کد خبر: 71870

مدیران دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند

دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین ظرفیت ملی آموزش عالی برای بسترسازی اشتغال نافع

حوزه آموزش در گذشته گاهی در کمیت بیش از حد به کمیت‌گرایی توجه کرده و باید به‌طور جدی کیفیت و کارآمدی را مورد توجه قرار بدهیم.

یگانه عرب- راضیه فلاح، گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نهادی علمی و انقلابی با در دست ‌داشتن بزرگ‌ترین زیرساخت‌های حوزه علم، فناوری و نوآوری در منطقه غرب آسیا و دارابودن بیش از 30هزار عضو هیات‌علمی عملیاتی، فناور و آشنا با کسب‌وکار و همچنین یک‌میلیون دانشجوی فعال در سراسر کشور به پایان 40‌سال نخست و قدم ‌گذاشتن در 40‌سال دوم فعالیتی‌اش رسیده ‌است. این دانشگاه درطول 40سال فعالیتش فرازوفرودهایی پشت‌سر گذاشته تا بتواند به رشد و بالندگی خود دست پیدا کند و به‌عنوان دانشگاهی مردمی و اجتماعی نقش خود را در بخش‌های مختلفی از حوزه علم‌وفناوری گرفته تا در زمینه فرهنگ و هنر، پزشکی و... به‌درستی ایفا کند.
دانشگاه آزاد در ابتدای راه صرفا ماموریت آموزشی را برعهده داشت و پس از آن در دهه‌های 80 و 90 نیز به‌سمتی حرکت کرد که دانشگاه نسل دوم شکل پیدا کند و در این مسیر با مقاطع تحصیلات تکمیلی و گسترش آن، ورود خوبی داشت.
اما آن ‌چیزی که دانشگاه آزاد را به دانشگاه نسل سوم و پس از آن شبیه می‌کند، فعالیت‌هایش در حوزه فناورانه و نوآورانه و حرکت به‌سمت نهادی نیازمحور، پاسخگو و با رویکرد حل مساله بود که موجب تثبیت جایگاهش در جامعه شده‌ است.
دانشگاه آزاد اسلامی 40سالگی تاسیس و ورود به 40‌ساله دوم خود را با برگزاری رویداد ملی عصر امید به‌عنوان اقدامی مهم و موثر در حوزه علم‌وفناوری با شعار هزار ایده و استارتاپ، هزار هسته پژوهشی و زیرساخت آزمایشی و هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق جشن می‌گیرد و در تلاش است با شناسایی توان و ظرفیت‌های عظیم فناورانه و نوآورانه این دانشگاه به بدنه خود و در ادامه به جامعه و بخش صنعت عرضه کند تا بتواند به‌سمت دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین حرکت کرده و نقش موثری در تحقق شعار سال (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) داشته باشد. در ادامه دیدگاه‌ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و برخی از معاونان دانشگاه را درخصوص ارزیابی عملکرد 40ساله این دانشگاه و تاثیر حضور و ارائه فعالیت‌هایش در جامعه از نظر می‌گذرانید.

دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامی فرازهاوفرودهایی داشته ‌است. به‌هر‌حال مردم خوب این کشور سامانه دانشگاهی را ایجاد کردند که باعث افتخار است، اما همه نقاط آن مثل هر کاری مثبت نبوده است؛ اما ما به‌عنوان بدنه دانشگاهی باید از آنچه کاستی به‌ویژه در عرصه فرهنگی و فرهنگ‌سازی در شهرها که کاستی‌های جدی‌ای داشته‌ایم، تجربه کرده و عبور کنیم. حوزه آموزش در گذشته گاهی در کمیت بیش از حد به کمیت‌گرایی توجه کرده و باید به‌طور جدی کیفیت و کارآمدی را مورد توجه قرار بدهیم. خدا را شکر یکی از بحث‌های 40ساله این بوده است که دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در رتبه‌های بین‌المللی جایگاه بسیار خوبی پیدا کند که باید آن را قدر بدانیم. دانشگاه آزاد در پنج رشته مهندسی رتبه زیر 75 جهانی است که خودش ارزش بسیار بالایی دارد. قطعا رخدادهای مثبت را تقویت و از درس‌های کاستی‌هایمان تجربه خواهیم آموخت. البته برگزاری رویداد ملی عصر امید نیز از قوی‌ترین کارهای دانشگاهی در راستای دسترسی به اهداف دانشگاه و تحقق شعار سال است.

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی:

به‌عقیده من، دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگ‌ترین ظرفیت ملی آموزش عالی برای بسترسازی اشتغال نافع است. ظرفیت از سه نگاه تجهیزات و امکانات، از نگاه استادان و دانشجویان و از نگاه گستردگی و کشوری. این سه مورد برتری و ویژگی خاصی است که دانشگاه آزاد اسلامی را از تمامی دانشگاه‌های نظام‌ها آموزش عالی کشور مجزا می‌کند. با توجه به این سه مزیت ویژه یا کزیت رقابتی، معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی طلیعه‌دار حرکت آموزش عالی برای بسترسازی اجتماعی علم نافع است.

محمد علی‌اکبری، رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و مجری طرح پایش:

دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه قرار گرفتن در 40ساله دوم فعالیتش قرار دارد؛ به این معنا که این دانشگاه قطعا در 40ساله دوم فعالیتش می‌تواند دانشگاهی پیشرو باشد و این جایگاه را کسب کند. به این معنا که با توجه به سیاست‌ها و ریل‌گذاری‌ها که سیاست‌های روز جامعه است و در این دانشگاه پیاده‌سازی می‌شود، پیش‌بینی من این است که در پنج تا 10سال آینده دانشگاهی باشد که حرف‌های مهمی خواهد زد؛ چراکه رویکرد دانشگاه رویکرد مثبتی است. البته دانشگاه آزاد در حوزه بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا هستیم. باید در این شرایط عملکردی از خود ارائه کنیم که منحصربه‌فرد است و خوشبختانه دانشگاه در این راستا حرکت می‌کند و قطعا دانشگاه آزاد در پنج‌سال آینده، دانشگاه پیشرویی خواهد بود.

جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامی تبلور اندیشه‌های بزرگ است. این دانشگاه به‌دنبال توانمندسازی، اکتشافات علمی و اشتغال‌زایی مولد است. دانشگاه آزاد اسلامی دارای جایگاه اول کشوری و چهارم جهانی در حوزه نانوفناوری و دارای جایگاه بی‌بدیل در نظام آموزش عالی کشور است. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان اسلام با تکیه بر فرهنگ ناب اسلامی به‌دنبال احیای تمدن نوین اسلامی است. دانشگاه آزاد اسلامی با حضور موثر و کارآمد در گستره جغرافیایی کشور به‌عنوان یک سازمان بزرگ و انسان‌محور به‌دنبال حل مسائل و مشکلات کشور است.

عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه دانش‌بنیان اجتماعی و مردم‌نهاد است که در توسعه جغرافیایی، رشته‌‌گرایش‌های علمی و جذب دانشجو، کارمند و اعضای هیات‌علمی موفقیت خوبی جذب کرده و در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت تولید علم نافع قدم برمی‌دارد.

اصغر امیری‌جاوید، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامی، امید نسل جوان برای حرکت به‌سمت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی ممتاز برای گسترش علم و دانش و همچنین دروازه‌ای برای جذب و به‌کارگیری گسترده صاحبان دانش و صاحب‌نظران علم و فناوری در کشور است.

 محمد قربانی‌گلشن‌آباد، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، نقشی بی‌بدیل در پیشرفت و تعالی ایران اسلامی ایفا کرده و هم‌اکنون در آستانه 40سالگی رشد و بالندگی با مجموعه‌ای از استادان عالم، فاضل و انقلابی، کارکنانی کاردان، پرتلاش و مجاهد و دانشجویانی پویا، مستعد و باانگیزه به‌دنبال تحقق دانشگاه آزاد اسلامی، بسترساز تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است. راهبردی که مطالبه موکد و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و دانشگاه آزاد اسلامی با امید به فضل الهی و متکی به نیروی انسانی کارآمد در این راه موفق و سربلند خواهد بود.

مرتبط ها