کد خبر: 71541

نگاهی به کارنامه دو والیبالیست بزرگ که به پیکان پیوستند

جذب فوق‌ستاره‌ها برای شکست غول روسی

تیم پیکان تهران پرافتخارترین تیم لیگ والیبال ایران با کسب 12 عنوان قهرمانی و 6 عنوان نایب‌قهرمانی در دوره سی‌وپنجم مسابقات بعد از کسب رتبه چهارمی در مرحله گروهی به دور حذفی مسابقات صعود کرد.

امید نظری، خبرنگار گرو ه ورزش: تیم پیکان تهران پرافتخارترین تیم لیگ والیبال ایران با کسب 12 عنوان قهرمانی و 6 عنوان نایب‌قهرمانی در دوره سی‌وپنجم مسابقات بعد از کسب رتبه چهارمی در مرحله گروهی به دور حذفی مسابقات صعود کرد. شاگردان پیمان اکبری با پیروزی مقابل شهرداری ارومیه و سپاهان اصفهان پرستاره به فینال مسابقات راه یافتند اما در این مرحله شاگردان علیرضا طلوع‌کیان در مقاومت شهداب‌یزد با درخشش خود پیکانی‌ها را در کسب قهرمانی ناکام گذاشتند. حسرت 7 ساله پرافتخارترین تیم لیگ والیبال ایران در کسب عنوان قهرمانی در مسابقات داخلی و نتایج ضعیف این تیم در آخرین حضورش در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا مدیران و کادرفنی این تیم را ناچار به تقویت تیم و استفاده از امتیاز میزبانی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2022 برای اعاده حیثیت و بازپس‌گیری جایگاه خود در مسابقات باشگاهی قاره کهن کرد. این تیم که در سی‌وپنجمین دوره لیگ برتر والیبال ایران از بازیکنان سرشناسی همچون حمزه زرینی، پوریا یلی، پوریا فیاضی، آرمین تشکری، محمد طاهر وادی و محمدرضا حضرت‌پور استفاده کرد برای حضوری قدرتمندانه در جام باشگاه‌های آسیا 2022 تهران با جذب سیدمحمد موسوی و سعید معروف قبل از شروع مسابقات اسم خود را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی مطرح کرد. قهرمان 7 دوره باشگاه‌های آسیا تنها به خرید ستارگان ایرانی بسنده نکرد و با جذب اروین انگاپت و نیمیر عبدالعزیز اتفاقی تکرارنشدنی را در بحث باشگاهی والیبال ایران رقم زد. با اطلاعیه باشگاه پیکان این 2 ستاره در راستای قرارداد خواهرخواندگی با باشگاه مودنا ایتالیا با مبلغی نه‌چندان چشمگیر -که طبق شایعات و شنیده‌ها با پاداش کمتر از 50 هزار دلار (رقم حدودی بین یک‌میلیاردو200 تا یک‌میلیاردو400) به جمع خودروسازان اضافه شدند.

پرافتخارها در تهران
انگاپت 31 ساله که در پست دریافت‌کننده قدرتی بازی می‌کند، سابقه بازی در تیم‌های پیمونته، مودنا ایتالیا، زنیت کازان، کوزیاس کمرو روسیه و تور فرانسه را در کارنامه پرزرق‌وبرق و پرافتخار خود می‌بیند. او در فصل 2022- 2021 با لباس تیم پرمهره مودنا ایتالیا به‌میدان رفت اما این تیم در نیمه‌نهایی اسیر شاگردان نیکولا گرییچ در تیم پروجا شد و عدم حضور مودنا در فینال رقابت‌های سری آ شرایط حضور با ارزش‌ترین بازیکن لیگ‌های جهانی 2015 و 2017 و المپیک توکیو 2020 را در پیکان فراهم کرد. او به‌همراه تیم ملی فرانسه سابقه قهرمانی در لیگ‌های جهانی والیبال 2015، 2017 و رتبه سومی در لیگ جهانی 2016، قهرمانی والیبال مردان اروپا 2015، نایب‌قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا 2018 و رتبه سومی این مسابقات در سال 2021 را در کارنامه خود دارد. انگاپت در بخش باشگاهی نیز سابقه‌ای درخشان و غیرقابل‌چشم‌پوشی دارد. وی در فصل 2015-2014 همراه با مودنا موفق به کسب قهرمانی در جام حذفی ایتالیا و نایب‌قهرمانی در سری آ ایتالیا شد. اوج درخشش او به فصل 2016-2015 بر می‌گردد که به‌همراه بازیکنان بزرگی مثل برونو رزنده، نمانیا پتریچ، میلوش نیکیچ، متئو پیانو، لوکاس ساتکمپ و لوکا وتوری موفق به قهرمانی در سوپرکاپ، جام حذفی و سری آ ایتالیا شد. اوج درخشش این ستاره به المپیک2021 توکیو برمی‌گردد که با کسب 26 امتیاز در فینال مسابقات یک تنه باعث شکست روسیه تحت‌هدایت توماس ساملوو و قهرمانی شاگردان لوران تیلیه شد.
دیگر ستاره تازه پیوسته به جمع شاگردان پیمان اکبری، نیمیر عبدالعزیر 30 ساله است که سابقه حضور در باشگاه‌های دینامو آپلدرون، وی سی زوله هلند، سیسیلی ترویزو، پیمونته، میلانو، ترنتینو و مودنا ایتالیا، زراعت بانک ترکیه، زاکسا کوژله لهستان و پویتوین پویترز فرانسه را در کارنامه خود می‌بیند. درخشش این بازیکن که درحال‌حاضر هم‌تیمی ستاره 194 سانتری‌متری فرانسوی است، نتوانست در مرحله نیمه‌نهایی مانع شکست مودنا مقابل نایب‌قهرمان فصل گذشته مسابقات شود و پروجا پرستاره توانست با استفاده از متئو اندرسون، سیمونه جیانلی، وینفرد لئون و سباستین سوله به فینال صعود کند و حریف لوبه در مسابقه نهایی شد. این پشت‌خط‌زن 30 ساله که در نیمه‌نهایی مسابقات با کسب 117 امتیاز در 5 دیدار نیمه‌نهایی حسابی شاگردان گریییچ را به دردسر انداخت در فصل 2013-2012 با تیم پیمونته راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شد اما در این مرحله مغلوب لوکوموتیو مسکو شدند و به‌عنوان نایب‌قهرمانی بسنده کردند. از دیگر افتخارهای این ستاره 201 سانتی‌متری می‌توان به امتیازآورترین بازیکن مسابقات قهرمانی اروپا 2021 با کسب 173 امتیاز و بهترین پشت‌خط‌زن همین رقابت‌ها اشاره کرد.

جذب ستاره‌ها برای شکست غول روسی
حضور این ستارگان به نماینده والیبال ایران در مسابقات پیش رو کمک خواهد کرد تا برابر تیم‌های مدعی سانتوری سانبردز ژاپن و الریان قطر عملکردی شایسته و در خور شأن والیبال ایران نشان دهد. تیم قطری که سابقه 2 نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی دارد در فصل جاری مسابقات داخلی و امیرکاپ قطر از بازیکنان خارجی با کیفیتی مثل میلوش استوانوویچ، لینوس وبر، میخاییل فینگر، مارکوس وینیسیوس کاستا و ویاچسلاو تاراسوف از کشورهای صربستان (تابعیت قطر)، آلمان، جمهوری‌چک، برزیل و روسیه از کشور قطر استفاده کرد. تیم ژاپنی نیز از فوق‌ستاره روسی دیمیتری موزارسکی در ترکیب خود استفاده می‌کند. بخشی از افتخارات این ستاره 218 سانتی متری سابقه قهرمانی در المپیک 2012، قهرمانی در جام‌جهانی 2011، قهرمانی در لیگ‌های جهانی 2011 و 2013 با روسیه و کسب با ارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های جهان 2014 است. دیگر بازیکن خارجی قهرمان 9 دوره لیگ ژاپن آلن دی آرماس کوبایی است تا درکنار ملی‌پوشان ژاپنی این باشگاه 49 ساله یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا باشد.
در سال‌های گذشته بازیکنان سرشناسی مثل اسلوبودان کواچ، نیکولای نیکولوف، فدریکو پریرا، لوکاس ژیگالدو و... به عضویت لیگ والیبال ایران در آمده‌اند اما هیچ‌وقت بازیکنانی در سطح این 2 ستاره فرانسوی و هلندی به خاک ایران پا نگذاشته‌اند. حضور این 2 نفر حتی به‌صورت کوتاه‌مدت باعث بهبود سطح بازیکنان داخلی خواهد شد و عضویت انگاپت و عبدالعزیز می‌تواند سرآغازی برای ادامه زندگی حرفه‌ای ستارگان معروف و محبوب دنیای توپ و تور در تیم‌های باشگاهی ایران شود.

مرتبط ها