کد خبر: 71235

ایالات‌متحده در جایگاهی نیست که درباره حقوق بشر صحبت کند

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته، با انتشار گزارش‌هایی به ارزیابی وضعیت حقوق بشر در کشور های جهان در سال گذشته میلادی پرداخت و دولت های کشور ها را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته، با انتشار گزارش‌هایی به ارزیابی وضعیت حقوق بشر در کشور های جهان در سال گذشته میلادی پرداخت و دولت های کشور ها را به نقض حقوق بشر متهم کرد. روزنامه چین در پاسخ به ادعاهای آمریکا درباره مسائل حقوق بشر در کشور های جهان و چین نوشت:‌ «علی‌رغم تعدد موارد تأیید شده ابتلا به کرونا و جایگاه اول در تعداد مرگ‌ومیر در جهان، مرگ سالانه 45 هزار نفر براثر جرائم خشن ناشی از اسلحه و تبعیض و نابرابری شدید علیه اقلیت‌های قومیتی، ایالات‌متحده نه‌تنها احساس شرم نمی‌کند بلکه مغرورانه و باافتخار از وضعیت بغرنج حقوق بشر در کشور خود صحبت می‌کند و انگشت اتهام را در این موارد به سمت کشورهای دیگر می‌گیرد.»
وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در 12 آوریل، گزارش سال 2021 خود درباره عملکرد کشورها در حوزه حقوق بشر را منتشر نمود؛ در گزارش مذکور حملات شدیدی به چین به دلیل نظام سیاسی و شرایط حقوق بشر شده بود.
محتوای مربوط به چین در گزارش مذکور حقایق را نادرست نشان می‌دهد، درست را با نادرست خلط می‌کند و  مملو از دروغ‌های سیاسی و سوگیری ایدئولوژیک است.
مردم چین بهتر از دیگران می‌توانند درباره وضعیت حقوق بشر در کشور خود سخن بگویند؛ جامعه بین‌المللی هم مدت‌هاست که درباره حکومت چین به نتیجه رسیده است. روشن است که چنین واقعیت‌هایی را نمی‌توان با گزارش یا اظهارات چند نفر رد کرد.
ایالات‌متحده با انتشار این گزارش‌ها، چین و سایر کشورهای جهان را مورد هجمه و تهاجم قرار می‌دهد تا خود را به‌عنوان "قاضی" و "الگوی" حقوق بشر مطرح نماید. امری که تنها دورویی و استانداردهای دوگانه آن را آشکار می‌سازد.
ایالات‌متحده هم در داخل و هم در خارج از کشور خود مرتکب تخلفات متعدد شده است. در داخل کشور، حمایت از حقوق بشر یک وعده توخالی است که ایالات‌متحده هرگز به آن عمل نکرده است. این کشور علی‌رغم داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و فناوری در جهان، رتبه اول تعداد عفونت و مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که دولت ایالات‌متحده به‌جای مبارزه با ویروس کرونا، به دنبال سوءاستفاده سیاسی است، نظریه "نشت آزمایشگاهی" را القا می‌کند و اجازه می‌دهد نژادپرستی در کنار ویروس کرونا ایجاد شود؛ امری که منجر به ارتکاب جنایات متعدد علیه آسیایی‌ها شده است.
سیاست مهاجرت تبعیض‌آمیز ایالات‌متحده، فضای زندگی مهاجران اهل آمریکایی لاتین، آسیا و آفریقا را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده است. سیاست جداسازی کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان، تمدید حضانت آن‌ها، شکنجه، کار اجباری و بسیاری از رفتارهای غیرانسانی دیگر زندگی، حیثیت و آزادی مهاجران را به‌شدت تهدید می‌کند. خشونت فراگیر با اسلحه، نفی عدالت در اجرای قانون و آزار زندانیان نیز باعث شده است که بسیاری از مردم آمریکا در ترس و نگرانی از امنیت خود زندگی کنند.
آمریکا در خارج از کشور نیز از حمایت از حقوق بشر به‌عنوان محملی برای سرپوش گذاشتن بر برنامه خود برای کسب هژمونی استفاده می‌کند. براندازی‌ها و جنگ‌های ترتیب داده شده توسط ایالات‌متحده، مردم کشورهای مختلف را از سرزمین خود بیرون رانده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به 20 میلیون مهاجر افغانستانی، سوری و عراقی اشاره نمود. بیش از 900 هزار نفر هم در دو دهه گذشته قربانی جنگ به‌اصطلاح علیه تروریسم شده‌اند. عملیات نظامی آمریکا در افغانستان نه‌تنها جان بیش از صد هزار نفر را گرفت، بلکه 7 میلیارد دلار پول نجات جان مردم این کشور را نیز غارت کرد. شبکه زندان‌های مخفی ایالات‌متحده در سراسر جهان فجایع حقوق بشری را به وجود آورده است که هر یک غوغایی در جامعه بین‌المللی به وجود آورده است.
در شرایطی که اقتصاد جهان هنوز هم از تأثیرات کرونا رنج می‌برد، ایالات‌متحده از حقوق بشر به‌عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار و تهدید کشورها با استفاده از تحریم استفاده می‌کند. این امر نه‌تنها بحران انسانی را در کشورهای مختلف تشدید کرده است، بلکه بهبود اقتصاد جهانی و ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین را نیز به خطر انداخته است.
آمریکا باید فوراً اظهارات غیرمسئولانه و حمله به کشورهای دیگر به دلیل شرایط حقوق بشر را متوقف کند. در عوض این کشور باید درباره اقدامات خود فکر کند، رویکرد خود را اصلاح نماید و با جدیت اقداماتی را برای بهبود وضعیت حقوق بشر و ترویج آرمان بین‌المللی حقوق بشر انجام دهد.


منبع : China Daily

 

مرتبط ها