کد خبر: 71487

درخشش کاپیتان ایران هم بنفیکا را در این فصل نجات نداد

طیبی همچنان در حسرت قهرمانی اروپا

حسین طیبی جمعه‌شب و در دیدار حساس بنفیکا برابر بارسلونا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فوتسال اروپا اگرچه یکی از 4گل تیمش را زد اما تیم پرتغالی درنهایت این مسابقه را 5 بر 4 باخت و از رسیدن به دیدار نهایی این تورنمنت محروم شد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: حسین طیبی جمعه‌شب و در دیدار حساس بنفیکا برابر بارسلونا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فوتسال اروپا اگرچه یکی از 4گل تیمش را زد اما تیم پرتغالی درنهایت این مسابقه را 5 بر 4 باخت و از رسیدن به دیدار نهایی این تورنمنت محروم شد. طیبی که پیش از این هم توانسته بود به این تیم اسپانیایی که محبوبیت و شهرت زیادی در فوتبال و فوتسال دنیا دارد گلزنی کند امیدوار بود با برتری در این مسابقه بتواند برای دومین‌بار حضور در فینال این رقابت‌ها را تجربه کرده و شاید بالاخره بتواند این جام مهم و ارزشمند را بالای سر ببرد اما ناکامی برابر بارسا پایان رویاهای این بازیکن 33ساله در این فصل بود. طیبی که دومین فصل حضورش در این تیم پرتغالی را سپری می‌کند در این مدت در 51بازی برای تیمش 37گل به ثمر رسانده است اما هنوز نتوانسته موفقیتی را به‌همراه این باشگاه به‌دست آورد و نه‌تنها در لیگ قهرمانان از رسیدن به فینال بازماندند بلکه در لیگ داخلی هم امید زیادی به قهرمانی ندارند و به‌نظر می‌رسد اسپورتینگ‌لیسبون بازهم این عنوان را تصاحب خواهد کرد.

آمار فوق‌العاده اسپورتینگ
سایت باشگاه بارسلونا درباره این دیدار نوشته است: «بارسا در این مسابقه شروع خوبی نداشت و خیلی زود سه‌بار دروازه‌اش را بازشده دید. نخستین‌بار این حسین طیبی، ملی‌پوش ایرانی بنفیکا بود که در همان نخستین دقیقه بازی از روی نقطه پنالتی گل زد و سپس دوبار دیگر هم تیم پرتغالی گلزنی کرد تا کار برای بارسلونا سخت شود اما این پایان کار نبود و بازیکنان ما توانستند خیلی زود به بازی مسلط شده و بازی را در پایان وقت عادی به تساوی بکشانند. درنهایت در وقت‌های اضافه این بازیکنان بارسا بودند که گل برتری را زدند و فینالیست این دوره از مسابقات شدند.»
موندودپورتیوو اسپانیا نیز درباره این دیدار حساس نوشته است: «بارسا به‌سختی موفق شد جواز حضور در فینال لیگ قهرمانان فوتسال را کسب کند. آنها در وقت اضافه توانستند بازی باخته را ببرند و راهی دیدار نهایی شوند. حریف آنها در این بازی هم اسپورتینگ‌لیسبون است که حریف فرانسوی خود را مغلوب کرد و برای پنجمین‌بار در 6فصل اخیر راهی فینال اروپا شده است. در ابتدای مسابقه و درحالی که هنوز چند ثانیه بیشتر از بازی نگذشته بود خطای دیداک روی وینیسیوس روچا ازسوی داور پنالتی تشخیص داده شد و در این دیدار حساس این حسین طیبی بود که با خونسردی پشت این ضربه قرار گرفت و آن را به گل نخست بنفیکا تبدیل کرد. این گل اعتمادبه‌نفس بازیکنان بنفیکا را بالا برد و آنها دوبار دیگر هم گل زدند تا تیم‌شان در آستانه یک فینال تمام‌پرتغالی قرار گیرد اما این پایان کار نبود و درنهایت بارسا موفق شد این بازی را به‌سود خود خاتمه داده و به دیدار نهایی برود.»
بارسا اگرچه در فوتبال حال و روز خوشی ندارد اما تیم فوتسالش توانست راهی فینال لیگ قهرمانان شود و این افتخار مهمی برای این باشگاه محسوب می‌شود. یاران طیبی هم که تا یک‌قدمی فینال پیش رفته بودند حالا باید دیدار رده‌بندی را برابر آسنیرس فرانسه برگزار کنند. هر دو مسابقه رده‌بندی و فینال عصر امروز برگزار خواهد شد تا تکلیف این دوره از مسابقات مشخص شود. بنفیکا اگرچه شاید با توجه به عملکردش در این فصل درصورتی‌که به فینال می‌رسید شانس کمتری نسبت به دیگر تیم پرتغالی داشت اما آنها همین دو هفته پیش در بازی برگشت خود در لیگ موفق شدند 3 بر 2 اسپورتینگ را شکست دهند و بعید نبود که در این مسابقه هم بتوانند چنین عملکرد خوبی را تکرار کنند.
بنفیکا در جدول رده‌بندی لیگ پرتغال درحالی‌که تنها دو هفته به پایان مسابقات باقی‌مانده است با اسپورتینگ صدرنشین 4امتیاز فاصله دارد و تقریبا امیدی برای جبران این فاصله در فرصت کم باقی‌مانده ندارند. این دو تیم البته در جدول رده‌بندی رقابت‌ها فاصله خوبی با دیگر تیم‌ها ایجاد کرده‌اند و تیم سوم جدول با صدرنشین 23امتیاز فاصله دارد که به‌خوبی اختلاف سطح این دو تیم با 12تیم دیگر را نشان می‌دهد. بنفیکا در این فصل با کمک طیبی که تا اینجای مسابقات 16گل در لیگ به ثمر رسانده است 96گل زده در لیگ دارد اما اسپورتینگ با 111گل‌زده و فقط 32گل‌خورده در هر دو زمینه آمار به‌مراتب بهتری نسبت به اصلی‌ترین رقیبش دارد و بی‌دلیل نیست که خود را در آستانه قهرمانی در لیگ می‌بیند.

سومین ناکامی اروپایی
کاپیتان تیم‌ملی فوتسال که در رقابت‌های انتخابی قهرمانی آسیا نیز نمایش خوبی در ترکیب تیم‌ملی داشت در دومین فصل حضورش در بنفیکا یکی از بازیکنان تاثیرگذار این تیم بوده و بارها توانسته تیمش را به پیروزی برساند که آخرین مورد آن همین هفته پیش و در دیدار برابر تیم انتهای‌جدولی نون‌آلوارز بود. بنفیکا که برای زنده نگه داشتن امیدهایش برای قهرمانی به برد در این مسابقه نیاز داشت در کمال شگفتی دوبار از حریف ضعیف خود عقب افتاد اما هر دوبار بازی را به تساوی کشاند تا در آخرین ثانیه‌ها به لطف گلی که طیبی باتجربه وارد دروازه حریف کرد 3امتیاز این مسابقه را کسب کرده و مانع از قهرمانی زودهنگام اسپورتینگ شوند.
طیبی با این گل فعلا 20گله است و تلاش دارد تا شاید بتواند در دو هفته پایانی عنوان آقای‌گلی را در رقابت با نفراتی چون کاویناتو و مرلیم از اسپورتینگ که 25گل به ثمر رسانده‌اند بگیرد که کار دشواری به‌نظر می‌رسد. البته طیبی در بنفیکا هم یک رقیب جدی دارد و چیشکالا با 23گل‌زده عملکرد بهتری نسبت به او داشته و بهترین گلزن تیم محسوب می‌شود.
ستاره فوتسال ایران پیش از این به‌همراه تیم غیرت قزاقستان موفق شد دوبار به نیمه‌نهایی این مسابقات راه پیدا کند که در فصل 2019-2018 این تیم توانست حتی با عبور از سد بارسلونا به دیدار نهایی هم راه پیدا کند که در آنجا این اسپورتینگ بود که سد راه قهرمانی این تیم شد و یاران طیبی با شکست 2 بر یک برابر این تیم پرتغالی به نایب‌قهرمانی رسیدند. در همان دوره هم طیبی در دیدار برابر بارسا و درحالی که مصدوم بود توانست نمایش درخشانی ارائه کند و با یک‌ گل و یک پاس‌گل نقش مهمی در برتری 5 بر 2 تیمش برابر آبی‌واناری‌ها داشت.
طیبی فوتسال را در تیم‌های پایه علم‌وادب آغاز کرد و به‌همراه این تیم توانست نخستین حضورش در لیگ برتر فوتسال را تجربه کند. او پس از سه‌سال حضور در این تیم به فولاد ماهان و سپس گیتی‌پسند رفت و بالاخره این فرصت را به‌دست آورد که با پیوستن به تیم روسی نوریلسک‌نیکل نامش را به‌عنوان یکی از لژیونرهای فوتسال ایران مطرح کند. حاصل دو فصل حضور طیبی در این تیم روسی 90بازی و 75گل‌زده بود اما دوباره به ایران برگشت تا در ترکیب مس سونگون برای کسب سومین عنوان قهرمانی‌اش در لیگ تلاش کند اما آنها درنهایت به مقام نایب‌قهرمانی رسیدند و طیبی هم فصل بعد راهی تاسیسات دریایی شد. در سال2016 با دریافت پیشنهاد خوبی از تیم غیرت قزاقستان تصمیم گرفت فوتبالش را در این تیم دنبال کند تا شانس بازی در لیگ قهرمانان اروپا را نیز داشته باشد.
ستاره فوتسال ایران که در سال2013 با گیتی‌پسند نایب‌قهرمان آسیا شده بود در فصل 2017-2016 عملکرد خوبی به‌همراه غیرت در رقابت‌های اروپایی داشت و توانست به نیمه‌نهایی این تورنمنت راه پیدا کند اما در این دیدار 3 بر 2 به اینتر FSاسپانیا باختند و راهی مسابقه رده‌بندی شدند که در این بازی هم این اوگرایوگورسک روسیه بود که پس از تساوی 5-5، در ضربات پنالتی بازی را برد و به مقام سوم رسید. وی در این مسابقه هم یکی از گل‌های تیمش را زد اما نتوانست مانع از شکست تیمش شود.
طیبی در سال2018 به‌صورت قرضی به مس سونگون برگشت و بالاخره طلسم ناکامی‌هایش در رقابت‌های قاره‌ای با فتح لیگ قهرمانان آسیا شکسته شد اما امسال او بازهم در لیگ قهرمانان اروپا از رسیدن به جام قهرمانی بازماند و احتمالا در لیگ پرتغال نیز دومین نایب‌قهرمانی پیاپی خود را جشن خواهد گرفت. طیبی اگرچه یکی از بازیکنان موثر تیمش در این دو فصل بوده اما یکه‌تازی اسپورتینگ در فوتسال پرتغال در سال‌های اخیر سبب شده کاپیتان تیم‌ملی ایران هم نتواند بنفیکا را از زیر سایه رقیب خارج کند و امسال هم این تیم فصل را بدون جام به پایان خواهد برد.

مرتبط ها