تورین نامش را به‌عنوان یکی از جوانان آینده‌دار فوتبال جهان مطرح کرد و خیلی زود ثابت کرد فرگی برای از دست دادن او مرتکب اشتباه شده است. او حالا دوباره به تورین برگشته تا شاید در 29سالگی بتواند روزهای خوبش در سری A را تکرار کند.

لوسیو (2012– اینترمیلان)
مدافع برزیلی در تابستان 2012 از اینترمیلان جدا شد و به‌عنوان بازیکن آزاد تصمیم گرفت حضور در دیگر تیم مدعی فوتبال ایتالیا را تجربه کند. این مدافع ملی‌پوش پیش از آن روزهای درخشانی را در بایرلورکوزن و بایرن‌‌مونیخ آلمان تجربه کرده بود و 4 سال فوق‌العاده را نیز در جوزپه‌ مه‌آتزا گذراند که با 4 جام مهم ازجمله قهرمانی در اروپا همراه بود. یووه برای ترمیم خط دفاعی خود سراغ او رفت و امیدوار بود لوسیو بتواند عملکرد خوبش در تیم‌های قبلی را تکرار کند اما مصدومیت‌های پیاپی باعث شد کمتر فرصت حضور در ترکیب تیم را پیدا کند. از سوی دیگر سه مدافع میانی تیم شامل آندره‌آ بارزاگلی، لئوناردو بونوچی و جورجو کیلینی به‌قدری خوب کار کردند که لوسیو به‌ندرت توانست شانس بازی در ترکیب اصلی را پیدا کند. به این ترتیب او فقط یک بازی برای یووه انجام داد و بارزاگلی، بونوچی و کیلینی برای سال‌ها خط دفاعی یووه را بیمه کردند؛ اما لوسیو باتجربه تنها با گذشت 5 ماه از قرارداد 2ساله‌اش فهمید که بهتر است از این تیم جدا شده و به کشورش برگردد. درنهایت او با فسخ قراردادش با تیم ایتالیایی به برزیل برگشت تا برای سائوپائولو بازی کند.

فرناندو یورنته (2013– اتلتیک بیلبائو)
مهاجم گلزن اسپانیایی در طول 8 سال حضور در بیلبائو 111 گل برای این تیم به ثمر رساند و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ این باشگاه لقب گرفت اما درنهایت در 28سالگی تصمیم گرفت اسپانیا را ترک کند و تورین مقصد بعدی او بود. یورنته به‌عنوان بازیکن آزاد با یووه قرارداد بست تا در خط حمله این تیم در کنار کارلوس توس خط حمله خطرناکی را تشکیل دهد. این دو خیلی زود در کنار هم به هماهنگی رسیدند و حاصل دو سال حضور در این تیم 27 گل و 10 پاس گل در 92 بازی رسمی برای تیمش بود. او در سال 2015 به یووه کمک کرد به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کند اما درنهایت دیدار نهایی را 3 بر یک به بارسا باختند و یورنته هم تنها 5 دقیقه در این مسابقه بازی کرد که آخرین حضورش در ترکیب یووه بود. در تابستان 2015 او به اسپانیا برگشت تا برای سویا بازی کند.

کینگزلی کومان(2014 – پاری‌سن‌ژرمن)
کومان یکی از فوتبالیست‌هایی است که رزومه عجیب و کم‌نظیری دارد و از زمانی که نخستین قرارداد حرفه‌ای خود را امضا کرده است در همه فصول با تیم‌های خود توانسته قهرمان لیگ شود. کومان در سه کشور مختلف این رکورد را به ثبت رسانده است و این روزها در بایرن مونیخ می‌تواند به ادامه آن امیدوار باشد. این وینگر فرانسوی پس از سال‌ها حضور در تیم‌های پایه باشگاه پاریسی تنها یک فصل در تیم بزرگسالان حضور داشت و با پایان قراردادش به‌عنوان بازیکن آزاد مشتریان زیادی داشت اما درنهایت یوونتوس را انتخاب کرد. در سال 2014 او درحالی که تنها 4 بار در طول فصل برای پاری‌سن‌ژرمن بازی کرده بود به جمع بازیکنان بانوی پیر اضافه شد و در این تیم هم روزهای خوبی را سپری کرد که با قهرمانی در لیگ همراه بود. یک سال بعد بایرن مونیخ برای خرید او پیش‌قدم شد و ابتدا با قراردادی قرضی و دو ساله این بازیکن فرانسوی را به خدمت گرفت که در سال 2017 آن را دائمی کرد و از آن زمان در مونیخ بازی می‌کند. خرید کومان هم سود خوبی را نصیب باشگاه کرد و یووه نزدیک به 30 میلیون یورو از این انتقال به دست آورد.

سامی خدیرا(2015 – رئال مادرید)
این ملی‌پوش آلمانی نامش به‌عنوان یکی از خریدهای رایگان و موفق یووه به ثبت رسیده است. خدیرا پس از 5 فصل بازی در خط میانی رئال از این تیم جدا شد تا 6 سال نیز برای یووه بازی کند. حضور او در تورین با موفقیت‌های زیادی ازجمله حضور این تیم در فینال لیگ قهرمانان 2017 همراه بود و 5 سال نیز اسکودتو را بالای سر برد تا روزهای خوبی را در تورین تجربه کند. یووه در آن دوران با جدایی مارکیزیو و ویدال روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد اما خدیرا به خوبی توانست جای خالی این دو را پر کند. او پس از جدایی از یووه به هرتابرلین پیوست اما در این تیم نتوانست چندان موفق باشد و در سال 2021 از فوتبال خداحافظی کرد.

دنی آلوز(2016 – بارسلونا)
این مدافع راست برزیلی هم مثل لوسیو و کاناوارو بهترین روزهای فوتبالش را در تیم‌های دیگر سپری کرده بود و وقتی بارسا نیازی به او نداشت به یووه پیوست. او یکی از ارکان موفقیت تیم گواردیولا بود که در دهه قبل میلادی روزهای پرافتخاری را در نوکمپ سپری کرده بود. 6 قهرمانی لالیگا و سه قهرمانی در اروپا بخشی از افتخارات این مدافع راست ملی‌پوش بود که بعدها نامش را به‌عنوان پرافتخارترین بازیکن فوتبال دنیا مطرح کرد. در ایتالیا اما او فقط 19 بازی برای یووه انجام داد و 6 گل هم در تمامی رقابت‌ها به ثمررساند. یک سال بعد به پاری‌سن‌ژرمن رفت تا فوتبالش را در فرانسه ادامه دهد.

امره جان(2018 – لیورپول)
وقتی در سال 2018 یووه تصمیم گرفت این هافبک ترک‌تبار را از لیورپول به خدمت بگیرد بسیاری متعجب شدند. به‌خصوص که در ماه‌های نخست حضورش در تورین بیشتر درگیر مصدومیت بود و کمتر به بازی گرفته می‌شد. او در فصل دوم بیشتر فرصت بازی به دست آورد و حتی 4 گل هم زد اما دوباره مصدوم شد تا دوران حضورش در ایتالیا تنها دو فصل باشد و سپس به آلمان برگشت تا برای دورتموند بازی کند.

آرون رمزی(2019 – آرسنال)
رمزی یکی از دو بازیکنی بود که یووه در سال 2019 به‌عنوان بازیکن آزاد به ترکیب خود اضافه کرد. رمزی ماه‌ها مشغول مذاکره با آرسنال برای تمدید قراردادش بود اما درنهایت توافقی حاصل نشد و هواداران این تیم از جدایی این هافبک ولزی بسیار ناراحت شدند. نهایتا یووه این بار موفق شد یکی از بازیکنان موفق فوتبال انگلیس را پس از 11 سال حضور در جمع توپچی‌ها به خدمت بگیرد. البته روزهای خوب او در یووه چندان دوام نداشت و پس از مدتی نیمکت‌نشینی در میانه‌های فصل پیش به رنجرز قرض داده شد تا شاید در این تیم بتواند به روزهای خوبش برگردد. گفته می‌شود رمزی 31 ساله در آستانه جام‌جهانی احتمالا به تیم دیگری منتقل شود تا فرصت بیشتری برای بازی داشته باشد.

آدرین ربیو(2019 - پاری‌سن‌ژرمن)
یووه در آن سال با وجود اینکه نفراتی چون پیانیچ، متویدی و بنتانکور را نیز در ترکیب خود داشت به سراغ این هافبک پرحاشیه فرانسوی هم رفت و از اختلاف او با پاری‌سن‌ژرمن استفاده کرد تا این بازیکن را نیز به خدمت بگیرد. این هافبک فرانسوی در آن زمان در رادار منچستریونایتد نیز قرار داشت و البته در سال آخر حضورش در تیم فرانسوی حاشیه‌های زیادی با این باشگاه داشت. حتی در سال 2018 از قرار گرفتن نامش در لیست آماده‌باش تیم‌ملی فرانسه برای جام‌جهانی شاکی شد و ترجیح داد کلا از تیم دیدیه دشان کنار بکشد. همین حواشی لطمه زیادی به فوتبالش زد و در این سه سالی که در یووه بازی می‌کند هم نتوانسته به بازیکنی شاخص و تاثیرگذار بدل شود.

مرتبط ها