کد خبر: 71755

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آمریکا تلاش کرد روی انتخابات اثر بگذارد

بیست‌وچهارمین دوره‌ انتخابات پارلمانی لبنان درحالی برگزار شد که سفارتخانه‌های آمریکا، عربستان و فرانسه از مدت‌ها پیش جریان‌سازی شدیدی علیه جریان هشت‌مارس (وابسته به مقاومت اسلامی) آغاز کرده بودند.

شمارش معکوس برای انتخابات پارلمانی لبنان شروع شده ‌است. در این میان، بسیاری از رسانه‌های غربی با فضاسازی رسانه‌ای قصد دارند افکارعمومی را مهندسی کنند تا به نتایج دلخواه خود در انتخابات برسند. در همین راستا، برای بررسی آخرین وضعیت انتخابات پارلمانی لبنان با یکی از کارشناسان مسائل منطقه و لبنان، حسن هانی‌زاده به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا امسال تغییری در شاکله کلی انتخابات لبنان ایجاد شده است؟
بیست‌وچهارمین دوره‌ انتخابات پارلمانی لبنان درحالی برگزار شد که سفارتخانه‌های آمریکا، عربستان و فرانسه از مدت‌ها پیش جریان‌سازی شدیدی علیه جریان هشت‌مارس (وابسته به مقاومت اسلامی) آغاز کرده بودند. برآیند گزارش رسانه‌های لبنانی نشان می‌دهد آمریکا، عربستان و فرانسه درطول ماه‌های اخیر، بیش از 40میلیون دلار برای مهندسی افکارعمومی هزینه کرده‌اند، اما با توجه به اینکه انتخابات لبنان اخیرا در سه‌مرحله برگزار شد، دو مرحله برای لبنانی‌های مقیم خارج و مرحله سوم در 15حوزه‌ انتخاباتی در روز یکشنبه انجام شد. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که به‌نسبت سال‌های گذشته، اقبال عمومی به نامزدهای وابسته به جریان هشت‌مارس و محور مقاومت بسیار افزایش پیدا کرده ‌است. از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری، این انتخابات را تحریم کرده است، بسیاری از ساکنان مناطق سنی‌نشین در این انتخابات شرکت نکردند و این نشان می‌دهد که نوعی دوقطبی و چندگانگی در جامعه لبنان ازسوی دشمنان لبنان صورت گرفته است، ولی برآیند گزارش‌ها که در دو روز گذشته یعنی یکشنبه منتشر شده ‌است، نشان می‌دهد تمام شیعیان لبنان در این انتخابات شرکت کردند. سخنرانی‌های پی‌درپی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان همه‌ طیف‌های مردم لبنان را ترغیب و تشویق کرده تا در انتخابات شرکت کنند. بر همین اساس، همه‌ طیف‌های مسیحی، سنی و شیعه در لبنان که حدود 41درصد از مردم لبنان هستند، در این انتخابات شرکت کرده‌اند و گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که در این انتخابات در پارلمان آینده جریان مقاومت یعنی جریان هشت‌مارس، بیش از 56کرسی انتخاباتی را دراختیار خواهند گرفت و این می‌تواند موجب شود در آینده یک کابینه‌ منسجم و همسو با حزب‌الله تشکیل شود و فضای جامعه‌ لبنان از فضای حاکمیت سیاستمدارهای سنتی و چهره‌های تکراری رها شود و چهره‌های جوان‌تر و انقلابی‌تری وارد پارلمان یا مجلس آینده لبنان خواهند شد.

اخیرا فضاسازی‌هایی می‌شود، مثلا رسانه‌هایی امثال رویترز مدعی می‌شوند حزب‌الله کرسی‌های خودش را از دست داده است. انتشار این‌گونه اخبار تا چه میزان صحت دارد و با چه هدفی منتشر می‌شود؟
به‌نظر می‌آید یک‌سری گمانه‌زنی‌هایی برای انحراف افکارعمومی وجود دارد. گزارش‌های دقیقی که نشان می‌دهد جریان مقاومت و حزب‌الله بیشترین و قوی‌ترین فراکسیون را در پارلمان آینده خواهند داشت. ممکن است گمانه‌زنی‌ها به این سمت باشد که قوات لبنانیه و جریان‌های ضد حزب‌الله بیشترین کرسی‌ها را به‌دست خواهند آورد، ولی نتایج انتخابات بعد از شمارش کامل آرا مشخص خواهد شد که اقبال عمومی مردم به انتخاب چهره‌های وابسته به حزب‌الله خواهد بود.
درباره قسمت دوم سوال هم باید بگویم که هدف از انتشار این‌گونه اخبار کذب، این است که مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کنند. در یک هفته‌ گذشته، جریان‌سازی‌های بسیاری علیه حزب‌الله صورت گرفته است. همچنین این رسانه‌ها مردم را به عدم حضور در پای صندوق‌های رای تشویق می‌کردند. مخصوصا یک فضای ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کردند، ولی حضور روز یکشنبه‌ مردم پای صندوق‌های رای، به تمام این جریان‌سازی‌ رسانه‌های وابسته به عربستان و غرب نشان داد که ملت لبنان درکنار محور مقاومت خواهد بود.

وضعیت حزب‌الله در پارلمان گذشته به چه صورت بود؟
طبیعتا حزب‌الله در پارلمان گذشته، کرسی‌های بالاتری داشت. با اینکه چهره‌های جوان‌تر و انقلابی‌تری هم وارد پارلمان خواهند شد اما در این انتخابات و در پارلمان آینده حزب‌الله کرسی‌های خودش را حفظ خواهد کرد. لبنان به این معروف است که یک‌سری چهره‌های تکراری همواره در پارلمان و دولت حضور دارند ولی در پارلمان آینده، بیشتر نمایندگان و کسانی که وارد پارلمان خواهند شد، انقلابی و جوان خواهند بود.

به‌طور کلی میزان اقبال مردم لبنان به انتخابات لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت و شرایط لبنان، شرایط مناسبی نیست. در سال‌های اخیر لبنان عواملی مانند واردشدن لبنان به یک چرخه‌ اقتصادی ناپایدار، سقوط ارزش لیر لبنان، افزایش نرخ بیکاری، مهاجرت معکوس مردم لبنان به خارج، افزایش قیمت‌ها، ناکامی دولت نجیب‌میقاتی برای مهار تورم و... موجب نوعی سرشکستگی در جامعه‌ لبنان شده است، ولی به‌هر‌حال حضور 41درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط نشان می‌دهد که تا اندازه‌ای فضای جامعه‌ لبنان قابل کنترل است و اگر یک پارلمان و دولت منسجم تشکیل شود، لبنان به‌سمت ثبات اقتصادی حرکت خواهد کرد؛ هرچند اقتصاد لبنان وابسته به خارج اعم از آمریکا، اروپا و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج‌فارس است و این مساله سیاسی‌ است، یعنی هرگاه کابینه به حزب‌الله و مقاومت نزدیک باشد، هم آمریکا و هم کشورهای غربی و عربستان کمک اقتصادی کمتری به لبنان می‌کنند، ولی به هر حال از آنجاکه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان یک شخصیت نزدیک به محور مقاومت است، در آینده نقش تاثیرگذاری در حل مشکلات اقتصادی لبنان و عدم وابستگی آن به غرب ایفا خواهد کرد.

باتوجه به مشکلاتی که از لبنان گفتید، فکر می‌کنید آرای خاکستری لبنان توسط چه گروهی جذب خواهد شد؟
جامعه‌ لبنان، جامعه‌ای چندقطبی ا‌ست. جریان هشت‌مارس وابسته به حزب‌الله، جریان 14مارس وابسته به سعدالحریری و قوات لبنانیه وابسته به سمیر جعجع، اینها جریان‌های پرنشاط جامعه لبنان هستند؛ اما یک‌سری رای‌های خاکستری در جامعه لبنان هم همان‌طور که شما گفتید، وجود دارد که به‌نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌ها و برنامه‌هایی که سیدحسن نصرالله برای آینده‌ لبنان تصویر کرده و اینکه اگر مردم مشارکت کنند و پارلمان قدرتمندی را به وجود بیاورند و انتخاب کنند، طبیعتا وضعیت لبنان بهتر خواهد شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد اکثر رای‌های خاکستری به‌سمت جریان هشت‌مارس به رهبری مقاومت حرکت خواهد کرد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:
گره سیاسی لبنان باز می‌شود؟ (لینک)
فضای انتخاباتی در بین جریان مقاومت شاداب و کم‌نظیر بود (لینک)
عربستان عامل کاهش مشارکت در انتخابات لبنان است (لینک)

مرتبط ها