کد خبر: 72215

شرکت‌کنندگان رویداد کرسی‌های آزاداندیشی مطرح کردند

مثبت و منفی رویداد دوم زیر ذره‌بین دانشجویان

دومین مرحله کشوری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی از 18 تا 22 خردادماه در سالن ابن‌سینا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درحال برگزاری است.

دومین مرحله کشوری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی از 18 تا 22 خردادماه در سالن ابن‌سینا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درحال برگزاری است. در این گزارش در گفت‌وگو با هشت نفر از اعضای تیم‌های منتخب اقتصادی و فرهنگی نقاط ضعف و قوت برگزاری این رویداد، تاثیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه دانشگاهی، کیفیت برگزاری جلسات مناظره، پیشنهاد‌های دانشجویان بر نحوه برگزاری این رویداد مورد بررسی قرار دادیم که در متن زیر می‌خوانید.

 تاثیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در ایده‌پردازی جوانان
سیدمصطفی معاشری
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد زاهدان و سرپرست گروه نصر

 با توجه به تاثیری که قشر تحصیلکرده و دانشجو روی جامعه دارد؛ به‌طور حتم جریان آزاداندیشی می‌تواند در فضای دانشگاه بسیار مهم و تاثیرگذار عمل کند تا این قشر سخنران و ایده‌پرداز شود. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی برای جوانان به وجود آورده تا دانشجویان بتوانند برای آینده کشور تاثیر بیشتری داشته باشند. زمانی که با برگزاری این کرسی‌ها راهکارهای مختلفی ارائه می‌شود؛ به‌طور قطع تاثیر این مساله بر معضلات اجتماعی نیز بسیار زیاد است. این کرسی‌ها فرصتی را برای انتقاد به وجود آورده که اگر فردی موافق یک موضوع است اما انتقادی به آن امر دارد، بتواند از این فرصت استفاده کند. چنین بستری توسط مسئولان دانشگاه آزاد فراهم شده و من در دیگر دانشگاه‌ها آن را ندیده‌ام. معتقدم تاثیر برگزاری این کرسی‌ها روی سخنوری و ایده‌پردازی جوانان به‌عنوان آینده‌داران کشور بسیار زیاد است. همچنین برگزاری این جلسات نقاط مثبتی را نیز به همراه دارد، به‌طور مثال به وجود آمدن فرصتی که بتوان به‌صورت آزادانه نظرات دانشجویان بیان شود از نقاط مثبت آن است. این دومین دوره برگزاری این کرسی‌ها محسوب می‌شود و بالطبع هنوز اشکالاتی نیز وجود دارد، برای مثال مراحل مجازی می‌توانست بیشتر باشد تا تیم‌های بیشتری نیز به مرحله نهایی آن برسند و از تکثر افراد در روز آخر جلوگیری می‌شد.

 نگاه تحلیلی داورها جای تقدیر دارد
ساجده نظری
دانشجوی دکتری رشته تخصص معماری از واحد شیراز و سرگروه اروند

معتقدم دانشجو زمانی که وارد دانشگاه می‌شود باید نسبت به همه موضع‌ها دید تحلیلی داشته باشند. برگزاری این کرسی‌ها باعث می‌‌شود گزاره‌های مشخصی برای بررسی دوبعد موافق و مخالف برای افراد تعریف شود و اگر کسی صرفا در جایگاه موافق یا مخالف قرار بگیرد، دلیل بر توانایی دانشجو در بیان و تحلیل او است که می‌تواند عنوان را شاخص و تحلیل کند و راهکار ارائه دهد. معتقدم سال گذشته نواقصی وجود داشت و اگر بر روند به همان کیفیت اجرایی سابق آن ادامه پیدا کند؛ به‌طور حتم پیشرفت زیادی حاصل نمی‌شود. دانشگاه آزاد این فرصت را به وجود آورده که اگر نقدی بر اجرای کرسی‌ها وارد است؛ بتوانیم آن را با فراغ بال مطرح و بتوانیم آینده بهتری را رقم بزنیم، زیرا می‌توانیم چالش‌ها و تغییرات را به‌خوبی دیده و درنهایت می‌توان بهترین‌ها را انتخاب کرد. البته با توجه به شرایط کرونا، تعدادی از کرسی‌ها به‌صورت مجازی اجرا می‌شدند؛ این مجازی بودن باعث ابهام در قضاوت ببین دانشجویان می‌شد. در کرسی حضوری ابزار دست هر دانشجو اعضای بدن و حرکات بدن او است که می‌تواند برای هر تیم کسب امتیاز کند که در فضای مجازی این فرصت از دست می‌رود. از نقاط مثبت نیز می‌توان به داورها و سلیقه‌ای عمل نکردن آنها اشاره کرد که نگاه تحلیلی به مسائل داشتند و این امر بسیار ارزشمند بوده و قطعا جای تقدیر نیز خواهد داشت.

 نقش پدری دانشگاه آزاد در برگزاری رویداد کرسی‌های آزاداندیشی
بنیامین سعیدی
سرگروه دکتر شهیدی سه از واحد زنجان و برگزیده مرحله کشوری

محور اقتصاد یکی از محورهایی است که باید در زمان طولانی‌تری پیرامون آن سخن گفت و تنها یک متغیر مشخص ندارد. همچنین نبود این بستر در دانشگاه‌ها باعث شده به این مبحث اجحاف شود ولی برگزاری این رویدادها سبب شده مطالعه درخصوص مسائل اقتصادی زیاد و به آگاهی عمومی افزوده شود. امید داشتیم این جلسات عمومی برگزار شود که متاسفانه به علت شیوع و همه‌گیری پاندمی کرونا این مهم میسر نشد. امروزه برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه به روحیه مطالبه‌گری بسیار تاکید شده اما اگر این مطالبه‌گری در خارج از دانشگاه و به‌صورت آکادمیک نباشد، قطعا منحرف خواهد شد. پیگیری اجرای کرسی‌های‌ آزاداندیشی توسط دانشگاه این مسیر را بسیار هدفمند و دقیق پیش خواهد برد. من معتقدم دانشگاه آزاد مانند یک پدر فرزندان خودش را کنار هم جمع کرده تا به این مسائل به‌صورت آکادمیک بپردازند.

 کرسی‌های آزاداندیشی موجب ایجاد دغدغه در دانشجویان شد
حدیث کیانی
برگزیده مرحله کشوری دومین دوره رویداد و دانشجوی رشته حسابداری از واحد کرمانشاه

به وجود آمدن این جریان در دانشگاه‌ها مهم و بسیار مفید است، زیرا باعث می‌شود دانشجو دغدغه‌مند شود و به دنبال جواب‌ سوال‌ها برود. همچنین باعث ایجاد تفکر جدید در دانشجویان شده و فضای دانشگاه را فراتر از محیط صرفا درسی می‌برد. زمانی که دانشجویان خود را در مسائل جامعه و اتقافات کشور سهیم بدانند و این اهمیت را احساس کنند، بسیار ارزشمند است. معتقدم دانشجویان در آینده از افراد تاثیرگذار جامعه خواهند بود، بنابراین اگر از محیطی مانند دانشگاه این نگاه و توانایی به وجود آید، نتیجه بهتری نیز به همراه خواهد داشت. من معتقدم برگزاری این کرسی‌ها باعث می‌شود دانشجویان درگیر مسائل جامعه شوند. به عقیده من در کل نقطه منفی زیادی وجود ندارد تنها اگر همه دانشجویان در یک شرایط برابر باهم شرکت کنند بسیار خوب است، چون برخی استاد راهنما دارند و برخی از این فرصت محروم هستند. گاهی من- که دانشجوی ترم دوم هستم- با دانشجویان کارشناسی و ارشد و دکتری روبه‌رو می‌شوم. دانشگاه آزاد بسیار حامی و پشتوانه برگزاری این رویداد بود.

 برنده اصلی رویداد آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی است
مرتضی کلهر
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد کرمانشاه

جریان آزاداندیشی همواره موردنظر مقام‌معظم‌رهبری بوده و اجرای آن باعث ایجاد گفتمان و تربیت اسلامی در میان دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور می‌شود. امید است این جریان ادامه داشته باشد و این نگاه گفتمانی در همه وجوه جامعه جاری و ساری شود.
زمانی که دانشجویان به‌عنوان رکن پیشرفت جامعه در زیر یک سقف اندیشه‌های خود را آزادانه بیان و تبادل آرا و نظر می‌کنند بر دیگر قسمت‌های جامعه نیز اثر خواهد داشت. همین امر باعث می‌شود دیگر قسمت‌های جامعه نیز به سمت بالندگی و رشد حرکت کند. پرچم کرسی‌های آزاداندیشی با همه تاکیدی که مقام‌معظم‌رهبری بر این موضوع داشتند؛ به‌نوعی بر زمین مانده بود و دانشگاه آزاد آن را به اهتزاز درآورد و معتقدم امروز نیز برنده اصلی این رویداد دانشگاه آزاد اسلامی شده است. به‌طور قطع متولیان امر موارد مورد نیاز را در نظر خواهند گرفت و تداوم برگزاری این کرسی‌ها باید در درجه اول اهمیت باشد. پس از آن به سمت ایجاد گفتمان علمی‌تر و فرهنگی‌تر که مبتنی بر مستندات علمی بیشتری است باید حرکت کرد.

 آزاداندیشی باعث تحرک جامعه و دانشگاه می‌شود
محمدرسول محمدی‌نژاد
دانشجوی واحد رفسنجان و برگزیده مرحله کشوری

آزاداندیشی باعث تحرک و فعالیت پویا در جامعه و دانشگاه می‌شود و می‌تواند ذهن کشور را از رکود خارج کند. این فرمان بزرگی بود که مقام‌معظم‌رهبری آن را داده‌اند و اجرای آن را طلب کرده‌اند، برای مثال جمع‌آوری چندین هزار دانشجو درکنار هم و تفکر و هم‌اندیشی که با هم داشتند، رکود را از بین برده و امتیاز زیادی برای جامعه دارد. جامعه ما که تحت تهاجم فرهنگی است و بیگانگان درصدد اجرای سلطه خود بر آن هستند، نیاز دارد تا رشد فکری دانشجو در آن رشد کند که با اجرای این رویداد این امر ممکن شده است. دانشگاه آزاد توانست بستر مناسبی را در سطح کشور در مرحله ابتدایی به‌صورت مجازی برای حدود 100 تیم به وجود بیاورد، پس از آن به هشت تیم رسید و توانستیم به مرحله حضوری برسیم.
در این میان نباید از تاثیر جریان آزاداندیشی روی دانشجویان و جامعه دانشگاهی غافل بود. اگر دانشجو به‌عنوان عضوی از اعضای جامعه تاثیر بگیرد به‌طور قطع این تاثیر روی جامعه نیز به وجود خواهد آمد. زمانی که دانشجو در اجتماع خود درخصوص مسائل مختلفی که در کرسی‌ها اجرا می‌شود، سخن گفته و نظرات خود را بیان کند، باعث روشن شدن بسیاری از مسائل خواهد شد.
من معتقدم برگزاری این رویداد نقاط مثبت زیادی داشت و توانسته بود روی چالش‌های جامعه کنونی ما تاکید کرده و به آنها به‌خوبی بپردازد. تنها نقاط منفی که می‌توان به آن اشاره کرد مشکلات فنی بود که در جریان برگزاری مراحل پایانی به وجود آمد. این نقاط ضعف برای سال‌های دیگر می‌تواند رفع و مشکلات را تسهیل کرد.

 دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار جریان آزاداندیشی کشور است
مهدی مهدوی‌نکو
دانشجوی دکتری رشته عمومی دامپزشکی واحد کرج

من معتقدم برگزاری مناظره‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی بستر مناسبی را ایجاد و دانشجویان را وادار می‌کند تا در مسائل مهم جامعه درگیر شوند. این امر باعث می‌شود تمرینی برای بیان و اندیشه دانشجویان شده و تعامل خوبی بین استان‌های کشور ایجاد شود. البته این برای حرکت هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد و باید موضوعات به سمتی پیش روند که درمورد چند مورد از مسائل کشور و جامعه به نتیجه قطعی و جمع‌بندی رسید و نباید این کرسی‌ها تنها برگزار شوند و به همین اجرای آن بسنده کرد. دانشگاه آزاد به‌عنوان پرچمدار این رویداد عمل کرده و مورد توجه مقام‌معظم‌رهبری نیز قرار گرفته است. امید است این حرکت ادامه‌دار باشد و دیگر دانشگاه‌ها هم به تأسی از دانشگاه آزاد این جریان را به سمت یک رویکرد ملی پیش ببرند.
نکته دیگری که نباید از آن غافل شد تاثیر این رویداد روی دانشجویان است، زیرا فن بیان دانشجو را بهبود می‌بخشد. از دیگر نقاط مثبت آن نیز می‌توان به تفکر در موضوعات اساسی جامعه اشاره کرد. از نقاط ضعف آن هم اینکه باید گزاره‌ها بیشتر شوند تا در حوزه فرهنگ جای بحث بیشتری شکل بگیرد، برای مثال در سال گذشته یکی از موضوعات با وجود پیام‌رسان غربی استفاده از پیام‌رسان داخلی بی‌معناست. این عنوان یک رویکرد مطلق بوده و خیلی جای بحث نداشته و برنده از قبل معلوم بوده است. به عقیده من برخی موضوعات یک‌جانبه هستند و کار تیم مقابل را بسیار سخت می‌کنند که البته این موضوع در امسال بسیار کمتر شده بود.

باید در انتخاب گزاره‌ها دقیق‌تر عمل شود
مسعود حقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از واحد آزادشهر و سرگروه تیم ذوالفقار

 به عقیده من برگزاری رویداد آزاداندیشی ایده بسیار لازم و مثبت بود تا دانشجویان بتوانند اندیشه خود را بدون مورد قضاوت قرار گرفتن بازگو کنند و داورها به آن نظرات امتیاز دهند. دانشجویان باید به‌صورت موافق و مخالف به مباحثه بپردازند و ممکن است خود دانشجو هم‌نظر با جایگاهی که قرار گرفته نباشد. این امر کمک می‌کند دانشجو بتواند خود را در مقام تحلیل قرار داده، به حقایق مسلم‌تری برساند که به عقیده من برای رشد و تکامل دانشجویان است. امیدواریم با توجه به شور و علاقه دانشجویان این کرسی‌ها ادامه‌دار باشند و مسئولان آن را جدی‌تر دنبال کنند.
اینک فضای تعاملی بین دانشجویان به وجود آمده و این موضوع کمک می‌کند افراد بتوانند به‌صورت گروهی با هم تعامل داشته باشند. این آموزش باعث می‌شود دانشجویان با فراگیری کار گروهی در زندگی آینده و کاری خود نیز بهتر عمل کنند. درخصوص نقطه مثبت این رویداد باید به حضور و استقبال دانشجویان از همه کشور اشاره کرد. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد و امید است در دوره‌های بعدی این نقاط ضعف برطرف شوند برای مثال برگزاری این جلسات با امتحانات دانشجویی همزمان شده است یا گزاره‌ها به‌نوعی بیان می‌شود که بار اثباتی و نفی آن مشکل است و اکثر کسانی که مخالف ذات موضوع به دست‌شان رسیده در مسابقات بازنده شده‌اند. این امر القای ناامیدی می‌کند و گزاره‌ها باید به‌نوعی تهیه شوند که این مشکل را نداشته باشند.

در این رابطه لینک‌های زیر را بخوانید:

توپ کم‌توجهی به آزاداندیشی در زمین دانشجو! (لینک)

دانشگاه صرفا مدرک گرفتن نیست فضای گفت‌وگو فراهم است (لینک)

اقتصاد قوی عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذ‌ناپذیری کشور است (لینک)

مرتبط ها