کد خبر: 72087

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ظرفیت دانشگاه آزاد در حوزه دانش‌بنیان‌ها فوق‌العاده است

ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه فوق‌العاده است؛ چراکه جمع‌کردن این حجم از پتانسیل در یک زمان و مکان مشخص بی‌نظیر بود.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: حادثه ریزش ساختمان متروپل و پلاسکو نشان داد کشور در حوزه شهرنشینی با مخاطرات جدی همراه است؛ چالش‌هایی که بخشی از آن به‌دلیل عدم آگاهی مردم و برخی نیز به‌روز نبودن تجهیزات مرتبط با این حوزه است. مولفه‌ای که قطعا با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند شاهد تغییر جدی در آن باشیم. شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران میهمان غرفه روزنامه «فرهیختگان» در این رویداد بود. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به مخاطرات توسعه شهرنشینی در کشور اشاره کرد و از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با این مخاطرات گفت که در ادامه می‌خوانید.

 رویداد عصر امید و محصولاتی را که ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد عرضه شده، چطور ارزیابی می‌کنید؟
ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه فوق‌العاده است؛ چراکه جمع‌کردن این حجم از پتانسیل در یک زمان و مکان مشخص بی‌نظیر بود. در این رویداد با ایده‌ها و دانشجویانی روبه‌رو شدم که مشتاق این بودند صدایشان شنیده شود و این مساله جالبی است. معتقدم باید مکان‌هایی را داشته باشیم که دانشجویان بتوانند به‌صورت دائم خودشان را به مدیران کشوری ارائه کنند و قطعا این مهم از سرخوردگی آنها و از بین رفتن حجم بالایی از ایده‌ها جلوگیری می‌کند.

با توجه به حوادث اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی تا چه میزان می‌تواند در بهبود چالش‌های مربوط به جمعیت هلال‌احمر اثرگذار باشد؟
در وهله اول باید به موضوع شهرنشینی اشاره کنم. روند شهرنشینی در کشور ما رو به توسعه است، درحالی که دنیا پیش‌بینی می‌کند تا سال2050 نسبت شهرنشینی به روستانشینی 70 به 30 شود، اما ما در ایران باید این مرزها را طی کنیم و نسبت شهرنشینی به روستانشینی در ایران بسیار زیاد است. این مساله بدان معنی است که با توجه به وضعیت مخاطراتی که در کشور داریم، روزبه‌روز این مخاطرات دامن‌گیر شهرها شده و با توجه به امکانات فعلی نمی‌توانیم پاسخگوی این حوزه باشیم. ساختمان پلاسکو، متروپل و ساختمان سعادت‌آباد که چندسال قبل فرو ریخت را در نظر بگیرید، متوجه می‌شویم برای عملیات جست‌وجو و نجات نیازمند تجهیزاتی هستیم که بتواند وضعیت موجود را پوشش دهد. نگاهم به استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها که حامی ایده‌های نو هستند، این است که آیا بین 1000ایده‌پردازی که در رویداد عصر امید گردهم آمده بودند، ایده‌ها و افرادی هستند که بتوانند پاسخگوی نیاز جمعیت هلال‌احمر باشند؟ البته این مهم تنها به حوزه تجهیزات محدود نمی‌شود؛ چراکه امروزه در دنیا حرف از جامعه ایمن و آماده است، به این معنی که مردم باید همیشه آماده باشند، اما با توجه به عدم آمادگی مردم، به‌دنبال ایده‌هایی هستیم که ما را به‌عنوان متولیان امداد و نجات به بدنه مردم وصل کنند. امروزه تئوری محله‌محور مطرح شده و از کوچک‌ترین سلول شهری باید برای آمادگی مردم در راستای مقابله با رویدادهای پیش‌بینی‌نشده بهره ببریم. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری همین رویداد نشان داد که ایده و طرح‌های خوبی در این حوزه دارد و می‌توان از آنها برای رفع مخاطرات حوزه شهرنشینی استفاده کرد.

مرتبط ها