کد خبر: 72104

مجیدی با رکوردشکنی قهرمان شد و دوباره استقلال را قال گذاشت!

هفتمین جدایی آقای رکورد

فرهاد مجیدی، سرمربی فصل گذشته استقلال، فصل آینده به‌عنوان سرمربی الاتحاد کلبا در امارات به فعالیت خواهد پرداخت تا به این ترتیب از میان نسل جدید و جوان مربیان ایرانی، مجیدی سردمدار این ماجرا شده و به‌عنوان اولین لژیونر مربیگری در دوران جدید لقب بگیرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: فرهاد مجیدی، سرمربی فصل گذشته استقلال، فصل آینده به‌عنوان سرمربی الاتحاد کلبا در امارات به فعالیت خواهد پرداخت تا به این ترتیب از میان نسل جدید و جوان مربیان ایرانی، مجیدی سردمدار این ماجرا شده و به‌عنوان اولین لژیونر مربیگری در دوران جدید لقب بگیرد. این چهره هفته قبل همین روز با استقلال جام‌قهرمانی لیگ برتر را فتح کرد اما درست در همان روز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر جدایی مجیدی باعث شد تا آن‌طور که باید و شاید این قهرمانی به مذاق هواداران آبی خوش نیاید و درنهایت هم این جدایی مثل آب سردی بود بر پیکر آنها. هرچند در زمان خداحافظی از مستطیل سبز هم شاهد چنین رفتاری از آقای شماره 7 بودیم تا به این ترتیب مجیدی بعد از سال‌ها یک‌بار دیگر این امر را به اثبات برساند که بیشتر از هر ژانری به سوررئال و تعلیق و سردرگمی علاقه‌مند است. مجیدی ساعاتی پس از قطع همکاری رسمی با استقلال و بعد از مجوزی که باشگاه ایرانی برای وی صادر کرد، قراردادش با الاتحاد کلبا را امضا کرد؛ باشگاهی که از همان روزهای اول شایعات درباره جدایی مجیدی، نامش به‌عنوان مقصد اصلی او مطرح بود. قرارداد مجیدی و الاتحاد کلبا، یک‌‌ساله و قابل‌تمدید برای یک‌سال دیگر است. البته درکنار الاتحاد از تیم‌هایی مانند عجمان و الوصل هم به‌عنوان مقصد احتمالی مجیدی نام برده می‌شد اما درنهایت فرهاد تیمی کم‌نام و نشان را برای ادامه فعالیت انتخاب کرد؛ هرچند شنیده می‌شود مقصد نهایی او در امارات، الوصل است؛ چراکه این چهره قصد دارد خاطرات خوش زمان بازیگری در امارات با پیراهن زرد الوصل را این‌بار در ردای مربیگری تکرار کند. رسانه باشگاه الاتحاد کلبا در خبر معرفی مجیدی نوشت: «مدیریت باشگاه فوتبال اتحاد کلبا براساس پیشنهاد کمیته فنی این باشگاه به سرپرستی محمد عبدالله الذابی، عیسی بوسیم مربی و عادل محمد مشاور فنی، برای فصل آینده با فرهاد مجیدی سرمربی ایرانی قرارداد بست. این تیم فصل پیش، در رده یازدهم لیگ 14 تیمی امارات قرار گرفت.» به‌همین واسطه و بعد از یک جدایی قریب‌الوقوع دیگر فرهاد از استقلال در ابتدا عملکرد این سرمربی در زمان حضور در استقلال را بررسی می‌کنیم.

 آقای رکورد
فرهاد مجیدی پس از 3 مقطع مربیگری در استقلال، تصمیم به ادامه دوران مربیگری خود در خارج از ایران گرفت. این مربی 2 بار تا آستانه قهرمانی در جام‌ حذفی پیش رفت ولی در کسب آن ناکام ماند اما در لیگ توانست به حسرت طرفداران استقلال بعد از 9 سال خاتمه دهد. این درحالی است که این مربی بالاترین میانگین امتیازی که یک مربی در تاریخ لیگ برتر کسب کرده را به نام خود ثبت کرده است.
مجیدی که زودتر از هر سرمربی دیگری در رقابت‌های لیگ برتر در تعداد بازی‌های خود به 100 امتیاز رسید، در 3 دوره سرمربیگری در استقلال در 84 بازی در رقابت‌های مختلف با آبی‌پوشان 46 برد را کسب کرده، 29 مساوی را با استقلال به ثبت رسانده و 9 شکست را متحمل شده است. البته این سرمربی در دو دیدار از سری رقابت‌های حذفی نیز مقابل نساجی و فولاد امسال و سال گذشته در ضربات پنالتی شکست خورد اما چون در قوانین فوتبال برد‌وباخت در ضربات پنالتی محسوب نمی‌شوند، نتیجه این دو دیدار در تساوی‌های استقلال همراه با فرهاد مجیدی به ثبت رسیده است.
122گل زده و 57 گل خورده نیز آمار مردی است که استقلالی‌ها برای کسب ستاره سوم به وی امید بسته بودند اما درنهایت این امر در برهه زمانی فعلی با جدایی مجیدی محقق نشد تا با جدایی این سرمربی از جمع آبی‌ها، نام این چهره یک‌بار دیگر به‌عنوان آلترناتیو سرمربیان بعدی استقلال به‌طور طبیعی مطرح باشد.
همه اینها درحالی هستند که اگر بخواهیم به افتخارات تیمی استقلال در زمان مجیدی اشاره کنیم، این چهره همراه با آبی‌پوشان یک جام قهرمانی لیگ برتر، دو نایب‌قهرمانی حذفی را کسب کرد اما در لیگ قهرمانان نیز با وجود کسب نتایج فوق‌العاده در بازی‌های پلی‌آف در مرتبه اول و مرحله گروهی در مرتبه دوم، در دور اول از ادامه همراهی استقلال سر باز زد و در دور بعدی نیز در همان دیدار نخست مرحله حذفی یعنی یک‌هشتم نهایی رقابت را به الهلال واگذار کرد تا مجیدی حداقل در آسیا با استقلال به‌عنوان سرمربی به توفیقی نرسیده باشد.
این مربی از لحاظ میانگین امتیاز در هر مسابقه در لیگ برتر با میانگین 2.08 بالاتر از مربیانی مانند برانکو ایوانکوویچ و محرم نویدکیا قرار گرفت. همچنین استقلال همراه با مجیدی در رقابت‌های لیگ برتر در فصل بیست‌ویکم که به قهرمانی رسید، از 30 دیدار خود در 19 مسابقه به پیروزی رسید و 11 تساوی به دست آورد و درنهایت بدون شکست قهرمان شد که در لیگ برتر تاکنون سابقه نداشت. همچنین در این دیدارها آبی‌ها 39 گل‌زده را به ثبت رساندند و تنها 10 گل خورده داشتند.

 همه باخت‌های آبی با فرهاد
استقلال با فرهاد مجیدی در 84 دیداری که برگزار کرد در 11 دیدار شکست خورد که 2 دیدار آن در ضربات پنالتی در جام‌حذفی بود. دو دیداری که اگرچه طبق قوانین فیفا شکست محسوب نمی‌شوند اما در هر صورت با ناکامی در این دو دیدار استقلالی‌ها یک جام قهرمانی حذفی و یک صعود به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها را از دست دادند.
جالب اینکه مجیدی در اولین سال سرمربیگری خود در استقلال که نصفه‌نیمه هم بود باز هم شکستی را متحمل نشد و در لیگ و آسیا 3 پیروزی و دو تساوی را با استقلال ثبت کرد، اما در ادامه و در فصلی که این مربی به‌جای استراماچونی به روی نیمکت آبی‌ها بازگشته بود نخستین شکست خود را در آسیا مقابل الاهلی متحمل شد و در لیگ هم دو شکست پیاپی مقابل فولاد و گل‌گهر این تیم را از قهرمانی دور کرد و درنهایت هم شکست از تراکتور ضمن گرفتن قهرمانی حذفی از استقلال، پایان کار مجیدی در دومین دوره مربیگری او در این باشگاه بود.
در دوره سوم که مجیدی به‌عنوان سرمربی استقلال این‌بار به‌جای محمود فکری به میادین بازگشت، شکست‌های آبی‌ها از آسیا و در رقابت‌های مرحله گروهی فصل گذشته در گروه موسوم به مرگ با شکست سنگین 4 بر 3 مقابل الدحیل آغاز شد. درنهایت اگرچه آبی‌ها از این گروه صعود کردند اما دو شکست پیاپی بدموقع دیگر در لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس باعث شد رویاهای قهرمانی استقلال در لیگ بیستم به این ترتیب نقش برآب شود.
در ادامه همین فصل و در بازی پایانی استقلال آخرین شکست خود در رقابت‌های لیگ برتر تا امروز مقابل سپاهان را به ثبت رساند و درنهایت هم نهمین باخت استقلال در دوران مربیگری فرهاد مجیدی دیدار مقابل الهلال بود که در یکی از حساس‌ترین و حیثیتی‌ترین دیدارها، استقلال بازی را واگذار کرد تا از صعود به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا محروم شود.

 پیروزی‌های شیرین
اگرچه مثل شکست، برتری در ضربات پنالتی هم برد به شمار نمی‌رود اما دو پیروزی مقابل پرسپولیس در جام‌حذفی با ضربات پنالتی از خاطرات خوشی هستند که این سرمربی در دوران حضور خود در استقلال با این تیم برای هواداران این باشگاه به ثبت رساند. با این حال دو برد پرگل استقلال در پلی‌آف دو فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا مقابل الکویت و الریان درحالی که این تیم در آغاز کار مجیدی با شرایطی اسفناک راهی این رقابت‌ها شده بود نیز از نقاط‌عطف‌ دوران سرمربیگری مجیدی در استقلال محسوب می‌شود، ضمن اینکه این مربی در فصل قبل در گروهی سخت نیز با برتری مقابل الشرطه و الاهلی موجبات صعود آبی‌ها به مرحله حذفی را فراهم کرده بود.
همچنین دو برتری مقابل سپاهان دو فصل پیش و گل‌گهر فصل پیش درحالی که مجیدی با رقیب اصلی خود یعنی امیر قلعه‌نویی به‌صورت مستقیم می‌جنگید هم برای استقلالی‌ها از خاطرات خوش دوران حضور مجیدی در استقلال به شمار می‌رود.
در فصل جاری نیز پیروزی مقابل هریک از تیم‌های مدعی مانند سپاهان و فولاد درکنار برتری مقابل پدیده در بازی برگشت که استقلال را به قهرمانی نزدیک کرد، درکنار نتیجه تساوی در دیدار برگشت دربی از نقاط‌عطف حضور مجیدی در استقلال فصل بیست‌ویکم بود.

 همه رکوردهایی که جابه‌جا شد
استقلال همراه با مجیدی در فصل جاری بیشتر رکوردهای لیگ برتر ازجمله شکست‌ناپذیری، بیشترین برد متوالی، کمترین گل خورده، بیشترین امتیاز و برخی رکوردهای دیگر را جابه‌جا کرد.

 هفتمین جدایی
فرهاد مجیدی یک عادت تکراری دارد؛ هر بار که موفق عمل کرد و هر بار که قصد داشت خودش را تا ساخته شدن یک بت برای هواداران مطرح کند، با هجرت و کناره‌گیری باعث شد تا همان خاطرات خوش هم به بوته فراموشی سپرده شود.
این جدایی‌های ناگهانی از سال‌های دور و در زمانی که فرهاد به‌عنوان یک مهاجم جوان در استقلال توپ می‌زد آغاز شد و درحالی‌که این مهاجم قهرمانی جام آزادگان را به همراه استقلال کسب کرده بود در ادامه و به خاطر اتفاقات جنجالی در شیراز 6 ماه محروم و برای اولین بار از جمع آبی‌ها جدا شد. بعدا برخی این گمانه‌زنی را مطرح کردند که این اتفاقات یک پازل از پیش طراحی شده بود تا به این واسطه فرهاد با محرومیت مواجه شده و به این ترتیب مانعی برای جدایی پیش رو نداشته باشد.
در ادامه قصه جدایی فرهاد از استقلال در سال‌های دور یک بار دیگر و پس از حضور کوتاه‌مدت این چهره کاریزماتیک تکرار شد اما در بازگشت دوباره این چهره بعد از 7 سال از امارات، این بار درحالی که استقلال یک عنوان قهرمانی لیگ و جام حذفی را با وی کسب کرده بود، یک بار دیگر به بهانه برخی مشکلات خانوادگی و درحالی که آبی‌ها همراه با مظلومی شانس اول قهرمانی بودند، از این تیم در نیم‌فصل یازدهم جدا شد تا ضمن هت‌تریک از خداحافظی از استقلال درنهایت آبی‌ها هم قهرمانی را در غیاب مجیدی واگذار کنند.  مجیدی دفعه بعدی و درحالی که همراه با استقلال امیر قلعه‌نویی در فصل دوازدهم عنوان قهرمانی را به دست آورده بود این بار در میانه‌های فصل سیزدهم درحالی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد و کفش‌هایش را آویخت.  نکته عجیب اینکه مجیدی درواقع پیش از این و پس از جدایی از الغرافه در تاریخ 7 مهرماه 91 یا همان 91/7/7 با انتشار نامه‌ای، خداحافظی خود را از فوتبال اعلام کرده بود اما در عین ناباوری پس از چند ماه از انتشار این نامه با قراردادی یک‌و‌نیم‌ ساله برای چهارمین بار به استقلال پیوست. بر همین اساس پس از پایان فصل 92-91 که با قهرمانی استقلال همراه شد مجیدی فصل 93-92 هم را با پیراهن آبی آغاز کرد و درحالی که بازی‌های لیگ وارد مراحل حساس خود می‌شد به یک باره در بازی با مس، چهار گوشه زمین را بوسید و با خداحافظی از فوتبال به نوعی دست سرمربی را هم برای کسب عنوانی دیگر خالی گذاشت. سپری کردن دوره مربیگری در انگلیس دلیل وداع فرهاد عنوان شد و نهایتا مجیدی برای همیشه کفش‌هایش را آویخت. این بار در ردای مربیگری این داستان بار دیگر برای آبی‌ها به نوعی دیگر تکرار شد و 3 بار دیگر خداحافظی با استقلالی‌ها ماحصل 7 بار خداحافظی آقای رکورد با آبی‌هاست. مجیدی بار اول به‌عنوان دستیار شفر با ردای مربیگری به استقلال برگشت و بعد از اخراج این مربی درحالی که توقع داشت به‌عنوان سرمربی انتخاب شود، این بار مدیران استقلال به وی اعتماد نکرده و استراماچونی را انتخاب کردند تا جنس این وداع با سایر خداحافظی‌های فرهاد در این سال‌ها تفاوت داشته باشد.  در ادامه و طی دو بار اخیر ابتدا درحالی که استقلال شانس اصلی قهرمانی جام حذفی بود، فرهاد به بهانه خیانت سعادتمند به وی درخصوص مذاکره با سرمربی ایتالیایی موجبات ترک دوباره از جمع آبی‌ها را فراهم کرد و در همین روزهای اخیر هم این بار با این بهانه که در عرصه مربیگری در خارج از کشور پیشرفت کند آبی‌ها را قال گذاشت. اما چه کسی هست که نداند همچون همیشه سال‌های سخت استقلال بعد از قهرمانی بوده و از سوی دیگر حفظ این عنوان از کسب آن سخت‌تر است؛ همه اینها باعث شد تا مجیدی حداقل این‌دفعه در خیال خودش کار راحت‌تر را با جدایی انتخاب کرده باشد.

مرتبط ها