مجتبی اردشیری، خبرنگار: دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، برنامه پنجساله تحولی انجمن سینمای جوانان ایران را ابلاغ کرد. این برنامه خطمشی و خطوط کلی را متناظر به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران، بزرگترین حامی سینمای پایه در کشور و فراگیرترین مدرسه فیلمسازی در منطقه است، در راستای تحقق اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی و تحت گفتمان «بیانیه گام دوم انقلاب» و با راهبرد «بازسازی انقلابی سینمای کشور»، طراحی، تدوین و ابلاغ کرده است. از بخشهای مهم این بیانیه میتوان به بخشهای عدالتمحور آن اشاره کرد. توسعه کیفی مسائل آموزشی و بهینهسازی زیرساختها هم ذیل همین عدالتمحوری، از دیگر محورهای این بیانیه است. در متن بیانیه، برقراری عدالت فرهنگی در حوزه آموزش، با توسعه بسترهای ارزان آموزشی در سراسر ایران، عدالتمحوری در تخصیص بودجهها و امکانات فیلمسازی و برگزاری رویدادها در سرتاسر کشور و پرهیز از مرکزگرایی، ایجاد وحدت رویه و ارتباط سیستماتیک بین اضلاع سهگانه آموزش، تولید و عرضه در انجمن سینمای جوانان ایران، استانداردسازی زیرساختها، فرآیندهای آموزشی، طرح درسها، آییننامههای تولید، سیاستهای تشویقی و مسیرهای عرضه فیلم کوتاه، محوریت دادن به قانون در برگزاری جشنوارهها، رویههای تولیدی و شرایط عرضه فیلم کوتاه در داخل و خارج از کشور و پرهیز از تصدیگری و تجمیع اختیارات در ستاد مرکزی، تقویت توامان استقلال دفاتر و افزایش رویههای نظارتی بر آنها مهمترین ماموریت این مرکز سینمایی اعلام شده است. در این ابلاغیه همچنین در حوزه آموزش، سه کلیدواژه محوری؛ برقراری عدالت آموزشی، روزآمدی تکنیکی و ارتقای جهانبینی هنرجوها، در حوزه تولید تمرکز بر تحقق سه گزاره بومیگرایی، تنوعبخشی از مسیر ژانرها و امیدآفرینی و در حوزه جشنوارهها و فرآیندهای عرضه، تکیهبر قانونگرایی و شعار دین، امید، اخلاق و آگاهی رویکردهای اصلی انجمن سینمای جوانان عنوان شده است. بحث تنوع ژانرها، ازجمله مباحث مهمی است که انجمن سینمای جوان در دوره جدید، در دستورکار خودش قرار داده است. در غالب موارد فیلمسازان کوتاه در نقاط مختلف کشور بیاینکه از روند کار همدیگر اطلاع داشته باشند، ممکن است فیلمهای شبیه به هم تولید کنند. این معضل از سالها پیش وجود داشته و حتی به جریان تولید فیلم کوتاه در دوره پیش از انقلاب هم برمیگردد. بهطور مثال عباس کیارستمی پس از آنکه اولین فیلم کوتاهش جایزه گرفت، به دوسال پیاپی که فیلمهای خودش و بهرام بیضایی در جشنواره جایزه گرفته بودند، اشاره کرد و گفت این یک معضل است، چون در هر دوره از جشنواره، فیلمها شبیه همان اثری میشوند که در دور قبل جایزه گرفته بود. بهطور قطع چنین روندی مانع جریان آزاد خلاقیت میشود؛ حال آنکه بستر فیلمکوتاه، چون میتواند تعداد زیادی از ذهنهای متفاوت و تجربههای زیسته گوناگون را در منظومه خودش داشته باشد، جایگاه مناسبی برای کشف و پرورش ایدههای جدید هم هست. یکی از موارد طرحشده در این بیانیه که نشان میدهد تجربههای دوران تلخ کرونا، گاه برای پس از این دوره هم مفید بودهاند، تاکید روی استفاده از ظرفیتهای مجازی است. بهعنوان مثال در بیانیه اشاره شده که با تامین زیرساخت فنی، نیروی انسانی و سایر نیازهای تخصصی، میتوان طی یک برنامه مدون دورههای تکمیلی آموزشی سینمای جوان را تا ۵۰درصد بهصورت کاملا مجازی برگزار کرد و عدالت فرهنگی و اجتماعی را برای سراسر کشور و بهخصوص مناطق کمبرخوردار با امکان تدریس بهترین اساتید در کمبرخوردارترین مناطق فراهم آورد. همچنین اشاره شده که در سامانه مجازی آموزش سینمای جوان میتوان بهجای تامین مکان فیزیکی برای کلاس و نیرو و استاد و تجهیزات و...، شعبه مجازی ایجاد کرد و ضمن آموزش اولیه و فعالیتهای جنبی، مراحل تکمیلی و حرفهای آنها را از طریق نزدیکترین دفتر سینمای جوان انجام داد. این طرح بدون هیچسرمایه اولیهای میتواند بهصورت گسترده و فراگیر با استفاده از توان محلی و فردی، در مناطق کمبرخوردار، آموزشهای اولیه سینمایی را راهاندازی کرده و به کشف استعدادهای سینمای ایران منجر شود. به نظر میرسد با این روشها بتوان به ایده عدالتمحوری هم نزدیکتر شد. یکی از موارد دیگر که در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفته، بحث ارزشگذاری مدارک انجمن سینمای جوان است. اشاره شده که افزایش اعتبار مدرک سینمای جوان از طریق پذیرش در شورای درجهبندی هنری ارشاد، معیارهای ساخت فیلم اول، امور صنفی، معادلسازی فنیوحرفهای و دانشگاهی، استخدام کشوری و... در دستور کار قرار میگیرد. این بیانیه اشاره میکند که برای ارتقای جایگاه گواهینامه سینمای جوان، و ایجاد شغل برای فارغالتحصیلان باید از طریق سازمان سینمایی این مدرک در مراکز و شوراهای مختلف سینمایی معرفی و رتبهبندی شود. بهعنوانمثال برای دریافت درجه هنری ارشاد، مدرک انجمن، معادل لیسانس تعیین شود. در شورای مجوز ساخت فیلم اول، برای این مدرک امتیاز فوقلیسانس در نظر گرفته شود. در صنوف خانه سینما اولویت پذیرش عضویت و در صنوف شغلی مثل عکاسان، امکان شغلی محسوب شود. سازمان فنیوحرفهای با مدرک سینمای جوان، معادل مدرک خود را صادر کند. برای استخدام در ادارات و سازمانهای دولتی امتیاز درنظر گرفته شود و... . ایجاد کارگاههای تعاملی فیلممحور از دیگر اقداماتی است که در این چشمانداز پنجساله موردتوجه قرار گرفتهاند. این سند عنوان میکند که پس از شناسایی برترین استعدادهای فیلمسازی از بین دورههای آموزشی سینمای جوان، میتوان در کارگاههای تعاملی فیلممحور، آنها را حمایت و تا رسیدن به تولید فیلمهای حرفهای، پشتیبانی آموزشی، تجهیزاتی و مالی کرد.
این دورهها میتوانند بر پایه ژانر طراحی و اجرا شوند. پیش از انتشار این سند، یکی از کارگاههای تعاملی فیلممحور در بوشهر، با حضور فیلمسازان پنج استان جنوبی کشور و محوریت سه ژانر، زیر نظر سهنفر از اساتیدی که قبلا عضو انجمن بودند، برگزار شد. در زمینه شغلی هم تدابیر مختلفی در این سند مورد اشاره قرار گرفتهاند، ازجمله اشاره شده است که استعدادهای فنی را که به رشتههای سینمایی بهجز کارگردانی مثل فیلمبرداری، تدوین، فیلمنامهنویسی و... علاقهمند هستند، میتوان انتخاب و در کارگاههای تخصصی آموزش داد و با حمایتهای جانبی امکان شغلی برای آنها فراهم و جذب بدنه سینما کرد. این کارگاهها دقیقا مطابق با توانایی هر فرد برنامهریزی و بهصورت انفرادی شتابدهی شده و برای کار تخصصی مهیا میشوند.
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
کد خبر: 71903
رئیس سازمان سینمایی برنامه پنجساله تحولی انجمن سینمای جوانان ایران را ابلاغ کرد
عدالتمحوری، روزآمدی تکنیکی و ارتقای جهانبینی هنرجوها
دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، برنامه پنجساله تحولی انجمن سینمای جوانان ایران را ابلاغ کرد.
مرتبط ها