کد خبر: 72213

داوران مرحله نهایی دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی چه گفتند؟

دانشگاه صرفا مدرک گرفتن نیست فضای گفت‌وگو فراهم است

برگزاری این رویداد موجب رشد و بالندگی دانشجویان دانشگاه آزاد می‌شود. تقریبا در این 6ماهی که این دوره‌ها را برگزار می‌کنیم، دانشجویان مرحله‌به‌مرحله قوی‌تر شده و با استناد بیشتری به مرحله نهایی وارد شده و برای آن تلاش می‌کنند.

یگانه عرب - راضیه فلاح، خبرنگار: مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد در راستای تحقق بیانات مقام‌معظم‌رهبری برای فراهم‌سازی بستری مناسب برای شنیدن نظرات دانشجویی و با هدف تقویت قدرت مناظره و گفتمان دانشجویی میان خانواده دانشگاه از 18 تا 22 خردادماه در واحد علوم‌وتحقیقات برگزار می‌شود. در مرحله نهایی دومین دوره این رویداد، 128 دانشجو در قالب 32 تیم در چهار محور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به رقابت خواهند پرداخت تا از میان آنها سه تیم در هر محور تعیین‌شده انتخاب شوند. رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی درنظر دارد در مسیر رشد و بالندگی دانشجویان و اظهارنظرهای منطقی و علمی برای مسائل روز کشور گام بردارد.
دومین دوره این رویداد به نسبت دوره نخست خود با افزایش کمی چشمگیری مواجه و میزبان سه‌هزار تیم بود؛ درصورتی‌که دوره نخست آن تنها هزار و 456 تیم در این رویداد شرکت کردند که این جریان بیانگر جریان فرهنگ آزاداندیشی در میان جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد است و کارویژه‌ای برای این دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود.
در این گزارش، ضمن بررسی دومین دوره رویداد ملی کرسی آزاداندیشی، با برخی داوران و تیم‌های برگزیده محورهای فرهنگی و اقتصادی گفت‌وگوهایی داشته و درخصوص ارزیابی کمی و کیفی این دوره از رویداد، اهمیت جریان آزاداندیشی، نقش دانشگاه آزاد در فرهنگ‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی، ملاک‌های داوری تیم‌ها و... به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد:
داوری‌ کرسی‌های آزاداندیشی روشمند و به دور از نظرات شخصی است


حمیدرضا جعفری، داور محور فرهنگی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، استادیار گروه معارف و معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران‌شرق است. او با اشاره به شاخص‌های ارزیابی دومین دوره این رویداد بیان کرد: «برخلاف آنچه ادعا می‌شود، جریان داوری این رویداد به‌هیچ‌عنوان سلیقگی و فردی نیست؛ بلکه داوری‌ها براساس شاخص‌ها و معیارهای از پیش تعیین‌شده بوده و داوران حق اعمال نظر باورها و سلیقه شخصی نداشته و موضع خودشان نسبت به آن موضوع را اعمال نمی‌کنند.»
وی افزود: «داوری‌ها در جریان کرسی‌های آزاداندیشی بسیار روشمند است. در این دو دوره فرمی تهیه شده و سوالات تعیین‌شده نمره‌گذاری یک تا پنج دارند. در شاخص‌های داوری بر چند محور تاکید داریم؛ نخست، اصول اخلاقی، این‌که جریان کرسی آزاداندیشی میدان جنگ است یا فضای گفت‌وگو عامیانه یا حتی فضای دانشگاهی اخلاقی و اصول‌مند است.»
جعفری با اشاره به دیگر شاخص‌های داوری توضیح داد: «فرآیندهای علمی و منطقی نیز از دیگر شاخص‌های داوری است، این‌که دانشجویان تا چه اندازه بر موضوع تحقیق کرده و یافته‌هایشان را بیان می‌کنند. قدرت تحلیل، چانه‌زنی و قدرت مناظره دانشجویان فارغ‌ از اینکه خود آنها به آن مساله اعتقاد دارند یا ندارند، نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شاخص دیگر، فن بیان و نحوه ارائه است، این‌که چه اندازه ارتباطات چشمی و کلامی خود را با گروه مقابل حفظ می‌کنند. ارائه موجز و مختصر، اشراف به موضوع ارائه و ابعاد مختلف آن، دغدغه‌مند بودن نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بهره‌مندی از بیانیه در موضوعات ارائه و نوع جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ارائه (تلفیقی از تجربه میدانی و تجربه دانشگاهی) از دیگر شاخص‌های داوری کرسی‌های آزاداندیشی است.»

دانشجویان با اشراف بیشتری در دوره دوم حاضر شدند
داور محور فرهنگی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی درخصوص تفاوت‌های دوره دوم رویداد نسبت به دوره نخست آن توضیح داد: «با توجه به اینکه دوره نخست در دوران کرونا نیز برگزار شد، اما دانشجویان این رویداد را بیشتر جدی گرفتند و با اشراف بیشتری در جریان آزاداندیشی حاضر شدند.»
وی ادامه داد: «در جلسه‌ای که با معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد داشتیم، قرار شد دوره هم‌اندیشی با داوران برای ارزیابی رویداد برگزار شود تا نقاط‌قوت و ضعف آن مطرح شود. برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه آزاد با این هدف بود که دانشجویان قدرت و روش مناظره را آموخته و این فرهنگ در دانشگاه ثبات پیدا کند؛ اما هدف غایی کرسی‌های آزاداندیشی فراتر است. آ‌نچه در ماده دو آیین‌نامه حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی نظام‌نامه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و سال 1388 نیز مقام‌معظم‌رهبری تاکید ویژه‌ای به آن داشتند، فراتر از آن‌چیزی است که در رویداد با آن مواجه هستیم.»
به‌گفته معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شرق، گفت‌وگوهای علمی در فضای آکادمیک چند حسن دارد؛ نخست آنکه دانشجو در جریان این رویدادها، هویت پیدا می‌کند تا در فضای علمی ورود کرده و دیدگاه‌هایش شنیده شود. دوم آن‌‌که دانشجو با دیدن این فضا متوجه خواهد شد دانشگاه صرفا مدرک گرفتن نیست بلکه در این محیط، فضای علمی گفتمان فراهم است. مورد سوم نیز این است که دانشجو توسط مسئولان دیده شده و حس ارزش‌مندی پیدا می‌کند. البته مهم‌ترین نکته این است که دانشجویان دیگر به‌جای آن‌که با تحکم حرف خود را مطرح کنند، در فضای علمی و با اقناع حرف خود را بیان می‌کنند.»

دبیر محور فرهنگی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی:
رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی بستری برای رشد و بالندگی دانشجویان

لیلا نیرومند، دبیر محور فرهنگی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات‌علمی گروه ارتباطات واحد تهران‌شمال یکی دیگر از داوران است. او با اشاره به تاثیر برگزاری این رویداد در افزایش جریان آزاداندیشی در کشور بیان کرد: «برگزاری این رویداد موجب رشد و بالندگی دانشجویان دانشگاه آزاد می‌شود. تقریبا در این 6ماهی که این دوره‌ها را برگزار می‌کنیم، دانشجویان مرحله‌به‌مرحله قوی‌تر شده و با استناد بیشتری به مرحله نهایی وارد شده و برای آن تلاش می‌کنند.»
وی با اشاره به ارزیابی کمی و کیفی دومین دوره رویداد نسبت به دوره نخست آن گفت: «هر دوره ویژگی‌ و خصوصیات خاص خود را دارد؛ اما اصلی‌ترین تفاوت این دو دوره آن است که نواقصی که در دوره نخست رویداد با آن مواجه بودیم، دیگر در دوره دوم رویداد وجود ندارد. مزیت دیگر برگزاری دومین دوره این است که کارشناسان و مشاورانی را برای شرکت‌کنندگان تعیین کردیم که دانشجویان می‌توانستند از استادان مشاور کمک گرفته تا مسیر فعالیت‌شان را تسهیل کنند.»

این تعامل و گفتمان میان دانشگاهیان باید تداوم داشته ‌باشد
نیرومند ادامه داد: «برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی نه در یک مدت زمان کوتاه، بلکه باید در تمام طول سال جریان پیدا کند و این تعامل و گفتمان میان دانشگاهیان وجود داشته ‌باشد تا بتوانند مسائل مهم روز کشور را مورد بررسی قرار داده و آگاهی و بینش کاملی به آن پیدا کرده و بتوانند در جایگاه‌های مختلف مسائل را به‌خوبی تحلیل کرده و از قدرت استدلال بالایی برخوردار شوند.» دبیر محور فرهنگی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی با اشاره به شاخص‌های ملاک داوری در بخش فرهنگی اضافه کرد: «شاخص‌های ارزیابی و داوری کرسی‌ها خوب و موثر است؛ اما پیشنهاد داده‌ایم بازنگری‌هایی در فرم‌های داوری صورت بگیرد؛ چراکه باید مسیر روبه‌رشدی را درپیش بگیریم.» وی در پایان بیان کرد: «البته یکی از اقداماتی که قرار است پس از برگزاری رویداد انجام بدهیم، برگزاری نشست‌هایی برای نقد و ارزیابی داوران، جریان داوری، نحوه برگزاری دومین دوره رویداد، و... است تا بتوانیم برای دوره سوم این جریان فرهنگی که مقام‌معظم‌رهبری نیز تاکید بسیاری نسبت به آن داشتند، شرایط خوب و مثبتی را برای دانشجویان در مسیر آزاداندیشی فراهم کنیم.»

عضو هیات‌علمی گروه آموزشی اقتصاد واحد تهران‌مرکزی:
جریان کرسی‌های آزاداندیشی موجب رشد دانشجویان می‌شود

محمد مجدعاملی، داور محور اقتصادی مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات‌علمی گروه آموزشی اقتصاد واحد تهران‌مرکزی است. او نیز با اشاره به اینکه رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، با فکر و ایده‌ای خلاق برگزار شده ‌است، گفت: «جریان کرسی‌های آزاداندیشی موجب ارتقا و رشد دانشجویان برای اظهارنظرهای منطقی و علمی می‌شود. در گذشته چنین رویدادهای آزاداندیشی و گفتمان دانشجویی را در سطح دانشگاهی نداشتیم که دانشجو در موضوعی تحقیق و پژوهش داشته‌ و براساس آن درخصوص موضوع از پیش تعیین‌شده، صحبت و گفتمان دوطرفه داشته‌ باشد.»
وی عنوان کرد: «اصلی‌ترین مزیت دوره دوم نسبت به دوره نخست که مجازی بود، حضوری برگزار شدن رویداد است که این امکان را برای دیدار حضوری دانشجویان و تیم‌ها برای اظهارنظر و گفتمان بهتر و آسان‌تر فراهم می‌کند. از طرفی دیگر داوران بهتر می‌توانند ارزیابی بیشتری نسبت به عملکرد دانشجویان در جریان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تعامل‌شان در آن داشته ‌باشند.»
وی با اشاره به شاخص‌های داوری رویداد گفت: «برای داوری، یک فرم ارزشیابی برای طرفین کرسی آزاداندیشی، یعنی گروه موافق و منتقد طراحی شده‌ که این فرم‌ها در پنج قسمت با چهار سوال طراحی شده‌ است و از یک تا پنج نمره امتیاز دارند. سوالاتی که بسیار مثبت و براساس دقت بالا تنظیم شده ‌است تا بتواند داوری عادلانه‌ای برای شرکت‌کنندگان رقم بزند.»
مجدعاملی تاکید کرد: «دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، روندی مثبت و موفق است که هم برای دانشجویان، داوران و استادان و حتی برای جامعه نیز آموزنده و موثر است. امیدواریم برگزاری این کرسی‌ها در جامعه دانشگاه آزاد گسترش پیدا کند.»

 امکان تعامل داوران با شرکت‌کنندگان رویداد فراهم شود
عضو هیات‌علمی گروه آموزشی اقتصاد واحد تهران‌مرکزی با اشاره به یکی از پیشنهادهای خود برای بهبود جریان برگزاری این رویداد عنوان کرد: «اگر برای دوره‌های بعد، امکان اظهارنظر و تعامل داوران با شرکت‌کنندگان در جریان داوری فراهم شود، می‌تواند نقطه مثبت بیشتری برای این رویداد باشد.»

در این رابطه لینک‌های زیر را بخوانید:

توپ کم‌توجهی به آزاداندیشی در زمین دانشجو! (لینک)

اقتصاد قوی عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذ‌ناپذیری کشور است (لینک)

مثبت و منفی رویداد دوم زیر ذره‌بین دانشجویان (لینک)

مرتبط ها