کد خبر: 72051

حاشیه‌نگاری «فرهیختگان» از سومین روز نمایشگاه «عصر امید»

سورنا ستاری میهمان ویژه عصر امیدی‌ها شد

سومین روز از نمایشگاه عصر امید که به مناسبت چهلمین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف معرفی ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیانی این دانشگاه برگزار شده، بسیار پربارتر و شلوغ‌تر از روزهای گذشته بود.

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: سومین روز از نمایشگاه عصر امید که به مناسبت چهلمین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف معرفی ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیانی این دانشگاه برگزار شده، بسیار پربارتر و شلوغ‌تر از روزهای گذشته بود.

  چه کسانی به عصر امید آمدند؟
سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سیدمحمدحسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، مجید بکائی مشاور وزیر کشور در امور توسعه شرق ایران، احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، خلیل وطن‌دوست رئیس صنایع غذایی شیرین‌وطن و... ازجمله مسئولانی بودند که از غرفه‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کردند و در جریان فعالیت‌های آنان قرار گرفتند.

  میهمانان غرفه «فرهیختگان» در سومین روز رویداد
از بین میهمانان و شرکت‌کنندگان روز سوم، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، رئیس جهاد دانشگاهی و سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، مجید بکایی، نماینده وزیر در امور استان‌های کویری و محرومیت‌زدایی، محمدحسین ساعی، عضو شورای انقلاب فرهنگی و محمدرضا مجیدی، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز سوم نمایشگاه در غرفه روزنامه «فرهیختگان» حضور یافتند.

  آموزش هنرهای مهارتی در غرفه معاونت آموزش‌های عمومی
معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی غرفه‌ای تحت‌عنوان کار، هنر به آموزش مهارت‌ها پرداخته است. آموزش گل‌آرایی، آشپزی، خیاطی، نمدبافی و خلبانی دیروز در این غرفه برگزار شد. براساس اطلاعات مجموعه معاونت آموزش عمومی و مهارتی، 200 اثر از استان‌ها به دبیرخانه رسیده که از بین آنها حدود 80 کار انتخاب شده و در چند بخش به نمایش درآمده است. از 17 استان کشور در این معاونت محصول ارائه‌شده که آثار هم متعلق به دانش‌آموزان و هم معلمان مدارس سماء است و در چند بخش اختراعات ثبت‌شده، درحال ثبت، دست‌سازه‌ها و کارهای مهارتی ارائه ‌شده است. بخش‌های مهارتی هم خروجی طرحی تحت‌عنوان سمای مهارت هستند که به‌صورت مداوم درطول سال تحصیلی انجام می‌شوند. از فیروزه‌کوبی گرفته تا قلم‌زنی روی مس، گلیم‌بافی و معرق‌کاری، عروسک‌سازی و ساخت زیورآلات محصولاتی هستند که به‌نوعی خروجی این دوره‌ها محسوب می‌شوند.

  گفت‌وگوی روسای واحد با محوریت سند تحول در غرفه معاونت مهندسی
در سومین روز از نمایشگاه عصر امید، معاونت علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی میزبان روسای واحدهای استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، کرمان، خوزستان، بوشهر به همراه گروه همراه آنها بود. در این دیدارها پیرامون مسائلی مرتبط با برنامه‌های معاونت تحت‌سند تحول و تعالی، آموزش و برنامه‌ریزی درسی و پژوهش و طرح تحول کشاورزی و درباره برنامه‌های انجام و پیش‌بینی‌شده طی ماه‌ها و سال‌های آینده صحبت به‌میان آمد. علاوه بر دیدارهایی که در این معاونت انجام شد، کارگاه‌هایی هم با عنوان آشنایی با شرح وظایف معاونان آموزشی با ارائه محمد لطیفی، کارگاه امنیت غذایی با ارائه انوشه شریفان و کارگاه فرا اقتصاد هوشمند با ارائه ابطحی برگزار شدند. همچنین در معاونت علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، کارگاهی هم پیرامون تبیین برنامه‌های عملکردی معاونت مبتنی بر سند تحول و تعالی با ریاست علمایی برگزار شد.

  دانشگاه آزاد با وزارت کشور تفاهمنامه امضا می‌کند
غرفه معاونت توسعه و مدیریت منابع در سومین روز نمایشگاه عصر امید میزبان سردار بکایی، جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور بود. در این دیدار قرار شد درباره کلیت مباحث اقتصادی و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور برقرار شود تا بتوان از ظرفیت‌های کل کشور در زمینه بهیاری‌ها، شهرداری و ... هم در زمینه آموزش و هم در زمینه استفاده از ظرفیت فضاهای آموزشی و کشاورزی و ... استفاده کرد. علاوه بر این، تفاهمنامه‌ای هم بین بانک رسالت و معاونت علوم مهندسی و مدیریت منابع منعقد شد. این معاونت روز گذشته میزبان نمایندگان استان گلستان و رئیس مرکز آموزش‌های شهرداری تهران بود.

  ستاری میهمان ویژه روز سوم «عصر امید»
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از نمایشگاه رویداد ملی «عصر امید» دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید با قدردانی از تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر درآمدهای غیرشهریه‌ای، گفت: «رویکرد بسیارخوبی که این دانشگاه در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها در پیش‌گرفته، باعث شده شاهد برگزاری رویدادی نظیر رویداد «عصر امید» در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.»

  کرسی‌های معاونت علوم انسانی در روز سوم؛ از ادبیات اساطیری تا علم و فناوری!
غرفه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از غرفه پرتردد و شلوغ رویداد در روز سوم و میزبان مخاطبان در رویدادهای متنوع در قالب سخنرانی و کرسی‌ها و ارائه‌های موضوعی بوده است. دیروز کرسی بررسی تطبیقی شگردهای آغاز روایت داستانی در تراژدی‌های یونانی و نمایشنامه‌های مدرن در مقایسه با منظومه‌های مهم ادب فارسی توسط کوپال، کرسی شهر داغ توسط شمس، کرسی آمایش سرزمین و اقتصاد مقاومتی توسط سرور، کرسی جایگاه علم و فناوری در دانشگاه‌های نسل سوم توسط ثابت در این غرفه برگزار شدند.

  رویداد تهران 1404 در عصر امید
رویداد تهران 1404 نخستین رویداد ملی ایده‌پردازی مردمی تهران است که قرار است با هدف هم‌افزایی موثر و هدفمند جامعه علمی، دانشگاهی، اندیشگاهی با مدیریت شهری، اشتراک دانش و انتقال تجارب موفق کلانشهرها در حوزه مدیریت شهری، بهره‌برداری از راهکارها و پیشنهاد‌های خلاقانه جامعه علمی، کارمندی و شهروندی در حل چالش‌های شهری، بهبود فرآیندهای اولویت‌دار شهرداری تهران و افزایش رضایتمندی شهروندان برگزار شود و علاقه‌مندان تا 31 خرداد فرصت ثبت‌نام و ثبت ایده دارند.

  زورخانه عصر امید در غرفه اهالی ورزش!
یکی از جذابیت‌های جنبی رویداد عصر امید بدون تشکیل زورخانه در فضای غرفه اهالی ورزش دانشگاه آزاد است. لطف‌الله خاکساری، داور پهلوانی و داور بین‌المللی کشتی پهلوانی است که درحال‌حاضر دبیر هیات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی استان همدان و نیز مربی و مرشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است. تیم دانشگاه آزاد واحد همدان موفق به کسب رتبه نخست در مسابقات کشوری این حوزه ورزشی شده است. بنابر درخواست اداره کل تربیت‌بدنی استان یکی از واحدهای دانشگاه مجهز به زورخانه شده است و خاکساری مدیریت این مرکز را گسترش این ورزش سنتی عنوان کرد. او می‌گوید: «دانشجویان زیادی در این رشته فعالیت می‌کردند و به همین دلیل پیشنهاد راه‌اندازی چنین مرکز زورخانه‌ای از سوی ریاست سابق ارائه و اجرایی شد. با درخواست‌هایی که ارائه‌ شده قرار است ورزش زورخانه‌ای به‌عنوان یک واحد درسی در دانشگاه واحد همدان تدریس شود.»

  امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت کمباین‌سازی ایران
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اصغر حمیدی‌فرد، مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران تفاهمنامه همکاری‌های مشترک امضا کردند.
این تفاهمنامه در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و به‌منظور دستیابی به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز و برنامه‌های ششم توسعه کشور و نیز گام دوم انقلاب اسلامی و با توجه به ضرورت تعامل و اشتراک و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل و با عنایت به نقش پژوهش در توسعه کشور، بین دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت کمباین‌سازی ایران در نمایشگاه رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران امضا شد.
هدف از امضای این تفاهمنامه، استفاده از توانمندی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی، فناوری و اجرایی درجهت استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت کمباین‌سازی ایران به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل و هم‌افزایی بیشتر است.

مرتبط ها