کد خبر: 71750

فرهیختگان» به مناسبت روز روابط‌عمومی بررسی کرد

روابط‌عمومی‌ها و گفت‌وگو با زبان روز

روابط‌عمومی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تبیین سیاست‌ها و همچنین انتقال انتقادها و نظرهای مختلف نسبت به بخش‌های مختلف کشور برعهده دارند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: امروز، روز کسانی است که چشم و گوش سازمان‌ها به‌شمار می‌روند. روابط‌عمومی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تبیین سیاست‌ها و همچنین انتقال انتقادها و نظرهای مختلف نسبت به بخش‌های مختلف کشور برعهده دارند. مجموعه‌ای که علی‌رغم نقش پررنگ‌شان در دنیای امروز، اما بعد از نزدیک به 8دهه هنوز جایگاه واقعی خود را در بخش‌های مختلف کشور پیدا نکرده‌اند و کمرنگ کردن نقش این بخش را می‌توان یکی از دلایل اصلی در کاهش قدرت در جنگ نرم امروز دانست.

تنها 8 درصد مدیران روابط‌عمومی فارغ‌التحصیل رشته روابط‌عمومی و ارتباطات هستند!
جالب اینجاست نه براساس اطلاعات منتشرشده،‌ 35درصد از مدیران روابط‌عمومی دارای مدرک دکتری،‌ 49درصد کارشناسی‌ارشد و 16درصد نیز کارشناسی هستند. جالب اینجاست که تنها 8درصد از این مدیران در رشته روابط‌عمومی و ارتباطات تحصیل کرده‌اند، 64درصد فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم‌انسانی، 4درصد علوم‌پایه، 20درصد فنی‌ومهندسی و 4درصد هم از دیگر رشته‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. با نگاهی به آمارهای منتشرشده در ارتباط با سمت روابط‌عمومی در سازمان‌ها باید گفت 33درصد از مدیران روابط‌عمومی به‌عنوان مدیر حوزه ریاست و روابط‌عمومی، 3درصد مدیرکل، 21درصد کارشناس‌مسئول، ‌16درصد رئیس اداره و 27درصد نیز مدیر روابط‌عمومی هستند.
 به مناسبت این روز به‌سراغ مدیران روابط‌عمومی فعال در نظام‌ آموزش عالی کشور رفتیم و از آنها سه سوال مختلف پرسیدیم: 1.نقش روابط‌عمومی‌ها در تحقق جهاد تبیین مطرح‌شده ازسوی رهبری، 2. چالش‌های اصلی کشور در حوزه روابط‌عمومی‌ها و 3.چرایی تداوم حرکت آنها در بستر سنتی علی‌رغم تغییر فضای رسانه‌ای و گسترش فناوری‌های جدید ارتباطی که پاسخ هرکدام از آنها به این سوالات را در ادامه می‌خوانید.

روابط‌عمومی سازمان‌ها در جهاد تبیین پیشگام باشند

ندا شفیعی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت علوم:

1. قطعا روابط‌عمومی‌ها برای تحقق منویات رهبری پیرامون تحقق جهاد تبیین باید پیشگام بوده و در صف اول قرار داشته باشند، اتفاقی که قطعا با حرکت به‌سمت تولیدات محتوایی فاخر بتوانند دستاوردهای علمی را که در این مدت ازسوی جامعه آکادمیک منتشرشده بیان کنند. مولفه‌ای که باعث شده تحقق این مساله به‌عنوان یکی از ماموریت‌های روابط‌عمومی در سال جاری تلقی شود. درکنار آن حرکت برای تحقق شعار سال به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان هم کارویژه دیگر این بخش برای سال جاری محسوب می‌شود.

2. روابط‌عمومی‌ها امروز در کشور با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند به‌طوری که نبود ساختار تشکیلات منسجم و یکسان، ‌کمبود امکانات سخت‌افزاری، ‌بی‌انگیزگی روابط‌عمومی، نبود بودجه مستقل،‌ دچارشدن به روزمرگی، عدم تخصص‌گرایی و عدم وجود قانون و مقررات هدفمند و جامع را می‌توان به‌عنوان مشکلاتی که امروز در این عرصه با آن روبه‌رو هستیم، معرفی کرد.

3. طبیعی است که برای خروج از بستر سنتی که امروز در روابط‌عمومی‌ها حاکم است،‌ باید در وهله اول برنامه و بودجه مستقل تعریف شود. همچنین ایجاد ساختار تشکیلاتی قوی و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات هم از دیگر نیازهای امروز روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌رود. همچنین نیاز داریم تا این بخش ماموریت‌گرا شده و برنامه‌محور به فعالیت بپردازد. مولفه اصلی که می‌تواند این مهم را محقق کند، حضور هوشمندانه در شبکه‌های نوین اجتماعی است، شبکه‌هایی که در زمره اثربخش‌ترین، پرمخاطب‌ترین، معتبرترین، گسترده‌ترین و مقبول‌ترین شبکه‌ها تلقی می‌شوند.

نقش روابط‌عمومی‌ها در جهاد تبیین تولید محتوای دقیق در فضای مجازی است

لعبت درخشانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه الزهرا:
1. مدت‌هاست که وظیفه اصلی روابط‌عمومی‌ها بیان دستاوردهای سازمان‌هایشان بوده و تلاش‌شان در راستای ایجاد پل ارتباطی با مردم و مشتریان و مخاطبان خودشان را باید اصلی‌ترین کارویژه آنها معرفی کرد؛ اما امروزه با توجه به فرمان جهاد تبیین روابط‌عمومی‌ها در جنگ روایت‌ها و شناخت درگیر شده‌اند؛ چراکه‌ هجمه سنگینی برای تغییر نگرش افکار جامعه شکل‌ گرفته است. درحقیقت امروزه وظیفه روابط‌عمومی‌هاست که دغدغه رهبر معظم انقلاب را جامه‌عمل بپوشانند. از این‌رو تولید محتوای حساب‌شده، دقیق و فاخر در فضای مجازی یکی از مصادیق این جهاد به‌شمار می‌رود و لازم است روابط‌عمومی‌ها همه ظرفیت خود را در این زمینه به‌کار گیرند.

2. به‌نظر من پیچیدن یک نسخه برای همه در حضور در فضای مجازی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هاست. اینکه برخی شبکه‌ها برای همه آحاد جامعه فیلتر می‌شود و رسما در سازمان‌ها اعلام می‌شود که استفاده از این پیام‌رسان و آن پیام‌رسان منع قانونی دارد، این برای روابط‌عمومی‌ها یک چالش و مانع است. بارها امتحان کردیم که اگر من روابط‌عمومی آن محیط را ترک کنم (به‌صرف اینکه در سازمانم از بودن در آن منع شدم) اما به‌عنوان مثال دانشجویان به‌ویژه نسل جوان آنجا را ترک نمی‌کنند و وقتی من روابط‌عمومی نباشم افراد دیگری در آنجا رشد می‌کنند و سکان‌دار اطلاع‌رسانی می‌شوند و همین افراد به عمد یا غیرعمد عاملی برای انتشار اخبار و اطلاعات نادرست شده و سبب تغییر نگرش‌ها می‌شوند. به عبارتی، این دستور رهاکردن سنگر و سپردن آن به دست دشمنان دانا و دوستان نادان است.
چالش‌های دیگر عدم توجه به حساسیت و نقش مهم روابط‌عمومی‌هاست. بی‌توجهی به چارت و شاکله آنها و تامین بودجه لازم برای آنهاست. درحالی‌که برای روزآمدسازی آنها و تقویت این حرفه، حضور موثرشان در این برهه از زمان در بستر مجازی لازم است.

3. مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) در توصیف روابط‌عمومی می‌فرمایند: «روابط‌عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک‌سو و ازسوی دیگر منعکس‌کننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می‌گذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و همنوایی و همسازی آنها ارتباط دارد. روابط‌عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص‌کننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط خود باشند.» ضمن اینکه فرمان امروزشان جهاد تبیین، دستوری است که وظایف روابط‌عمومی‌ها را کاملا مشخص می‌کند. بنابراین باید سازمان‌ها برای قوی‌تر کردن روابط‌عمومی‌ها همت کنند، هزینه کنند و برای ارتقای توانمندی‌هایشان برنامه‌ریزی داشته باشند. درحالی که می‌بینیم اتفاقا هرساله نگاه به آنها ضعیف‌تر می‌شود و کم‌توجهی به آنها بیش از پیش است.
در نگاه سنتی و قدیمی یکی از آسیب‌ها و ضعف‌های روابط‌عمومی‌ها برقراری ارتباط یک‌سویه میان دستگاه‌ها و مردم بود اما اتفاقا نگاه جدید با توسعه رسانه‌ها و گسترش فضای مجازی، برقراری ارتباط یک‌سویه جوابگو نیست و حتی آسیب‌رسان هم هست و هنر و مهارت روابط‌عمومی در ارتباط دوسویه، صمیمانه و اثربخش بین مردم و حاکمیت معنا می‌یابد.
امروزه روابط‌عمومی‌ها با بروز و ظهور رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی و تنوع کار رسانه‌ها، علاوه‌بر مدیران روزآمد و توانمند به نیروهای متخصص و ایده‌پرداز نیاز دارند تا بتوانند با شناسایی نیازها برای پاسخگویی به آنها تلاش کنند و این مستلزم تامین چارت و بودجه لازم است.

هیچ‌گاه عملکرد روابط‌عمومی‌ها توسط سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد

سیدجواد حجازی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علم‌وصنعت:
1. صحبت‌های رهبری همانند نامگذاری سال‌ها از طرف ایشان، همیشه معنادار بوده و دانشگاه‌ها هم در تحقق برخی شعارهای سال به‌صورت غیرمستقیم دخیل بوده‌اند، اما امسال هم به‌واسطه شعار انتخاب‌شده برای سال و تاکید بر واژه دانش‌بنیان و هم به‌واسطه سخنرانی اخیر ایشان مبنی‌بر جهاد تبیین،‌ قطعا نقش دانشگاه‌ها دوچندان شده و لازم است نقش پیش‌قراول را ایفا کنند. این مراکز می‌توانند در پیشرفت علمی کشور اثرگذار بوده و از طرفی لازم است اختراعات و موفقیت‌هایی را که در سطح کشور ایجادشده بیان کنند و افکارعمومی را در جریان آن بگذارند. مولفه مهم اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند برای چالش‌های اصلی کشور راهکار علمی ارائه دهند و این مساله طبیعتا در بعد نرم هم باعث اقناع افکارعمومی خواهد شد. با این همه هنوز روابط‌عمومی‌ها در بحث کلان جهاد تبیین ورود جدی نداشته‌اند اما طبیعتا در این حوزه بیکار هم نبوده‌اند. به‌طور مثال گاهی در سطح دانشگاه‌ها سوءتفاهم‌هایی ایجاد می‌شود و اینجا نقش روابط‌عمومی است که با ارائه برخی توضیحات و انتشار برخی اخبار محیط دانشگاه را به آرامش برساند. همچنین یکی از وظایف اصلی روابط‌عمومی‌ها این است که بین ذی‌نفعان یک مجموعه و مدیریت و برعکس نقش رابط را ایفا کنند و این مساله را هم می‌توان به‌عنوان یکی از مصادیق جهاد تبیین برشمرد که در این زمینه روابط‌عمومی‌ها عموما عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند. اما مولفه‌ای که نباید فراموش کرد این است که در بحث جهاد تبیین در گام نخست باید برای دانشگاه‌ها ماموریت تعریف شود و در گام بعدی روابط‌عمومی با ابزارهایی که دراختیار دارد،‌ کمک‌کننده مراکز آکادمیک باشد.
2. به‌مناسبت هفته روابط‌عمومی‌ها بسیاری از فعالان این بخش از چالش نیروی انسانی و منابع مالی و تخصص‌گرایی انتقاد می‌کنند؛ درست است که این چالش‌ها وجود دارد اما معتقدم مهم‌ترین چالش امروز ما این است که مجموعه عملکرد این بخش به‌صورت رسمی ازسوی هر نهاد مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. درحالی‌که هرگاه رویدادی برگزار می‌شود، گزارش‌های مختلف آن منتشر می‌شود، اما هیچ‌گاه گزارشی درباره نحوه عملکرد روابط‌عمومی در روند اجرای آن رویداد نه منتشر و نه حتی ارزیابی می‌شود. درحالی‌که روابط‌عمومی در ارتقای برند هر سازمانی نقش تعیین‌کننده دارد. به‌عبارت دیگر، هیچ سازمانی میزان تولیدات اخبار، تولیدات رسانه‌ای، برگزاری مراسم را نه از حیث کمی و کیفی ارزیابی نمی‌کند و این مساله نشان می‌دهد روابط‌عمومی در سیستم به چشم نمی‌آید و قطعا وقتی وضعیت این‌طور است، انگیزه‌ای نیز برای فعالیت ازسوی نیروی انسانی وجود ندارد.

3. برای تغییر بستر سنتی فعالیت روابط‌عمومی‌ها و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های روز باید هر 3 ضلع موردنیاز این کار تامین شود. یکی از پیش نیازها آن است که تجهیزات به‌روز در اختیار اداره‌کل روابط‌عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف قرار بگیرد. یعنی اگر در گذشته با کاغذ و خودکار این امکان فراهم می‌شد که بتوان به وظایف تعریف شده برای روابط‌عمومی جامه‌عمل پوشاند، ‌اما امروز نیاز به دوربین، لپ‌تاپ و... است. ضلع بعدی نیز ارائه آموزش‌های لازم به نیروی انسانی این بخش است و ضلع نهایی نیز ایجاد ‌انگیزه در میان آنهاست. یعنی گاهی دیده‌ایم که نه‌تنها تجهیزات فراهم شده بلکه آموزش‌های لازم هم ارائه شده، اما باز هم نیرو در بستر سنتی به فعالیت می‌پردازد، ‌دلیلش آن است که آن نیرو یا‌ انگیزه لازم را ندارد یا اصلا از او خواسته نشده که خود را به‌روز کند.

روابط‌عمومی باید فرزند زمانه خودش باشد

سیدابراهیم هاشم‌ورزی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی شریف:

1. ابتدا لازم است به تعریف کلمه تبیین بپردازیم. تبیین از بیان گرفته شده و در تعاریف لغوی به معنی اظهار، هویدا کردن، تعریف کردن و به قلل و به قولی شفاف‌سازی کردن شناخته می‌شود. در گام بعدی توجه به این نکته لازم است که مسلما مقام‌معظم‌رهبری متوجه خلئی شدند که به موضوع جهاد تبیین اشاره کردند؛ چراکه ما موضوعات بسیاری را داریم که ایشان بعضا حتی به آنها اشاره هم نمی‌کنند اما به موضوع جهاد تبیین در فقرات مختلف و متعددی اشاره داشتند. پس باید توجه داشت موضوعاتی که رهبری به آنها اشاره چندباره دارد، نشان از کم‌کاری یا خلأ آن حوزه است و وظیفه ما دانشگاهیان است که به این دقت‌نظرهای سکاندار نظام توجه بیشتری داشته باشیم. قطعا رهبری از دانشگاه‌ها و به‌ویژه روابط‌عمومی‌ها در بحث جهاد تبیین این انتظار را ندارند که نگاه سطحی داشته باشیم و این انتظار هست تا به صورت عمقی به این مساله بپردازیم. جهاد تبیین زمانی وارد حوزه دغدغه‌ها خواهد شد که به حقایق پرداخته نمی‌شود، یعنی در مقابل جهاد تبیین با دروغ پراکنی، تحریف کردن و غیرواقع نشان دادن موضوعات روبه‌رو هستیم و قطعا ما به‌عنوان روابط‌عمومی مسئولیت انعکاس و انتشار اظهارنظرها، تعریف‌ها و شفاف‌سازی‌ها را برعهده داریم. در دانشگاه صنعتی‌شریف کارهای خوبی را برای تحقق جهاد تبیین در دستور کار داریم. اولین کار ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه است، باتوجه به اینکه رفته‌رفته از حضور اساتید و کارکنان پیشکسوت و باتجربه دانشگاه محروم خواهیم شد و این تجربیات بدون ثبت شدن، از بین می‌رود یکی از وظایف عملیاتی ما در حوزه تبیین ثبت این تجربیات و خاطرات است. اقدام دوم راه‌اندازی قرارگاه تبیین شریف در دانشگاه است که با حمایت رئیس دانشگاه و در کنار دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری و تشکل‌های دانشگاه درحال راه‌اندازی آن هستیم. در این قرارگاه که با حضور دانشجویان بخش‌های مختلف دانشگاه همراه خواهد بود، می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد و امید و نشاط و شادابی را با معرفی افتخارات و دستاوردهای ارزشمند دانشگاهیان به جامعه تزریق کرد.
کار دیگری که در حوزه جهاد تبیین دنبال خواهیم کرد، درنظر گرفتن و توجه ویژه به شعار سال و پرداختن به اتفاقات دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی شریف است و امیدواریم بتوانیم با کمک پارک فناوری و مرکز رشد دانشگاه، بیش از گذشته در این حوزه فعال باشیم. قطعا روابط‌عمومی‌ها به حوزه اطلاع‌رسانی اشراف دارند، اما اگر بخواهیم بحث جهاد تبیین را در این حوزه لحاظ کنیم، باید دقت کرد که این تبیین هنرمندانه، گفتمان‌ساز و جریان‌ساز باشد. همچنین باید در حوزه تبیین، اخلاق مدار باشیم، مولفه‌ای که رهبری نیز به آن تاکید بسیار دارند.

2. عمده چالشی که در حوزه روابط‌عمومی با آن روبه‌رو هستیم، جدا از مشکلات مربوط به بودجه و ساختار این است که روابط‌عمومی باید روابط‌عمومی به‌روز باشد. همان‌طور که حضرت علی(ع) فرمودند فرزند زمانه خود باش. ‌قطعا روابط‌عمومی نیز باید روابط‌عمومی زمانه خودش باشد. امروز در دنیای دیجیتال صحبت از فضای متاورس می‌شود، فضایی به موازات دنیای واقعی. در چنین شرایطی اگر بخواهیم همچنان روابط‌عمومی سنتی داشته باشیم و تنها به برگزاری چند مراسم و نصب چند بنر اکتفا کنیم، قطعا از فضای امروز عقب خواهیم ماند. روابط‌عمومی چشم‌وگوش سازمان است، سیمای سازمان است، لذا اگر از رخدادهای روز جدا باشیم و فاصله داشته باشیم، ‌برای دنیای جدید و مردمان این دنیای جدید، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

3. طبیعتا برای تغییر بستر و حرکت از فضای سنتی به فضاهای جدید و به‌روز، روابط‌عمومی‌ها به آموزش نیاز دارند. در هر عرصه‌ای که وارد شده و می‌بینیم که فضا درحال تغییر است، نیاز داریم تا به سلاح‌های روز آن عرصه مجهز شویم و قطعا برای این مهم نیز باید آموزش‌های لازم چه به رهبران و مدیران آنها و چه برای نیروی انسانی تحت پوشش ارائه شود. لذا مهم است که گزینه توانمندسازی و مهارت‌افزایی روابط‌عمومی‌ها همیشه و در همه حال، روی میز باشد.

متخصصان در عرصه روابط‌عمومی به‌کارگیری نمی‌شوند

علی‌اصغر عبدی، رئیس اداره روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
 1. درخصوص جهاد تبیین و نقش روابط‌عمومی‌ها مخصوصا در عرصه آموزش عالی بنده تعبیری دارم از این قضیه و از آن به دیپلماسی عمومی یاد می‌کنم. شاید یکی از نقاط‌ضعفی که در داخل کشور داریم و این ارتباط مناسب و لازم بین مسئولان و مردم برقرار نمی‌شود، دقیقا به همین جهاد تبیین که مقام‌معظم‌رهبری به آن اشاره کردند، مربوط می‌شود. درواقع بحث دیپلماسی عمومی را رهبری بیان می‌کنند که اتفاقاتی باید در این زمینه رخ دهد و مواردی بیان شود که عموم مردم متوجه شوند که چه اتفاقاتی در داخل کشور می‌افتد. در آموزش عالی باید ارتباط موثری بین سه ضلع دانشجو و استاد و یاوران علمی(کارمندان) به تعبیر وزیر علوم برقرار شود. این ارتباط موثر می‌تواند از طریق همین جهاد تبیین یا دیپلماسی عمومی با برنامه‌ریزی‌های درست فضای آموزش عالی را به جامعه متصل کند. اضلاع این مثلث را باید روابط‌عمومی خیلی محکم به هم متصل کند، یعنی ارتباط موثر بین اضلاع این مثلث شکل بگیرد تا نهایتا منجر به تبیین دستاوردهای علمی کشور برای جامعه شود. از طرفی این ارتباط موثر بین اضلاع مثلث یعنی هیات‌علمی، دانشجو و یاوران علمی باعث ایجاد انگیزه برای تولید علم و به‌کارگیری آن در پیشرفت کشور می‌شود.
درواقع بیان و تبیین فعالیت‌های پژوهشی و دستاوردهای علمی کشور در دانشگاه‌ها از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی باعث ایجاد انگیزه در کل جامعه خواهد شد، به‌طوری‌که وقتی عموم مردم متوجه می‌شوند که فرزندان‌شان در دانشگاه‌ها چه دستاوردهایی را خلق کرده‌اند که حتی در جهان مطرح است و نهایتا موجب پیشرفت جامعه اسلامی شده، انگیزه مضاعفی در جامعه ایجاد می‌کند که این کار باید توسط روابط‌عمومی انجام شود، که خود به‌نوعی جهاد تبیین محسوب می‌شود. به‌نظرم همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید از طریق روابط‌عمومی‌ها با همین نگرش فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را برای جامعه تبیین کنند.

2. اصلی‌ترین چالشی را که امروز روابط‌عمومی‌ها با آن روبه‌رو هستند می‌توان سه مورد بیان کرد که به‌عنوان یک چالش اصلی روابط‌عمومی‌ها قابل ذکر است؛ یکی از این موارد ساختار سازمانی روابط‌عمومی‌هاست. در بسیاری از سازمان‌ها بالاخص در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هنوز ساختار محکم و مناسبی که بشود براساس آن کارهای مهمی انجام داد شکل نگرفته و همین باعث شده چالش دوم به وجود بیاید و آن‌هم عدم استفاده از افراد متخصص در حوزه روابط‌عمومی است که درواقع روابط‌عمومی‌ها معمولا از این قضیه رنج می‌برند و افرادی که در این حوزه تحصیل کرده و تخصص‌های لازم را دارند اندک باشند و از طرفی هم که چالش سوم را می‌توانم بیان کنم این است که خود سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که روابط‌عمومی دارند شرایط آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی روابط‌عمومی را یا ندارند یا به‌صورت محدود برگزار می‌کنند، که خود این موضوع درواقع باعث می‌شود آن‌طور که بایسته و شایسته است، اخبار فعالیت‌ها درست و کامل به جامعه انتقال پیدا نکند.

3. با توجه به اینکه امروز فضای مجازی را پیش‌رو داریم و در بحث رسانه‌ها پیشرفت زیادی در دنیای امروز حاصل‌شده، به‌نظر بنده دو مولفه نیاز امروز روابط‌عمومی‌ها است که یکی بحث تولید محتواست و دیگری استفاده حداکثری از فضای مجازی برای برقراری ارتباط.
وقتی که شما این دو مولفه را در نظر می‌گیرد طبیعتا باید از بابت نیروی انسانی از افرادی استفاده کنید که در این دو زمینه تخصص‌های لازم را داشته باشند؛ در تولید محتوا با نگرش‌های جدید و ابزارهای جدید بتواند فعالیت‌های سازمانی را به‌درستی تبیین کنند و این تبیین را می‌توان از طریق بسترهای مجازی رسانه‌ای را که درواقع توسط فضای مجازی ایجادشده در جامعه منتشر کنند. این دو مولفه می‌توانند براساس شرایط روحی و روانی، شرایط فرهنگی و شرایط اقتصادی و... جامعه نسبت به تبیین فعالیت‌های کشور بپردازند و باعث ایجاد جریان‌های مختلفی در جامعه شده که هرکدام می‌تواند باعث ساخته‌شدن مردم و جامعه شوند، ‌مسلما نقش روابط‌عمومی‌ها در این جریان‌سازی‌های خوب و مثبت بسیار پررنگ و کارآمد خواهد بود.

تغییر نگاه باعث برون‌رفت از وضعیت فعلی می‌شود

میثاق حیدری، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه لرستان:

1. برای تحقق شعار سال و همچنین جهاد تبیین ‌آنچه واضح است اینکه روابط‌عمومی‌ها باید در صف اول قرار بگیرند و این کار نیز با تولیدات محتوایی فاخر در بسترهای مختلف امکان‌پذیر است. در این مسیر فعالان این عرصه لازم است تا به سمت معرفی دستاوردهای مختلف حرکت کنند و تنها این راه است که باعث می‌شود نه‌تنها به بیان دقیق آنچه در 40 سال گذشته رخ داده، برسیم بلکه شرایطی که امروز در عرصه جنگ نرم با آن روبه‌رو هستیم را هم تغییر دهیم. علی‌رغم اینکه تلاش‌هایی در این زمینه از سوی روابط‌عمومی‌ها صورت گرفته، ‌اما هنوز راه زیادی تا وضعیت مطلوب داریم.

2. مشکلات ساختاری و عدم وجود چارت مناسب در سازمان‌ها برای روابط‌عمومی و همچنین عدم تعریف جایگاه مشخص روابط‌عمومی‌ها و کم‌توجهی مدیران سازمانی و کمبود تجهیزات باعث شده تا نیروی انسانی فعال در این زمینه آن‌طور که باید نتوانند به وظایف خود عمل کنند. به عبارت دیگر ما شاهد این هستیم که بخشی از نیروی حاضر در روابط‌عمومی‌ها ‌انگیزه لازم را برای حرکت به سوی نوآوری ندارند و این خود زمینه‌ساز شرایط فعلی شده است.

3. درست است که عمده فعالیت روابط‌عمومی در مراکز آکادمیک در بستر سنتی و با ابزارهای قدیمی فعالیت می‌کنند، اما برای اینکه از چهارچوب سختی که امروز در این حوزه وجود دارد، ‌خارج و به سمت بسترهای نوین حرکت کنیم، در وهله اول لازم است نگاهی که از بالا به روابط‌عمومی‌ها وجود دارد، دچار تغییر شده تا خود‌به‌خود بسترها برای حرکت به سمت ارتباطات نوین و نرم‌افزاری شدن بیشتر ارتباطات محقق شود. در اصل ما نیاز به فرهنگ‌سازی در این زمینه داریم تا روابط‌عمومی بتواند در حیطه‌های مختلف جریان‌سازی کند، درحالی‌که متاسفانه امروز نگاه‌ها سنتی و سخت‌افزاری است و اگر بنا باشد نگاه فعلی همچنان ادامه داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد.

مرتبط ها