کد خبر: 72197

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانش‌بنیان‌های حوزه روانشناسی با کمک دانشگاه آزاد اسلامی تقویت می‌شوند

درحال حاضر که دانشگاه‌ها باز شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ جامعه و دانشجویان در شرایط ویژه‌ای هستند. از منظر روانشناسی باید یک غربالگری و ارزیابی روی قشر دانشجو صورت بگیرد و اگر آسیب‌هایی وجود دارد این آسیب‌ها درمان شوند و اگر آسیبی نبود توانمندی‌های افراد افزوده شود.

راضیه فلاح، خبرنگار: محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران و دانشیار دانشگاه خوارزمی یکی از میهمانان غرفه روزنامه «فرهیختگان» در رویداد عصر ملی امید بود. رویدادی که از هشتم تا یازدهم خردادماه امسال در مصلی امام خمینی برگزار و ظرفیت‌های فناورانه دانشگاه در معرض دید همگان قرار گرفت. حاتمی در گفت‌وگو با «فرهیحتگان» از انعقاد تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه خوارزمی و دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه روانشناسی و مشاوره‌ای، برگزاری استارتاپ، برگزاری همایش‌های خبر داد. او همچنین معتقد است نقش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در توانمندسازی دانشجویان بسیار پررنگ است. موضوعی که در دانشگاه‌های دولتی دیده نمی‌شود. محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران درخصوص ارزیابی که از رویداد ملی عصر امید داشت، اظهار کرد: «استقبالی که از مراکز دانش‌‌بنیان در رویداد عصر امید شده و کمیت حضور شرکت‌های مختلف در نمایشگاه بسیار جذاب است. این استقبال نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی روی مسائل دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف که توجه ویژه مقام‌معظم‌رهبری را نیز به همراه دارد؛ فعالیت کرده است.»
او در ادامه با اشاره به دوران پساکرونا و شرایط ویژه گفت: «به‌عنوان یک روانشناس معتقدم مسائلی که مردم دنیا در ایام پساکرونا با آن سروکار دارند اهمیت دارد. درحال حاضر جامعه وارد شرایط ویژه و حساس بعد از دو سال فشار روانی کرونا شده و به‌طور طبیعی مردم بعد از تجربه یک فشار روانی وارد شرایط ویژه و حساسی شده‌اند؛ به‌خصوص کرونا که ابهامات زیادی را نیز با خود به همراه داشت و 6 پیک را پشت سر گذاشت.»
حاتمی درمورد فضای غالب بر دانشگاه‌ها در ایام پساکرونا، عنوان کرد: «فشار دو ساله کرونا بر همه اقشار جامعه بود و این فشارها باعث بسیاری از اختلالات و بیماری‌های روانی می‌شود. اما این فشار و استرس بیشتر روی دو قشر از اعضای جامعه یعنی کودکان و جوانان حاکم شده بود. علت آن نیز داشتن انرژی فزاینده روی این اقشار بود که با تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت‌ها آنها نیز کاهش یافته و عدم تخلیه انرژی آنها باعث فشار بیشتری نیز شده بود.»

  باید غربالگری و ارزیابی پساکرونایی روی دانشجویان صورت بگیرد
او اضافه کرد: «درحال حاضر که دانشگاه‌ها باز شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ جامعه و دانشجویان در شرایط ویژه‌ای هستند. از منظر روانشناسی باید یک غربالگری و ارزیابی روی قشر دانشجو صورت بگیرد و اگر آسیب‌هایی وجود دارد این آسیب‌ها درمان شوند و اگر آسیبی نبود توانمندی‌های افراد افزوده شود. نیاز است تا اقشار مختلف جامعه تحت نظر روانشناسان و مشاورها قرار بگیرند و از خدمات این طیف نهادینه و فرهنگ‌سازی شوند.»

  جامعه در حوزه سلامت روان به‌شدت نیازمند ایده است
رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران درباره استارتاپ‌ها و ایده‌های برتر حوزه روانشناسی در رویداد ملی عصر امید، گفت: «جامعه در حوزه سلامت روان به‌شدت نیازمند ایده است و جوانان نیز یک ظرفیت بسیار بالایی دارند و درحال حاضر 300 هزار دانشجو در رشته روانشناسی و مشاوره در کشور تحصیل می‌کنند. چند روز قبل، طی جلسه‌ای که با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و باشگاه پژوهشگران برگزار شد؛ نیاز شدید جامعه به ایده‌ها و خلاقیت را در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها نیز مطرح شد. این باشگاه می‌تواند بیشتر فعالیت داشته ‌باشد و می‌تواند دور‌ه‌ها‌ی استارتاپی را برای دانشجویان و جوانان برگزار کند.»
حاتمی اضافه کرد: «تفاهمنامه‌ای بین ما و دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه روانشناسی و مشاوره‌ای، برگزاری استارتاپ، برگزاری همایش‌های این حوزه منعقد شد.»
او درخصوص ظرفیت‌های موجود حوزه روانشناسی و دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی کارهای خوب و خلاقانه‌ای را در این سال‌ها انجام داده برای مثال برگزاری رویداد عصر امید بسیار جالب و جذاب بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با برنامه‌ریزی که انجام داده افراد بسیاری را در غالب این رویداد کنارهم قرار دهد که بسیاری نتایج مثبت به همراه خواهد داشت. باشگاه پژوهشگران جوان نیز یکی از اقدامات بسیار مثبت دانشگاه در توانمندسازی دانشجویان، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌هاست که نمونه آن در دانشگاه‌های دولتی بسیار کمتر دیده می‌شود.»
رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران درباره ظرفیت‌های گسترده دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی از ظرفیت‌ها استفاده می‌کند. برای مثال در ستاد مبارزه با کرونا پیش‌قدم شد تا امکانات خود مانند خوابگاه را در اختیار دانشگاه‌های دیگر قرار دهد. باید به دانشگاه آزاد اسلامی برای تحرک و فرصتی که برای ایده‌پردازی با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد تبریک گفت.»
حاتمی درمورد انتظاراتی از دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره وجود دارد، اظهار کرد: «انتظار می‌رود نقش‌آفرینی جدی‌تری برای فعالیت دانشجویان رشته‌های روانشناسی را با کمک دانشگاه آزاد اسلامی شاهد باشیم و توقع داریم تا این دانشگاه بتواند با استفاده از قابلیت‌هایی که دارد تحرک لازم را ایجاد کند.»
او از برگزرای ملی آسیب‌شناسی و روانشناسی ایام پساکرونا خبر داد و گفت: «در تاریخ ششم و هفتم مرداد ماه همایش ملی آسیب‌شناسی و مداخلات روانشناختی دوران کرونا و پساکرونا در اجلاس سران برگزار خواهد شد. در این همایش تجربیاتی که افراد از زمان کرونا و پساکرونا داشته را مطرح و براساس آن یک سند تنظیم خواهد شد. به‌طور قطع در آن همایش نیز نقش دانشجویان و دانشگاه‌ها در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مطرح خواهد شد.»

مرتبط ها