کد خبر: 71610

گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری مهرواره ملی «هوای نو»

هیات‌های مذهبی باعث انقلاب شدند

نشست خبری اختتامیه مهرواره «هوای نو»، صبح روز سه‌شنبه در حوزه هنری با حضور مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و وحید ملتجی، دبیر مهرواره و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: نشست خبری اختتامیه مهرواره «هوای نو»، صبح روز سه‌شنبه در حوزه هنری با حضور مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و وحید ملتجی، دبیر مهرواره و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.  در ابتدای این نشست باباخانی با اشاره به برگزاری این مهرواره گفت: «نگاه ما در سازمان تبلیغات به ظرفیت‌هایی است که داریم و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. مجموعه هیات مبتنی‌بر نیروی انسانی، معنویت و هنر است که وقتی این ویژگی‌ها کنارهم قرار گرفتند، ظرفیت‌های بسیار بزرگی تشکیل دادند که اگر به همه این ظرفیت‌ها رسیدگی شود اتفاقات خوبی می‌افتد.»
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت وجود هیئات در کشورمان ادامه داد: «هیات‌ها از محافل معنوی بیرون می‌آیند و ریشه‌اش که استفاده از معارف اهل بیت است درکنار فرهنگ قرار می‌گیرد. اگر هیات به میتینگ سیاسی و کنسرت تبدیل نشود، اتفاقات خوبی را برای اجتماع رقم می‌زند. یکی ‌از دلایلی که باعث ایجاد انقلاب اسلامی شد، هیات‌های مذهبی در سراسر کشور بود. هیات در کنار مردم و برای مردم می‌تواند بسیار موثر باشد و بسیاری از مسائل اجتماعی را آسان سازد. هیات برای کل مدت زندگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.»
وی در پایان صحبت‌هایش در این نشست گفت: «امیدواریم بتوانیم در هوای نو و در هیئات نفسی تازه کنیم. این جلسه درواقع مربوط به مهرواره ۱۴۰۰ است که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد و ما مهرواره ۱۴۰۱ را هم برگزار خواهیم کرد.»

   در چهارچوب انقلاب اسلامی به هیات نگاه می‌کنیم
وحید ملتجی، در ادامه این نشست در رابطه با اهداف هوای نو گفت: «هوای نو ۲ هدف اصلی و اساسی دارد. اول اینکه کمک کند تا افق نگاه هیات‌ها از این چیزی که است بیشتر شود و‌ بتواند جامعه پیرامونش را ببیند. درواقع ما می‌خواهیم هیات جایی برای همه ایرانیان باشد و آغوشش را برای جمعیت میلیونی کشور باز کند و برای همه اینها برنامه داشته باشد. ما دنبال اتفاقات کلیشه‌ای نیستیم، البته همین چیزی هم که گفتیم حرف بزرگی است. ما در چهارچوب انقلاب اسلامی به هیات نگاه می‌کنیم.»
وی در ادامه راجع‌به هدف دوم این مهرواره گفت: «هدف بعدی‌مان این است که نگاه جامعه را به هیات تغییر دهیم. بخشی از جامعه نگاه‌شان به هیات دهه اول و‌ دوم محرم است، این نگاه بد نیست اما همه موضوع این نیست. با هیات می‌توان زندگی کرد.»
دبیر این جشنواره درباره انتخاب اسم «هوای نو» گفت: «ما دنبال ایجاد رقابت منفی بین هیات‌ها نیستیم. عنوان مهرواره به دلیل نگاه سراسر مهر به تمام عرصه‌های هیات انتخاب شده است. در کشور و در شهرها هیات‌های مختلفی وجود دارد، اما «هوای نو» هیات دقیق و با آیین است. اینکه چرا اسمش مذهبی نیست هم دلایل خودش را دارد. هوا معادل فرهنگ و‌ نو یعنی چهارچوب دوم انقلاب است.»
ملتجی در ادامه درباره نماد جشنواره که درخت است توضیح داد: «عرصه فرهنگ و کشت‌وکار بسیار به یکدیگر نزدیک است. هیات سایه دارد و‌ می‌‌توان به آن تکیه‌ کرد و درخت هم همین‌طور است.» دبیر جشنواره در ادامه در رابطه با نشست‌هایی که در آینده خواهند داشت گفت: «ما در آینده نشست‌هایی با موضوع گفت‌وگو و‌ مطالبه‌گری از مسئولان نظام برگزار خواهیم کرد و مسئولان در این مراسم قرار است در مورد هیات صحبت کنند. ما در این نشست سعی داریم نگاه‌مان را به مسئولان بگوییم و از آنها مطالبه‌گری کنیم. هم‌اکنون حضور پیمان جبلی، عزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، محمدمهدی اسماعیلی و محمد قمی در این جلسات قطعی است. اعتقادمان این است که هیات شکل گرفته براساس دغدغه‌های جامعه است و بر همین اساس پیش می‌رویم.»

مرتبط ها