میلاد جلیلزاده، خبرنگارگروه فرهنگ: «همهچیز، همهجا، به یکباره» فیلمی است که دانیلها آن را ساختهاند. از این نوع زوجهای سینمایی با اسامی اینچنین در سینما زیاد سراغ داریم؛ داردنها، کوئنها، واچوفسکیها، تاویانیها و... برادرانی که به شکل یک زوج، همیشه همراه با هم کار میکنند؛ اما دانیلها برادر یا خواهر و برادر نیستند و اسم کوچک آنها با هم یکی است، نه نام خانوادگیشان. دانیل کوان و دانیل شاینرت دو کارگردان جوان هستند که یکیشان اصالت چینی دارد و دیگری کاملا آمریکایی است. آنها قبلا یک کمدی-درام سوررئالیستی به نام «مرد ارتشی سوئیسی» را در ۲۰۱۶ ساخته بودند که کمابیش به چشم آمد اما اثر اخیرشان توجه بیشتری را جلب کرد. با فیلمی طرف هستیم که از ایده جهانهای موازی و بازی با منطق ریاضیوار و خودبافته سازندگانش، یکصورت پیچیده اما قابلدرک رسم کرده است. فیلمی از جنس آثاری مثل ماتریکس، لوسی، اینسپشن و... که امثال آن در سینمای آمریکا دارای نمونههای فراوانی هستند و بهدلیل پیرنگ شبهعلمی و شبهفلسفیشان عموما فرمی مقهورکننده دارند. اکشن هم جزئی از جذابیتهای این فیلمهاست اما از طرفی اخیرا سینمای رزمی هنگکنگ بسیار کمکار شده و چینیها هم با اینکه در چندسال گذشته فروش داخلی سینمایشان خیلی بالا رفته، سراغ هر ژانری میروند جز فیلمهای رزمی شهری. همین باعث شده که هالیوودیها این بخش از بازار را خالی ببینند و گاهی سراغ آن بروند. البته برای این کار هم آنها خیلی از اوقات ناچارند از هنرپیشههای چینی استفاده کنند؛ هرچند کمتر پیش میآید که ستارههای اصلی سینمای چین در این تولیدات حضور داشته باشند. میشل یئو یکی از ستارگان صاحبنام سینمایی رزمی هنگکنگ بود و حالا نقش اول این فیلم را در هالیوود بازی میکند. ابتدا قرار بود جکی چان در این پروژه حضور داشته باشد اما بعد تصمیمات عوض شد. اینکه آیا چان چنین پیشنهادی را میپذیرفت یا نه، کاملا مشخص نیست ولی بههرحال دانیلها میگویند این تصمیم را خودشان گرفتهاند تا قهرمان داستان زن باشد؛ چیزی در راستای سیاستهای فمینیستی هالیوود که اخیرا از سر و روی فیلمهایشان میبارد. در این فیلم کسی را میبینیم که در چند جهان موازی زندگیهای متعددی داشته و در هرکدام وضعیت و موقعیت متفاوتی دارد. دختر او هم در چندین جهان زندگیهای متفاوتی دارد. یکی از نسخههای دختر او کسی است که میخواهد جهان را نابود کند؛ تقریبا همان کاری که نسخههای دیگرش هم با آن پوچگرایی مفرطشان درحال انجامش هستند اما این یکی تواناتر است. «اولین وانگ» که میشل یئو نقش آن را بازی میکند، امکان ارتباط با تجربیاتش در زندگیهای دیگر را پیدا میکند تا از همه مهارتهایی که دارد برای جلوگیری از این فروپاشی کمک بگیرد. او اما در حقیقت رفتهرفته میفهمد که درتلاش برای نجات خودش است؛ با معنایابی برای زندگی یا کنار آمدن با پوچی. هر نوع نتیجهگیری و هر گزارهای در قصه بهسرعت با گزارهای دیگر نفی میشود و از این لحاظ فضا به یک پوچی محض میرسد. این فضا طبیعتا روشنفکرپسند است و درکنار آن صحنههای اکشن و جلوههای ویژه فراوانی وجود دارد که مخاطب عام را جذب میکند. غیر از میشل یئو، این فیلم یک هنرپیشه رزمیکار دیگر هم از شرق دارد. جاناتان کی کوان که در اینجا نقش همسر اولین را بازی میکند، پیش از این او تنها یک بازی موفق و به چشمآمده در سینما دارد؛ «ایندیانا جونز و معبد مرگ» در سال 1984 که او در آنجا نقش کمک و همراه جونز را بازی میکرد. از کی کوان که اصالتا ویتنامی است، چند فیلم نسبتا سرگرمکننده دیگر هم دیده شده اما ظاهرا سینمای آمریکا به چنین هنرپیشهای که طراح صحنههای رزمی هم بود، میدان چندانی برای کار نمیداد و او نهایتا تصمیم گرفت از بازیگری خداحافظی کند. در این اواخر، یک روز یکی از دانیلها بهطور اتفاقی در توئیتر به کی کوان برخورد و او را برای فیلم جدیدشان انتخاب کرد. استفانی هسو که در این فیلم نقش دختر اولین وانگ را بازی میکند، دیگر هنرپیشه اصلی و مهم کار است. او که قبلا چند تئاتر در برادوی کار کرده بود، از سال 2019 به بعد، سابقه بازی در سریال «خانم میزل شگفتانگیز» را هم دارد. این سریال یک مجموعه تلویزیونی کمدی-درام ساخته ایمی شرمن-پالادینو است که از ۱۷ مارس ۲۰۱۷ از پرایمویدئو پخش آن شروع شد. بازیگران دیگر فیلم هم کموبیش، قبل از این نقشهایی در همین حد و حدود را بازی کرده بودند و فیلم روی شهرت و چهره بازیگرانش برای فروش حساب نکرده بود و برای همین کمخرجتر از آب درآمد. بااینحال فیلم پس از اکران شدنش، هفتهبههفته توانست موقعیت خودش را در جدول فروش ارتقا بدهد. از 28 ژوئن 2022، «همهچیز، همهجا همه بهیکباره» 66.3میلیون دلار در ایالاتمتحده و کانادا، و 24.4میلیون دلار در سایر مناطق فروخت و به مجموع فروش 90.7میلیون دلار در سرتاسر جهان رسید. این فیلم تا 9 ژوئن بیش از 80میلیون دلار درآمد داشت و از فیلم «موروثی» Heritary بهعنوان پردرآمدترین اثر A24 در تمام دوران پیشی گرفت و تا چهاردهمین آخر هفته (پایان در 26 ژوئن) همچنان در 10اثر برتر باکسآفیس باقی مانده است. منتقدان هم روی خوشی به فیلم نشان دادهاند.
در وبسایت جمعآوری نقد Rotten Tomatoes، این فیلم براساس 317 نقد، با میانگین امتیاز 8.6 از10، دارای 95 درصد محبوبیت است. متاکریتیک که برای سنجش فیلمها از معیار میانگین وزنی استفاده میکند، براساس نظر 54 منتقد، امتیاز 81 از 100 را به فیلم اختصاص داد که نشاندهنده «تحسین جهانی» است. همچنین 89 درصد از مخاطبانی که توسط PostTrak نظرسنجی شدند، به آن امتیاز مثبت دادند و 77 درصد گفتند که قطعا فیلم را به بقیه توصیه میکنند. ایده فیلم کاملا جدید نیست و فضایی که قبلا بارها در فیلمهای دیگر تجربهشده را بازسازی کرده است اما لااقل میتوان گفت این کار را خوب و تمیز انجام میدهد.
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
کد خبر: 72771
بررسی فیلم «همهچیز، همهجا، بهیکباره» که این روزها بهطور همزمان توجه منتقدان و مخاطبان را جلب کرده است
سرگیجه شاداب
با فیلمی طرف هستیم که از ایده جهانهای موازی و بازی با منطق ریاضیوار و خودبافته سازندگانش، یکصورت پیچیده اما قابلدرک رسم کرده است.
مرتبط ها