کد خبر: 72459

عضو هیات‌علمی دانشگاه ملایر:

تکلیف‌محوری شهید چمران باید ترویج شود

در خارج از کشور این فضا وجود دارد که در حوزه‌های معروف علمی، بتوان مطالب موردنیاز را به راحتی پیگیری کرد، ‌اما قطعا وقتی افراد در حوزه‌های علمی به تبحر می‌رسند به ویژه درباره رشته‌هایی که نیاز آن در داخل کشور حس می‌شود،‌ فرد ناخودآگاه ترغیب می‌شود که به کشور برگشته و بتواند نقش خود را در حل مشکلات ایفا کند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: شهید چمران جزء معدود شهدایی است که علی‌رغم سرآمدی در حوزه علم و فراهم بودن شرایط زندگی در خارج از مرزهای ایران، ‌ترجیح داد در موقع نیاز به کشورش برگردد و در مبارزه با غائله‌هایی مانند پاوه نقش‌آفرینی داشته باشد، شهیدی که امروز هم برای بخشی از دانشگاهیان الگو است.
در دورانی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بخشی از دانشجویان ترجیح می‌دهند خودشان را به خارج از مرزها رسانده و آنجا را نه‌تنها برای تحصیل، بلکه برای زندگی انتخاب کنند، هستند افرادی که بعد از اتمام درس‌شان، دوباره به ایران برگشته‌اند تا بتوانند آنچه از علم کسب کرده‌اند را یا در دانشگاه‌های کشور به دانشجویان آموزش دهند یا از عمل‌شان در حوزه اجرا بهره ببرند.
محمدرضا محبی‌فر یکی از همان دانشجویانی است که در سال 2015 در مقطع دکتری رشته اپتیک از دانشگاه فدرال کازال روسیه فارغ‌التحصیل شد و نه‌تنها برای تحصیل در مقطع فوق‌دکتری به ایران برگشت و توانست جزء فارغ‌التحصیلان رشته فوتونیک دانشگاه امیرکبیر باشد،‌ بلکه این روزها به‌عنوان عضو هیات‌علمی دانشگاه ملایر مشغول تدریس است.

  تکلیف‌محوربودن را باید نقطه‌عطف شخصیت شهید چمران برشمرد
 محبی‌فر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت:‌ «در خارج از کشور این فضا وجود دارد که در حوزه‌های معروف علمی، بتوان مطالب موردنیاز را به راحتی پیگیری کرد، ‌اما قطعا وقتی افراد در حوزه‌های علمی به تبحر می‌رسند به ویژه درباره رشته‌هایی که نیاز آن در داخل کشور حس می‌شود،‌ فرد ناخودآگاه ترغیب می‌شود که به کشور برگشته و بتواند نقش خود را در حل مشکلات ایفا کند. همین مساله را در شهید چمران هم می‌بینیم؛ ‌چراکه این شهید علی‌رغم گزینه‌هایی که برای زندگی در خارج از ایران داشت،‌ اما حاضر به ماندن در آنجا نشد و وظیفه خود دانست که روزی در لبنان و روز دیگر در ایران به ادای دینش بپردازد.»
او با بیان اینکه تکلیف‌محور بودن را باید نقطه‌عطف شخصیت شهید چمران برشمرد،‌ ادامه داد:‌ «همین نگاهی که شهید داشت امروز هم در بسیاری از جوانان ایرانی که خارج از کشور درحال تحصیل هستند،‌ وجود دارد. درست است که این ویژگی در افراد مختلف با شدت و ضعف همراه است، اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به دانشجویان داشته باشیم،‌ باید بگویم بسیاری از آنها بازگشته‌اند و امروز در قالب هیات‌علمی مشغول به فعالیت هستند.»

  تربیت چمران‌ها در دانشگاه‌ها محقق شده است
عضو هیات‌علمی دانشگاه ملایر اظهار داشت:‌ «خوشبختانه تربیت شهید چمران‌ها در دانشگاه‌های کشور محقق شده،‌ اما غلظت آن کم بوده است. البته تاکید رهبری مبنی بر اینکه قاعده دانشگاه‌ها باید تربیت چنین شهیدی باشد، نشان‌دهنده آن است که توجه بیشتری از سوی دانشگاه‌ها بر این مساله صورت بگیرد. قطعا کلیدواژه اصلی برای تحقق این مساله هم تاکید بر همان تکلیف‌محوری شهید چمران است که این مولفه درطول زمان مانند بسیاری از خصوصیت‌های اخلاقی کمرنگ شده است.»
محبی‌فر ادامه داد: «در دنیای امروز، موضوعاتی مانند مشکلات اقتصادی و تبلیغات جذاب رسانه‌های غربی هم باعث شده تکلیف‌محوری گرد و غبار بیشتری به خود بگیرد. البته صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری به این مهم اشاره می کنند که باید تکلیف‌محوری را دوباره به‌روزرسانی کرد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد،‌ شاهد رشد و پرورش افراد هستیم که علی‌رغم تحصیل در خارج از کشور، براساس نیاز داخل در بخش‌های مختلف نقش‌آفرینی خواهند کرد.»
او خاطرنشان کرد:‌ «نباید این تصور وجود داشته باشد که افرادی که در خارج از مرزها تحصیل می‌کنند، ‌صرفا باید برای تدریس یا کارهای علمی به کشور برگردند،‌ بلکه آنها می‌توانند در هر نقطه‌ای از کشور که به علم آنها نیاز است، حضور پیدا کنند و این اتفاق نیز امروز در بخش‌های مختلف افتاده است.»

مرتبط ها