کد خبر: 71594

مدیر پژوهشی ‌پژوهشگاه رنگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هدف ما نفوذ در منطقه است

پژوهشگاه‌ها پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند؛‌ چراکه به واسطه انجام طرح‌های صنعتی و پروژه‌های ملی با صنعت آشنا شده و با موضوعات مرتبط با این حوزه درگیر هستند.

مریم طیبی‌نظری، خبرنگار: پژوهشگاه‌های کشور باتوجه به شعار سال و تاکید رهبری بر تولید دانش‌بنیان، نقش کلیدی در پیشبرد برنامه‌های کشور برای تحقق این شعار دارند؛ چراکه آنها همان حلقه میانی و اتصالی بین صنعت و دانشگاه محسوب می‌شوند. از طرف دیگر پژوهشگاه این ظرفیت را دارد که بتواند اشتغالزایی پایدار را در کشور محقق کرده و با حرکت در مسیر مناسب و برقراری ارتباط بین‌المللی بتواند صنعت و بازار خود را گسترش دهد، اما تحقق این اهداف بدون چالش هم نیست. مژگان حسین‌نژاد، مدیر پژوهش پژوهشگاه رنگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به مشکلات موجود در سر راه پژوهشگاه و همچنین نقش آنها در تحقق شعار سال پرداخته است.
او گفت: «پژوهشگاه‌ها پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند؛‌ چراکه به واسطه انجام طرح‌های صنعتی و پروژه‌های ملی با صنعت آشنا شده و با موضوعات مرتبط با این حوزه درگیر هستند. از طرفی چون هیات‌علمی و فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌ها در پژوهشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، از این رو با محیط‌های دانشگاهی، نحوه آموزش و تربیت دانشجویان آشنایی مناسب دارند و از این رو می‌توانند با کمک به دانشجویان به بهره‌بری بالاتر پروژه‌هایشان کمک کنند.»  مدیر پژوهش پژوهشگاه رنگ افزود: «پژوهشگاه این امکان را دارد که به پروژه‌های دانشگاهی بعد کاربردی بدهد و باتوجه به اینکه قسمتی از صنعت وارداتی محسوب شده و ما درحال واردات لیسانس‌ها در بخش‌های مختلف صنعت هستیم، پژوهشگاه‌ها می‌توانند در بومی‌سازی و پایدار‌سازی چنین بخش‌هایی موثر باشند.»  حسین‌نژاد درباره تعامل صنعت با پژوهشگاه اظهار داشت: «در اینجا باید به این مساله اشاره کنم که دانشگاه‌ها به علت برند‌سازی و اعتباری که دارند، راحت‌تر می‌توانند با سطوح مختلف دولتی کار کرده و از آنها پروژه بگیرند، درحالی‌که مراکز آکادمیک نیز برای اجرای همین پروژه‌ها مجبور هستند با پژوهشگاه‌ها همکاری کنند، اما صنایع مجری اصلی را دانشگاه‌ها قرار می‌دهند. به عبارت دیگر برند و فضای غالب در دانشگاه‌های مادر در تحقق این مساله اثرگذاری زیادی دارد.»
او در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت:‌ «قطعا باید از این حوزه عبور کرده و به پتانسیل و ظرفیت‌های واقعی بپردازیم. باید ویژگی‌ها و دستاوردهای مراکز مورد توجه قرار بگیرند و در یک کلام براساس شایسته‌سالاری نیازهای جامعه را برای انجام تحقیقات علمی به مراکز ارجاع دهیم. قطعا تحقق این مساله باعث می‌شود فعالیت‌های تحقیقاتی در جامعه مثمرثمر‌تر باشد.»  
مدیر پژوهش پژوهشگاه رنگ با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط و تعریف پروژه‌های مشترک با خارج از کشور به‌ویژه کشورهای خاورمیانه، افزود: «در سال‌های اخیر، بخش بین‌الملل در پژوهشگاه ما مورد توجه قرار گرفته است. البته وجود زیرساخت‌ها و بستر‌های رفاهی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی بسیار مهم است. درحال حاضر بیشتر روی منطقه تمرکز کرده‌ایم و در همین راستا نیز پروژه‌هایی را با کشور‌های عراق و پاکستان داشتیم.»
حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: «درحال حاضر هدف ما نفوذ در منطقه است. باتوجه به اینکه پژوهشگاه ما رتبه 4 را در منطقه کسب کرده، طبیعی است که امکان برقراری ارتباط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای جهان اسلام برای ما ایجاد شده باشد.»

مرتبط ها