کد خبر: 72742

واحد بندرخمیر در اختیار مردم زلزله‌زده قرار می‌گیرد

از شب گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرخمیر به دستور ریاست در اختیار مردم زلزله‌زده قرار گرفته و به‌رغم اینکه ساختمان‌های دانشگاه چندطبقه هستند و شاید خیلی مناسب اسکان نباشند، اما محوطه و فضای باز دانشگاه در اختیار مردم، دانشجویان و کارکنان دانشگاه قرار گرفته است تا بتوانند در این محیط اسکان پیدا کنند و تا صبح عده‌ای از مردم در آنجا ساکن بودند.

محمود صباحی‌زاده، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره زلزله جمعه‌شب گذشته در استان هرمزگان گفت: «کانون زلزله در روستایی به‌نام سایه‌خوش قرار داشته است که ما بین بندرخمیر و بندرلنگه قرار دارد، اما واحدهای دانشگاه آزاد در این دو شهرستان متحمل آسیب نشدند. درحال‌حاضر گروه‌های جهادی دانشگاه مشغول به فعالیت هستند؛ بسیج دانشجویی و گروه جهادی دانشگاه آزاد واحد بندرعباس درحال کمک به آواربرداری و بررسی شرایط هستند.»
معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس با اشاره به قرارگیری فضای دانشگاه به زلزله‌زدگان ادامه داد: «از شب گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرخمیر به دستور ریاست در اختیار مردم زلزله‌زده قرار گرفته و به‌رغم اینکه ساختمان‌های دانشگاه چندطبقه هستند و شاید خیلی مناسب اسکان نباشند، اما محوطه و فضای باز دانشگاه در اختیار مردم، دانشجویان و کارکنان دانشگاه قرار گرفته است تا بتوانند در این محیط اسکان پیدا کنند و تا صبح عده‌ای از مردم در آنجا ساکن بودند.»
وی با اشاره به ظرفیت‌های انسانی موجود دانشگاه آزاد اسلامی و تجربه این مجموعه در کمک‌رسانی و شرایط مشابه گفت: «اعضای بسیج دانشجویی و گروه جهادی دانشگاه در منطقه حضور دارند و درحال نیازسنجی مجموعه هستند. در زلزله قبل که حدود یک‌سال پیش در منطقه فین استان هرمزگان رخ داد، بحث برگزاری کلاس‌های آموزشی و روانشناسی را داشتیم و اعضای گروه جهادی دانشگاه کاملا در آنجا مستقر بودند و به همین شکل در این واقعه حضور داشته و بنا داریم تا کمک‌های نقدی‌ را از طریق اساتید، دانشجویان کارکنان جمع‌آوری و به مجموعه‌ها مربوطه تقدیم کنیم.»
معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس در رابطه با مقاومت سازه‌های دانشگاه آزاد در استان و میزان مقاومت آنها در چنین حوادث غیرمترقبه‌ای افزود: «مجموعه دانشگاه آزاد استان هرمزگان با توجه به اینکه هم معماری خوب و منطبق با شرایط استان‌ را دارا است و هم اینکه از سازه خوبی برخوردار است، جای نگرانی‌ برای دانشجویان،‌ کارکنان و خانواده‌های آنها باقی نمی‌گذارد و به‌راحتی دربرابر زلزله‌هایی به‌شدت تا 7ریشتر مقاومت می‌کنند. در دفعات پیشین مشکلی برای سازه‌های دانشگاه آزاد پیش نیامد، اما با توجه به نظر متخصصان شاید نیاز به بهسازی داشته باشند، اما اکثر ساختمان‌های دانشگاه آزاد به‌دلیل نوساز بودن مشکلی در این زمینه ندارند.»
صباحی‌زاده درباره وضعیت دانشجویان خوابگاهی مستقر در استان تاکید کرد: «ما در حدود ۳۲۰ تا ۳۵۰ دانشجوی خوابگاهی داریم و یکی از نگرانی‌های اصلی و جدی ما بحث دانشجویان خوابگاهی و شرایط خوابگاه‌ها بود که پس از پایان امتحانات در هفته‌گذشته، تقریبا تمام دانشجویان خوابگاهی به شهرهای خود برگشتند و خوابگاه‌ها و سرای دانشجویی را تخلیه کردند و درمجموع مشکل خاصی وجود ندارد.»
وی افزود: «عموم مردم که هزار و ۶۰۰ نفر هستند، تقریبا صددرصد منازل‌شان تخریب‌شده و از تمام دانشگاهیان دعوت می‌کنیم تا در بازسازی و بهسازی آنجا همراهی کنند. مدنظر داریم نیروهای مرکز مشاوره و روانشناسی و گروه‌های آموزشی و جهادی خود را در آن منطقه مستقر کنیم تا هم بحث مشاوره‌های روانشناسی را برای کودکان و بزرگسالان داشته باشیم و هم بحث بهسازی، آواربرداری و نصب چادرهای امدادی در آنجا با سرعت بیشتری پیش رود؛ همچنین بحث آموزش مهارت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود و در این شرایط موردنیاز مردم است در دستور کار قرار گرفته است.»
معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس درباره تسهیلات و تخفیف‌های اعطایی به دانشجویان آسیب‌دیده و خانواده‌هایشان گفت: «در اولین جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه این موضوع را مطرح می‌کنیم تا برای دانشجویانی که در کانون زلزله قرار داشتند و خود و خانواده‌هایشان دچار آسیب‌های مادی و معنوی شدند، امتیازهایی از قبیل تخفیف شهریه و همچنین خدمات و تسهیلات همچون وام‌های کوتاه‌مدت و موارد دیگر از این دست در نظر بگیریم. همچنین درباره خسارت‌های ناشی از زلزله برای کارمندان، همکاران و اعضای هیات‌علمی دانشگاه باید به این نکته تاکید داشت که هیچ‌گزارشی تاکنون به ما نرسیده است؛ چراکه با توجه به فاصله کانون زلزله از واحدهای دانشگاهی هیچ‌کدام از کارکنان در این شهرستان زندگی نمی‌کنند و مستقر نبودند.»

دانشگاه آزاد بار بزرگی از دوش دولت در بحث آموزش برداشته است
محمدشریف زارعی، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان روز گذشته در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان با اشاره به احداث گلخانه هیدروپونیک این دانشگاه به اهمیت توسعه کشاورزی گلخانه‌ای پرداخت و افزود: «متاسفانه در حوزه کشاورزی گلخانه‌ای عقب هستیم؛ چراکه در دوره‌های گذشته فکر جدی برای این موضوع نشد اما در دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها توسعه گلخانه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری و همچنین مدیریت منابع آبی است.»
وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی در شرایط فعلی جوابگوی شرایط آبی کشور نیست و ضرورت دارد به‌سمت کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: «ایجاد گلخانه‌ها می‌تواند از هدررفت آب در حوزه کشاورزی تا حد زیادی جلوگیری کند و این موضوع در شهرستان کاشان موردحمایت فرمانداری قرار دارد.»
زارعی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از دانشگاه‌های قدمت‌دار و موفق در کاشان دانست و اظهار داشت: «این دانشگاه دانش‌آموختگان بسیاری را در سطوح مختلف آموزش داده که امروز افراد می‌توانند از پیش‌دبستانی تا دکتری در این مجموعه بزرگ دانشگاهی آموزش باکیفیت و مطلوب ببینند که همین موضوع بار بزرگی از دوش دولت در بحث آموزش برداشته است.»

راهیابی طرح «آبیاری زیرسطحی هوشمند» به مسابقه جهانی استرالیا
شرکت فناور آرتاخه مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا موفق به کسب عنوان برترین طرح در بخش تکنولوژی در مسابقه جایزه صرفه‌جویی آب در کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران شد.
این طرح به‌عنوان نماینده کشور ایران در مسابقه جهانی صرفه‌جویی آب که هرساله توسط کمیته بین‌المللی آبیاری و زهکشی دنیا برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد. این مسابقات در شهر آدلاید کشور استرالیا و با حضور نمایندگان ۱۴۵ کشور از سراسر دنیا از 3 تا 10 اکتبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.
مهدی محرم‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آرتاخه مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد بوئین‌زهرا با دستگاه «آبیاری زیرسطحی سایز کوچک» در نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد در مصلای تهران هم حضور یافته بود.
برای ساخت دستگاه «آبیاری زیرسطحی سایز کوچک» مکانیسم خاصی طراحی‌شده تا در فضای خیلی کوچک‌ شیر مکانیکی تعبیه شود که فشار را کنترل کند. ورودی‌ آن مانند دستگاه‌های قبل چهار میلی‌متر بوده و مشکل گرفتگی ندارد. این مکانیسم جدید با دو فلوتره در فضای کوچکی با ابعاد پنج در ۱۰ سانتی‌متر و در ارتفاع پنج سانتی‌متر قرار می‌گیرد.
کارکرد دستگاه «آبیاری زیرسطحی سایز کوچک» مانند دستگاه «آبیاری زیرسطحی مکانیکی و هوشمند واترسوآب» است، اما در ابعاد کوچک‌تر که می‌تواند در تانکرها برای کنترل سطح آب و در جاهایی که تنظیم سطح آب را انجام می‌دهند، استفاده شود. به همین دلیل می‌توان گفت تکنولوژی جدیدی بود که ثبت اختراع شد و برای حل مشکل آبیاری محصولات گلخانه‌ای کاربرد دارد.
شرکت فناور آرتاخه بین ۴۵ شرکت برتر از ۲۰۰ پروژه از سراسر دنیا در اجلاس فناوری و سرمایه‌گذاری کشور ترکیه هم انتخاب شد و این اجلاس از ۶ تا ۹ تیر ۱۴۰۱ با حضور شرکت‌هایی از کشورهای هلند، آمریکا، ژاپن، امارات، ایران و... برگزار شد.
شرکت واترسوآب تولیدکننده سیستم‌های متنوع آبیاری زیرسطحی از زراعت تا باغداری مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا توانسته دو سیستم تولیدشده شرکت را -که دارای پتنت آمریکا و PCT هستند- به تایید کشور ترکیه برای اجلاس فناوری و سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۲ برساند.

مرتبط ها