کد خبر: 71248

آیا واقعا برنامه تیم‌های بزرگ برای دیدارهای تدارکاتی پر شده است؟

همه آماده بازی دوستانه به‌جز اروپایی‌ها

تیم‌هایی که از نظر شما بزرگ بوده و در رنکینگ فیفا بالا هستند، از یک‌سال قبل برنامه‌های خود را چیده بودند. ما باید ببینیم چه تیم‌هایی با هم مسابقه ندارند و فیفادی‌‌هایشان خالی است.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال در حاشیه مراسم افطاری جامعه فوتبال در گفت‌وگویی درباره دیدار تدارکاتی تیم ملی برابر تیم‌های بزرگ و صاحب‌نام دنیا گفت: «تیم‌هایی که از نظر شما بزرگ بوده و در رنکینگ فیفا بالا هستند، از یک‌سال قبل برنامه‌های خود را چیده بودند. ما باید ببینیم چه تیم‌هایی با هم مسابقه ندارند و فیفادی‌‌هایشان خالی است. قطعا با نظر سرمربی و کادر مدیریتی تیم ملی سعی می‌کنیم بهترین تیم را انتخاب کنیم.» البته روال معمول بین تمامی تیم‌های ملی فوتبال دنیا این است که در سال‌های منتهی به جام‌جهانی و درصورتی‌که جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورده باشند، منتظر مشخص‌شدن نتیجه قرعه‌کشی این تورنمنت می‌مانند تا با توجه به رقبای خود در مرحله گروهی و تنوعی که بین قاره‌های آنها وجود دارد، رقبای خود را انتخاب ‌کنند. در چنین شرایطی و درحالی‌که قرعه‌کشی حدود 20 روز قبل برگزار شده این ادعا که تیم‌های بزرگ برنامه دیدارهای دوستانه خود در فیفادی‌ها را از یک‌سال قبل چیده‌اند نمی‌تواند چندان منطقی باشد. تا پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی، تیم‌های حاضر در این مسابقات در دو فرصت فیفادی می‌توانند 6 مسابقه دوستانه و تدارکاتی برای خود برنامه‌ریزی کنند. در ادامه به بررسی شرایط تیم‌های مدعی و صاحب رتبه‌های بالا در رنکینگ فیفا می‌پردازیم و برنامه دیدارهای دوستانه آنها را بررسی می‌کنیم.

برزیل
تیم نخست رنکینگ فیفا و یکی از مدعیان همیشگی فوتبال دنیا که امید زیادی به موفقیت در جام‌جهانی پیش‌رو دارد و با داشتن ستاره‌هایی چون نیمار، وینیسیوس و کاسیمیرو یکی از مدعیان جدی قهرمانی در این مسابقات خواهد بود. برزیلی‌ها در مرحله گروهی درکنار صربستان، سوئیس و کامرون قرار دارند و احتمالا به‌جز یک یا دو مسابقه برابر تیم‌های آفریقایی به سراغ شبیه‌سازی جدال با دو نماینده اروپا خواهد رفت. گفته می‌شود برزیلی‌ها ممکن است برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی در قطر و چند دیدار دوستانه در فیفادی پیش‌رو راهی این کشور شوند اما هنوز حریفان آنها مشخص نشده است. از سویی از مدت‌ها پیش احتمال دیدار شاگردان اسکوچیچ با یکی از دو تیم برزیل یا آرژانتین مطرح شده که ممکن است در همین اردو برگزار شود اما فعلا چیزی قطعی نشده است. از سوی دیگر گفته می‌شود احتمالا یکی از دیدارهای برزیل در راه ‌آماده‌سازی خود برای حضور در جام‌جهانی برابر مراکش خواهد بود که اگرچه مقامات فدراسیون این کشور آفریقایی اعلام کرده‌اند مذاکرات اولیه در این زمینه آغاز شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

بلژیک
شاگردان روبرتو مارتینز که در سال‌های اخیر نسلی طلایی را دراختیار داشته و شاید این آخرین فرصت ستا‌ره‌های نامدار آنها برای موفقیت در جام جهانی باشد در گروه F با تیم‌های کانادا، مراکش و کرواسی هم‌گروه هستند. بلژیکی‌ها همانند بسیاری از تیم‌های اروپایی در فیفادی نخست که در خرداد ماه است و فرصت چهار بازی در اختیار تیم‌ها قرار داده شده درگیر دیدارهای خود در مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا هستند و به این ترتیب نمی‌توانند مسابقه‌ دوستانه‌ای برگزار کنند. در دومین فیفادی هم آنها دو بازی باقی‌مانده خود در این تورنمنت را قرار است برگزار کنند که عملا تمامی رقبای آنها اروپایی (هلند، لهستان و ولز) خواهند بود و به این ترتیب فرصتی برای مصاف با رقبایی از منطقه کونکاکاف و آفریقا که در جام‌جهانی نمایندگان آنها با این تیم هم‌گروه هستند، نخواهند داشت. در چنین شرایطی شاید آنها مجبور شوند تا دیدارهای دوستانه‌ای را خارج از این دو فرصت برای خود برنامه‌ریزی کرده یا به‌گونه‌ای در ماه سپتامبر برنامه‌ریزی کنند که علاوه‌بر دو مسابقه خود در لیگ ملت‌ها، حداقل یک دیدار دوستانه نیز برگزار کنند.

فرانسه
فرانسوی‌ها هم گروه جالبی در جام‌جهانی دارند و فعلا دو تیم اروپایی (دانمارک) و آفریقایی (تونس) در گروه آنها حضور دارند و یک تیم از آسیا یا آمریکای‌جنوبی هم پس از برگزاری مسابقه پلی‌آف بین دو قاره به این جمع اضافه خواهد شد. شاگردان دیدیه دشان نیز مشکلی مشابه بلژیک دارند و با توجه به اینکه آنها هم در لیگ ملت‌های اروپا و در سطح A قرار دارند باید در فیفادی‌های پیش‌رو به‌جای برگزاری دیدار تدارکاتی به‌مصاف تیم‌های هم‌گروه خود بروند. جالب اینکه در هردو تورنمنت هم آنها با دانمارک هم‌گروه هستند و پیش از آغاز قطر 2022 دوبار برابر این تیم به میدان خواهند رفت که اتفاقی کم‌سابقه و شاید هم بی‌سابقه در تاریخ جام‌جهانی خواهد بود. اتریش و کرواسی دو تیم دیگر گروه آنها در لیگ ملت‌ها هستند. فرانسوی‌ها هم فعلا برنامه دیگری به‌جز برگزاری این دیدارها ندارند و شاید در ادامه فکری برای این وضعیت داشته باشند تا حداقل یک بازی دوستانه با تیمی از آفریقا برگزار کنند.

آرژانتین
یاران لیونل مسی احتمالا کار سختی برای صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی نخواهند داشت؛ چراکه در گروهی نسبتا راحت درکنار عربستان سعودی، مکزیک و لهستان قرار دارند. آرژانتینی‌ها با توجه به اینکه یک تیم آسیایی در گروه خود دارند بی‌میل نیستند تا یکی از دیدارهای دوستانه خود را با یکی از نمایندگان این قاره برگزار کنند و به همین دلیل شانس ایران برای رویارویی با شاگردان لیونل اسکالونی کم نیست. در چنین شرایطی تنها یک مسابقه از 6 بازی احتمالی آنها قطعی شده که البته آن دیدار هم بازی تدارکاتی نیست و نخستین مسابقه‌ای است که فیفا با عنوان فینالیسیما قرار است طی سال‌های آینده برگزار کند و قهرمانان دو قاره اروپا و آمریکای‌جنوبی در این مسابقه رودرروی هم قرار می‌گیرند. به این ترتیب آرژانتین روز اول ژوئن به مصاف ایتالیایی خواهد رفت که فرصت حضور در جام‌جهانی را از دست داده و یکی از غایبان بزرگ این تورنمنت محسوب می‌شود.

سایر اروپایی‌ها
شرایط برای تمامی تیم‌های بزرگ اروپایی ازجمله آلمان، اسپانیا، پرتغال، هلند و انگلیس که در گروه ایران قرار دارد نیز مشابه دو تیمی است که پیش از این ذکر شد و آنها هم درگیر حضور در لیگ ملت‌های اروپا هستند. به این ترتیب فعلا برنامه‌ریزی خاصی برای برپایی اردوی تدارکاتی و انجام بازی دوستانه ندارند.

مکزیک
تیم نهم رنکینگ فیفا یکی از معدود تیم‌هایی است که تقریبا برنامه خود تا پیش از جام‌جهانی را چیده است. آنها همان‌طور که ذکر شد با عربستان، آرژانتین و لهستان هم‌گروه هستند و به همین دلیل روی برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم‌هایی از آمریکای‌جنوبی و مرکزی تمرکز کرده‌اند و جالب اینکه در گروه آنها تیمی آفریقایی دیده نمی‌شود اما یکی از دیدارهای دوستانه این کشور با تیم‌های این قاره خواهد بود. گواتمالا نخستین حریف تدارکاتی آنها خواهد بود و پس از آن به ترتیب با نیجریه، اروگوئه، اکوادور و پاراگوئه دیدار می‌کنند و ظاهرا براساس برنامه‌ای که ترتیب دیده‌اند می‌خواهند با آمادگی کامل و خوبی برای مصاف با آرژانتین مهیا شوند.

اروگوئه
تیم سیزدهم رنکینگ فیفا پس از همگروهی با پرتغال، غنا و کره‌جنوبی در جام‌جهانی به سراغ برنامه‌ریزی برای دیدارهای دوستانه خود رفته اما فعلا فقط مسابقه آنها با مکزیک قطعی شده است. در‌عین‌حال با توجه به بعد مسافت قاره آمریکا با سایر قاره‌ها گفته می‌شود آنها احتمالا با تیم ملی آمریکا و همچنین یک یا دو تیم آفریقایی نیز روبه‌رو خواهند شد. اروگوئه حداقل تا پیش از این مسابقات پنج دیدار تدارکاتی برگزار می‌کند تا برای نخستین مسابقه در قطر با کره‌جنوبی آمادگی کامل را داشته باشد. در این میان بعید نیست که این تیم آمریکای‌جنوبی یکی از رقبایش را از بین تیم‌های آسیایی انتخاب کند.

آمریکا
تیم ملی آمریکا در رنکینگ فیفا صاحب رتبه پانزدهم است و یکی از رقبای تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی خواهد بود. ظاهرا قرار بود تا دو تیم در مسابقه‌ای دوستانه به مصاف هم بروند که هم‌گروهی آنها این برنامه را به‌هم زد. حالا آمریکایی‌ها که در ماه ژوئن باید دو دیدار خود در لیگ ملت‌های کونکاکاف را برابر السالوادور و گرنادا برگزار کنند تنها چهار جای خالی برای انجام دیدارهای دوستانه دارند. آنها شانسی برای دیدار با تیم‌های اروپایی نخواهند داشت مگر اینکه با توجه به محرومیت روسیه از حضور در رقابت‌های فوتبال به‌دلیل جنگ اوکراین، یکی از سه تیم ایسلند، رژیم‌صهیونیستی و آلبانی که در گروه این کشور قرار دارند، حاضر شوند با آمریکایی‌ها مسابقه تدارکاتی انجام دهند. رسانه‌های این کشور از احتمال دیدار تدارکاتی با چند تیم از میان اروگوئه، نیجریه، شیلی، پرو، کلمبیا، چین، مصر، ساحل‌عاج یا عراق خبر می‌دهند اما هنوز هیچ مسابقه‌ای برای آنها قطعی نشده است.

کلمبیا
با وجود اینکه این تیم که ستاره‌هایی چون خامس رودریگز را در اختیار دارد نتوانست به جام‌جهانی راه پیدا کند این تیم هم می‌خواهد در این مدت با برنامه‌ریزی مسابقات دوستانه خود را برای دوره‌های بعدی و همچنین پوست‌اندازی احتمالی تیم ملی این کشور با رفتن نام‌هایی چون فالکائو آماده کند. این تیم هم فعلا برنامه دیدارهای دوستانه ندارد و هر 6 روزی که می‌توانند در فیفادی به میدان بروند، خالی است. البته با توجه به اینکه تیمی ‌از این منطقه در گروه ایران قرار ندارد شاید دیدار با کلمبیا در دستورکار شاگردان اسکوچیچ نباشد اما رویارویی با تیمی نامدار می‌تواند فرصت خوبی برای کسب تجربه بین بازیکنان ایرانی باشد.

سنگال
قهرمانی آخرین جام ملت‌های آفریقا که با عبور از سد مصر در پلی‌اف توانست راهی جام جهانی شود و تنها تیم آفریقایی بین 20 تیم برتر رنکینگ است. آنها هم در جام‌جهانی با قطر، اکوادور و هلند هم‌گروه هستند و به همین دلیل ظاهرا تمایل دارند تا دیداری تدارکاتی را با تیم ملی ایران برگزار کنند. رویارویی با ستاره‌هایی چون سادیو مانه، اردوارد‌مندی و کالیدو کولیبالی می‌تواند برای فوتبال ما بسیار جذاب باشد. سنگالی‌ها هم جزء تیم‌هایی هستند که هنوز رقیبی را برای خود انتخاب نکرده‌اند و همچنان مشغول مذاکره و رایزنی برای انتخاب حریف هستند. به این ترتیب آنها هم احتمالا مجبورند در این فرصت باقی‌مانده رقبایی از آسیا و آمریکای جنوبی و مرکزی را برای دیدارهای تدارکاتی خود پیش از حضور در جام‌جهانی انتخاب کنند.

مرتبط ها