کد خبر: 71488

سرمربی آلمانی یونایتد در حسرت جام‌جهانی ماند!

مذاکره با ایران، قرارداد با اتریش

رالف رانگنیک آلمانی اگرچه به‌عنوان سرمربی موقت راهی منچستریونایتد شد تا شاید بتواند این تیم را که با اوله‌گنار سولشر در شرایطی بحرانی قرار داشت نجات دهد اما از همان زمان انتظارات از او در این تیم بسیار زیاد بود و هواداران یونایتد امیدوار بودند با کمک تجربه او بتوانند حداقل در کسب سهمیه لیگ قهرمانان موفق باشند.

رالف رانگنیک آلمانی اگرچه به‌عنوان سرمربی موقت راهی منچستریونایتد شد تا شاید بتواند این تیم را که با اوله‌گنار سولشر در شرایطی بحرانی قرار داشت نجات دهد اما از همان زمان انتظارات از او در این تیم بسیار زیاد بود و هواداران یونایتد امیدوار بودند با کمک تجربه او بتوانند حداقل در کسب سهمیه لیگ قهرمانان موفق باشند. با این حال درنهایت او نه‌تنها نتوانست نتایج خوبی کسب کند بلکه فرصت کسب سهمیه لیگ قهرمانان را هم از دست داد و حالا شاید در یکی از دو لیگ اروپا یا کنفرانس در فصل بعد حضور داشته باشد. از همان ابتدا گفته می‌شد این مربی صاحب سبک آلمانی که شاگردان زیادی را به‌عنوان مربی تربیت کرده است اگر بتواند نتایج خوبی بگیرد حتی قراردادش دائمی شود اما پس از مدتی اعلام شد رانگنیک اگرچه در یونایتد به‌عنوان مشاور و یکی از مدیران فوتبالی به کارش ادامه خواهد داد اما قرار نیست فصل بعد هم روی نیمکت این تیم حضور داشته باشد.
در این میان گفته می‌شود حتی در زمان مدیریت قبلی فدراسیون فوتبال ایران با این مربی شناخته‌شده مذاکراتی صورت گرفته بود تا پس از پایان دیدارهای انتخابی جام‌جهانی2022 قطر جانشین دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ایران شود و این فرصت طلایی را داشته باشد که در جام‌جهانی و احتمالا جام‌ملت‌های2023 هدایت یوزها را برعهده داشته باشد. حضور رانگنیک اگرچه می‌توانست اتفاقی جذاب هم برای خودش و هم برای فوتبال ایران باشد اما به‌نظر می‌رسد تغییراتی که اخیرا در کادر مدیریتی فدراسیون ایران به‌وجود آمد باعث شد مذاکرات به بن‌بست خورده و البته او که ظاهرا علاقه داشت تا پس از تجربه‌ای که در یونایتد داشت هدایت یک تیم‌ملی را برعهده داشته باشد با فدراسیون فوتبال اتریش برای ادامه همکاری قرارداد امضا کرد.
براساس اخباری که از مذاکرات اولیه رانگنیک با فدراسیون ایران به بیرون درز کرده ظاهرا این مربی آلمانی خواهان دستمزد سالیانه 4میلیون یورو شده بود که البته برای کسی که به‌تازگی روی نیمکت یونایتد نشسته است شاید رقم بالایی محسوب نشود اما با توجه به عملکردی که او به‌خصوص در هفته‌های اخیر داشته احتمال کاهش این عدد وجود داشت.
یونایتد به‌تازگی ارتک تن‌هاگ را به‌عنوان سرمربی بعدی خود معرفی کرد و رانگنیک هم پس از اینکه این خبر منتشر شد اعلام کرد پس از پایان فصل به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی اتریش مشغول به‌کار خواهد شد تا این تیم را برای حضوری موفق در لیگ ملت‌های اروپا و البته در ادامه برای صعود به یورو2024 آماده کند. اتریشی‌ها در مرحله پلی‌آف صعود به جام‌جهانی در مسیری قرار داشتند که ولز، اسکاتلند و اوکراین هم در آن قرار دارند و با شکست برابر ولز شانس رسیدن به فینال را از دست دادند و اتریش اگر می‌توانست از این مرحله به سلامت عبور کرده و راهی جام‌جهانی شود در این تورنمنت در گروهB و در کنار ایران، انگلیس و آمریکا قرار می‌گرفت اما این فرصت را از دست داد تا رانگنیک به‌جای حضور روی نیمکت یکی از دو تیم ایران یا اتریش در جام‌جهانی حالا برای رقابت در گروه A1رقابت‌های لیگ ملت‌ها تیمش را آماده رویارویی با فرانسه، دانمارک و کرواسی کند.
این تصمیم رانگنیک البته با انتقاد برخی هواداران یونایتد هم همراه بود و آنها به این موضوع که او قرار است با وجود اینکه در این باشگاه به همکاری خود ادامه دهد، هدایت اتریش را نیز برعهده خواهد داشت و به همین دلیل نمی‌تواند تمام تمرکز خود را روی کارش در این باشگاه بگذارد. از طرف دیگر آنها می‌گویند اتریشی‌ها چگونه این مربی 63ساله که در یونایتد ناکام بود و نتوانست تیم را از بحران خارج کند به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کرده و امیدوارند با او در لیگ ملت‌ها و همچنین انتخابی یورو2024 نتایج خوبی کسب کنند. یکی از هواداران یونایتد در توئیتی نوشته است: «چگونه او کارش را در اینجا جدی نمی‌گیرد و از تیم ما به‌‌عنوان سکوی پرتابی برای رسیدن به یک شغل دیگر استفاده می‌کند؟ رانگنیک قرار بود در یونایتد بماند اما حالا یک کار دیگر را نیز قبول کرده است و این رفتار او حرفه‌ای نیست.»
کاربر دیگری هم نوشته است: «واقعا چرا یونایتد اصرار به حفظ او دارد؟ این واقعا پول هدر دادن است و به‌نظر من او هیچ پتانسیلی برای کمک به تیم ندارد.» بدون‌شک حضور او روی نیمکت تیم‌ملی ایران نیز می‌تواند چنین واکنش‌هایی را به‌دنبال داشته باشد و البته در رسانه‌های داخلی نیز این مساله مطرح می‌شد که او چگونه درحالی که باید تیمش را برای حضور در جام‌جهانی آماده کند همزمان یک سمت دیگر را در یک تیم باشگاهی برعهده دارد و این کار تمرکز لازم را از او خواهد گرفت.

مرتبط ها