کد خبر: 72266

اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای برای رفع تعلیق باید تغییر کنند

بازگشت سرخابی‌ها به آسیا در گروی بازنشستگی پیرمردها

3 ماه پیش و طی حکمی کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت کمیته صادر‌کننده مجوز حرفه‌ای باشگاه‌‌های فوتبال ایران را تعلیق کرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: 3 ماه پیش و طی حکمی کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت کمیته صادر‌کننده مجوز حرفه‌ای باشگاه‌‌های فوتبال ایران را تعلیق کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از برگزاری سومین جلسه کارگروه صدور مجوز باشگاه‌‌های این کنفدراسیون به ‌صورت مجازی خبر داد که در این نشست، تغییرات کلیدی و جدول زمانی بازنگری شده در روند صدور مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بحث قرار گرفت. AFC در بخشی از مطلب خود در مورد تصمیمات این کمیته نوشت:‌ «کارگروه ویژه، مجوزهای صادر شده باشگاه‌‌ها از سوی صادرکنندگان مجوز‌ها را بازنگری کرد و تصمیم گرفت فعالیت اداره صدور مجوز باشگاه‌‌های فدراسیون‌های فوتبال ایران و تاجیکستان را تا برطرف شدن تمامی نقص‌ها و جلب تایید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، به حالت تعلیق دربیاورد.
پیش از این باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم دریافت صدور مجوز حرفه‌ای، از شرکت در لیگ قهرمانان آسیا 2022 بازماندند. این کارگروه چند مورد از انطباق با کیفیت مجوز باشگاه از سوی مجوز‌دهندگان در اجرای سیستم مجوز باشگاه‌ها را بررسی کرد که درنهایت به خاطر برخی تناقض‌ها نه‌تنها دو تیم استقلال و پرسپولیس را از حضور در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد بلکه کمیته مجوز صدور حرفه‌ای فدراسیون ایران نیز تعلیق شده تا مشکلات بعدی برای فوتبال ایران به وجود بیاید.»
البته پیش از این کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون ایران به استقلال و پرسپولیس مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را داده بود ولی AFC بعد از بررسی‌های لازم مجوز هر دو باشگاه را لغو کرد و این دو تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 محروم شدند. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران در پرونده صدور مجوز موقت برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس علی‌رغم مشکلات مالی و مالکیتی بارها مورد انتقاد قرار گرفت و متهم به تبانی و نادیده گرفتن مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا شده بود.
حالا اما در این زمینه اخبار متفاوت و تا حدودی امیدوار کننده‌ای به گوش می‌رسد مبنی‌بر اینکه برخی مدارک برای کنفدراسیون فوتبال آسیا از سوی فدراسیون ایران ارائه شده است و احتمالا در هفته‌های آتی در این زمینه اقداماتی برای برداشته شدن تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران انجام خواهد شد تا موانع بعدی نیز برطرف شود.

 کمیته صدور مجوز حرفه‌ای شخم می‌خورد
اعضای کمیته صدور بدوی و استیناف مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در شهریورماه سال ۱۴۰۰ بر خلاف متن صریح اساسنامه این فدراسیون و بدون موافقت و نظر اعضای هیات‌رئیسه طی احکامی از سوی رئیس وقت منصوب شدند.
 انتصاب اعضای کمیته‌های بدوی و استیناف مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال که باید براساس متن اساسنامه فدراسیون با موافقت و نظر اعضای هیات‌رئیسه منصوب شوند با نظر شخص رئیس وقت فدراسیون و بدون دریافت مجوز از هیات‌رئیسه منصوب شدند که سرانجام این تخلف ابتدا حذف نمایندگان فوتبال ایران از آسیا و پس از آن تعلیق کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای براساس تصمیم AFC را به همراه داشت. نکته قابل‌توجه اینکه در این بین نیز برخی اعضای این کمیته‌ها صراحتا در مصاحبه‌های خود به این موارد اشاره کرده بودند که برای فعالیت احکامی نداشته‌اند.
درواقع براساس بند ٢ از ماده ٥٨ اساسنامه فدراسیون فوتبال، اعضای کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها باید با تصویب هیات‌رئیسه منصوب شوند و از آنجایی که این اتفاق محقق نشده بود یکی از موارد جدی که باعث تعلیق فدراسیون فوتبال شد همین موضوع به‌شمار رفته و کار را با مشکلات جدی مواجه کرد.
بر همین اساس کنفدراسیون فوتبال آسیا براساس اعلام رسمی این کنفدراسیون در هفدهم اسفندماه سال ۱۴۰۰ به دلیل تخلفات کمیته‌های صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران با تصمیم AFC فعالیت این کمیته را به حالت تعلیق در آورد. کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین اسناد و گزارش‌های ارسالی از سوی این دو کمیته را مخدوش و غیرقابل پذیرش عنوان کرد.
در همین زمینه و طبق شنیده‌ها البته هنوز جریمه مالی نصیب فدراسیون فوتبال ایران نشده هرچند این احتمال وجود دارد که جریمه 80 هزار دلاری تعلیقی قبلی از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود.
پیش از این و در اسفندماه سال 98 کمیته انضباطی AFC، فدراسیون ایران را به دلیل اشتباه در صدور مجوزهایی برای باشگاه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا جریمه کرد و هشدار داد درصورت تکرار این موضوع برخوردهای جدی‌‌تری با این فدراسیون انجام خواهد داد.
حالا و بر همین اساس طبق پیگیری‌های خبرنگار «فرهیختگان» به نظر می‌رسد هیچ راهی جز تغییرات اساسی در کمیته‌های بدوی و استیناف و بازنشسته کردن اعضای قبلی برای رفع تعلیق وجود ندارد و از آنجایی که نفرات قبلی نیز بدون مجوز و غیرقانونی در این کمیته‌ها پست و سمت گرفته بودند به نظر می‌رسد دست سرپرست فعلی و اعضای هیات‌رئیسه نیز درخصوص تغییرات در این زمینه باز است.
البته اعتبار احکام این افراد نیز یک ساله بوده و در صورتی که فشارهای جانبی برای برکناری نفرات غیرقانونی نیز وجود نداشت هم حکم آنها برای دوره جدید به پایان رسیده و اتوماتیک‌وار این افراد جای خود را به نفرات جدید خواهند داد.

 تلاش برای رفع تعلیق ادامه دارد
به‌تازگی از سوی فدراسیون فوتبال اقداماتی به عمل آمده است تا کنفدراسیون آسیا را مجاب کند تا این تعلیق هرچه زودتر برطرف شود. در هر صورت پیش‌شرط حضور در ادوار بعدی لیگ قهرمانان آسیا صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌هاست که تا زمانی که تعلیق این کمیته ادامه داشته باشد مطمئنا صدور مجوز حرفه‌ای هم در کار نخواهد بود و همین موضوع در صورت رفع نشدن می‌تواند تبعات جدی را به همراه داشته باشد ازجمله اینکه تا این کمیته رفع تعلیق نشود خبری از بازگشت سرخابی‌ها یا حضور سایر تیم‌های ایرانی در فصل بعدی رقابت‌ها در کار نخواهد بود. درواقع اگر این اتفاق نیفتد به صورت مطمئن این بار هیچ‌کدام از نمایندگان ایران نمی‌توانند در لیگ قهرمانان در فصول بعدی شرکت کنند که به خودی خود این بحث می‌تواند زنگ خطر جدی را برای فوتبال ایران به صدا دربیاورد.
یک‌سری موانعی که باعث تعلیق شده باید از سوی فدراسیون فوتبال ایران برطرف شود که اقدامات در این زمینه درحال انجام است. البته کنفدراسیون آسیا زمان مشخصی را به این منظور اعلام نکرده است. در این زمینه حتی شنیده می‌شود هیات‌رئیسه AFC راسا به این ماجرا ورود کرده و کمیته صدور مجوز فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق کرده است تا کار برای فدراسیون ایران سخت‌تر از هر زمان دیگری باشد.
نکته بعدی اینکه جزئیات اقدامات انجام شده از سوی فدراسیون ایران محرمانه است اما همان‌طور که گفتیم باید اعضای غیرقانونی کمیته‌های بدوی و استیناف فدراسیون فوتبال تغییر کنند ضمن اینکه در بین اعضای جدید و در هر کمیته(بدوی و استیناف) در ترکیب 5 نفره این کمیته‌ها یک عضو متخصص حقوقدان و یک عضو متخصص با حوزه مالی حضور داشته باشد.

 زمان نهایی برای صدور مجوز حرفه‌ای قطعی نیست
رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا قرار است شهریورماه سال 1402 برگزار شود. البته هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز این رقابت‌ها اعلام نشده است و شاید حدود یک ماه تاریخ نهایی پس و پیش شود اما در هر صورت این اتفاق باعث شده تا این موضوع روی زمانبندی صدور مجوز حرفه‌ای تاثیرگذار باشد. طبق شنیده‌های «فرهیختگان» دو تاریخ 10 اردیبهشت و 10 خرداد برای زمان نهایی صدور مجوزها مشخص شده است.
تا پیش از این و طبق تقویم قبلی لیگ قهرمانان که هنوز در جریان است، تکلیف مجوز حرفه‌ای تیم‌ها تا مهرماه هر سال و حدود 4 تا 5 ماه مانده به آغاز زمان رقابت‌ها مشخص می‌شد.

 فعلا پای فولاد در میان نیست
اگر چه فصل جاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هنوز در جریان است و قرار است مرحله حذفی این رقابت‌ها تازه حدود 8 ماه دیگر برگزار شود اما برای این فصل دیگر مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها بررسی نشده و کنفدراسیون آسیا به همان مجوز قبلی بسنده می‌کند که این موضوع می‌تواند جای امیدواری برای باشگاه جنوبی داشته باشد که تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران نقشی در ادامه حضور فولاد خوزستان در رقابت‌های فصل جاری نخواهد داشت.

مرتبط ها