کد خبر: 72055

شرکت‌کنندگان حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال رویداد «عصر امید» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند

از ایده‌ای برای کمک به نابینایان تا فناوری تحول دیجیتال در صنعت ساختمان

فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال که امروز دیگر جای خود را در زندگی‌مان باز کرده‌اند، از محورهایی هستند که شرکت‌کنندگان در اولین رویداد ملی عصر امید ایده‌ها و محصولات مرتبط با آن را در مصلی به‌نمایش درآورده‌اند.

یگانه عرب - فاطمه طاری‌بخش ، گروه دانشگاه: فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال که امروز دیگر جای خود را در زندگی‌مان باز کرده‌اند، از محورهایی هستند که شرکت‌کنندگان در اولین رویداد ملی عصر امید ایده‌ها و محصولات مرتبط با آن را در مصلی به‌نمایش درآورده‌اند. معرفی دستاوردهای جدید و فراهم‌سازی بستری برای آشنایی مخاطبان با شرایط امروز اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌های تولیدشده در این حوزه از مهم‌ترین اهدافی هستند که باعث شده‌اند بخش قابل‌توجهی از این رویداد مختص غرفه‌هایی باشد که جزء فعالان این حوزه‌ها به‌شمار می‌روند. در این گزارش سراغ 6 غرفه حاضر در رویداد ملی عصر امید رفته‌ایم و از آنها یک سوال مشترک پرسیده‌ایم؛ اینکه مهم‌ترین دستاورد، ایده و محصول آنها چیست؟

«تک کا وب»، ایده‌ای برای برنامه‌نویسی و طراحی سایت افرادی با محدودیت‌های جسمی

حامد کیانی، مدیر طرح پژوهشی «تک کا وب» و دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل: تک کا وب طرحی است که به برنامه‌نویسان و طراحان سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا صوت و زبان محاوره را به زبان برنامه‌نویسی یا وب‌سایت تبدیل کنند. این طرح موجب سهولت در برنامه‌نویسی و کدنویسی است که اگر با حمایت مسئولان و نهادهای دانشگاه حمایت شود، موجب ایجاد خیزش عظیمی در عرصه طراحی سایت و برنامه‌نویسی خواهد شد. این طرح مزیت‌های زیادی را به‌دنبال دارد، به‌طور مثال پردازش تصویر انجام می‌دهد، به این معنا که خروجی تصویر را می‌گیرد و به زبان برنامه‌نویسی یا کدنویسی تبدیل می‌کند. بی‌شک می‌توان گفت این طرح موجب اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی شده که می‌تواند برای فعالان آن شغلی پولساز باشد. آن‌طور که او گفته است از این طرح فعلا خروجی محصولی وجود ندارد، اما قرار است با جذب سرمایه‌گذار و حامی مالی محصول این طرح پژوهشی تولید و روانه بازار شود. این طرح به‌عنوان طرحی که در جامعه کاربردی است، می‌تواند موثر باشد؛ چراکه با توجه به اینکه سایت‌سازی و برنامه‌نویسی یک شغل درآمدزاست، جامعه هدف این طرح، جامعه معلولان، جانبازان و محدودیت‌های جسمی مشابه است. همچنین کسانی که نمی‌توانند با دست کد بنویسند و محدودیت دارند، با این طرح می‌توانند در روند فعالیت خود مفید واقع شوند.

بازار رمزارزها در دانشگاه آزاد بومهن

عرفان توحیدی‌نیا مدیرعامل شرکت سوبیتال مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بومهن:‌ شرکت ما تولیدکننده محصولات نرم‌افزاری است و چندین محصول در حوزه نرم‌افزار ازجمله سامانه‌های صرافی، سامانه‌های خریدوفروش ملک و سامانه‌های کیوسک پرداخت از طریق درگاه‌های ارز دیجیتال طراحی و توسعه دادیم. یکی از سامانه‌هایی که ما اصل حرفه و فناوری‌مان بوده است، سامانه صرافی جامع سوبیتال است که امکان تبادل خریدوفروش رمز ارز را در بلک‌چین فراهم می‌کند. ما توانسته‌ایم این مورد را در دانشگاه آزاد ثبت کنیم و به ما اجازه فعالیت در این حوزه را داده‌اند. یک سامانه طراحی کردیم که برای اولین‌بار و بسیار از آن استقبال شد. یکی از امکانات این سامانه این است که تقریبا برای اولین‌بار در صرافی‌های ایرانی کسانی که مبتدی و حرفه‌ای هستند در دو پلتفرم جداگانه بتوانند فعالیت کنند، مانند سامانه‌های مشابه خارجی که جدا از هم عمل می‌کنند. این امکان را برای دوستانی که مبتدی و حرفه‌ای هستند، فراهم می‌کند که تخصصی‌تر بتوانند از این بازار استفاده کنند و یکی از عوامل دیگری که ما را نسبت به بقیه صرافی‌ها شاخص‌تر می‌کند، این است که امکان تبادل را برای تمامی افراد را در نظر گرفته‌ایم، یعنی تالار  C toCنیست و شما به بازار جهانی می‌فروشید و از آن خرید می‌کنید. ما مثل بقیه صرافی‌ها ارز را نگهداری نمی‌کنیم، که تغییر قیمت بدهیم و بفروشیم. به همین دلیل این دو موضوع باعث شد تفاوت‌های بیشتری داشته باشیم و در این نمایشگاه به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر حضور پیدا کنیم. درست است که ابتدا سرمایه‌گذاری روی این پلتفرم صورت گرفته اما اینجا به بعد نیازمند حمایت بیشتر هستیم. هم اینکه ما واحد فناور هستیم و ثبت کردیم و کارها داوری شدند و مراحل علمی و اعتبارسنجی انجام شد. در‌حال‌حاضر فقط منتظر هستیم شرایط تسهیل شود تا بتوانیم به‌سمت دانش‌بنیان شدن پیش برویم و تسهیلات مادی داده شود تا بتوانیم کارمان را گسترش دهیم.

تشخیص زودهنگام بیماری‌ها با ایستگاه تریاژ الکترونیکی

سارا امید، مدیر طرح پژوهشی «ایستگاه تریاژ الکترونیکی بیمارستانی» و دانشجو دکتری هوش مصنوعی واحد تهران مرکزی: ایستگاه تریاژ در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها استفاده می‌شود و با استفاده از هوش مصنوعی به پزشکان برای تشخیص بیماری کمک می‌کند یا اینکه وقتی بیماری وارد بیمارستان شده و نیاز به کمک اضطراری دارد، به‌جای اینکه در صف تریاژ بایستد که توسط پرستار معاینه اولیه و اطلاعات آن گرفته شود، ایستگاه‌هایی وجود خواهد داشت که به آنها مراجعه کرده و سریع‌تر می‌تواند علائم بیماری‌اش را ثبت کند یا اینکه توسط دستگاه‌های مستقرشده علائم بیماری خود را چون سنجش اکسیژن خون، تب و ... را ثبت کند. پس از ثبت علائم بیمار در این ایستگاه تریاژ، سیستم به‌صورت خودکار تشخیص اولیه بیماری را انجام داده و بیمار را به‌سمت پزشک مورد نیاز خود برای دریافت خدمات هدایت می‌کند. این ایستگاه تریاژ الکترونیکی در تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها چه دولتی و چه خصوصی دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد که ترکیب این دو با هم یا به‌صورت تک‌به‌تک قابل‌استفاده است؛ به این معنا که می‌توان هم از نرم‌افزار و هم از سخت‌افزار به‌صورت جداگانه استفاده کرد. به‌طور مثال وقتی یک بیمار به مطب پزشکان مراجعه می‌کند، می‌تواند با تبلتی که در این مکان درنظر گرفته شده، اطلاعات اولیه بیماری‌اش را ثبت کند و به‌جای اینکه پزشک متخصص در ابتدا اطلاعات اولیه را بپرسد، خود مریض اطلاعات خود را وارد خواهد کرد و روند کار هم سریع خواهد بود.

ایده‌ای برای کمک و حمایت از قشر نابینا و کم‌بینا

مهران لطیفی، مدیر ایده و طرح پژوهشی Ict از دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان: این طرح و ایده براساس کمک و حمایت از قشر نابینا و کم‌بینا در جامعه طراحی شده است. فرد نابینا نیاز دارد که کسی به‌صورت 24 ساعته کنارش باشد و کارهایش را انجام بدهد، پس باید یک شخص ثالثی مدام درکنار او حضور داشته باشد که به درخواست‌هایش جامه عمل بپوشاند. ایده فعالیتی من این بود که به‌جای یک شخص ثالث، یک عینک هوشمند با بستر هوش مصنوعی طراحی شود که این فرد نابینا یا کم‌بینا به‌واسطه آن بتواند خرید و مسیریابی کند و شبیه‌سازی محیط را انجام بدهد. درکنار آن یک فناوری جدا تعبیه کرده‌ایم که به آن فناوری هدایت استخوانی گفته می‌شود. با توجه به اینکه قشر نابینا یا کم‌بینا جامعه نیاز دارد صداهای محیط اطراف خود را نیز بشنود تا اگر زمانی اتفاقی در محیط اطراف خود صورت گرفت، متوجه آن شود. فناوری هدایت استخوانی به این صورت عمل می‌کند که به‌جای اینکه نابینا صدا را از گوش بیرونی بشوند، از گوش داخلی خواهند شنید. این جریان موجب می‌شود فرد نابینا و یا کم‌بینا هم خودش صدا را بشنود و هم بتواند از صدای بیرونی مطلع شود. این فناوری به‌دلیل قابلیتی که دارد برای افراد کم‌شنوا هم قابل‌استفاده است؛ چراکه از گوش داخلی استفاده کرده و امکان شنیدن صدای بیرونی را نیز فراهم خواهد کرد. برای اینکه این طرح و ایده اجرایی شود، نیازمند چند کار هستیم؛ نخست آنکه به چند تیم برای الگوریتم نوشتن هوش مصنوعی و تجهیزات اولیه نیاز داریم. همچنین نیازمند گجت مخصوصا فناوری هدایت استخوانی هستیم که در صورت کامل بودن این ایده، می‌توانیم ساخت طرح را آغاز کنیم. نمونه ژاپنی این طرح نیز وجود دارد؛ این نمونه خارجی نسبت به نمونه ایرانی چند محدودیت دارد؛ نخست آنکه قیمت‌ها در این عینک مشخص نبوده و امکان خرید را برای استفاده‌کنندگان مشخص نمی‌کند، درصورتی‌که در این طرح، نابینایان می‌توانند پول را جلوی دوربین بگیرند و پس از اطلاع آن محصول را خریداری کنند. همچنین این طرح دستیار صوتی فارسی دارد که نمونه خارجی آن این امکان را ندارد. اگر بتوانیم تیم را جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم این محصول را با قیمت بسیار کم به فروش برسانیم. قیمت محصول خارجی به پول ایران 227 میلیون تومان است اما این محصول به دلیل اینکه از امکانات ایرانی استفاده می‌کند، قیمتی بسیار ارزان‌تر اما باکیفیت دارد.

فناوری تحول دیجیتال در صنعت ساختمان

ابوالفضل نوایی، رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسین مشاوره بیم تهران از معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی استان تهران  : شرکت ما اولین مجموعه‌ای است که درباره فناوری BIM فعالیت می‌کند. این فناوری تحول دیجیتال در صنعت ساختمان است، البته پیدایش آن برای قدیم‌ترهاست اما از سال 2008 بعد از انقلاب صنعتی چهارم به‌دلیل رویکردهای دیجیتالی که داشت این فناوری نقش ویژه‌ای ایفا کرد. این فناوری درحال‌حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا به‌عنوان یک ضرورت حیاتی در صنعت نقش ایفا می‌کنند، یعنی یک شاه‌کلید دیجیتال در صنعت ساختمان به‌حساب می‌آید. ما نیز از سال 84 تا 85 روی این موضوع کار و از سال 87 شروع به آموزش کردیم که منجر به انجام پروژه‌های مختلف شد. پایه اولیه آن بیشتر طراحی بود و بعد آرام‌آرام شروع کردیم و به‌سمت پروژه‌های ساختمانی رفتیم. متوجه شدیم ضعف ما در پروژه‌های اجرایی است، شاید در طراحی نرم‌افزارهای توانمندی وجود داشته باشد اما در اجرا این‌طور نیست. خواستیم از نرم‌افزارهای اجرایی استفاده کنیم اما به ما سرویس نمی‌دادند و مجبور شدیم خودمان شروع کنیم و نرم‌افزار بنویسیم. این شرکت چهار نرم‌افزار دارد؛ یکی از این شرکت‌ها دانش‌بنیان است اما بقیه نرم‌افزارها زیرساختی هستند. از سال 97 سند توسعه این فناوری نوشته شده و رویکرد دولت این است که این فناوری در صنعت ساختمان پیاده‌سازی شود. از سال 1400 نیز در پروژه‌های عمرانی تهران و مناطق آزاد استفاده از این فناوری الزامی شده است. با توجه به کارکردی که داشتیم و فناوری‌ای که به‌وجود آوردیم، این خدمات نوین را در بستر یک نرم‌افزار ایرانی و فارسی و با امنیت بالا در کشور خودمان اجرایی کردیم. نرم‌افزار ما حالت وب‌بیس است و در ساختمان یا به‌عبارتی ساخت‌وساز یعنی هر آنچه ساخته می‌شود پالایشگاه یا ساختمان یا پل در همه این عرصه‌ها ایفای نقش می‌کند، یعنی این نرم‌افزار بسیار کلیدی و حیاتی است و می‌تواند کمک‌کننده باشد. فعالیت این نرم‌افزار به این صورت است؛ حذف نقشه‌های فیزیکی یعنی احتیاجی به کاغذ نیست و تمامی اطلاعات روی یک سیستم رایانش ابری و تمام تیم‌های اجرایی و مدیریتی و کارفرمایی و نظارتی همگی در این بستر مستندسازی می‌کنند و گردش اطلاعات و تبادل افکار به وجود می‌آید، چون یک شبکه اجتماعی داخلی پروژه‌ها هم محسوب می‌شود و برنامه‌ریزی‌های زمان، کیفیت و ... در آن انجام می‌گیرد و قابل‌برنامه‌ریزی و مدیریت اجراست.

پلتفرم‌های روانشناسی و دانش‌گپ برای دانشجویان

 محمدامین نیمروزی، رئیس هیات‌مدیره شرکت مشاوره مجازی راز دنیای آرامش در پارک علم و فناوری استان فارس: از شرکت‌های فناور دانشگاه هستیم که در قالب یک پلتفرم به نام سوپرگپ فعالیت می‌کنیم که سه بخش روان‌گپ، تست‌گپ و دانش‌گپ دارد. در روان‌گپ یک پلتفرم مشاوره آنلاین داریم که درواقع به‌صورت ویدئوکال است. این ویدئوکال را خودمان طراحی کرده‌ایم. علاوه بر آن تست‌های آنلاین روانشناسی داریم که به‌روزرسانی شده‌اند و برای سال 2021 هستند. در بین پنل‌هایمان پنل اختصاصی برای روانشناسان و کاربران داریم. کلاس‌های تخصصی روانشناسی نیز برگزار شده و ورکشاپ‌های آنلاین و آفلاین داریم، همچنین قابلیت ارجاع تست به روانشناس و پرونده هوشمند بیمار را داریم که به هوش مصنوعی متصل بوده و علاوه بر آن سیستم مالی هوشمند در اختیار داریم. تمامی خدمات تحت وب‌سایت و اپلیکیشن است و در این بستر انجام می‌شود. در تست‌گپ یک بستر را هم به‌صورت وب‌سایت و اپلیکیشن جمع‌آوری کردیم که تست‌های روانشناسی را به کلینیک‌های روانشناسی و روانپزشکی ارائه می‌دهند که کاربران این مراکز هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین از آن استفاده کنند. این پلتفرم در بستر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند و همه دانشجویان و اساتید می‌توانند مطالب علمی و هر آنچه را فراگرفته‌اند به‌صورت اسکرین ‌ریکورد گرفته و در سامانه بارگذاری کنند. آنها می‌توانند این مطالب را به فروش برسانند. با این پلتفرم، دانشجویانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند به‌صورت کامل، علومی را که به آن علاقه دارند، یاد بگیرند در این پلتفرم با هزینه‌های پایین دنبال کنند.

مرتبط ها