کد خبر: 71862

بهنام محمودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سعید می‌تواند یکی از مربیان برتر دنیا شود

معروف مثل مایکل جردن و رونالدو جایگزین ندارد

من فکر می‌کنم معروف یکی از بازیکنانی بود که در چندسال حضورش در تیم‌ملی یکی از بازیکنان خوب و تاثیرگذار آسیا و در سطح جهان بود و امیدوارم که از ظرفیت این بازیکنان استفاده شود و قدر همچین بازیکنانی را سرمربی بداند.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: با اتمام مسابقات قهرمانی والیبال باشگاه‌های آسیا2022 که همراه با قهرمانی پیکان و درخشش سعید معروف و انتخاب این پاسور 36ساله به‌عنوان بهترین پاسور و ارزشمندترین بازیکن مسابقات شد، بهنام محمودی ستاره پیشین والیبال ایران درخصوص وضعیت کیفی مسابقات برگزارشده به «فرهیختگان» گفت: «خدا را شکر که پیکان یکی از تیم‌های خوب و باسابقه ما قهرمان شد و این توقع را داشتیم. درست است که در بازی پایانی مقابل نماینده ژاپن در دو ست اول خوب بازی نکردند ولی خدا را شکر قهرمان شدند.» وی ادامه داد: «سانتوری ژاپن تیم خوبی بود. حضور ژاپن با این سطح یک زنگ خطری برای تیم‌ملی والیبال ایران است. ژاپن تیم جنگنده و خوبی است و ما باید حواس‌مان باشد تا بتوانیم در آینده با این تیم خوب بازی کنیم. تیم ژاپن از نظر قد کوتاه بود ولی به‌واسطه حضور موزرسکی شرایط را برای تیم‌های ما سخت کرد و ما با تمام قوا و حضور سعید معروف، سیدمحمد موسوی و دیگر بازیکنان آماده بازی جذاب و نزدیکی انجام دادیم.»
کاپیتان پیشین تیم‌ملی والیبال، عملکرد شاگردان پیمان اکبری در این دوره از مسابقات را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: «سعید معروف، محمد موسوی و... بازیکنان خوبی بودند. من فکر می‌کنم معروف یکی از بازیکنانی بود که در چندسال حضورش در تیم‌ملی یکی از بازیکنان خوب و تاثیرگذار آسیا و در سطح جهان بود و امیدوارم که از ظرفیت این بازیکنان استفاده شود و قدر همچین بازیکنانی را سرمربی بداند.»
وی در پاسخ به این سوال که چه خصوصیت مثبتی باعث وجه تمایز سعید معروف با دیگر والیبالیست‌های ایرانی شده است، به «فرهیختگان» گفت: «این نسلی که درحال بازی هستند وجه تمایزشان حضور در لیگ جهانی است. والیبال ما از زمانی که وارد لیگ جهانی شد به‌واسطه اینکه هر سال 14 تا 20 بازی در لیگ جهانی داشتیم ترس ما بابت دیدار با فرانسه، ایتالیا و روسیه ریخت که تا قبل این مسابقات هر چندسال یک‌بار با آنها بازی می‌کردیم. در دو، سه‌سال اول حضور در لیگ جهانی همیشه در دیدارها می‌باختیم ولی آرام‌آرام با برنامه‌ریزی و تجربه بازیکنان موفق به پیروزی شدیم. تیم‌ملی ایران بازیکنان خوبی دارد ولی به‌شرطی که به آنها رسیدگی مناسبی شود. سعید معروف یکی از بازیکنان خوب والیبال ما در سطح آسیا و جهان بود و به‌علت شروع والیبال از پایه فهم بالایی داشت. او از شهری آمد که والیبال در خون آنها است. معروف باهوش و تیزهوش است و آن موقعی که من کاپیتان معروف در تیم استان ارومیه بودم گفتم که معروف یکی از بهترین بازیکنان آسیا و جهان می‌شود که خدا را شکر شد.»
محمودی درخصوص اینکه غیبت معروف چقدر می‌تواند تیم‌ملی را دچار کمبود کند، تاکید کرد: «مطمئنا اگه برنامه‌ریزی درست کرده باشیم حتما شخص‌محور نخواهیم بود. بعضی از استعدادها و ستاره‌ها جایگزین ندارند مثل مایکل جردن، رونالدو و مثل سعید معروف در پست پاسور ولی هنر ما این است که فضا را درست مدیریت کرده و والیبال را وارد سیاست نکنیم. طی دو تا سه سال گذشته والیبال به‌دلیل سوءمدیریت آسیب دید ولی اگر می‌توانستیم نوسان کمتری داشته باشیم خیلی بهتر بود. استعدادها و جوان‌های خوبی داریم و با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم افت والیبال را کمتر کنیم.»
ستاره سابق والیبال ایران درباره آینده سعید معروف گفت: «با شخصیتی که از سعید سراغ دارم معقتدم مربی خوبی می‌شود. باید در کلاس‌های مربیگری شرکت کند چون 50درصد کار را جلو است. در این چندین سال با مربیان خوب تمرین کرده است و تجربه عملی دارد و اگر در بحث تئوری و کلاس‌ها شرکت کند با توجه به شخصیت خاصی که دارد می‌تواند جزء 7 تا 8 مربی دنیا شود.»
محمودی در پایان خاطرنشان کرد: «برای والیبال ایران آرزوی موفقیت دارم. تشکر می‌کنم از سعید معروف که مثل برادر من است از محمد موسوی، شهرام محمودی، امیر غفور، فرهاد قائمی، مهدی مهدوی و همه افرادی که برای والیبال زحمت کشیدند. نسل‌های قبل مثل مظفری، نجاتی، حسین معدنی، برادران نائینی، لاهوتی، جلوه، دامغانی، داورزنی، پیمان اکبری، ترکاشوند، سعید رضایی و یزدانی‌خرم که برای والیبال زحمت کشیدند و امیدوارم که جوانان آرام‌آرام وارد والیبال شوند و بیشتر به والیبال کمک کنند.»

مرتبط ها