کد خبر: 71328

در «سردر» این هفته از واحد کاشمر بخوانید

پیش‌بینی درآمد ۷ میلیاردی در شهر یاقوت‌های سرخ

به هر گوشه ایران عزیز که نگاه می‌کنم هر شهر را مصداقی برای تاریخ هزارساله این خاک می‌بینم. برای «سردر» این هفته، سفری حدودا 11 ساعته داشتم تا به یکی از شهرهای مناطق نیمه‌خشک ایران رسیدم. شهر کاشمر، زادگاه سیدحسن مدرس با تاریخی که بلندایش به زمان کیانیان می‌رسد و پر از مراکز گردشگری و تاریخی است.

 راضیه فلاح، خبرنگار: به هر گوشه ایران عزیز که نگاه می‌کنم هر شهر را مصداقی برای تاریخ هزارساله این خاک می‌بینم. برای «سردر» این هفته، سفری حدودا 11 ساعته داشتم تا به یکی از شهرهای مناطق نیمه‌خشک ایران رسیدم. شهر کاشمر، محل شهادت سیدحسن مدرس با تاریخی که بلندایش به زمان کیانیان می‌رسد و پر از مراکز گردشگری و تاریخی است. کافی است کمی علاقه به تاریخ و هنر داشته باشید تا بدانید این شهر یک مقصد بسیار خوب برای شماست. صبح که به شهر رسیدم، آسمان آبی و نور شفاف خورشید لذت سفر را چندبرابر کرد. امامزاده سیدمرتضی و سیدحمزه مقصد خوبی برای اهالی سفرهای زیارتی است. به‌جز این دو امامزاده مسجد حاجی جلال، خانه احمد پناه و دیگر اماکن این شهر برای زمان قاجار هستند اما گورستان دشت طلاآباد و تپه جن برای هزاره اول پیش از میلاد هستند. شمال کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خود را در سال 1369 احداث کرد؛ واحدی که در این سال‌ها توانسته 16 هزار نفر فارغ‌التحصیل داشته باشد و از کشورهای همسایه نیز دانشجو جذب کند. این واحد درحال‌حاضر درتلاش است تولید تخم‌مرغ غنی‌شده، قلمه انگور مقاوم به خشکی و تولید کشمش و مویز را هم به‌صورت علمی در مرکز رشد دنبال کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر تشریح کرد
ماموریت‌های جدید واحد کاشمر برای تقویت کشاورزی و دامپروری منطقه

سیدمحمدجواد موسوی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر درخصوص هیات‌علمی این دانشگاه اظهار کرد: «42 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت داریم که از این تعداد 18 نفر استادیار، یک نفر دانشیار و 22 نفر مربی به تدریس مشغول هستند. همچنین 100 عضو هیات‌علمی به‌صورت تعاون و حق‌التدریس با دانشگاه همکاری دارند.»
او درباره رشته‌های تحصیلی در واحد کاشمر گفت: «درحال‌حاضر 72 رشته گرایش در این دانشگاه وجود دارد که از این تعداد 50 رشته فعال هستند. رشته‌های فنی در مهندسی کامپیوتر، دام‌وطیور، مکانیک، عمران و معماری تدریس می‌شوند. رشته‌های روانشناسی، حقوق، علوم‌تربیتی و زبان‌وادبیات عربی نیز زیرمجموعه رشته‌های انسانی هستند. این رشته‌ها از مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و رشته مهندسی دام‌وطیور و زبان‌وادبیات عربی در مقطع دکتری دانشجو دارند. رشته‌های آموزش ابتدایی، حقوق و روانشناسی به‌عنوان محبوب‌ترین رشته و رشته‌های فنی و زبان و ادبیات عربی از محبوبیت پایینی برخوردارند. درصددیم با توجه به ظرفیت گردشگری منطقه رشته گردشگری را هم به رشته‌های تحصیلی اضافه کنیم.»
وی درخصوص دانشجویان مشغول به تحصیل این واحد گفت: «دوهزار و 700 دانشجو در این واحد دانشگاهی درحال تحصیل هستند که از این تعداد 1500 نفر کارشناسی، 670 نفر کاردانی، 500 نفر در کارشناسی ارشد و 30 دانشجو در رشته دکتری هستند. همچنین از سال 1399 مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را از وزارت علوم کسب و پس ‌از آن توانسته‌ایم 23 دانشجو از کشور افغانستان در رشته روانشناسی بالینی را جذب کنیم.»
موسوی در زمینه مقالات ارائه‌شده در واحد کاشمر گفت: «از سال تاسیس این واحد تاکنون 1435 پایان‌نامه، بیش از 500 مقاله داخلی و خارجی، 146 طرح پژوهشی ارائه و 21 کتاب به رشته تحریر درآمده‌اند.»
رئیس این واحد دانشگاهی درخصوص راه‌اندازی رشته‌های جدید مهارتی عنوان کرد: «سال گذشته توانستیم مدرسه عالی هوانوردی را افتتاح و 11 رشته گرایش را در قالب رشته‌های مهارتی اضافه کنیم. از این تعداد پنج رشته گرایش به‌طور خاص مربوط به مدرسه عالی هوانوردی است که ازجمله آن می‌توان به رشته‌های خلبانی، مهمانداری، تعمیر و نگهداری هواپیما اشاره کرد. با توجه به زمان کسب مجوز فعالیت مدرسه که آبان‌‌ماه صادر شد؛ درحال‌حاضر 21 دانشجو در رشته‌های تعمیر و نگهداری و مهمانداری به تحصیل مشغول هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر درباره فعالیت‌های مربوط به سند تحول و تعالی دانشگاه عنوان کرد: «با توجه به ظرفیت‌های منطقه و سند توسعه شهرستان برای خود ماموریت تعریف کرده‌ایم؛ یکی از اینها تولید قلمه‌های انگور مقاوم به خشکی و کم‌آب و توسعه بازار این محصول با همکاری مرکز تحقیقات شهرستان بوده که منجر به تاسیس سرای انگور خواهد شد. در این سرا محصولاتی از قبیل کشمش، مویز، روغن هسته انگور و صابون تولید می‌شوند. ماموریت دیگری که برای خود تعیین کرده‌ایم با توجه به ظرفیت دانشگاه در رشته‌ دام‌وطیور است. در این حوزه مجوز و پروانه بهره‌برداری و بهداشتی تولید تخم‌مرغ و مرغ تخم‌گذار را از نظام‌مهندسی کشاورزی استان اخذ کرده‌ایم. در زمینه آموزش‌های مهارتی، توسعه مدرسه عالی هوانوردی و ارتقای آن به دانشکده هوانوردی، انجام شد.»
موسوی در ادامه گفت: «برای حوزه اجتماعی نیز اقداماتی انجام‌شده که می‌توان به تهیه پیش‌نویس سند معضلات و مشکلات شهرستان در سال 1398 اشاره کرد. همچنین به‌علت داشتن معادن متفاوت در شهرستان کاشمر درصددیم رشته مهندسی معدن را نیز به رشته‌های دانشگاه اضافه کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر درزمینه مرکز تحقیقات این واحد عنوان کرد: «این واحد دانشگاهی اکنون مرکز تحقیقات ندارد، ولی برای کسب مجوز فعالیت مرکز تحقیقات دام و طیور درتلاش هستیم. با این حال مرکز رشد دانشگاه موافقت اصولی خود را دریافت و با هفت هسته فناور فعالیت خود را درزمینه‌های تولید بتن شفاف، تخم‌مرغ غنی‌شده، قلمه مقاوم به خشکی، تولید شیرینی رژیمی از آرد کینوا و بتن پلیمری آغاز کرده است. امید است در سال آینده بتوانیم تخم‌مرغ غنی‌شده و تولید صابون از روغن هسته انگور را در قالب شرکت دانش‌بنیان پیش ببریم، همچنین در سال‌های گذشته توانستیم از فروش تخم‌مرغ حدود 625 میلیون تومان کسب درآمد کنیم.»
او پیرامون کتاب‌های موجود در کتابخانه این واحد دانشگاهی گفت: «در اینجا حدود 55 هزار جلد کتاب تخصصی برای دانشجویان موجود است.»
موسوی درباره چگونگی اجرای طرح پویش در واحد کاشمر اظهار کرد: «در رشته‌های حسابداری، ساختمان در قالب طرح پویش توانسته‌ایم هفت‌نفر را به مراکز مرتبط معرفی کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر پیرامون نحوه اجرای طرح پایش گفت: «بعد از تنظیم پیش‌نویس سند معضلات و مشکلات شهرستان 30 درصد از پایان‌نامه‌های گروه روانشناسی و حقوق در قالب این طرح ارائه شدند، همچنین برخی موضوعات مانند کمبود آب و نشست دشت کاشمر نیز در لیست پژوهش‌های کاربردی قرار گرفته است.»
موسوی درخصوص مدارس سما عنوان کرد: «این مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی تا متوسطه اول و دوم فعال هستند و 881 دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند. درصددیم هنرستان هوانوردی را نیز احداث و در مقاطع ابتدایی مدارس دوزبانه را فعال کنیم.» او در ادامه افزود: «تعداد دانش‌آموز دختر به نسبت دانش‌آموزان پسر بیشتر است و تقریبا 60 درصد دانش‌آموزان را دختران تشکیل می‌دهند.»
او گفت: «پیش‌بینی می‌شود در سال۱۴۰۱ واحد کاشمر از محل طرح‌های اقتصادی تولید نهال ریشه‌ای (۳۵۰۰۰)، تولید نهال انگور عاری از ویروس و مرغوب از رقم‌های اروپایی و کمیاب (۴۰۰۰۰ اصله نهال) و تولید انگور ترکمن رقم۴ (جمعا ۷۵تن) و فروش مویز جمعا دومیلیارد تومان درآمدزایی کند. ضمنا از محل برون‌سپاری خوابگاه‌های دانشگاه به بخش خصوصی (با ظرفیت ۷۵۰نفر) و سرای شیرینی واحد با همکاری بخش خصوصی جمعا مبلغ یک‌میلیارد تومان کسب درآمد ایجاد خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به مجوزهای صادره‌شده برای واحد در حوزه پرورش طیور جمعا با ظرفیت (۱۰۰۰۰ قطعه) حدود سه‌میلیارد تومان از محل تولید و فروش تخم‌مرغ درآمد ایجاد شود. بنابراین در سال ۱۴۰۱ از محل فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی، مرکز مشاوره، برون‌سپاری فضاها و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و کاربردی برای واحد کاشمر بالغ‌بر ۶میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی می‌شود.»

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد کاشمر:
سومین واحد فرهنگی در استان خراسان رضوی هستیم

 سعید کرامتی‌تولایی، معاون دانشجویی و فرهنگی واحد کاشمر درخصوص کارنامه فرهنگی این واحد اظهار کرد: «واحد کاشمر در سطح استان خراسان رضوی و بین 15 واحد این استان در سال گذشته مقام سوم را پس از واحدهای مشهد و قوچان کسب کرد.» او درخصوص نشریات فعال در این واحد گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر دارای پنج نشریه است؛ مهدویت، پرستار فعال در حوزه پرستاری، قلم صبح نشریه‌ای که زیرنظر بسیج در حوزه فرهنگ فعالیت دارد و هم‌اندیشی که نشریه سیاسی دانشگاه محسوب می‌شود.»
کرامتی درباره تشکل‌های فعال عنوان کرد: «در این واحد 9 کانون و سه ‌تشکل فعال داریم؛ دو تشکل دانشجویی فرهنگ‌وسیاست و هم‌اندیشی و یک تشکل استادی اندیشه‌ورزان.» معاون دانشجویی فرهنگی واحد کاشمر گفت: «در ایام کرونا، فعالیت‌های دانشگاه بیشتر در بستر مجازی برگزار شد. حضور 570 نفر از دانشجویان در جشنواره حماسه تا حماسه و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با حضور 26 تیم در سال گذشته نمونه‌های خوبی برای اهمیت فعالیت‌های حوزه فرهنگی هستند.»
او افزود: «جشنواره شعر و هنر در شهر کاشمر برگزار و حدود 98 اثر به جشنواره ارسال شد، از این تعداد 12 اثر برتر برای واحد کاشمر بود که جهت شرکت مراحل بعدی به واحد خوزستان ارسال شد.»
کرامتی درخصوص برنامه فرهنگی این دانشگاه در ایام بعد از کرونا و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری گفت: «دانشجویان به‌نوعی روح دانشگاه محسوب می‌شوند و حضورشان ظرفیت بسیار بالایی را برای دانشگاه دارد و باعث می‌شود مشکلات مجازی از قبیل عدم اتصال به شبکه و ... پیش نیاید. همین امر سبب می‌شود ارتباط بهتر و مستمرتری با دانشجویان داشته باشیم. در این راستا از قابلیت‌های فضای مجازی و حضور دانشجویان در فضای دانشگاه استفاده شایانی خواهیم داشت.»

مرتبط ها