کد خبر: 71645

زینب شوندی

صحبت‌های پراکنده دولتی‌ها با مردم درباره طرح‌های مختلف نتیجه‌بخش نخواهد بود

یکی از ملاک‌های مردم برای اینکه دولتی را کارآمد یا ناکارآمد تلقی کنند، بحث کنترل کالاهای اساسی است و قیمت نان یکی از پارامترهایی است که در نگاه کلی مردم به دولت اثرگذار است.

زینب شوندی، دبیر واحد سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: یکی از ملاک‌های مردم برای اینکه دولتی را کارآمد یا ناکارآمد تلقی کنند، بحث کنترل کالاهای اساسی است و قیمت نان یکی از پارامترهایی است که در نگاه کلی مردم به دولت اثرگذار است. با توجه به اهمیت مساله و سیاست حذف ارز ترجیحی که اگر به درستی اجرا نشود قشر زیادی از جامعه را به زیر خط فقر می‌برد، دولت نیاز داشت تا جدی‌تر و دقیق‌تر با مردم صحبت کند. از طرف دولت تا امروز درباره حذف ارز ترجیحی صحبت‌هایی با مردم صورت گرفته و نمی‌توان منکر این مساله شد اما این صحبت‌ها دو ویژگی اساسی را نداشته و به همین دلیل هدف اصلی مدنظر گرفته شده برای آن محقق نشده است؛ دلیل اول این مساله آن است که این صحبت‌ها به‌شدت پراکنده بوده و از سوی نهادهای مختلف صورت گرفته است و هر ارگانی در این باره اظهارنظر کرده و جدا از اینکه یک‌سری شایعه‌پراکنی‌ها از داخل و خارج وجود دارد و طیف مخالفان دولت هم شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند، امنای دولت نیز خودش هم با پراکندگی در بیان به این مساله دامن زده است. در قدم اول باید ساماندهی واحدی ازسوی دولت در بیان مسائل وجود داشته باشد و طرح حذف ارز ترجیحی باید یک مسئول و سخنگوی واحدی داشته باشد. قدم دوم این است که صحبت‌های دولتمردان با مردم بسیار دیر انجام شد، در حالی که توقع داشتیم بسیار زودتر از اینکه مردم در هنگام خرید و قفسه فروشگاه‌ها بخواهند به اقدام دولت در این زمینه پی ببرند، شروع این مساله را از زبان رئیس دولت شنیده باشند و قطعا اگر این اتفاق رخ می‌داد شاهد وضعیت بهتری بودیم. البته رسانه ملی در این زمینه گزارش‌های قابل‌توجهی داشته، اما باید این صحبت‌ها از زبان یک مسئول مشخص یا شخص اول دولت شنیده می‌شد و بیان کلی مسائل آن هم از زبان مسئولان مختلف و همچنین عدم شفافیت راهکار نهایی دولت باعث شد وضعیت بدتر شود.
باید به این مساله اشاره کنم که وقتی در اوایل پاییز سال گذشته بحث طرح حذف ارز ترجیحی مطرح شد، مشخص بود که طرح اولیه دارای اشکالات زیادی است، در همان برهه تشکل‌های مختلف شروع به اعتراض کردند و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز سه نامه به‌طور ویژه درباره حذف ارز ترجیحی منتشر کرد. در اصل نمونه اولیه که برای جبران افزایش قیمت‌ها مطرح شد دارای اشکالات زیادی بود و همین نامه‌های مختلفی که منتشر شد و ارتباطاتی که با نمایندگان مجلس رخ داد، باعث شد برنامه اصلاح و طرحی که امروز توسط دولت دنبال شده، ‌منطقی‌تر از گذشته است. هرچند هنوز هم به آن اشکالات جدی وارد است اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که در این مدت تغییرات جدی در آن اعمال شده است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

در پروژه یارانه، افکار عمومی سوالات زیادی دارد (لینک)

دولت نباید اعتماد مردم را با در پیش گرفتن سیاست عدم اطلاع‌رسانی خراب کند (لینک)

نحوه اطلاع‌رسانی دولت در دوران جنگ اقتصادی‌، ناقص دنبال می‌شود (لینک)

اطلاع‌رسانی دولت تا امروز در حوزه‌های مختلف ضعیف بوده است (لینک)

مرتبط ها